سؤالات مداوم در مورد تعرفهها و اینکه افزایش قیمتها چگونه بر چشمانداز خردهفروشی در سال جاری تأثیر خواهد گذاشت، باعث شده خردهفروشان، افتتاح فروشگاههای جدید و امضای اجارهنامههای خردهفروشی را متوقف کنند.
پس از اینکه حدود ۱۳۰۰ فروشگاه بیشتر از سال گذشته تعطیل شدند، ۳ماهه اول سال ۲۰۲۵ ضعیفترین 3 ماه از نظر نرخ اجاره فروشگاه از زمان شیوع کووید – 19 در سال ۲۰۲۰ بود.
باوجود اختلال فعلی در املاک و مستغلات خردهفروشی، فرصتهایی برای خردهفروشان وجود دارد. ازآنجاکه صاحبان املاک خردهفروشی در حال حاضر با رکود اجاره مواجه هستند، خردهفروشان از اهرم چانهزنی بیشتری برای اجارههای جدید برخوردارند و این موضوع، زمان بسیار خوبی را برای حضور فیزیکی بیشتر خردهفروشان فراهم میکند.
پس از شروع کند در ژانویه و فوریه، بازدید از مراکز خرید سرپوشیده در ماه مارس و آوریل نسبت به سال گذشته به ترتیب یک و ۴ درصد افزایش یافت. همچنین در ماه آوریل، میزان ازدحام حضور در مراکز خرید روباز و outlet به ۴ درصد افزایش یافت.

البته، ترافیک بازدیدکنندگان از مراکز خرید به طور منظم از ماهی به ماه دیگر متفاوت است و افزایش یکماهه، لزوماً یک روند را ایجاد نمیکند. بااینحال، سال ۲۰۲۴ با افزایش کلی ۲ درصدی برای مراکز خرید سرپوشیده و روباز به پایان رسید که نشاندهنده بادهای موافق مطلوب است.
دادههای مراکز خرید، افزایش قابلتوجهی در ترافیک مراکز خرید در تمام قالبها را نشان میدهد و این نشاندهنده بهبودی فراتر از تأثیر تغییر تقویم است.
این روندهای مثبت، نقش مداوم مراکز خرید را بهعنوان مقاصد کلیدی برای خرید و اوقات فراغت، حتی در مواقع رکود اقتصادی نشان میدهد. باوجوداینکه تعداد تعطیلی فروشگاهها در سال گذشته بسیار بیشتر از تعداد افتتاح فروشگاهها بود (۷۳۲۷ تعطیلی در مقابل ۵۹۱۹ افتتاح)، مصرفکنندگان نسل بعدی، مشتاق تجربه خرید در فروشگاه هستند.
۶۴ درصد از خریداران نسل Z (متولدین بین سالهای ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۲) خرید در فروشگاه را به خرید آنلاین ترجیح میدهند. خرید در فروشگاه هم در بین ۵۹ درصد از نسل هزاره ترجیح داده میشود.
نسل Z تشنه خرید است. حدود ۳۹ درصد این نسل میگویند دائماً در حال خریدوفروش هستند و ۳۲ درصد برای یک تجربه خرید منحصربهفرد و تجربی در فروشگاه ارزش قائل هستند؛ بسیار بیشتر از گروههای مسنتر.
نسل Z میخواهد برندهایی را که در تیکتاک و اینستاگرام دنبال کرده در مکانهای فیزیکی ببیند و آن را به یک تجربه تبدیل کند. آنها همچنین مشتاق تعاملات اجتماعی هستند. احتمالاً ترجیح آنها برای تجربه فروشگاهی حفظ خواهد شد؛ همانطور که گسترش خردهفروشی فیزیکی هم ادامه مییابد.
برندهای عرضه مستقیم به مصرفکننده در حال درک این هستند که بازاریابی دیجیتال چقدر گران است. این برندها بهسرعت در حال گسترش هستند زیرا میدانند خریداران، یک تجربه کامل و واقعی از برند میخواهند، نه فقط یک تجربه دیجیتال.

تقاضای اجاره قوی
تقاضا برای فضاهای خردهفروشی فیزیکی بیشتر از عرضه است. طبق چشمانداز املاک و مستغلات خردهفروشی، نرخ خالی بودن فروشگاهها در سال ۲۰۲۴ به ۵ درصد کاهش یافت که پایینترین سطح در 20 سال گذشته است. بااینحال، مراکز خرید سرپوشیده با ۹ درصد خالی بودن در مقایسه با ۴ درصد در مورد مراکز خرید روباز، روزهای خوبی را تجربه نکردند.
بااینحال، با کاهش اخیر اجاره، بازار فروشندگان قبلی در حال تغییر است. خردهفروشان شاید بتوانند نرخهای اجاره مطلوبتری را به دست بیاورند. خردهفروشان همچنین انعطافپذیری بیشتری در اجارههای مدتدار دارند و مالکان به سمت اجارههای کوتاهمدت روی آوردهاند.
تقاضای بیشتری برای تقسیم فضاهای بزرگ به واحدهای کوچکتر وجود دارد و این به خردهفروشان انعطافپذیری بیشتری جهت بهینهسازی فضاهای خردهفروشی میدهد. حرکت به سمت فروشگاههای کوچکتر مطمئناً ادامه خواهد یافت، زیرا Bloomingdale’s، Macy’s، Whole Food’s، Meijer، Walmart، Target، Nordstrom و Ikea به این شکل در حال گسترش هستند.

راهاندازی مجدد مراکز خرید
اجماع عمومی این بوده که همه چیز به سمت آنلاینشدن پیش میرود؛ اما چنین موضوعی مردم را از تمایل به خرید در فضاهای اجتماعی مانند مراکز خرید و فروشگاهها منصرف نمیکند.
سرعت بالای گردش مالی اجاره باعث احیای مراکز خرید و فروشگاهها و ایجاد تجربیات جذابتر میشود. مراکز خرید و فروشگاهها انواع مختلفی از تجربیات را به مردم میدهند و همین موضوع، آنها را به مقاصد جذابی تبدیل میکند.
درحالیکه خردهفروشان برخوردار از تخفیفات، بسیاری از جای خالیهای اخیر را پر کردهاند، تقاضای بیشتری نهتنها برای رستورانهای خدمات سریع، بلکه برای سایر خردهفروشیهای تجربی مدرن وجود دارد. این مستأجران خردهفروشی غیرسنتی در 2 سال گذشته حدود ۱۵ درصد از کل فضاهای قابل اجاره را به خود اختصاص دادهاند. قبلاً تمایز زیادی بین خردهفروشی فیزیکی و دیجیتال وجود داشت. اکنون هر 2 باید بخشی از استراتژی کلی کسبوکار باشند. در غیر این صورت مشتریان خود را از دست خواهند داد.
حالا همه متوجه شدهاند مردم هنوز میخواهند به یک فضای فیزیکی بیایند. مشتریان باوجود خرید آنلاین و تمام زمانی که مردم در رسانههای اجتماعی میگذرانند، هنوز مایل هستند تجربیات دنیای واقعی را داشته باشند و چیزی برای به اشتراک گذاشتن با دوستان و خانواده خود بیابند. مراکز خرید و مالها چنین چیزی را ارائه میکنند.
منبع: FORBES


