مروری بر اتفاقات حوزه مراکز خرید و صنعت خرده فروشی کشور در سال ۹۷- دی ۹۷

مروری بر اتفاقات حوزه مراکز خرید و صنعت خرده فروشی کشور در سال ۹۷- دی ۹۷
مروری بر اتفاقات حوزه مراکز خرید و صنعت خرده فروشی کشور در سال ۹۷- دی ۹۷

مروری بر اتفاقات مراکز خرید و برندها در سال 97-دی

برگزاری سومین کارگاه آموزشی ماهنامه تجارت طلایی در حوزه F&B

بیست و ششم دی ماه سالن کوه نور هتل پارسیان اوین میزبان جمع کثیری از مدیران و کارفرمایان مراکز خرید، صاحبان استارت آپ های غذایی، برندهای نام آشنا و قدیمی رستورانی، کافی شاپ، فودکورت و ... بود.در این رویداد که با موضوع بررسی نقش واحدهای غذایی و نوشیدنی در مراکز خرید به میزبانی ماهنامه تجارت طلایی برگزار شد سخنرانی های تخصصی و پنل های اجرایی در کلیه زمینه های مرتبط با صنعت غذا و مراکز خرید ارائه شد.

مهندس شاهرخ کشاورز مدیرمسئول و صاحب‌امتیاز ماهنامه «تجارت طلایی» سخنان خود را با ارائه گزارشی مبنی‌بر تعریف فضاهای غذا و نوشیدنی(F&B)، نقش آن و همچنین آینده‌ای که در مراکز خرید در انتظار آن است، آغاز کرد و گفت: «صنعت غذا و نوشیدنی در دهه 70 میلادی حضور خود را اعلام کرد و امروزه یکی از انکرهای حائز اهمیت است؛ چراکه فضاهای F&B امروزه در حال تبدیل شدن به خانه سوم مردم هستند.»او در ادامه آماری از صنعت F&B در قاره‌ها را ارائه کرد و ادامه داد: «میزان افزایش صنعت غذایی نسبت به یک دهه قبل در قاره‌های آسیا، اروپا، آفریقا، آمریکای جنوبی، آمریکای شمالی و اقیانوسیه به ترتیب 7، 15، 6، 5/2، 11 و 4/2 درصد بوده و بیشترین سود حاصل از آن در انحصار قاره اروپاست. به‌علاوه طبق نتایج حاصل‌شده از تحقیقات نیز قاره آسیا بهترین بستر برای رشد صنعت غذا و نوشیدنی جهان عنوان شده است. به طور کلی پیش‌بینی‌ها نشان‌دهنده آن است که تا سال 2020 قاره آسیا جایگاه ویژه‌ای را برای این صنعت پیدا خواهد کرد که به نوعی هشدار برای توجه بیشتر مراکز خرید و مجتمع‌های تجاری به فضاهای F&B است.»

در بخش دیگری از این رویداد علی اسلامی، مدیرعامل مجموعه تجاری-گردشگری بام‌لند به دعوت مهندس کشاورز برای ایراد سخنانی پشت تریبون حاضر شد.آقای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر 47 واحد کافه و رستوران با دربرگرفتن 36 درصد از مجموعه بام‌لند فعال هستند، گفت: «این واحدهای غذایی و نوشیدنی با داشتن 10 هزار صندلی توانستند در یک روز رکورد میزبانی از 55 هزار نفر ورودی را به ثبت برسانند که نشان‌دهنده اهمیت و جذابیت حضور واحدهای F&B در مراکز خرید و مجتمع‌های تجاری است.»مدیرعامل مجموعه تجاری‌-گردشگری بام‌لند ادامه داد: «مجموعه بام‌لند با وجود شرایط اقتصادی جاری و حاکم بر کشور، حتی یک واحد خالی هم ندارد و تعداد زیادی از برندهای موفق داخلی و خارجی در این مجموعه در حال فعالیت هستند.»آقای اسلامی قشر متوسط جامعه را فعال‌ترین و تاثیرگذارترین گروه دانست و افزود: «در صورتی که توان خرید این قشر فعال جامعه محدود شده و کاهش یابد، شاهد رکود قابل توجهی در جامعه خواهیم بود؛ رکودی که شاید قشر مرفه آنچنان بر آن موثر نباشند.»او طراحی درست و مناسب براساس کانسپت پروژه، بررسی طرح اقتصادی پروژه بر مبنای کیفیت و استاندارد صحیح، توجه به مدت‌زمان ساخت پروژه و در نظر گرفتن زمان صحیح واگذاری برندها را از مهم‌ترین وظایف یک مرکزخرید نام برد.

رامین باغستانی از دیگر سخنرانان این رویداد بود.آقای رامین باغستانی، مشاور راه‌اندازی فودکورت و رستوران برای دقایقی با مهندس کشاورز به گفت‌وگو نشست.او درباره اقدامات انجام‌شده در حوزه منابع انسانی صنعت F&B با وجود افتتاح رستوران‌های بسیار در کشور گفت: «متاسفانه ما در صنعت F&B بسیار ضعیف هستیم و تنها به افتتاح و احداث مراکز خرید متعدد توجه می‌کنیم آن هم بدون درنظر گرفتن میزان کارایی افرادی که قرار است در همین واحدهای غذایی و نوشیدنی مشغول به کار شوند. به همین دلیل به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌کنم شرایطی را برای تربیت و آموزش نیروهای انسانی ایجاد کنند. کما اینکه افرادی هم از خارج از کشور تمایل خود را برای همکاری و کمک در این حوزه اعلام کرده‌اند.»این مشاور راه‌اندازی فودکورت و رستوران ادامه داد: «بسیاری از افراد برای آموزش به خارج از کشور می‌روند و برای همیشه ماندگار می‌شوند، درحالی که جای خالی‌شان برای پیشرفت صنعت F&B در کشور به خوبی احساس می‌شود.»

در ادامه پنل های تخصصی با حضور فعالان صنایع مرتبط با صنعت رستوران و مراکز خرید برگزار شد و خانم نازنین نصیرپور مدیرعامل شرکت مشاوره خرده فروشی لیما نیز به سخنرانی پرداخت.حضور افرادی چون شاهین فاطمی مدیرعامل کافه درسا، مهرداد مجیدی فرد مدیرعامل فودهال بارنوا، مجید ملکی عضو هیئت مدیره شرکت سوپرفراست، مجید نظری زاده مشاور مدیریت مجتمع آواسنتر، نادر رفتاری مدیرعامل رستوران رفتاری، خشایار مرادی عضو هیئت مدیره آدرس فودهال، محمد بابارضا رئیس هیئت مدیره سیام تجارت پارس، حسین توکلی عضو هیئت مدیره برند سکندکاپ، میثم مشایخ مدیرعامل وبسایت فیدیلیو،همایون زارعی مدیرعامل شرکت سپیدز، پدرام سالمی مدیر کسب و کار نوین شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش، محمد شاهدی مدیر بهره برداری مجتمع تجاری نارسیس، علیرضا جعفری مدیرعامل هلدینگ یاسان، محمد حسین بیسجردی مدیر بهره برداری مجتمع تجاری شمیران سنتر نشان از سطح بالای علمی و تجربی پنل های تخصصی سومین کارگاه آموزشی ماهنامه تجارت طلایی دارد.

 

 

 

 

 

 

 

معرفی برگزیدگان سومین دوره اهدای نشان کارآفرینی "امین الضرب"

سومین دوره اهدای نشان کارآفرینی «امین‌الضرب» به مناسبت 135سالگی تاسیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران برگزار شد و 8 کارآفرین برتر نشان‌های خود را دریافت کردند.
در سومین دوره مراسم امین‌الضرب که با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در تالار وحدت برگزار شد، از 8 چهره اثرگذار در حوزه اقتصاد با اعطای لوح و نشان امین‌الضرب تجلیل شد و 2 کارآفرین برتر نیز علاوه‌بر نشان و لوح، تندیس امین‌الضرب را دریافت کردند.در سومین دوره اعطای نشان امین‌الضرب اسامی کارآفرینان بزرگی ‌به چشم می‌خورد؛ نام‌هایی که در این شرایط اقتصادی بازار توانسته‌اند برند و کسب‌و‌کار تحت امر خود را به خوبی مدیریت کرده و به درجه‌ای از اعتلا برسانند که شایسته نشان امین‌الضرب باشند.
در این مراسم از «حمیدرضا هاشمی‌نیا» موسس مجموعه سام‌الکترونیک، سام‌سرویس و تولیدکننده محصولات سامسونگ در ایران و «عباسعلی قصاعی» بنیانگذار کارخانه چینی زرین یکی از برندهای ماندگار صنعت کشور با اعطای نشان، لوح و تندیس «امین‌الضرب» تجلیل به عمل آمد.
قاسم مرتضوی فعال صنعت آرد، لئون آهارونیان پیشکسوت صنعت حمل و نقل، سلطان حسین فتاحی بنیانگذار کارخانه امرسان، اکبر ابراهیمی بنیانگذار کارخانه پاکشوما، حمید و سعید محمدی دو برادری که دیجی‌کالا را راه‌اندازی کردند و محمدجواد شکوری‌مقدم بنیانگذار سایت آپارات از دیگر کارآفرینانی بودند که در سومین دوره اهدای نشان امین‌الضرب با لوح تقدیر از آنها تجلیل شد.

لازم به ذکر است مراسم جایزه سالانه امین‌الضرب از سال ۱۳۹۵ به همت اتاق بازرگانی ایران پایه‌گذاری شد و تاکنون دو دوره از آن برگزار شده است. اتاق بازرگانی تهران از سال ۱۲۶۳ با نام مجلس «وکلای تجار» آغاز به کار کرده و با قدمتی ۱۳۴ ساله، بزرگ‌ترین و معتبرترین تشکل تجاری بخش خصوصی کشور محسوب می‌شود. نشان امین‌الضرب از پیشکسوتان بخش‌ خصوصی تقدیر می‌کند و برخی از کارشناسان اعتقاد دارند حرکت در مسیر ماندگاری و ارتقای ارزش این تندیس نیازمند این است که اتاق بازرگانی دایره داوری‌ها و شاخص‌ها را روشن‌تر و شفاف‌تر کند. این جایزه باید از حالت تزئینی و نمادین خارج و به ابزاری تبدیل شود که بتواند بستر کارهای دیگر را فراهم کند.

 

 

امضاءتفاهم نامه 110 میلیاردتومانی رفاه با تولید کنندگان ایرانی

دی ماه 97 مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه از امضای چند تفاهمنامه‌ درخصوص ارتقای سطح تعاملات و همکاری‌های آتی رفاه و ۸ شرکت ایرانی تولیدکننده تجهیزات فروشگاهی به ارزش ۱۱۰ میلیاردتومان خبر داد.
رسول محمدی، مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه در حاشیه برگزاری دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کالا، خدمات، تجهیزات فروشگاهی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، با بیان این مطلب گفت: «امسال با هدف محور قرار دادن تولید ملی، سال «حمایت از کالای ایرانی» انتخاب شده و ما نیز در فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه به رونق تولید در شرکت‌های داخلی کمک خواهیم کرد.»
وی با اشاره به تاثیر این تفاهمنامه‌ها بر میزان اشتغالزایی این واحدهای تولیدی خاطرنشان کرد: «بدون شک حجم قرارداد ۱۱۰میلیارد تومانی که با این تولیدکنندگان داخلی منعقد شده علاوه‌بر رونق تولید، اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم بالایی را در این شرکت‌ها درپی خواهد داشت.»

محمدی با بیان اینکه رفاه همواره تلاش کرده با کمک به ارتقای کیفیت تولیدکنندگان داخلی تجهیزات فروشگاهی، از آنها پشتیبانی و حمایت کند، افزود: «با پتانسیل و توانمندی خوبی که در شرکت‌های ایرانی وجود دارد انتظار داریم شاهد تولید کالاهای باکیفیت و مطابق استانداردهای روز دنیا باشیم تا فروشگاه‌های ما با این کالاهای ایرانی مجهز شوند.»

 

 

 

دومین کنفرانس بین المللی فرانچایز ایران برگزار شد

دومین همایش بین المللی صنعت فرانچایز ایران چهاردهم دی ماه در مرکز همایش های نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.در دومین همایش بین‌المللی صنعت فرانچایز (برون‌سپاری نشان تجاری) ایران که با حضور جمعی از مقامات اقتصادی و فعالان صنعت ایران در مرکز همایش‌های نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، اهمیت توسعه فرانچایز در توسعه اشتغال و رونق اقتصاد کشور مورد تاکید شرکت‌کنندگان قرار گرفت.
در این همایش که با حمایت انجمن بین‌المللی فرانچایز برگزار شد، ابعاد مختلف این صنعت در ایران و الزامات سیاسی، اقتصادی و حقوقی توسعه آن در کشور نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.صنعت فرانچایز یا برون‌سپاری نشان تجاری، صنعتی است که یک نشان تجاری (برند) در قالب قرارداد‌هایی به دیگران اجازه می‌دهد با نشان تجاری آن شرکت و با رعایت استاندارد‌هایی فعالیت کرده و درصدی از فروش خود را به آن نشان تجاری واگذار کند.امروزه فرانچایز در صنایع غذایی جهان و همچنین ایران توسعه یافته و در بسیاری از کشور‌ها برند‌هایی با عناوین مختلف در صنعت غذایی فعال هستند که از معروف‌ترین آنها می‌توان به مک‌دونالد و کی‌اف‌سی اشاره کرد. در ایران نیز برندهایی از قبیل بوف، ‌هایدا، شیرین‌عسل، افق کوروش، جانبو و ... در عرضه مواد غذایی و در قالب صنعت فرانچایز فعالیت می‌کنند.
محمدعلی مولایی، مسئول برگزاری همایش بین‌المللی فرانچایز ایران در یکی از مصاحبه‌های خود اعلام کرد: «این همایش در کنار دومین نمایشگاه کسب و کار‌های نوین و فرانچایز ایران برگزار شده است، زیرا در دنیا شرکت‌های بزرگ و نشان‌های تجاری مطرح در صنایع مختلف از چند دهه قبل به سمت برون‌سپاری فعالیت‌های خود رفته‌اند و این مفهوم در کشور ما نیز در چند نشان تجاری صنایع غذایی تجلی یافته است.»

 

 

 

برگزاری دوازدهمین نمایشگاه بین المللی تجهیزات فروشگاهی

دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کالا، خدمات، تجهیزات فروشگاهی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای با هدف حمایت از تولید داخل، معرفی محصولات و ترویج فرهنگ خرید از فروشگاه طی روزهای 12 تا 15 دی ماه سال 97 در محل دائمی ‌نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.
در این نمایشگاه که به‌رغم سال گذشته (که با بیش از 80 شرکت‌کننده داخلی و خارجی برگزار شد) با حضور 51 شرکت داخلی و نمایندگی شرکت‌های خارجی در سالن‌های 35 و 38 برگزار شد، تولیدکنندگان تجهیزات و لوازم فروشگاهی و رستورانی نظیر قفسه‌های فروشگاهی، سبدهای حمل کالا، یخچال‌های ویترینی و سردخانه، نرم‌افزارهای فروشگاهی، صندوق و ریل کنار صندوق، بارکد زن، بارکدخوان و...، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مرتبط با فروشگاه‌ها همچون نرم‌افزارهای فروشگاهی و بسیاری دیگر حضور پیدا کردند.
دوازدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کالا، خدمات، تجهیزات فروشگاهی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای درحالی فعالیت خود را آغاز کرد که علی رغم سنوات گذشته بسیاری از شرکت‌های بنام و موفق امکان حضور در آن را از خود سلب کرده بودند.اکثر قریب به اتفاق شرکت‌ها عدم اطلاع‌رسانی و تبلیغات کافی پیرامون نمایشگاه در راستای جذب مخاطب، نامناسب بودن زمان برگزاری و مهم‌تر از همه پدید آمدن مشکلات اقتصادی را از جمله عوامل عدم حضور در این دوره نمایشگاه عنوان کردند، چراکه شرکت‌های بسیاری که صرفا واردکننده کالاهای فروشگاهی بودند به طور کلی منحل شده‌اند.

 

 

 

آمازون باارزش‌ترین برند سال 2018 شد
آمازون با پشت سر گذاردن مایکروسافت، گوگل و اپل برای اولین بار به باارزش‌ترین برند جهان مبدل شد.با رشد 4/3 درصدی ارزش در بازار سرمایه، کل ارزش مادی آمازون به 8/796 میلیارد دلار ارتقا یافته است. در حال حاضر بعد از آمازون شرکت مایکروسافت در رتبه دوم قرار گرفته است. سایت آمازون در سال‌های اول فعالیت تنها در زمینه فروش کتاب آنلاین فعال بود اما حالا به یک پورتال تجارت الکترونیک مبدل شده که انواع کالا و خدمات را عرضه می‌کند و حتی به دنبال عرضه مواد غذایی است. درآمد آمازون از 5/74 میلیارد دلار در سال 2013 به 9/177 میلیارد دلار در سال 2018 افزایش یافت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

طراحی سایت: مهریاسان