معمار هلندی به یک کفش‌ساز تبدیل شد

معمار هلندی به یک کفش‌ساز تبدیل شد
معمار هلندی به یک کفش‌ساز تبدیل شد

به گزارش ماهنامه تجارت طلایی رمنت کولاس  متولد 17 نوامبر 1944 در روتردام هلند است‌. او یک معمار، نظریه‌پرداز معماری، شهر‌ساز و استاد دانشگاه معماری و شهرسازی در ‌هاروارد است‌. کولاس تحصیلات خود را در دانشگاه معماری لندن و دانشگاه کرنل نیویورک به پایان رساند‌. پدر او یک داستان‌نویس، فیلمنامه‌نویس و منتقد بوده است و کولاس به جز طراحی کفش سابقه فعالیت در کارنامه پربار خود دارد.

رمنت کولاسRem D koolhaas)) در تلاقی صنعت مد و معماری  فعالیت می‌کند‌. در اصل رشته تحصیلی این مدیر و بنیانگذار مبتکر برند خلاق و نوین کفش هلندی یونایتد نیود (United Nude)، معماری بوده است‌، اما جدایی از همسرش برای وی الهام‌بخش بوده و باعث شده به طراحی کفش بپردازد، بنابراین در سال 2003 به گلاهاد کلارک  (Galahad Clark)  از امپراطوری کفش کلارک برای تاسیس یونایتد نیود پیوست‌. کولاس برای سومین بار با گروه خلاق ایسی میاک Issey) Miyak) جهت خلق برد وسیعی از کفش‌های مردانه برای فصل پیش رو همکاری خواهد کرد‌. او از دلیل علاقه‌اش یه گزینه‌های ژاپنی می‌گوید‌.

در ادامه شرح  مصاحبه اختصاصی ماهنامه  تجارت طلایی با رمنت کولاس از نظرتان خواهد گذشت.

این همکاری چگونه آغاز شد و دلیل علاقه‌تان به گزینه‌های ژاپنی چیست؟‌

زمانی که در مارس 2016 اولین فروشگاه پرچمدار یونایتد نیو را در توکیو افتتاح کردیم‌ به این نتیجه رسیدیم که همکاری با ژاپن می‌تواند ایده خوبی باشد‌. ما درباره فرصت‌ها تحقیق کردیم و متوجه شدیم ایسی میاک از مدت‌ها قبل درباره یونایتد نیود اطلاعات داشته و این‌که خود ایسی هم به برند ما علاقه‌مند بوده است که این به ما نوعی حس تکامل  بی‌نهایت می‌داد‌. آنها از این‌که ما با ایشان ارتباط برقرار می‌کردیم خیلی خوشحال بودند‌.

 

چه چیزی از اولین دیدارتان با  طراحان ایسی میاک به خاطر دارید؟

ما با میامی (Miyame) طراح اصلی کلکسیون‌ها و تیمش در آسیا ملاقات کرده و بدون معطلی شروع به کار کردیم‌. از آنجایی که هر 2 نام تجاری کاملا موفق بودند‌، این کار با اطمینان خاطر شروع شد‌. ما از سال 2016 تا به حال 3 سال همکاری پیاپی داشته‌ایم‌. فکر می‌کنم در چنین زمان کوتاهی توانسته‌ایم دستاورد‌های نسبتا زیادی داشته و در کنار هم فوق‌العاده باشیم‌.

چه چیزی از نحوه عملکرد تیم او برای شما خوشایند بود‌؟

من شاهد بودم میامی و تیمش به طور غیر قابل باوری خود را وقف کارشان می‌کردند‌. فروتنی ژاپنی‌ها برای کار تیمی کاملا مناسب و ایده‌آل است‌.

آیا در این مسیر به مشکلی برنخوردید‌؟

گاهی تصمیم‌گیری مشکل بود‌، زیرا ژاپنی‌ها خیلی سیستماتیک و روشمند هستند‌، اما من به دلیل هلندی بودن (که از نظر فرهنگی باعث می‌شد در این موضوع تقریبا نقطه مقابل آنها باشم‌)، به پاسخگویی و تصمیم‌گیری سریع گرایش دارم‌. به نظر گروه ایسی میاک، سرعت من جالب بود و فکر می‌کنم این مسئله هم آنها را تحت تاثیر می‌گذاشت و هم برایشان آزاردهنده بود‌.

فکر می‌کنید اختلاف فرهنگی روی کار شما تاثیری داشته است؟

من فکر می‌کنم آنها ما را از نظر همکاری تقویت کردند‌. من از همکاری‌های مداوم با آنها مطالب زیادی آموخته‌ام و همیشه منتظر فرصتی برای خلق و نوآوری هستم‌.

 

وقتی کار خود را در صنعت مد شروع می‌کردید‌، ایسی میاک چقدر برایتان الهام‌بخش بود‌؟

در آن زمان من توجه زیادی به مد نداشتم‌. می‌توان گفت من با وجود بی‌توجهی که به مد داشتم‌، وارد این صنعت شدم‌. توانایی‌های انتزاعی و مفهومی ایسی میاک که در کلکسیون‌های او قابل مشاهده است‌، همیشه برای من جذاب بوده است. آگاهی عمومی من در زمینه مد از گذشته بیشتر شده و او امروز بیشتر از زمان جوانی برای من الهام‌بخش است.

چه چیزی را در مورد لباس‌های آنها می‌پسندید‌؟

من این‌که کارهای او به هیچ سبکی شباهتی ندارد و متصل هم نیست را می‌پسندم‌. زمانی که ما شروع به کار کردیم من به برند و نام‌های تجاری بیشتر علاقه‌مند شدم‌. ایسی میاک قبل از آن هم یکی از طراحان مورد علاقه بنده بود، اما با پیشرفت همکاری‌هایمان من بیشتر شیفته صنعت مد و بخصوص برند او شدم‌.

از نمونه کارهای ایسی میاک استفاده می‌کنید‌؟

به یک نمایشگاه از کارهای او در توکیو رفتم و مقداری خرید کردم. اما قطعا همسرم فراری Ferrari)‌)، مدیرعامل یونایتد نیود صاحب تعداد بیشتری از آنها است‌.

 

در طول این سال‌ها چه چیزی در مورد کارهای ایسی میاک برای شما قابل تحسین بوده است؟

خیلی موارد قابل تحسین است؛ این‌که چطور به طور مداوم نو‌آوری در جنس و مواد به کار برده، دیده می‌شود و این‌که این کارها با کیفیت بالا و نامحدودی انجام می‌شود‌. همیشه یک عامل شگفت‌انگیز در کارهای او قابل مشاهده است و در واقع زمانی که یک لباس را از نزدیک می‌بینید این شگفتی حتی بیشتر هم می‌شود‌.

فکر می‌کنید او چطور توانسته در طول چند دهه درخور تحسین باقی بماند‌؟

با بدعت و نوآوری در ارزیابی مواد و روش‌های تولید که بر اساس یک روند طراحی بی‌نظیر شکل گرفته است‌.

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان