موفقیت مراکز خرید کمک به اقتصاد کشور است

موفقیت مراکز خرید کمک به اقتصاد کشور است
موفقیت مراکز خرید کمک به اقتصاد کشور است

موفقیت مراکز خرید کمک به اقتصاد کشور است

شركت درسا پردازنده پارس که بیش از 10 سال از آغاز به‌کار آن می‌گذرد، هدف خود را بر ارائه خدمات نوین در حوزه اتوماسیون‌های مبتنی‌بر کارت هوشمند متمرکز کرده و تلاش می‌کند با بهره‌گیری از توان تخصصی و تجارت حرفه‌ای مدیران و کارشناسان خود در ارائه راهکارهای برتر پیشگام باشد. برای آشنایی بیشتر با روند کاری شرکت پردازنده پارس با مدیرعامل این شرکت به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید شرکت درسا پردازنده پارس از چه سالی و با چه هدفی فعالیت خود را آغاز کرده است؟

من مهدی شفیعی هستم متولد سال 1362 فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر و مدیرعامل شرکت درسا پردازنده پارس.این شرکت سال 1387 تأسیس شد و هدف از تأسیس آن ارائه راهکارهای هوشمند‌سازی بر بستر کارتهای هوشمند بود.

با توجه به حجم گسترده واردات محصولات الکترونیکی هوشمندسازی از شرق آسیا در آن سالها، بر آن شدیم تا با استفاده از تجربه و دانش نیروهای فارغ‌التحصیل از دانشگاهها نسبت به تولید محصولات و اتوماسیونهای مورد نیاز جامعه اقدام کنیم.

محصولات قابل ارائه از سوی شرکت درسا پردازنده پارس به چند دسته تقسیم میشوند؟

محصولات این شرکت به دلیل تقاضای بازار و نیاز به سیستم‌های مکانیزه و هوشمند طیف گستردهای را دربرمی‌گیرد که به بعضی از آنها اشاره میکنم: سیستم مدیریت هوشمند پارکینگ، سیستم کنترل فروش بلیت شهربازیها، سیستم مدیریت مجموعههای ورزشی، کیوسکهای خدماتدهی هوشمند، سیستم کنترل اتاقهای سرور، سامانه هوشمند پارکبان، سیستمهای کنترل تردد، سیستمهای هوشمند حمل و نقل و باشگاه مشتریان.

 خدمات شرکت درسا پردازنده پارس در حوزه مراکز خرید و مجتمع‌های تجاری و در کل صنعت خرده‌فروشی کشور به چه صورت است؟

باید گفت مخاطبان اصلی محصولات شرکت پردازنده پارس مراکز خرید، مجتمعهای تجاری و در کل صنعت خرده فروشی کشور هستند. امروزه یکی از نیازهای اصلی مراکز خرید ارائه خدمات مطلوب به مشتریان است و این مهم حاصل نمیشود مگر با هوشمندسازی تمامی خدمات ارائه شده تا هم بتوان به نگهداشت مشتری کمک کرد هم با احترام با او برخورد شود و هم با داشتن ابزارهای مناسب گزارش‌گیری و کنترلی بتوان کیفیت خدمات را ارتقا داد تا درآمد کل مجموعه افزایش یابد.

برای مثال در سیستم هوشمند مدیریت پارکینگ شرکت پردازنده پارس، شما شاهد به اجرا درآمدن تمامی موارد اشاره شده در بالا هستید، پارکینگ اولین نقطه ارتباطی مشتری با یک مرکز خرید است و میتواند ذهنیت یک مشتری را به یک مرکزخرید شکل دهد. اگر فضای پارکینگ و خدمات ارائه شده به مشتری به محض ورود به مرکز تجاری مطلوب نباشد چه‌بسا ذهنیتی بد در ذهن مشتری شکل بگیرد و باید بسیار تلاش کرد تا شاید بتوان آن ذهنیت را تغییر داد. در کل در صنعت خرده‌فروشی ما باید از لذت بردن مشتری از لحظه ورود به مجموعه که در رأس آن راحتی و آسایش است اطمینان حاصل کنیم. بر همین اساس شرکت پردازنده پارس با تولید محصولات به‌روز سعی کرده یاور مراکز تجاری باشد. در ورودی پارکینگ دستگاه خودکار تحویل کارت بر همین راستا طراحی شده است که به صورت خودکار با فشرده شدن یک کلید یک کارت هوشمند تحویل مشتری می‌دهد و همزمان عکس خودرو گرفته شده، پلاک استخراج شده و راهبند باز می‌‌شود و تمامی‌ این فرآیندها در عرض چند ثانیه اتفاق می‌‌افتد. نتیجه کار حسن رضایت مشتری از گرفتن خدماتی به‌روز، بدون دخالت عامل انسانی و همچنین کنترل و نظارت بهره‌بردار به صورت کامل روی ورود و خروج خودروهاست و در پی آن به دلیل کاهش اشتباهات عوامل انسانی در این سیستم افزایش درآمد را در پی خواهد داشت. علاوه‌بر این جهت جلوگیری از ازدحام در خروجی پارکینگ در مواقع پیک، در راستای حفظ منافع مشتری و بهره‌بردار، کیوسک‌های هوشمند پرداخت در نقاط مختلف مجتمع نصب می‌شود تا مشتری قبل از مراجعه به خودرو نسبت به پرداخت هزینه پارکینگ اقدام کند و خروج از پارکینگ در کمترین زمان اتفاق بیفتد.محصول دیگر ما باشگاه مشتریان است که به شکلی جذاب و ساده مخصوص مراکز خرید و صنعت خرده‌فروشی در همین راستا طراحی شده است. اصولاً مشتری که نسبت به یک برند مشتاق باشد احتمال بالایی برای ادامه خرید از آن برند خواهد داشت و هدف اصلی برای محصولات جدید محسوب می‌‌شود. یک تحقیق مشخص کرده که اگر بتوانیم پنج درصد مشتری وفادار به باشگاه مشتریان خود اضافه کنیم سود مجموعه از 25 تا 95 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. اینجاست که اهمیت باشگاه مشتریان مشخص می‌‌شود. بسیاری از مشتریان به دنبال استفاده از تخفیف بیشتر هستند و زمانی که احساس کنند به آنها اهمیت داده شده مسلماً خرید خود را افزایش خواهند داد. مساله دیگر جمع‌آوری اطلاعات و دیتاماینینگ حاصل از باشگاه مشتریان مانند یک گنجینه راهگشای صنعت خرده‌فروشی و مراکز خرید است.

خدمت دیگری که شرکت پردازنده پارس ارائه کرده کیوسکهای هوشمند خدمات‌دهی است. یکی از این کیوسکها که مخصوص مراکز تجاری طراحی شده این امکان را فراهم کرده تا با گذر از کیوسکهای منسوخ شده اطلاعرسانی رایج در کشور این کیوسک‌ها را به یک وسیله ارزشمند برای مجتمعهای تجاری تبدیل کند. امکاناتی نظیر پرداخت هزینه پارکینگ، دریافت خدمات کارواش، صدور کارت هدیه، انجام کلیه امور پرداخت برای مشتری، انجام پرداختهای رایج توسط زیرمجموعهها مثل پرداخت شارژ، اجاره و...، تبدیل امتیازات باشگاه مشتریان به خدمات، سرگرمی‌، دریافت کارت شهربازی و... که با استقبال بسیار خوب مراکز خرید روبه‌رو شده است.

در حال حاضر با کدام مراکز تجاری همکاری می‌کنید؟ سابقه همکاری با چه مجتمعهایی را در کارنامه دارید؟

در مجموع مشتریان شرکت پردازنده پارس بالغ بر سه‌هزار مجموعه متفاوت هستند که برخی از مشتریان خوب ما عبارتند از:

مراکز خرید بام‌لند، پالادیوم، سانا، چارسو، کوروش، آرتمیس، سام‌سنتر، برج آناهید، آرن، شاپرک، آواسنتر، آواجنرال، بازارهای مبل 1 و 2 و 3، بازار موبایل 1 و 2، توچال، مارکیز، پریس‌سنتر، سون‌سنتر، تندیس، امرالد استار، علاء‌الدین، سمرقند، پلاتین، پالمیرا، فرشته، اس‌ام‌پی، کوئین‌سنتر، گالریا، عرش، هروی‌سنتر، شمیران سنتر، تشریفات، بام‌برند و... .

انتظار شما از صاحبان مراکز خرید چیست؟

مراکز خرید به واسطه ضریب نفوذ بالایی که در مسائل فرهنگی و تفریحی به دلیل شرایط کشور در جامعه دارند بار سنگینی را بر دوش دارند. همچنین به‌واسطه شرایط اقتصادی کشور چشم امید بسیاری از صنایع و کسب و کارها به مراکز خرید است. هر چه مراکز خرید کشور بتوانند موفق‌تر عمل کنند کمک بزرگی به اقتصاد کشور خواهند کرد. بنابراین تنها خواسته من اعتماد به صنعت کشور و محصولات ایرانی است که تا این لحظه این امر محقق شده و قدردان این اعتماد هستیم.

در زمینه هوشمندسازی با چه ارگانهایی در حال همکاری هستید و در این راستا چه اقداماتی را انجام دادهاید؟

با توجه به توان، دانش و تجربه موجود در شرکت پردازنده پارس درخواست‌های متعددی در زمینه هوشمندسازی حتی فراتر از محصولات شرکت از طرف ارگانهای دولتی و خصوصی به این شرکت ارائه می‌شود. در حال حاضر تقریباً با تمامی‌ ارگانهای دولتی و حاکمیتی در حال همکاری هستیم. در بخش خصوصی نیز به لطف خدا رابطه بسیار خوبی با صاحبان صنایع، اصناف و مراکز خرید داریم.

در صنعت خرده‌فروشی این فعالیت به چه صورت بوده است؟

با توجه به اهمیت فوق‌العاده صنعت خرده‌فروشی در پویایی اقتصادی و فرهنگی جامعه، مجموعه ما نیز سعی در ارائه راهکارهای هوشمند جهت مدیریت موثر شبکه خرده‌فروشی کشور دارد. در این راستا در زمینه ارائه کیوسکهای سلف‌سرویس هوشمند جهت دریافت خدمات بهتر و سریع‌تر و همچنین سیستم باشگاه مشتریان و در نهایت یافتن راهکارهای نوین در این صنعت، همپا با کشورهای پیشرفته دنیا هستیم که انشاءالله به زودی خبرهای خوبی خواهید شنید.

لازم به ذکر است بر اساس ایجاد تجربهای لذت‌بخش برای مشتری در صنعت خردده‌فروشی و اهمیت پارکینگها در شروع این تجربه در حال ایجاد زیرساختهای مناسب با همکاری شرکای تجاری خود در جهت ساخت به‌روزترین سیستمهای مدیریت پارکینگ بدون معطلی (Park & Go)، امکان رزرواسیون آنلاین و دیگر امکانات پیشرفته هستیم.

در خصوص سیستمهای هدایتگر پارکینگ توضیحاتی را برای مخاطبان ماهنامه تجارت طلایی ارائه فرمایید.

در کل سیستم مدیریت پارکینگ به دو بخش PMS و PGS تقسیم می‌شود. PMS یا همان Parking Management System (سیستم مدیریت پارکینگ) و PGS یا همان Parking Guidance System (سیستم هدایتگر پارکینگ) است.

 در PMS ما به دنبال مدیریت ورودی و خروجی، گردش مالی و در کل ابزارهای تسهیل‌کننده این فرآیند هستیم. ابزارهایی مانند دستگاه خودکار تحویل کارت، دوربینهای تشخیص پلاک، راهبند، دستگاه خودکار دریافت کارت، دستگاه صف‌شکن و کیوسکهای پرداخت از این دست هستند.

فرآیند هم به صورت بسیار ساده اتفاق می‌افتد. در هنگام ورود به پارکینگ مشتری با فشردن یک کلید یک کارت هوشمند تحویل می‌گیرد. همزمان و در کسری از ثانیه عکس خودرو توسط دوربین‌های نصب‌شده در پارکینگ گرفته شده، پلاک استخراج  و این اطلاعات به همراه ساعت ورود خورو در نرم‌افزار مرکزی ثبت می‌شود. قبل از مراجعه به خودرو مشتری می‌تواند با مراجعه به کیوسکهای هوشمند نصب‌شده در نقاط مختلف نسبت به پرداخت هزینه پارکینگ خود اقدام کند تا در خروجی کمترین معطلی را داشته باشد. در خروجی دستگاه دریافت کارت هوشمند به صورت خودکار کارت پارکینگ را تحویل گرفته و در صورت تسویه‌حساب راهبند خروج را باز کرده و خودرو از پارکینگ خارج می‌شود. در صورت ایجاد ترافیک در خروجی اپراتورها می‌توانند با حرکت در صف به‌وسیله دستگاه صف‌شکن نسبت به تسویه‌حساب خودروها اقدام کرده و به چندین خودرو اجازه خروج همزمان دهند. گزارش‌های مالی و مدیریتی متنوع نرم‌افزار نیز جهت امور کنترلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در سیستم PGS ما به دنبال هدایت مشتری تا محل پارک به وسیله چراغ‌ها و تابلوهای راهنما و همچنین کمک به او در یافتن خودروی خود در پارکینگ یا همان car finding هستیم.

پس از ورود به پارکینگ، یافتن محل پارک در ساعتهای شلوغی کار سختی است و اگر ترافیک داخل پارکینگ به‌خوبی مدیریت نشود باعث هرج و مرج و نارضایتی مشتری می‌شود. اینجاست که هدایت مشتری تا محل پارک اهمیت خود را نشان می‌دهد. سیستم PGS تولید شده در شرکت پردازنده پارس برای این امر طراحی شده است. به‌وسیله تابلوهای راهنما خودرو به زونهای مورد نظر راهنمایی شده و در زونها مشتری به‌وسیله چراغهای سبز و قرمز به محل پارک مراجعه می‌کند.

لطفاً پیرامون ضرورت هوشمندسازی پارکینگهای شهری توضیحاتی ارائه فرمایید.

این مبحث بسیار گسترده و تخصصی است، لازم است در جای خود به صورت جداگانه مورد بحث قرار گیرد.

پیدا کردن جای پارک در شهرهای شلوغ یک مسأله مهم برای رانندگان است، زمان و سوخت بسیاری بابت پیدا کردن جای پارک از دست می‌رود و در اثر دور زدن خودروها به‌دنبال جای پارک، ترافیک نیز بیشتر و بیشتر می‌‌شود. طبق یک تحقیق جهانی 45 درصد ترافیک در خیابانهای فرعی به‌دلیل خودروهایی است که به‌دنبال جای پارک می‌گردند.

بنابراین داشتن راهی جهت یافتن نزدیکترین پارکینگ دارای ظرفیت و مسیریابی تا آن موقعیت بسیار حائز اهمیت است و این مهم محقق نمی‌شود مگر با داشتن سیستمهای یکپارچه هوشمند پارکینگ در تمامی‌ پارکینگ‌های سطح شهر و یک نرم‌افزار و اپلیکیشن برای یافتن نزدیکترین پارکینگ. این یکی از معضلاتی است که هوشمندسازی می‌تواند به رفع آن کمک کند.

همانطور که می‌دانید آینده متعلق به خودروهای برقی است. یکی از معضلات این خودروها شارژ آنها خواهد بود. ایجاد پارکینگهایی با شارژرهای خودروهای برقی بسیار مهم خواهد بود تا شما پس از پارک خودرو همزمان بتوانید شارژ خودروی خود را نیز انجام دهید. دسترسی به این پارکینگها و اطلاع از ظرفیت آنها تنها با سیستم یکپارچه هوشمند امکان‌پذیر خواهد بود.

یکی دیگر از معضلات پارکینگهای حاشیهای پرداختهای خرد است که بعد از گذشت سال‌ها هنوز نتوانستهایم راهکاری مطمئن و امن و ساده برای این نوع پرداختها فراهم کنیم و متاسفانه هرروز شاهد ارائه شدن طرحهای ناقص و اجرای آنها و پس از مدتی جمعآوری آنها هستیم. در صورتی که می‌توان با یک طرح جامع و یکپارچه هوشمند شهری نسبت به رفع این مشکلات اقدام کرد.

شرکت درسا پردازنده پارس طی سالهای فعالیتش موفق به کسب چه امتیازاتی شده و چه پیشرفتهای علمی‌ را نظارهگر بوده است؟

شرکت پردازنده پارس در حال حاضر به‌عنوان قویترین پیمانکار هوشمندسازی پارکینگها و شهربازیهای کشور علاوه‌بر حضور در اکثر مراکز تجاری، اکثر فرودگاههای کشور، مراکز دولتی و خصوصی در حال صادرات به کشورهای همجوار است و خوشبختانه در سال 1396 شرکت دانش‌بنیان نیز شناخته شدیم. در همین راستا جهت بهبود در ارتقای کیفیت محصولات موفق به اخذ گواهینامه CE نیز شدهایم و با افتخار تمامی‌ محصولات در حال حاضر توسط شرکت پردازنده پارس در حال تولید است.

 چشم‌انداز و برنامههای آینده درسا پردازنده پارس چیست؟

ارائه محصولات جدید همگام با تکنولوژی روز دنیا یکی از برنامههای ماست که در واحد تحقیق و توسعه شرکت در حال انجام است. ضمن اینکه در زمینههایی که در کشور موفق عمل کردهایم در حال گسترش بازار صادراتی به‌واسطه حضور در نمایشگاههای معتبر جهانی هستیم.

علاوه‌بر دریافت گواهینامهها و تقدیرنامههای مختلف مهم‌ترین دستاورد شرکت اعتماد و دوستی مشتریانی است که به آن افتخار می‌کنیم.

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان