«میکامال» بستر حضور برندهای خارجی در ایران

«میکامال» بستر حضور برندهای خارجی در ایران
«میکامال» بستر حضور برندهای خارجی در ایران

«میکامال» بستر حضور برندهای خارجی در ایران
پروژه میکامال به‌عنوان بزرگ‌ترین مجتمع تجاری-تفریحی نوار شمالی ساحل خلیج فارس و با در نظر گرفتن بالاترین استانداردهای جهانی در حال تکمیل است و احتمال می‌رود تا پایان سال جاری به مرحله بهره‌برداری برسد. نیکو کشتکار، مدیر توسعه تجاری میکامال توضیحات بیشتری را پیرامون روند تکمیل این پروژه شاخص ارائه می‌دهد که در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

-لطفا خودتان را با ارائه یک بیوگرافی کامل معرفی کنید.
نیکو کشتکار هستم کارشناس اقتصاد با گرایش مارکتینگ از دانشگاه سایمون فریزر در ونکوور کانادا. پس از ۲۰ سال زندگی و تحصیل در خارج از کشور به ایران بازگشتم و درحال حاضر به‌عنوان مدیر توسعه تجاری میکا‌مال فعالیت می‌کنم.

-پیرامون مشخصات این پروژه و امکاناتی که برای آن در نظر گرفته شده توضیحاتی ارائه فرمایید.
نمی‌توان میکامال را تنها یک مرکزخرید یا مال دانست. میکامال، بزرگ‌ترین مجتمع تجاری- تفریحی نوار شمالی ساحل خلیج فارس خواهد بود. کار ساخت و ساز این پروژه با در نظر گرفتن بالاترین استانداردهای جهانی انجام شده و در حال حاضر در مراحل نهایی قرار دارد. ابعاد بزرگ و می‌توانم بگویم جاه‌طلبانه این پروژه، تمام پروژه‌های مشابه را به چالش خواهد کشید و تاثیرات شگرفی در تجارت و اقتصاد کیش خواهد داشت. پیش‌بینی‌های ما این است که بهره‌برداری از میکامال، جدای از تجارت و اقتصاد، گردشگری کیش را هم متاثر از خود خواهد ساخت. 
چیزی که ما در میکامال هدف‌گذاری کرده‌ایم با یک مرکزخرید صِرف، فاصله بسیار زیادی دارد. این مرکز تجاری و تفریحی سرگرمی‌های متنوعی را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد که گستره‌شان از سرگرمی‌های کلاسیک تا پیشرفته دیجیتال کشیده شده است. در واقع تعریفی که ما از میکامال در ذهن خود داریم محلی است که بخش عمده‌ای از نیازهای یک گردشگر – از تفریح تا خرید- را پوشش می‌دهد؛ امری که تاکنون بسیاری از برندهای معتبر جهانی را برای حضور در این مجموعه ترغیب کرده است.
میکامال یک مگاپروژه با 202 هزار مترمربع بناست که علاوه بر 600 فروشگاه از برندهای معتبر بین‌المللی امکانات تفریحی منحصر‌به‌فردی را در خود گرد آورده که بسیاری از آنها برای اولین‌بار در ایران فعالیت خواهند کرد. امکاناتی از قبیل تونل باد، تله‌کابین، مجتمع سینمایی، شهربازی، جنگل بارانی، آکواریوم، دنیای اکتشاف، باشگاه بدنسازی، گلف دیجیتال، پاتیناژ، بولینگ، اسپا، ‌هایپرمارکت و کافه و رستوران که متمرکز شدن تمام آنها در یک مجموعه، میکامال را نه‌تنها در منطقه که حتی در تراز جهانی هم در رده بهترین‌ها قرار می‌دهد.


-میکا‌مال کیش به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه تجاری- تفریحی حاشیه شمالی خلیج فارس سابقه چندبار حضور در نمایشگاه مپیک را دارد و چه امتیازاتی را با حضور در این نمایشگاه به‌دست آورده است؟
 شرکت در مپیک بخشی از برنامه مارکتینگ ما در راستای گسترش ارتباطات و نت‌ورکینگ میکا‌مال بود و این مرکز را به جهان معرفی کرد. بعد از مپیک بسیاری از کارشناسان، فعالان مال‌ها و تجار و فعالان اقتصادی از این پروژه بازدید کردند و خوشبختانه باید بگویم که از کار و مهارت‌های مهندسان ایرانی در چنین پروژه بزرگ و پیچیده‌ای شگفت‌زده شدند.


-از آنجا که این طرح جامع تامین‌کننده کلیه نیازها در جزیره کیش است، به نظر شما با چه میزان استقبال از سوی گردشگران و اهالی کیش روبه‌رو خواهد شد؟
تجمع چنین امکاناتی در میکا‌مال نه‌تنها در کیش بلکه در ایران منحصر‌به‌فرد است. ترکیب این تفریحات و تنوع برند‌های خرده‌فروشی در کنار مزایای جزیره کیش، این پروژه را بسیار منحصر‌به‌فرد کرده و پیش‌بینی می‌کنیم بعد از بهره‌برداری با استقبال گسترده گردشگران روبه‌رو شود.
همچنین افتتاح چنین پروژه‌ای از نظر درآمدزایی، کارآفرینی، رونق گردشگری، و جلوگیری از خروج ارز از ایران نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند و در رونق کیفیت زندگی کیشوندان تاثیر بسزایی خواهد داشت. 


-شما در چهارمین ورک‌شاپ برگزار شده توسط ماهنامه تجارت طلایی اعلام کردید امکان جذب گردشگر از کشورهای دیگر را هم دارید. این امکان چطور میسر می‌شود؟
من در آن کارگاه توضیح دادم که کیش، به علت مزایای ویزا، تسهیلات گمرکی، نزدیکی به کشورهای اطراف خلیج فارس، خصوصیات جوی و طبیعت خاص، پتانسیل بالقوه‌ای برای جذب گردشگر دارد اما این مهم رخ نخواهد داد مگر با آغاز به کار پروژه‌هایی در ابعاد جهانی. ما در میکامال به‌عنوان یک «دستینیشن‌مال» (بازار مقصد) به سمت بالفعل کردن این پتانسیل حرکت می‌کنیم. 


-امکان حضور بهتر برندهای خارجی در این مجموعه به‌عنوان یک منطقه آزاد چطور میسر است؟ 
همان‌طور که اشاره کردید، بزرگ‌ترین مزیت میکا‌مال قرار داشتن در منطقه آزاد است که بسیاری از قوانین دست و پاگیر دیگر را ندارد، بنابرین برندهای خارجی با سهولت بیشتری در این منطقه سرمایه‌گذاری می‌کنند.


-در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی و حمایت از ورزش‌های قهرمانی چه اقداماتی از سوی مجموعه میکامال انجام شده است؟
 ما نه‌تنها تا امروز حامی ورزش‌های ساحلی مخصوصا والیبال ساحلی بین‌المللی بودیم بلکه با توجه به پتانسیل موجود در میکا‌مال مثل باشگاه بدن‌سازی حرفه‌ای، پیست پاتیناژ با ابعاد قابل استفاده برای بازی‌های المپیک، تونل باد با قابلیت تعلیم به تیم اسکای‌دایوینگ ایران و امکاناتی از این دست، این مرکز می‌تواند در حمایت از رشته‌های ورزشی حرفه‌ای و کمک به توسعه آنها حامی قابل اتکایی باشد. 


-از دیدگاه شما میکامال پس از افتتاح در چه جایگاهی در میان مراکز خرید بزرگ کشور خصوصا در منطقه آزاد کیش قرار خواهد گرفت؟ هدف‌گذاری شما برای رسیدن به رتبه برتر چیست؟
ما از نظر امکانات تفریحی کامل‌ترین مال در ایران هستیم و پیش‌بینی می‌کنم با توجه به مزیت‌های کم‌نظیر میکامال به سرعت در جایگاهی بالا و در تراز بهترین‌های منطقه از نگاه مخاطبان قرار بگیریم.


-مجموعه بزرگ میکامال چطور می‌تواند نقش سکوی ورود را برای بازار بزرگ ایران ایفا کند؟
جزیره کیش با موقعیت استراتژیک جغرافیایی، فرهنگی و اقتصادی و با آمار رو به رشد توریست و با مزیت‌ها و مشوق‌های کم‌نظیر قانونی و مالی به‌عنوان منطقه آزاد تجاری، محل بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری و ورود به بازار بزرگ ایران و کشورهای همسایه است. ما در میکامال بسترهای لازم برای ورود برندها و بنگاه‌های تجاری به این بازار را فراهم می‌کنیم و سپس نوبت آنهاست که از این فرصت بی‌نظیر برای بهره‌مندی از بازار بزرگ منطقه استفاده کنند و فکر می‌کنم برندهای جهانی چنین فرصتی را از کف نخواهند داد.


- در حوزه آموزش منابع انسانی و جذب پرسنل چه تمهیداتی از سوی شما اندیشیده شده است؟
 «میکاراد» با هدف آموزش نیروی انسانی توسط میکامال تاسیس شده است و موسسه‌ای است که با تجربیات آکادمیک بین‌المللی، دانش خدمت‌رسانی به مشتریان و مدیریت بخش‌های مختلف تجاری و تفریحی مرکزخرید را در محیطی دانشگاهی و علمی با استفاده از مدرسان باتجربه به کارمندان و کارکنان قسمت‌های مختلف میکا‌مال آموزش می‌دهد. گفتمان میکاراد استفاده از دانش به‌روز در آموزش‌های مدیریت مال و مراکز خرید است. از سوی دیگر آموزش‌های تخصصی مدیریت مال و مراکز خرید سابقه قابل توجهی در کشور ندارد و همکاری با مراکز آموزشی بین‌المللی در کشور‌های توسعه‌یافته در دستور کار میکاراد از بدو تاسیس قرار داشته است. در همین راستا، این شرکت اقدام به عقد تفاهمنامه با سه کشور پیشرو در حوزه گردشگری، گردشگری خرید و مدیریت مال کرده است. هدف از این همکاری مشترک، برگزاری دوره‌هایی همچون مدیریت بازاریابی در مراکز خرید، مدیرت فودکورت در مراکز خرید، بهداشت و ایمنی در مراکز خرید، چیدمان غرفه‌ها در مراکز خرید و... با هدف تربیت نیروی انسانی بوده است.


- ویژگی منحصر‌به‌فرد این پروژه به‌عنوان یک پروژه بزرگ تجاری -تفریحی  چیست؟
 در واقع میکامال ساخته می‌شود تا دروازه ورود به بازار ایران و دستیابی به بازار بزرگ منطقه باشد. مجتمع عظیم میکا‌مال توسط مشاوران و طراحان شناخته‌شده بین‌المللی با هدف ساخت یک بازار جهانی طراحی شد و توسط پیمانکاران تراز اول اروپایی در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته است و امکانات تفریحی متعددی آن را از نمونه‌های مشابه متمایز ساخته و به فضایی رویایی برای فعالیت بنگاه‌های اقتصادی تراز اول جهان تبدیل می‌کند. میکامال دروازه ورود به یک بازار عظیم متشکل از کشورهای مختلف است که در امن‌ترین موقعیت منطقه، در کنار آبراهه بین‌المللی خلیج فارس، امکانات و مزیت‌های بی‌نظیری را در اختیار بنگاه‌های اقتصادی و فعالان تجاری قرار می‌دهد.
میکامال امکان و پتانسیل یک فعالیت تجاری و اقتصادی سودآور را در منطقه دارد و با امکانات متمایز، طراحی مدرن و مبتنی‌بر استانداردهای جهانی فعالیت‌های تجاری را به تجربه‌ای متفاوت بدل خواهد کرد و امکان بهره‌مندی از تمامی مزایا و جذابیت‌های یک فعالیت اقتصادی سودده در منطقه‌ای با بازاری بزرگ را در اختیار قرار می‌دهد. 


-پروژه میکامال چه زمانی به بهره‌برداری خواهد رسید؟ 
 چیزی که به‌طور غیررسمی می‌توانم بگویم این است که ان‌شا‌ءالله و با یاری خدا امیدواریم تا پایان سال جاری شاهد جشن افتتاح میکامال باشیم. 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان