نرخ واقعی ارز

نرخ واقعی ارز
نرخ واقعی ارز

نرخ واقعی ارز

قائم مقام اسبق بانک مرکزی با تاکید بر لزوم مدیریت انتظارات تورمی در جامعه، تحلیل هایی را درباره نرخ واقعی ارز ارایه کرد.
حسین قضاوی شب گذشته با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه حرکت شتابان نرخ ارز به سمت بالا در چند هفته اخیر تعجب برانگیز بود، اظهار داشت: در عین حال، کاهش آن در چند روز اخیر تعجب برانگیز نیست.

به گزارش پایگاه خبری تجارت‌ طلایی،قضاوی با اشاره به اینکه افزایش قیمت داخلی کالا می‌تواند از علل افزایش نرخ ارز باشد، ادامه داد: باید در حوزه سیاست‎های ارزی، واقعیت‎های اقتصادی در نظر گرفته شود و لازمه آن این است که نظریه برابری قدرت خرید را در سیاست‌گذاری‎ها رعایت کنیم.

قائم مقام اسبق بانک مرکزی اضافه کرد: اگر طبق مبانی نظری علم اقتصاد عمل می‎کردیم نرخ دلار در پایان سال ۱۳۹۶ حدود ۶ هزار و ۲۰۰ تومان می‌شد. قضاوی با بیان اینکه اگر نرخ ارز مسیر درست را طی می‌کرد اکنون باید قیمت آن حدود ۷ هزار تومان بود، گفت: اگر نرخ ارز سرکوب شود تفاوت نرخ ایجاد و در پی آن سوداگری تقویت می‌شود.

وی افزود: تقویت جذابیت نسبی پول ملی در مقایسه با پول خارجی با راهکارهای مختلف از جمله افزایش سود بانکی از راه‌های حفظ ارزش پولی ملی است. همچنین انتظارات تورمی باید مدیریت شود و دولت انضباط مالی داشته باشد.

قائم مقام اسبق بانک مرکزی اضافه کرد: دولت هم با توجه به عوامل موثر بر بازار ارز در بلندمدت، نوسانات کوتاه مدت بازار ارز را تحلیل نکند و بر اساس آن تصمیم نگیرد. وی همچنین به مردم توصیه کرد: خود را اسیر سوداگری نکنند. بانک مرکزی هم باید در حوزه مدیریت انتظارات تورمی، مدیریت انتظارات مربوط به نرخ ارز و جذابیت بیشتر نسبی پول ملی تلاش کند.

منبع : ایبنا

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان