نسل آینده سوپر مارکت‌ها در صنعت خرده‌فروشی

نسل آینده سوپر مارکت‌ها در صنعت خرده‌فروشی
نسل آینده سوپر مارکت‌ها در صنعت خرده‌فروشی

روند رو به رشد خرید آنلاین، سالهاست که بر صنعت خرده‌‌فروشی تاثیرگذار بوده است. اخیراً برندهای موفق در حوزه تجارت الکترونیک از جمله آمازون در ایالات متحده، با بهره‌گیری از جدیدترین نوع اتوماسیون اقدام به افتتاح سوپرمارکت‌های فیزیکی می‌کنند. با افزایش سهم خواروبار فروشی‌های آنلاین، فروشگاه‌های فیزیکی برای تامین تقاضای عمده موادغذایی در آینده در حال تغییرات و دگرگونی می‌باشند. نسل آینده سوپرمارکت‌ها به عنوان بخش مهمی از کانال همه جانبه فروش به رشد خود ادامه خواهد داد.

استفاده از اتوماسیون باعث افزایش بهره‌وری و کاهش نیروی کار لازم جهت راه‌اندازی و مدیریت نسل آینده سوپرمارکت‌ها خواهد شد.

 

 

به‌طور مثال در نسل جدید سوپر مارکت‌های آمازون، مشتریان ابتدا به صورت آنلاین ثبت‌‌نام می‌کنند و سپس می‌توانند اقلام مورد نیازشان را از قفسه‌ بردارند و بدون مراجعه به صندوق جهت پرداخت، از فروشگاه خارج شوند. هزینه خرید به طور اتومات از حساب کاربری آن‌ها کسر می‌گردد.

فرآیند مراجعه به صندوق جهت پرداخت، تنها عملیات فروشگاهی نیست که می‌تواند اتومات باشد. به طور کلی، دیجیتالی شدن فرآیندها باعث کاهش 40 درصدی ساعت کار مورد نیاز برای راه‌اندازی و اداره نسل آینده سوپرمارکت‌ها خواهد شد.

 

 

عوامل کلیدی موفقیت نسل آینده سوپرمارکت‌ها شامل خلق ارزش و تجربه خرید منحصر به فرد، فراهم کردن امکان خریدی آسان، ایجاد فضایی برای داشتن تعاملات اجتماعی و جلب اعتماد با ارائه خدمات برای مشتریان می‌باشد.

با افزایش رویکرد خرید از پلتفرم‌های آنلاین، مشتریان نیاز به دلایل قانع‌کننده‌تری برای خرید حضوری از سوپرمارکت‌ها دارند. فرآیند خرید باید به فعالیتی لذت‌بخش، سرگرم‌کننده، بدون دردسر و با کسب تجربه خرید یکسان از تمام کانال‌های همه جانبه فروش باشد که باعث ایجاد تعامل اجتماعی گردد.

 

 

کارکنان متخصص و آموزش دیده، با برقراری ارتباط با مشتریان می‌توانند برای آن‌ها تجربه خریدی خاطره‌انگیز و متمایز ایجاد کنند. همچنین می‌توان با تمرکز بر ارائه انواع غذاهای گرم و سرد و سرو قهوه توسط باریستا در فضای داخل سوپرمارکت‌‌ها به همراه برگزاری کلاس‌های آموزش آشپزی، تجربه خرید مشتریان را بهبود بخشید.

فناوری‌های اتوماسیون مدرن با کاهش ساعت کاری کارکنان باعث افزایش بهره‌مندی از ساعت کاری آزاد شده در فعالیت‌هایی که ارزش بیشتری برای مشتری ایجاد می‌کنند، می‌شوند.

استفاده از لیبل‌های قیمت دیجیتال، قیمت‌گذاری پویا، اعمال تخفیف بر محصولات کند گردش و نزدیک به تاریخ انقضا را تسهیل می‌کند و باعث صرفه‌جویی در زمان می‌گردد.

 

 

گوشی‌های هوشمند با پیشرفت تکنولوژی در آینده، قیمت‌های سفارشی به مشتریان نمایش می‌دهند که این امر باعث می‌شود، سوپرمارکت‌ها پیشنهادات ویژه بر اساس مشخصات، رفتار خرید و موقعیت فعلی مشتری در فروشگاه به وی ارائه کنند. تعامل با مشتریان در فضای فروشگاه‌ها و پلتفرم‌های آنلاین بسیار شخصی‌سازی شده خواهد شد.

پایانه‌های پرداخت خودکار که روند پرداخت را بسیار ساده‌تر می‌کنند در میان مشتریان محبوبیت پیدا کرده‌اند. تعداد زیادی از این پایانه‌ها فقط توسط یک نفر از کارکنان نظارت می‌شود. تجربه پرداخت‌های اتومات مدیریت پول نقد را آسان‌تر می‌کند.

مشتریان در نسل آینده سوپرمارکت‌ها، بارکد اقلام مورد نیازشان را برای اضافه کردن به سبدهای مجازی خرید با استفاده از گوشی‌های همراه اسکن می‌کنند و آن‌‌ها را بعداً هنگام خروج از فروشگاه یا توسط پیک درب منزلشان تحویل می‌گیرند. ربات‌‌ها، محصولات را از انبار جهت تحویل به مشتری، جمع‌آوری خواهند کرد.

سفارش‌گذاری سوپرمارکت‌ها به طور کاملا خودکار و مبتنی بر فروش با پیش‌بینی‌های دقیق‌تر و با کاهش خطا خواهد بود. ابزارهای هوشمند و الگوریتم‌های برنامه‌ریزی در این امر نقش مهمی خواهند داشت و مدیریت انبارش کالا را بسیار آسان‌تر می‌کنند.

بهره‌گیری از ابزارها و فناوری‌های مدرن مستلزم این است که نیروی کار آینده مجموعه‌ای از مهارت‌های جدید را فرا بگیرد. به ویژه کارکنان بخش‌های آماده‌سازی موادغذایی مانند کانتر غذای گرم، سرد و کافه نیاز به پرورش ذهنیت مشتری محور دارند. مدیران باید از فرصت دیجیتالی شدن و کاهش بوروکراسی جهت تعامل بیشتری با مشتریان استفاده کنند.

در نهایت، فناوری و تکنولوژی با ساده‌سازی وظایف اصلی باعث صرفه‌جویی در وقت، هزینه و ایجاد تجربه بهتر برای مشتری می‌شود. خرده‌فروشان با استفاده از اتوماسیون، بهینه‌سازی سیستماتیک و ساده‌سازی فرآیندهای روزمره،40 درصد از نیروی کار خود را کاهش می‌دهند. نسل آینده سوپرمارکت‌‌های فیزیکی برای رقابت با سایر فروشگاه‌های آنلاین باید از عملیات فروشگاهی دیجیتال استفاده کنند.

 

گردآوردنده: بیتا باقری

 

 


 

 

 

 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان