نگاهی به صنعت املاک روسیه در دوران کرونا

نگاهی به صنعت املاک روسیه در دوران کرونا
نگاهی به صنعت املاک روسیه در دوران کرونا

مکانی امن برای سرمایه‌گذاری

صنعت املاک و مستغلات در مسکو، پایتخت روسیه طی ماه‌های اخیر تحت تاثیر شیوع جهانی کرونا بوده، با این حال این بازار نتایج غیرمنتظره‌ای داشته است.

در نیمه اول سال ۲۰۲۰ ارزش معاملات این صنعت ۱۶/۳ میلیاردیورو بوده است. در جریان ۶ماه اول سال ۲۰۲۰، پروژه «مسکو ماریتا» شاهد بالاترین رقم فروش به ارزش ۷۷۰میلیون یورو بود. متوسط خرید برای یک آپارتمان ۲۵۳هزار یورو و برای ویلا ۵۵۰ هزاریورو بود. سرمایه‌گذاری زنان با رقم کل ۱/۵۱ میلیاردیورو، بخش مهمی از ارزش سرمایه‌گذاری در این صنعت بود.

دکتر میکائیل واترز، دانشیار دانشگاه «هریوت‌وات» می‌گوید: «از سال ۲۰۱۲ تا به امروز هرکسی در روسیه و مسکو سرمایه‌گذاری کرده باشد، سالانه حدود 8/5درصد سود کرده است. بنابراین در شاخص رقابت جهانی که روشی برای رتبه‌بندی شهرهای جهان از نظر جذابیت سرمایه‌گذاری در این حوزه است، روسیه در چند سال اخیر از جایگاه بیست‌و‌یکم به مکان هفتم رسیده است.»

 

 

صنعت املاک و مستغلات روسیه در همه ابعاد رشد داشته است، از جمله در برخی از گران‌ترین املاک جهان که می‌توان در مسکو یافت.

پروژه جدید توسعه شهری دیگری در مسکو در حال ساخت است که باعث جلب توجه خریداران می‌شود؛ شبیه پروژه میدان شهری کازان. «فرد دوری» مدیرعامل توسعه املاک «سیتاریس» گفت: «هدف ما این بود که به مردم فرصت دهیم ملکی را با قیمت مقرون به صرفه خریداری کنند و از اجاره‌نشینی به خانه‌ای تحت مالکیت نقل مکان کنند اما در عین حال می‌خواستیم این خانه‌ها امکانات خوبی داشته باشند. اگرآنها اجاره کنند، پول‌شان را از دست می‌دهند. چنانچه مالک باشند، وقتی بازنشسته یا از مسکو خارج شدند، می‌توانند این دارایی را بفروشند.»

 

 

از نظر خریدارانی که نخستین‌بار در مسکو ملک خریده‌اند و قبلا اجاره‌نشین بوده‌اند، تغییر واقعی را شاهدیم. «ریک ویند» مدیرعامل شرکت «بهترین خانه‌ها» درباره افزایش تقاضا برای خرید خانه در تابستان اظهار داشت: «فکر می‌کنم به خاطر شیوع کرونا این اتفاق رخ داده است. همه ما پنج‌ تا ۶ هفته در خانه بودیم. بنابراین شروع به ارزیابی مجدد زندگی‌ و مکان استقرارمان کردیم. به نظر من بسیاری از مردم شروع به جست‌وجو کردند که چه امکاناتی در بازار وجود دارد و وقتی به بازار نگاه کردند دیدند امکانات خوبی وجود دارد.»

با وجود تاثیر شیوع کرونا در سه‌ماهه سوم سال، این سوال وجود دارد که آیا صنعت املاک و مستغلات از رکود خارج شده است؟

«فیبها احمد» مدیر فروش شرکت Bayut and Dubizzle در پاسخ به این سوال گفت: «به نظر من در 6 تا هفت ماه آینده بازار خرید و اجاره رشد خواهد کرد و مردم به خرید نخستین خانه‌هایشان ادامه خواهند داد.»

برای بسیاری شیوع کرونا منجر به از دست دادن شغل یا درآمد شده و برای آنها بی‌ثباتی مالی به همراه داشته است. اما برای کسانی که پول نقد دارند اکنون بهترین زمان برای خرید به نظر می‌رسد.

 

 

«مایا ویمباری» که نخستین خانه‌اش را در مسکو خریده، گفت: «من و همسرم دقیقا زمان شروع شیوع ویروس کرونا در حال بررسی قیمت خانه‌ها بودیم و واقعا فکر کردیم اگر خانه بخریم هزینه‌‌های ماهانه ما ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.»

در حالی که سال ۲۰۲۰ سال سختی برای این صنعت در جهان بود اما در روسیه تحلیلگران مشتاق دیدن نمایشگاه املاک و مستغلات هستند که نشانه‌ای از آینده رو به بهبود این صنعت است. «کریس اسپلر» مدیر گروه «سیتی اسکیب» گفت: «ما شاهد بازگشت تدریجی قیمت در بازارها خواهیم بود. واقعا معتقدم در سه‌ماهه اول سال جدید ما شاهد بازگشت اعتماد واقعی به بازارهای املاک و مستغلات خواهیم بود.»

این اطمینان وجود دارد که سرمایه‌گذاران و کاربران نهایی از این بازار بهره ببرند. تاثیر طولانی‌مدت کرونا بر اقتصاد جهانی هنوز نامشخص است اما همه نگاه‌ها به این صنعت در ماه‌های آینده خواهد بود.

 

رشد باورنکردنی

 رشد ۵۷‌درصدی گردش مالی جهانی در صنعت ساختمان از ۵۵۰۰ میلیارد‌دلار در سال ۲۰۱۰ به ۱۲۷۰۰ میلیارد‌دلار در سال ۲۰۲۰ رسید. بی‌گمان، سهم توسعه‌گران املاک و مستغلات، موید نقش مهم این مکانیسم در رشد اقتصادی کشورهاست.

سازمان‌های مسئول هر کشور از قبیل نظام‌های مهندسی و شهرداری‌ها و سرمایه‌گذاران بخش بازاریابی و فروش می‌توانند این زنجیره را به وجود آورده و حمایت کنند. توسعه‌گری در املاک سرآغاز توسعه مدون و مدرن در صنعت ساختمان هر کشور به شمار می‌رود.

 

 

درآمد نجومی

روسیه طی ۱۴ سال اخیر بیش از ۴۲‌میلیارد‌دلار از طریق فروش مسکن به اتباع خارجی و عمدتا از کشورهای همسایه به دست آورده است. فروش ویلا و آپارتمان در روسیه با انواع تبلیغات ازجمله وعده اقامت دائم که البته در بسیاری موارد محقق نمی‌شود به یک کسب‌وکار پرسود در این کشور تبدیل شده است. درآمد این کشور از فروش مسکن به اتباع خارجی در سال ۲۰۰۳ حدود ۹۹۸میلیون‌دلار بود. این رقم در سال ۲۰۰۴ به یک‌میلیارد و ۳۴۳ میلیون‌دلار و در سال ۲۰۰۵ به یک‌میلیارد و ۸۴۱ میلیون‌دلار افزایش یافت. بعد از تصویب قانون مطابقت در مورد فروش املاک به افراد خارجی در سال ۲۰۱۳، درآمد حاصل از فروش ملک به اتباع خارجی در این کشور افزایش بسیاری یافت.

این رقم در سال ۲۰۱۳ به سه‌میلیارد و ۴۹میلیون‌دلار، سال ۲۰۱۴ به چهارمیلیارد و ۳۲۱میلیون‌دلار، سال ۲۰۱۵ به چهارمیلیارد و ۱۵۶میلیون‌دلار،  سال ۲۰۱۶ به سه‌میلیارد و ۸۹۰ میلیون‌دلار و سال ۲۰۱۷ به چهارمیلیارد و ۶۴۳ میلیون‌دلار رسید.

از آغاز سال ۲۰۱۳ تاکنون ۹۹هزار و ۶۹۱ باب واحد مسکونی به اتباع خارجی فروخته شده است. اگر زمانی املاک و مستغلات، دارایی‌های مصرفی و سرمایه‌ای تلقی می‌شد، اکنون زمین شهری در شهرهای صاحب‌نام یکی از باارزش‌ترین و بعضا کمیاب‌ترین کالاها به شمار می‌رود و جایگاه مدیریت بر ساخت املاک، مستغلات و توسعه آنها در قالب کسب‌وکار تعریف شده و توسعه‌گری در صنعت املاک یا مدیریت توسعه و ساخت املاک و مستغلات می‌تواند بخشی از درآمد ملی و فراملی و رشد اقتصادی هر کشور را به خود اختصاص دهد.

 

منبع: INTERMARKSAVILLS.RU

تگها : سرمایه گذاری , کرونا ویروس , کرونا , کووید19 , روسیه , مسکو , مسکو ماریتا , Bayut and Dubizzle , دانشگاه «هریوت‌وات» , ملک , خرید ملک

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان