نیروهای آموزش‌دیده، طبیبان اقتصاد کشورند

نیروهای آموزش‌دیده، طبیبان اقتصاد کشورند
نیروهای آموزش‌دیده، طبیبان اقتصاد کشورند
نیروهای آموزش‌دیده، طبیبان اقتصاد کشورند
 
چند سالی است که آموزش نیروهای انسانی در بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها به امری ضروری تبدیل شده است؛ شرکت‌هایی که نه‌تنها برای بقای عمر بلکه برای پیشرفت‌های روزافزون در حوزه‌های فعالیت‌شان نیازمند نیروهای آموزش‌دیده، خبره و البته متعهد و وظیفه‌شناس هستند.‌ هایپراستار هم یکی از نمونه‌های بارز پیشرفت در مدت زمان کوتاه (حضور در ایران) با در نظر گرفتن اهمیت ویژه نیروهای انسانی است. در ادامه این متن توضیحات کاملی در راستای اثبات ضرورت این مهم آمده که از نگاه‌تان می‌گذرد. 
 
1. لطفا خودتان را برای مخاطبان ماهنامه تجارت طلایی معرفی کرده و رزومه کوتاهی از سوابق کاری‌تان ارائه دهید.
من پانته‌آ دیرمکانی هستم متولد سال 1367 در تهران و فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد صنعتی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌-مرکز. از سال 92 وارد کمپانی ماف پارس ایران (هایپراستار) شدم و مدتی را در بخش مالی فعالیت داشتم. سپس وارد دپارتمان‌مارکتینگ شدم و در همان زمان واحدی به نام قیمت‌گذاری برای نخستین باردر ایران شروع به کار کرد و این وظیفه برعهده من گذاشته شد. برای راه‌اندازی این سیستم دوره‌هایی را در کشور امارات (شهر دوبی) گذراندم و نرم‌افزار مرتبط با آن را به طور حرفه‌ای آموختم. سپس وارد بخش مرکزخرید شدم و ابتدا تمرکزم را روی بخش اجرایی و لیزینگ پروژه ‌هایپراستار ارم واقع در اتوبان باکری معطوف کردم ولی در حال حاضر با بالا رفتن تعداد پروژه‌ها تمرکز اصلی بنده روی بخش لیزینگ تمامی پروژه‌های ماف پارس است.
طی سال‌هایی که در ‌هایپراستار مشغول به‌کار هستم در دوره‌های مختلف آموزشی حضور پیدا کردم. گذراندن دوره‌های پیشرفته نرم‌افزار سایروس طی سال 94 در کشور امارات، گذراندن دوره نخست مدیریت مراکز خرید خاورمیانه (MECSC) در سال 96 و سپس دوره دوم آن طی سال 97 و همچنین گذراندن دوره سوم مدیریت مراکز خرید خاورمیانه و خرده‌فروشی پیشرفته MECS+R)) در سال جاری از مهم‌ترین دوره‌های آموزشی بود که در آنها شرکت کردم.
علاوه‌بر آن تعدادی از دوره‌های درون‌سازمانی داخلی همچون ‘ ‘TEAM BUILDING، ‘BE HERE NOW’ MANAGEMENT' ‘TEAM و دوره‌های مذاکره پیشرفته را نیز در رزومه کاری خود دارم.
 
2. حضور همکاران‌تان را در این قبیل آموزش‌های بین‌المللی چقدر ضروری می‌دانید؟ 
انجمن مراکز خرید خاورمیانه یا Middle East Council of Shopping Centers که اختصارا MECSC نامیده می‌شود در سال 1994 در شهر دوبی در امارات متحده عربی شروع به فعالیت کرد و هزاران عضو حرفه‌ای و فعال در بخش‌های مختلف صنعت خرده‌فروشی از خاورمیانه و شمال آفریقا در آن عضو هستند که در میان آنها می‌توان به شرکت‌های بزرگی مانند ماجدالعظیم، JLL ، EMAAR اشاره کرد. حوزه فعالیت اعضای این اتحادیه بازه وسیعی از مالکان مراکز خرید، توسعه‌دهندگان، گروه‌های راه‌اندازی و بهره‌برداری، مدیران بازاریابی اجاره و لیزینگ برندها متخصصان خرده‌فروشی، مشاوران و مدیران مراکز تجاری، تامین‌کنندگان مالی نهادهای دولتی مربوطه و صنایع تامین‌کننده و وابسته را دربرمی‌گیرد. تلاش این اتحادیه عمدتا در رابطه با برگزاری رویدادهایی است که موجب آشنایی و ارتباط بیشتر اعضا و فعالان صنعت و منطقه، آموزش و برگزاری سمینارها و کارگاه‌ها و حمایت‌های مختلف از صنعت خرده‌فروشی می‌شود. تجربه من از شرکت در سه دوره آموزشی MECSC که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است باعث شد تا علاوه بر آشنایی بیشتر با استانداردهای بین‌المللی در زمینه مرکزخرید بتوانم با مدیران و اساتید این حرفه آشنایی پیدا کنم و از نظرات و تجارب ارزنده آنها طی دوره‌های آموزشی برخوردار شوم. مسلما شرکت در دوره‌‌های آموزشی MECSC در بهبود روند انجام کار مدیران ایرانی می‌تواند بسیار موثر باشد و ایستادن در کنار بزرگان این صنعت در خاورمیانه برای کشور ما یک ضرورت بسیار مهم و اثرگذار است و امیدوارم با توجه به افزایش روز‌افزون مراکز خرید در کشورمان همکاران من بتوانند با شرکت در این دوره‌ها و کسب تخصص‌ها و تجارب و تعامل با دست‌اندرکاران و اساتید این حرفه و آشنایی با فضای رقابتی این صنعت در خاورمیانه، به بالا بردن کیفیت و بهبود این حرفه به‌وسیله ایده‌های خوب و طرح‌های خلاقانه در کشورمان هرچه بیشتر کمک کنند.
 
3. دیدگاه شما درباره ضرورت حضور پرسنل یک شرکت استخدام در دوره‌های آموزشی قبل از استخدام و همین‌طور اهمیت و تمرین کار گروهی چیست؟
سال‌هاست که دیگر نگاه هزینه‌ای نسبت به آموزش نیروی انسانی در سازمان‌ها و شرکت‌های تجاری وجود ندارد و درواقع آموزش این نیروها به‌عنوان سرمایه‌گذاری تلقی می‌شود و مسلم است که این قبیل آموزش‌ها پیش از استخدام، شرکت‌ها را از انجام سرمایه‌گذاری‌های بعدی (سرمایه نقدی همراه با اتلاف زمان) روی موضوع آموزش بی‌نیاز می‌کند.
از دیدگاه من بخش مهم دیگر «انگیزه نیروی انسانی» است؛ زیرا درصد قابل توجهی از افرادی که در دوره‌های آموزشی آکادمیک و غیرآکادمیک شرکت می‌کنند پیش از اقدام به انتخاب رشته به این موضوعات علاقه‌مند هستند و درصد قابل‌توجهی نیز پس از اشتغال به تحصیل علاقه‌مند خواهند شد. بنابراین افرادی که پس از گذراندن یک دوره آموزشی مشغول به‌کار می‌شوند دارای انگیزه بیشتری هستند، ضمن آنکه این افراد آموزش دیده در بدو شروع به کار اقدام به تجربه‌اندوزی می‌کنند که قطعا در میزان یادگیری‌شان اثربخشی بسیار خوبی خواهد داشت. این ویژگی کمک می‌کند تا بخش عملی و تئوری در کنار هم قرار گرفته و تجربه بهتری را رقم بزنند.
به‌طور کلی صرفه‌جویی در زمان، جلوگیری از بروز بی‌نظمی، جذب نیروی انسانی باانگیزه و حرفه‌ای، بالا بردن امکان بروز خلاقیت و... از محاسن این اتفاق خوب است.
اما در صورتی که بخواهیم نگاهی وسیع‌تر به این مقوله داشته باشیم (آموزه‌های پیش و پس از استخدام) دو نوع هزینه مشترک نقدی و هزینه ایجاد مراکز آموزشی را باید مدنظر قرار دهیم. نکته حائز اهمیت نیز اینجاست که با فعالیت اختصاصی و متمرکز یک مرکز آموزشی سودی بیشتر نیز به‌دست خواهد آمد، چراکه مراکزی که صرفا به تربیت نیروی متخصص اهتمام می‌ورزند نیاز حال حاضر کشور را تامین کرده و اثرات قابل توجهی را در بخش خدمات و بهبود شرایط تولید در کشور اعمال خواهند کرد و این قضیه به‌عنوان یک پیش‌فرض اقتصادی بوده و در آینده کمک‌کننده است. از سوی دیگر نیروهای آموزش‌دیده در حقیقت سفیران و طبیبان اقتصاد کشور خواهند بود.
اما پیرامون اهمیت کار گروهی لازم است به این نکته اشاره کنم که متاسفانه فرهنگ کار گروهی در کشور ما بسیار ضعیف بوده و پی بردن به علت آن به‌عنوان یک عامل بیماری‌زا نیازمند یک کالبدشکافی بسیار گسترده است. بدین ترتیب لازم است تا سازمان‌ها و شرکت‌ها برای پیشبرد اهداف‌شان زحمات و عملکرد افراد را در یک تیم به صورت انفرادی مدنظر گرفته و به صورت گروهی مورد تشویق قرار دهند.
 
4. لزوم توجه به آموزش‌محوری را چقدر در رسیدن شرکت‌ها به اهداف مدنظرشان موثر می‌دانید؟
آموزش‌محوری تاثیر بسیاری در رسیدن شرکت‌ها به اهداف‌شان دارد و از دیدگاه جامعه‌شناختی عبارت است از: فرآیند هدایت و جهت‌دهی عمدی تجارب انسانی. پس باید در نظر داشته باشیم که تجربه به تنهایی اقدام موثری در یک حرفه محسوب نمی‌شود، بلکه براساس این تعریف ارائه شده به معنای انتقال حرفه به نسل‌های همزمان و نسل‌های بعدی است.
همچنین با توجه به رشد سریع تکنولوژی و تغییرات عمیق آن در مسیرهای اقتصادی و اجتماعی، اتخاذ روش‌های هماهنگ‌کننده آموزشی با توسعه تکنولوژی و تضمین نیروی انسانی ماهر و متخصص و مورد نیاز با آن، امری اجتناب‌ناپذیر است.
امروزه سازمان‌هایی پیشرو محسوب می‌شوند که به امر توسعه و آموزش منابع انسانی خود تاکید کرده و به دو اصل ارتقای اثربخشی و کارایی آموزش توجه می‌کنند. با اتخاذ این رویکرد استراتژیک هر شرکت برای رسیدن به اهدافش نیازمند کسب و ارتقای مستمر اطلاعات و مهارت‌های روزآمد و متناسب با پیشرفت‌های دانش و فناوری در سطوح مختلف سازمانی است. در همین راستا توجه به امر آموزش و آموزش‌محوری نقش بسیار مهمی را ایفا خواهد کرد.
 
5. بفرمایید که ‌هایپراستار برای بهبود شرایط همکاری با برندهای بیشتر و خصوصا برندهای برتر ایرانی چه اقداماتی را مدنظر قرار داده است؟
همان‌طور که در سوال قبل توضیح دادم ‌هایپراستار یکی از مراکز تجاری موفق است که به‌دلیل ویژگی‌های خاص خودش از جمله اتخاذ استراتژی‌‌های علمی بازاریابی، خوشبختانه مورد وثوق هموطنان‌مان قرار گرفته. در واقع برندهایی که برای فروش محصولات یا ارائه خدمات‌شان وارد ‌هایپراستار می‌شوند بر اساس استراتژی ما باید استانداردهای لازم را داشته باشند. این امر باعث می‌شود این برندها بتوانند سهم بیشتری از بازار را به‌دست بیاورند. امروزه رقابت برندها دائما در حال رشد است و به همین دلیل بازارها با سرعت زیادی تغییر می‌کنند؛ بنابراین برندهایی که تمام تلاش خود را به‌کار بسته و نقاط ضعف و قدرت برند خودشان رو می‌شناسند می‌توانند در بازار باقی بمانند. آنها باید برندسازی و کلیه استراتژی‌های کسب و کار را به نحوی برنامه‌ریزی کنند که با روشی موفق و بهینه به اهداف شرکت‌شان دست یابند. خوشبختانه در حال حاضر شرکت‌ها برای به‌دست آوردن مزیت رقابتی چاره‌ای جز رعایت اصول علم بازاریابی ندارند و همان‌طور که می‌دانید یکی از الزامات اصول علم بازاریابی چهارP بازاریابی است، یعنی محصول، قیمت، مکان و تبلیغ (پروموشن). ‌هایپراستار به دلایلی که عرض کردم برای موفقیت برندها یکی از پایه‌های مهم این چهار عنصر یعنی مکان را تشکیل می‌دهد و ما امیدواریم هم شرکت‌ها و  هم ‌هاپیراستار در کنار هم و به کمک هم بتوانند به رشد تولید و ارتقای کیفیت خدمات در کشور و در جهت رضایت‌مندی مردم که کلید همه موفقیت‌ها در کسب و کار است، موفق باشند.
 
 
6.  به طور تقریبی بفرمایید در مجموع چه میزان (درصد) از مجموعه ‌هایپراستار تحت اختیار برندهای ایرانی است؟
در حال حاضر به‌صورت تقریبی 90 درصد ظرفیت‌ هایپراستار در اختیار برندهای ایرانی است. با توجه به اینکه در حال حاضر در کشور ما به تولیدات داخلی اهمیت ویژه‌ای داده می‌شود، فرصت خیلی خوبی پیش آمده تا برندهای ایرانی بتوانند با یکدیگر رقابت کنند و این مستلزم فراهم کردن مزیت رقابتی بین برندهای مختلف است. در گذشته به‌رغم اینکه تولیدات داخلی کشور ما قوی بود ولی شرکت‌ها کمتر بر هویت برند خودشان تمرکز می‌کردند ولی الان ناچارند برای به‌دست آوردن سهم بیشتری از بازار، روی برندینگ در تبلیغات‌شان تمرکز کنند، بنابراین رقابت برندها مثل یک عامل محرک برای شرکت‌ها عمل کرده و آنها را به ارائه خدمات یا محصولات جدید ترغیب می‌کند تا به مزیت رقابتی و وفاداری بلندمدت مشتری دست پیدا کنند. در اینجا می‌شود گفت‌ هایپراستار در واقع زمینه‌ای مساعد برای رقابت این برندها فراهم کرده تا آنها بتوانند از این فضای مساعد که دارای پاخور بسیار خوبی است برای رشد و توسعه محصولات خودشان استفاده کنند، چون ما سعی می‌کنیم به برندهایی اجازه فعالیت دهیم که استانداردهای لازم را برای تولید محصولات‌شان رعایت کنند. در واقع ورود به ‌هایپراستار برای برندهای معتبر کشور یک مزیت رقابتی است و می‌تواند در بالا بردن کیفیت تولید و خدمات کشور موثر باشد.
 
7. از دیدگاه شما استانداردسازی یک مجموعه تجاری وابسته به چه عواملی است؟
با توجه به افزایش جمعیت، رشد و توسعه شهرها، ارتقای سطح تکنولوژی و صنعت، افزایش امکانات حوزه حمل‌ونقل و... بازارهایی که سابق بر این ایفاگر نقش ستون فقرات در شهرها بودند، حالا در مناطق مختلف شهر دسته‌بندی شده و به صورت یک مرکزخرید به چشم می‌خورند. اما برای انتخاب مکان ساخت یک مرکزخرید، باید توجه ویژه‌ای نسبت به مسیرهای عبور و مرور شهری و دسترسی آسان برای رفاه حال مشتریان صورت گیرد. به‌طور کلی حضور واحدهای تجاری در کنار فضاهای تفریحی در یک فضای سرپوشیده، پارکینگ اختصاصی و حتی‌الامکان رایگان، درهای ورود و خروج متعدد، وجود فضاهای F&B برای استراحت مشتریان و از همه مهم‌تر آموزش نیروهایی که در طول روز با مشتریان سروکار دارند، بسیار حائز اهمیت است.
 
8. خدمات خاص و جذابیت‌هایی که ‌هایپراستار به مشتریان خود ارائه می‌دهد، چیست؟
انتظار ما برای گزینش نیروها در‌ هایپراستار و آموزش آنها در جهت رسیدن به استانداردهای مطلوب در کلیه رده‌های ساختار سازمانی است که در نهایت منجر به ارائه خدمات مطلوب و ایجاد رضایتمندی از سوی مشتریان‌مان خواهد شد. درحقیقت رعایت استانداردهایی که حاصل آموزش و رعایت قانون در ‌هایپراستار هستند این امکان را به مشتری می‌دهد تا در کنار خرید، عدالت و انصافی عملی و نه صرفا شعاری را احساس کند. ما در هر شرایطی نه در مقابل بلکه در کنار و همراه مشتریان وفادارمان هستیم و لبخند رضایت آنها پس از خرید و تعصبی که پیدا خواهند کرد نشانگر موفقیت ماست. ما در تلاشیم تا خانواده بزرگی از مشتریان وفادار را در ‌هایپراستار داشته باشیم، خانواده‌ای که روز به روز بر تعداد آن افزوده خواهد شد.       

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان