هتل‌های ساخته نشده و احتمال لغو قرارداد با آکور

هتل‌های ساخته نشده و احتمال لغو قرارداد با آکور
هتل‌های ساخته نشده و احتمال لغو قرارداد با آکور

صنعت گردشگری در معرض خطر

هتل‌های ساخته نشده و احتمال لغو قرارداد با آکور

آکور در سال 2015 و با امضای یک قرارداد برای ساخت دو هتل فرودگاهی، برای ساخت 100 هتل دیگر در ایران اعلام آمادگی کرده بود. با بازگشت مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران اما تکلیف قرارداد این گروه‌ هتل‌سازی با ایران هنوز مشخص نیست و صنعت گردشگری ایران بار دیگر در معرض خطر قرار گرفته است.
با برداشته شدن تحریم‎های بین‌المللی در سال ۲۰۱۶، ایران اقدامات و سرمایه‌گذاری‌های متعددی در جهت گسترش و رونق صنعت گردشگری انجام داد.

به گزارش تجارت طلایی، با امضای توافق هسته‌ای با قدرت‌های بزرگ جهان، تعداد گردشگران خارجی در ایران افزایش قابل توجهی یافت. در حالی که در سال ۲۰۰۳ تنها ۳۰۰ هزار نفر گردشگر خارجی به ایران سفر کرده بود، این آمار در سال مالی ۲۰۱۴-۲۰۱۳ به بیش از پنج میلیون نفر و در سال ۲۰۱۷ با بهبود روابط ایران با غرب به بیش از شش میلیون نفر افزایش یافت.

با حذف محدودیت‌های بین‌المللی ایران تلاش کرد از طریق ساخت‌وساز گسترده هتل‌‌های جدید و بازسازی هتل‌های موجود، بخش گردشگری روبه‌رشد خود را رونق ببخشد.از سوی دیگر، ارتباط دوباره با جامعه جهانی موجب شد، شرکت‌های بزرگی نظیر گروه هتل‌های زنجیره‌ای آکور (Accor) برای ورود به بازار ایران اعلام آمادگی کنند. این غول هتل‌سازی در سال ۲۰۱۵ برای احداث دو هتل فرودگاهی آیبیس (Ibis) و نووتل (Novotel) قراردادی به ارزش ۲۶۰ میلیارد تومان امضا کرد.

 

به گزارش فایننشال‌تایمز، مدیر عامل این شرکت بزرگ، سباستین آکور در زمان امضای قرارداد گفت: شرکت او مدت‌هاست که به دلیل تاریخ غنی و جغرافیای فوق‌العاده ایران علاقه فراوانی به بازار این کشور داشته است. ایران ظرفیت ساخت صد هتل در بیش از ۲۰ شهر را دارد. تمدن کهن ایران، مردمان مهمان‌نواز، معماری منحصربه‌فرد، جاذبه‌های گردشگری و غیره همه دلایل خوبی است که به ما اعتماد کافی بدهد تا ظرف پنج تا ۳۰ سال آینده در ایران باشیم و به عنوان دوست خوب با این کشور همکاری کنیم.

امضای قرارداد برای ساخت دو هتل فرودگاهی در ایران، بزرگ‌ترین توافق میان این کشور با یک شرکت هتل‌سازی غربی از سال ۱۹۷۹ و پیروزی انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هتل در ایران وجود دارد که همگی چهار یا پنج ستاره هستند اما بر اساس گزارش فایننشال‎تایمز با در نظر گرفتن استانداردهای بین‌المللی این هتل‌ها سه ستاره محسوب می‌شوند.آکور در سال ۲۰۱۵ و با امضای این قرارداد، برای ساخت ۱۰۰ هتل در بیش از ۲۰ شهر ایران اعلام آمادگی کرده بود. با بازگشت مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران اما تکلیف قرارداد این گروه‌ هتل‌سازی با ایران هنوز مشخص نیست.

در حال حاضر حدود ۵۵۰ هزار نفر در صنعت نوپای گردشگری ایران مشغول به کار هستند که بار دیگر به دنبال تهدیدهای سیاسی ایالات متحده در معرض خطر قرار گرفته است. در حالی که وزیر گردشگری ایران پیشتر از برنامه‌های این وزارت برای ۲۰ میلیونی شدن گردشگران خارجی در سال ۲۰۲۵ ابراز خوش‌بینی کرده بود، آمار و ارقام نشان می‌دهد که خروج آمریکا از توافق هسته‎ای این صنعت را تحت تاثیر قرار داده و در سال ۲۰۱۸ تعداد توریست‌های خارجی به این کشور حدود ۱۵ درصد کاهش یافته است.در ماه آگوست نیز دو شرکت هواپیمایی بریتیش‌ایرویز، ایرفرانس و KLM اعلام کردند که پروازهای مستقیم به تهران را به دلیل تحریم‌های آمریکا متوقف کرده‌اند.

 

منبع: تجارت نیوز

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان