هدف مرکز خرید کورش؛ حفظ جایگاه خود در میان 5 مرکز خرید برتر کشور

هدف مرکز خرید کورش؛ حفظ جایگاه خود در میان 5 مرکز خرید برتر کشور
هدف مرکز خرید کورش؛ حفظ جایگاه خود در میان 5 مرکز خرید برتر کشور

مرکز خرید کورش‌، به‌عنوان یکی از مراکز تجاری چندمنظوره موفق در محدوده غرب تهران، از جذابیت بسیاری برای مشتریان برخوردار است و درواقع فراهم آوردن تمامی نیازهای یک خانواده با رنج سنی‌های متفاوت در زیر یک سقف، تجربه خرید و تفریح خاطره‌انگیز را برای مردم رقم خواهد زد. در این شماره با منصور اسماعیلی، مدیر‌عامل مرکز خرید کورش‌ گفت‌وگویی را ترتیب داده‌ایم که شرح کامل آن از نگاه‌تان می‌گذرد.

در ابتدا خودتان را معرفی کنید و از تحصیلات و سوابق شغلی‌تان برای ما بگویید.

منصور اسماعیلی هستم، سال 1356 در تبریز متولد شدم. مدرک کارشناسی مدیریت و کارشناسی‌ارشد حقوق بین‌الملل و کارشناسی روانشناسی  دارم. ۹ سال در حوزه مدیر ارشد بیمارستانی و ۱۴ سال در حوزه نفت و گاز مشغول به فعالیت بودم و فعالیت‌هایی هم به‌صورت شخصی در حوزه کارآفرینی، بخش تولیدات صنعتی و غذایی دارم.

مرکزخرید کورش در چه سالی افتتاح شد و بفرمایید درحال‌حاضر چند واحد تجاری، اداری و خدماتی در آن فعالیت دارند؟

کورش‌مال با زیربنای 120000 مترمربع در هفت طبقه پارکینگ و هفت طبقه تجاری و خدماتی به‌صورت کامل در شهریور سال1393 افتتاح شده و درحال‌حاضر با 13سالن سینما، 550واحد تجاری، 3500واحد پارکینگ، شهربازی مدرن و استاندارد و حدود 30واحد غذایی متنوع و برندهای معتبر در ایران مشغول خدمات‌رسانی است.

به نظر شما، درحال‌حاضر روند رشد و توسعه مراکزخرید در ایران با چه موانعی رو‌به‌رو است و ماه‌های باقی‌مانده از سال 1402 را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

در بعد عمرانی و رشد خوشبختانه با الگوی جدید داخلی و خارجی که در این مارکت ایجاد شده و خلاقیت و توانمندی معماران برجسته ایرانی، و با بررسی و آسیب‌شناسی مجتمع‌های قدیمی‌تر به سازه‌های ارزشمند و فاخری رسیده‌ایم که باید به تمامی سرمایه‌گذاران و مالکان در این حوزه دست مریزاد گفت اما موانع تجاری و سختگیری‌های نهادهای دولتی در بهینه کردن و رشد کسب‌وکار، بعضا، تاثیر منفی می‌گذارد. گرچه باید به قانون احترام گذاشت اما می‌توان با تعامل و مشارکت متخصصان حوزه دولتی و خصوصی و بزرگان صنعت خرده‌فروشی به دستورالعمل‌ها و مصوبات منصفانه‌ای رسید که همه طرفین در آن به اهداف خود برسند و در انتها به کسب‌وکارها رونق داده شود.

 

 

در دوره مدیریت خود چه اهدافی برای پیشرفت بیشتر مرکز‌خرید کورش در نظر گرفته‌اید؟

خوشبختانه کورش‌مال در شرایط بسیار مناسبی قرار دارد ولی با همکاری هیئت‌مدیره جدید، که ترکیبی از مالکان و مدیران ارشد و با‌تجربه مجموعه است، استراتژی‌های جدید و درازمدتی تدوین شده تا با هدفمند کردن پاخور و رونق هرچه بیشتر مجموعه و تسریع روند بهسازی و به‌روزرسانی ظاهر و فنی کمک شود. معتقدم حرکت به جلو و پویایی در مجتمع کورش هیچگاه پایانی ندارد و یک روند دائمی است.

طبق بررسی‌های خودتان چه کم و کاستی‌هایی در این مرکزخرید وجود داشته است؟

چون از زمان پایه‌گذاری و ساخت کورش پیش‌بینی‌های درازمدتی صورت گرفته است، متعاقباً در کورش‌مال کاستی به چشم نمی‌خورد که به تغییرات اساسی نیاز داشته باشد اما باتوجه‌به ذائقه مخاطب امروزی و درعین‌حال 9ساله شدن مجتمع به‌روزرسانی‌ها در بعضی از حوزه‌ها در حال انجام است و قسمت تحقیق و توسعه بازار زیرنظر واحد بازاریابی همیشه درحال مقایسه و الگوبرداری و ارائه خلاقیت برای آینده این مجتمع است و طرح‌های زیادی یا تاکنون تصویب شده یا در دست بررسی است که در زمان لازم اجرا خواهد شد.

به نظر شما، نقش مدیر مرکزخرید در موفقیت یک مرکزخرید و جذب مخاطبان بیشتر تا چه اندازه حیاتی است؟

مدیر یک مرکز تجاری نقش نخ تسبیح را ایفا می‌کند که هر دانه آن، یکی از واحدهای صف یا ستاد را در یک مجتمع تجاری شامل می‌شود. مدیر ضمن اطلاع از دانش و تخصص اداره مجتمع، باید از هوش و تجربه کافی برای هماهنگ کردن امور و رفع انواع چالش‌های پیش رو برخوردار باشد و بتواند در لحظه باتوجه‌به تجربه و تخصص خود بهترین تصمیمات را در کوتاه‌ترین زمان ممکن اخذ کند. او همواره پشتیبان واحدهایی است که به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند و با ایجاد انگیزه برای پرسنل خود، به بالا بردن کیفیت عملکرد آنان کمک می‌کنند که در درازمدت باعث بهبود کیفیت خدمات به مشتریان و کسبه خواهد شد و در جذب مشتری‌ها و صنوف تأثیر شایانی خواهد گذاشت.

از دیدگاه شما، پیش‌نیازهای آموزشی، مطالعاتی یا عملیاتی یک فرد برای فعالیت در این صنعت و نهایتا کسب مسئولیت مدیریت کل یک مرکزخرید چیست و مدیران مراکزخرید در حین فعالیت به چه نوع آموزش‌ها و مهارت‌هایی برای افزایش دانش و بهره‌وری خود نیاز دارند؟

در وهله اول، آموزش آکادمیک و علمی بسیار مهم است ولی به نظرم دانشگاه‌ها با همکاری مراکز تجاری می‌بایست شرایطی را فراهم کنند که همزمان دانشجوها بتوانند مطالب و دروس را در مراکز تجاری به‌عنوان کارآموز تجربه کنند. علم همراه با عمل قطعا نتیجه مطلوب‌تری دربرخواهد داشت. در مرحله دوم، می‌توان از مدیران حال‌حاضر یا با‌سابقه مراکز تجاری معتبر و فروشگاه‌های زنجیره‌ای دعوت به عمل آورد تا تجربیات و چالش‌های دوران کاری خود را به نیروهای جوان منتقل کنند. باتوجه‌به اینکه اکثر مراکزخرید این روزها فضایی را به همایش‌ها اختصاص داده‌اند، برگزاری چنین کارگاه‌هایی بسیار تسهیل شده و برای جذب نیروهای نخبه هم فرصتی مناسبی را در اختیار برگزارکنندگان قرار خواهد داد.

در مورد آموزش‌هایی که حتما نیروهای جوان باید کسب کنند، به نظرم بازاریابی و برند در تمامی وجوه آن که رکن اساسی در پیشبرد منافع یک مرکز تجاری و صاحبان سهام ایفا می‌کند و جزء واحدهایی است که به‌روز و علمی بودن و خلاقیت و نوآوری در آن از اهمیت بسزایی برخوردار است و باید در تمامی وجوه آن نیروهای متخصص مشغول به فعالیت باشند. در بعد دیگر، آموزش‌های مربوط به بهره‌برداری مال مانند H.S.E، تعمیر، نگهداری، خدمات، حراست و چالش‌های پیش روی آن که نیروی متخصص باید از یک‌سری اطلاعات پایه‌ای در تمام این زمینه‌ها مطلع باشد.

 

 

از نظر شما، آیا برندهای ایرانی مستقر در مراکزخرید توانسته‌اند نیازهای اهالی غرب تهران را برطرف کرده و نظر مشتریان را جلب کنند؟ برای موفقیت بیشتر برندهای ایرانی چه توصیه‌ای دارید؟

به نظرم با کنار گذاشتن برندهای چرم و بعضی از برندهای انگشت‌شمار ایرانی که فعالیت آنها طی چند سال اخیر توسعه یافته است، فعالیت مفیدی در این زمینه صورت نگرفته و شاهد این موضوع، دوخت و نصب برندهای خارجی روی محصولات ایرانی است که مبین عدم بلوغ و اعتماد‌به‌نفس تولیدکنندگان ایرانی است؛ البته در واقع اراده‌ای هم از‌سوی آنان در تغییر ذائقه مشتری ایرانی دیده نمی‌شود و حاضر به سرمایه‌گذاری در تغییر فرهنگی نشدند و از خلأ نبود برندهای خارجی فقط در بعد کمی استفاده کرده‌اند و در‌عین‌حال به‌علت عدم همدلی و مشارکت با هم تابه‌حال نتوانسته‌اند سهم مطلوبی را به پوشاک ایرانی با برند ایرانی اختصاص دهند. در‌صورتی‌که تحریم‌ها و مهاجرت برندهای خارجی در این زمینه فرصت مطلوبی برای تولیدکنندگان ایرانی فراهم کرد که تاکنون عزم راسخی برای استفاده بهینه از این فضا صورت نگرفته و تلاش‌های چند برند نمی‌تواند خطر احتمالی برگشت مجدد، چه به‌صورت رسمی یا غیر‌رسمی، برندهای خارجی را مرتفع کند و همچنان که امروزه شاهدیم اغلب فروشگاه‌ها در‌حال عرضه پوشاک قاچاق خارجی هستند و سود سرشاری از جیب تولیدکنندگان ایرانی زحمتکش رفته و به بازارهای کشورهای همسایه و قاچاقچی‌ها ریخته می‌شود.

از چشم‌انداز پنج سال آینده مرکزخرید کورش برای ما بگویید.

در پنج سال آینده، کورش‌مال با‌توجه‌به لوکیشنی که در آن واقع شده و امکاناتی که همواره درحال به‌روز‌رسانی است، قطعا یکی از سه مال اصلی تهران و یکی از پنج مال برتر کشور خواهد ماند و استراتژی‌هایی به‌منظور فرهنگ‌سازی برای کسبه به‌صورت اعم و برای کسبه کورش‌مال به‌صورت اخص، در دست تدوین و اجراست تا ضمن ارائه نقش مسئولیت اجتماعی، که دغدغه همیشگی کورش‌مال بوده، به‌عنوان یک مال قدیمی و شاخص در ایران بتواند نقش آموزشی برای کسبه و عموم مردم را به‌عهده گیرد که فارغ از نگاه صرف تجاری، در حوزه‌های فرهنگ عمومی هم نقش بسزایی ایفا کند؛ البته در حاشیه چنین رویداد و ایونت‌های مناسبتی، مذهبی و ملی، نگاهی هم به بالا بردن کیفیت خدمات و مشتری‌مداری خود دارد.

هیئت‌مدیره این مجموعه به واحد بازاریابی این ماموریت را واگذار کرده که در جهت به‌روزرسانی سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کورش‌مال، به‌عنوان یک مجتمع پیشرو در کشور، با استفاده از جدیدترین ابزارها کوشا باشد و کورش‌مال همیشه براساس نیاز و تکنولوژی روز پیش برود.

تگها : مجتمع تجاری , خرده فروشی , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , مرکزخرید , مرکزخرید کورش , مسئولیت اجتماعی , مدیریت , مشتری , رشد و توسعه

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان