هوش مصنوعی و نقش آن در تغییر رویه جست‌وجو و خرید مردم

هوش مصنوعی و نقش آن در تغییر رویه جست‌وجو و خرید مردم
هوش مصنوعی و نقش آن در تغییر رویه جست‌وجو و خرید مردم

 

امروزه مشتریان به دنبال استقبال از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های جدید در همه ابعاد زندگی خود هستند و خرید کردن نیز یکی از این حوزه‌هاست. نیازها و انتظارات افراد در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات به طور مداوم در حال تغییر است و برندها باید روی ایجاد تجربه لذت‌بخش در خرید برای تک‌تک افراد تمرکز کنند. خرید تحت تسلط عناصر بصری کالاست و خرید آنلاین نیز از این امر مستثنی نیست، به‌گونه‌ای که اغلب خریدارها هنگام خرید آنلاین اقلامی مانند لباس یا مبلمان به اطلاعات بصری مانند تصویر کالا یا ویدئو منتشرشده درباره کالا اهمیت بیشتری می‌دهند تا اطلاعات متنی. حتی هنگام خرید در فروشگاه‌های فیزیکی، این ظاهر کالاست که توجه ما را به خود جلب می‌کند. جست‌وجوی بصری برای پاسخگویی به این نیاز و نیز نیاز به شخصی‌سازی و تعامل بیشتر با خریداران آنلاین مطرح شده است.

یک تکنولوژی جست‌وجوی بصری که با هوش مصنوعی کار می‌کند، قادر است تمام جنبه‌های زیبایی یک کالا را که قابل توصیف با محتوای متنی نیست، معرفی کند. جست‌وجوی بصری مدرن، با درک محتوا و زمینه تصاویر دنیای فیزیکی، فهرستی از نتایج مرتبط را ارائه می‌دهد. تصویر اولیه برای جست‌وجو، می‌تواند تصویری از یک کیف دستی در مرکزخرید باشد یا عکس یا ویدئویی که توسط یک دوست در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است. در واقع تمام آنچه نیاز است، تصویری است که با دوربین تلفن همراه خود گرفته‌اید یا آن را از اینترنت دانلود کرده یا از طریق شبکه‌های اجتماعی ذخیره کرده‌اید. با وارد کردن تصویر مورد نظر در یک برنامه یا موتور جست‌وجو، می‌توان فهمید کالاهایی که دقیقا با آن تصویر مطابقت دارند یا مشابه، ارزان‌تر یا گران‌تر هستند، کدامند. بدین‌ترتیب با استفاده از تکنولوژی جست‌وجوی تصویری، یک مشتری یا خرده‌فروش می‌تواند به دنبال یک کالا به صورت آنلاین بگردد.

 

 

هوش مصنوعی نقش مهمی در ابزارهای بصری ایفا می‌کند و تجربه جست‌وجوی بصری را برای مشتری ساده‌ و کاربرپسند می‌سازد. هوش مصنوعی می‌تواند از مدل‌های پیشرفته تشخیص تصویر برای بهبود شیوه کشف، خرید و فروش محصولات استفاده کند. همزمان با چنین رویکردی، قابلیت یادگیری سلیقه، علایق و آنچه مشتری ترجیح می‌دهد نیز توسط هوش مصنوعی فراهم شده است. یادگیری ارزش‌های ذهنی مانند سلیقه‌ها و سبک‌های مورد علاقه اشخاص به سادگی امکان‌پذیر نیست و این یکی از دلایلی است که هوش مصنوعی با جست‌وجوی بصری همراه شده است. الگوریتم‌های هوش مصنوعی قادر هستند نه‌تنها دقت جست‌وجوی بصری را بهتر کنند، بلکه با درک ترجیحات مصرف‌کننده، تجربه مشتری را نیز بهبود بخشند.

 

جست‌وجوی بصری روند جست‌وجو برای کالا را تسریع می‌کند

یکی از گام‌های جذب مشتری، استفاده از کلمات کلیدی برای جست‌وجوی آنلاین کالاست. چنین کاری در ابتدا آسان به نظر می‌رسد اما باید توجه داشت در این مرحله مشتری آن دسته از کلمات کلیدی را حدس زده و جست‌وجو می‌کند که اغلب نتایج بی‌ربط را دربردارد. مشتری ممکن است از این جست‌وجو ناامید و دچار تزلزل در خرید شود و حتی جست‌وجوی محصول را به بازدید بعدی از مرکز خرید موکول کند. در اغلب مواقع، جست‌وجوی مبتنی‌بر متن به واسطه استفاده از کلمات کلیدی، فیلترها و دسته‌بندی‌ها محدود می‌شود. در حالی که یک جست‌وجوی بصری که با هوش مصنوعی کار می‌کند، روش پیدا کردن یک کالای آنلاین توسط مشتری را بهبود می‌بخشد.

با استفاده از یک ابزار جست‌وجوی بصری، مشتری نیازی به حدس زدن برند، سبک یا رنگ کالا ندارد چراکه یک تصویر به اندازه کافی گویای موارد مطرح‌شده هست زیرا هوش مصنوعی قادر است ویژگی‌های کالا مانند رنگ، سبک، الگو و... را از تصویر آن کالا استخراج کند. سپس فناوری یادگیری ماشین(Machine Learning) این ویژگی‌ها را با موجودی کالا مرتبط می‌کند تا نتایج مشابه را نشان دهد. بدین‌ترتیب خریداران می‌توانند بهتر روی کالا تمرکز کنند.

 

 

پلی از دنیای دیجیتال به دنیای فیزیکی

فناوری بصری تجربیات آنلاین و آفلاین را به هم مرتبط می‌کند. فرض کنید که مشتری تصمیم می‌گیرد به جست‌وجوی کالا ادامه دهد و این‌بار می‌خواهد دنیای فیزیکی را امتحان کند. او به مرکزخرید می‌رود در حالی که تصویر کالای مورد نظر را در تلفن همراه خود دارد و برای پیدا کردن آن از یک فروشگاه به فروشگاه دیگر می‌رود. او پس از بازدید از فروشگاه‌های بی‌شمار، هنوز کالا را نیافته است، در حالی که در جست‌وجوی خود از فروشندگان فروشگاه‌ها نیز کمک گرفته است، زیرا واضح است که کارکنان یک فروشگاه آشنایی کامل با کالای فروشگاه خود دارند. در واقع همراه داشتن تصویر کالا در تلفن همراه خریدار، فرآیند جست‌وجوی کالا را تسریع کرده است.

فناوری جست‌وجوی بصری می‌تواند مشتریان را به‌موقع به سمت کالایی که می‌خواهند هدایت کرده و اطمینان حاصل کند که کالا به‌درستی انتخاب شده است. جست‌وجوی بصری مبتنی‌بر هوش مصنوعی نه‌تنها می‌تواند خرده‌فروشان را قادر سازد تا محصولات خود را به فروش برسانند بلکه به آنها این امکان را می‌دهد تا چندین کالای دیگر از برندهای مختلف را به مشتری پیشنهاد کنند. به‌عنوان مثال ممکن است فردی قصد خرید یک جفت کفش را داشته باشد و جست‌وجوی بصری به وی در خرید لباسی که با کفش وی هماهنگ باشد، کمک کند. حتی در صورت نبود کالا در انبار فروشگاه، جست‌وجوی بصری می‌تواند با معرفی فروشگاه‌های با محصولات مشابه که کالای مورد نظر را در انبار خود موجود دارند، فرصت دیگری برای خرده‌فروشان ایجاد کند تا مشتری یک تجربه خرید رضایت‌بخش داشته باشد. علاوه‌بر این، مشتریان این آزادی را دارند که فهرستی از محصولاتی که با علایق آنها مطابقت دارد را مشاهده کرده و دقیقا آن چیزی را که مطابق سلیقه و بودجه آن‌هاست، خریداری کنند.

انتظار می‌رود بازار جست‌وجوی بصری در سال جاری از ۲۵میلیارددلار فراتر رود و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۱، درآمد تجارت دیجیتالی خرده‌فروشانی که از جست‌وجوی بصری استفاده می‌کنند، ۳۰ درصد افزایش یابد.

 

 

فناوری جست‌وجوی بصری که با هوش مصنوعی کار می‌کند، بر افراد اثرگذار است و می‌تواند تاثیر زیادی بر دید و شناخت یک مشتری از برند داشته باشد. این فناوری در حال حاضر در صنعت خرده‌فروشی شتاب گرفته است. اما این ابزار تنها زمانی مؤثر است که جست‌وجوی بصری بتواند مشتری را به گونه‌ای توانمند سازد که کالاها را پیدا کرده و آنها را به درستی از بین انواع کاتالوگ‌های محصولات انتخاب کند. فناوری یادگیری ماشین به این ابزار کمک کرده و به گونه‌ای به آن آموزش می‌دهد تا تصاویر را درک کرده و بر اساس قیمت کالا و تاریخچه خرید مشتری، پیشنهادهایی را به وی ارائه کند که نشان‌دهنده شناخت بهتر مشتری باشد. چنین رویکردی برند را قادر می‌سازد تا پاسخگوی نیازهای فردی کاربران باشد و با شناسایی تمایز بین رفتار کاربر و علایق وی، بتواند رویکرد استراتژیک مناسب برای بازاریابی را ارائه دهد. جست‌وجوی بصری باید با دقت زیاد بتواند موجب افزایش تعامل برند و ایجاد یک رابطه پایدار با مشتری شود. بدین ترتیب می‌توان گفت برندهای موفق، آنهایی نیستند که ابتدا و پیش از دیگران توانسته‌اند از فناوری جست‌وجوی بصری استفاده کنند، بلکه آنهایی موفق هستند که این فناوری را بهتر از دیگران توسعه داده و از آن استفاده کرده‌اند.

آینده در دنیای فناوری اطلاعات از آن جست‌وجوی تصاویر و صداست که به‌زودی هر دو جایگزین کلمات و متن خواهند شد. فناوری جست‌وجوی بصری به همراه هوش مصنوعی نه‌تنها قادر است کالاهایی را که مصرف‌کنندگان به دنبال آن هستند پیدا کند، بلکه می‌تواند بر اساس دانش به‌دست‌آمده از سلایق و ترجیحات شخصی مصرف‌کنندگان، نتایج جست‌وجو را به ترتیب اولویت افراد به آنها نمایش دهد. از این رو اکنون زمان آن است که یاد بگیریم چگونه دارایی‌های خود را به‌صورت بصری تعریف کنیم تا بتوانند از ارزش‌های موج بعدی جست‌وجوها که جست‌وجوهای تصویری است، استفاده کنند.

نویسنده: حامد سدهی راد

مدیر سیستم های رفاه مارکت

تگها : خرده فروشی , مراکزخرید , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , تکنولوژی , هوش مصنوعی , فناوری , شبکه های اجتماعی , جست و جوی بصری

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان