هویت "چرلو" با انتظارات مخاطب گره خورده

هویت "چرلو" با انتظارات مخاطب گره خورده
هویت

ماهنامه تجارت طلایی در راستای اهداف خود تلاش دارد با حمایت از نسل جدید برندهای پوشاک و ایجاد انگیزه در بین مدیران و موسسان عمدتا جوان این برندها، شرایطی را فراهم آورد تا این برندها بهتر دیده شوند، سریعتر در مراکز خرید مستقر شوند و در نهایت سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند و با ایجاد فرصت های شغلی بیشتر بر قدرت برند خود بیفزایند. همچنین در راه رسیدن به اهداف مهم خود در راستای اعتلای صنعت پوشاک تلاش کنند؛ از این رو در این شماره به معرفی برند »چرلو«پرداخته‌ایم که شرح آن تقدیم حضور شما می‌شود.

 

در مورد خودتان کمی برای مخاطبان‌مان توضیح دهید.

فرنوش بهشتی‌نیا ، متولد سال 1372 در شهر اصفهان هستم. بعد از اتمام مقطع متوسطه در رشته ریاضی و علاقه شخصی‌ام به طراحی، رشته طراحی صنعتی را انتخاب کردم و از دانشگاه هنر اصفهان فارغ‌التحصیل شدم.

در همین دوران به صورت همزمان با تحصیلم در دانشگاه  به یادگیری عکاسی و آبرنگ پرداختم و تجربیات حرفه‌ای ارزنده‌ای را در این زمینه کسب کردم. این موضوع به درک من از دیزاین، طراحی و فرآیندهای آن و اجرا و جایگاهش در کسب‌وکار بسیار کمک کرد. در این سال‌ها بیشتر تجربیات من در حوزه طراحی صنعتی متمرکز بر سرویس دیزاین و طراحی محصول پروژه‌های مبلمان شهری و لوازم خانگی گذشت.

در پروژه  ارتباط با صنعت (یکی از پروژه‌های سال آخر کارشناسی) با علاقه‌ای که در من نسبت به حوزه مد و فشن شکل گرفته بود، به طراحی لباس با توجه به هویت فرهنگی ایرانی پرداختم. پس از این پروژه، پایان‌نامه کارشناسی خود را با موضوع طراحی برند پوشاک بانوان با رویکرد هویت فرهنگ ایرانی ارائه کردم.

با توجه به اشتیاقی که برای ادامه دادن در حوزه مد و فشن در من ایجاد شده بود و در عین حالی که تجربه و آشنایی زیادی هم با این صنعت نداشتم، برای ارتقای سطح دانش و آگاهی و کسب تجربه در دوره‌های برندینگ و مارکتینگ شرکت کردم و به صورت حرفه‌ای با تیم‌های مشاوره برندینگ و خلق هویت در پوزیشن اجرایی و مدیر پروژه، شروع به همکاری کردم.

زمانی که هسته اولیه تیم اجرایی «چرلو» با مدیریت سهراب رحیمی شکل گرفت، من به این تیم پیوستم. با توجه به فضای استارت‌آپی «چرلو» در ابتدای شروع فعالیت خود و الزام چند وظیفه‌ای بودن هسته  اصلی «چرلو»، در بیشتر بخش‌ها از طراحی، انتخاب پارچه، تولید و فروش و... حضور داشتم ولی متمرکز به شکل‌گیری هویت برند و اجرائیات آن پرداختم.
نقطه عطف مسیر کاری من سال 1400 با شروع دوره mba‌ ریتیل مد و پوشاک دانشگاه تهران بود که در همین زمان مدیریت «چرلو» را نیز به عهده گرفتم.
در این سال با توجه به مسیر رشد برند چرلو و عبور از بحران‌های اولیه کسب‌وکار این برند و همچنین پاندمی کووید 19 نیاز جدی به تغییر و تحول و ورود به مرحله‌ای جدید دیده می‌شد. من در این زمان با توجه به محدودیت‌های زمانی و مالی سازمان اقدام به آماده‌سازی طرح کسب‌وکاری متناسب با این شرایط کردم. در گام اول اقدام به ایجاد زیرساخت‌های اولیه مورد نیازکرده و در ادامه نیروهای مستعد و متعهد را در بخش‌های مورد نظر جذب کردم. سال 1400، بنده با دستیابی به اهداف تعیین شده همچون ساختار معماری محصول و تولید و فروش که سختی‌های خاص خودش را نیز به همراه داشت، به پایان رسید و اکنون با برنامه‌ای روشن و تیمی آماده وارد سال 1401 شده‌ایم و هدف اصلی ورود مستقیم به حوزه ریتیل خواهد بود.
سال 1400 با چالش‌های جدی‌ای در بحث مدیریت کسب‌وکار روبه‌رو شدم که مهم‌ترین آن‌ها در حوزه منابع انسانی و مشکلات بخش تولید و فروش «چرلو» بود که با همراهی تیم خوب «چرلو» و مشاوره‌های اساتید گرامی، دوره «ام بی ای» به‌درستی به پایان رسید.
برای من همواره طی این سال‌ها حضور برندی داخلی با ساختارهای استاندارد و کاربردی برای گروه مخاطب دختران مستقل و تاثیرگذار در جامعه امروزی دغدغه بوده است و در این راستا سعی کرده‌ام همواره دانش‌ام به روز باشد و در حال حاضر هم افتخار حضور در دورهDBA ‌ رهبری ریتیل دانشگاه تهران با راهبری استاد گرانقدر آقای دکتر علیرضا جلیلی را دارم.

 

 

 

نقطه آغاز چرلو کجا بود؟

«چرلو» با نگاهی استارت‌آپی و سرمایه‌گذاری آقای احمد یاوری و همچنین در ادامه مسیر سرمایه‌گذاری‌های ایشان در شرکت‌های استارت‌آپی در دیگر حوزه‌های پرریسک و نوظهور و با مدیریت و مشاوره آقای سهراب رحیمی آغاز به کار کرد. هسته اصلی تیم اجرایی «چرلو» متشکل از دخترانی جوان با تفکری کارآفرینانه، مستقل و تاثیرگذار شکل گرفت.
دغدغه اصلی تیم با توجه به خلائی که در گزارشات تحقیقات بازار حاصل شده بود، تولید و عرضه محصولات پوشاک زنانه با طراحی مینی‌مال، کاربردی و با کیفیت و استاندارد مناسب برای دختران جوان، مستقل و تاثیرگذار بوده است.
در ابتدای فعالیت تنها کانال ارائه محصولات «چرلو» منحصر به فضای آنلاین و شبکه‌های اجتماعی بود و با شروع سال 1400، کانال فضای فیزیکی و ورود به دپارتمان استورهای تهران را در دستور کار خود قرار دادیم. در حال حاضر «چرلو» در 6 فضای فروشگاهی دپارتمان استور در شهرهای تهران، مشهد، اصفهان و شیراز با حدود 200 مترمربع حضور دارد.

در این مدت محصولات «چرلو» با استقبال خوبی از طرف مخاطبان روبه‌رو شده است و در حال حاضر با ارتقای سطحی کیفی محصولات و کاهش هزینه‌های تولید با بهبود فرآیندهای آن و در نتیجه در دسترس شدن قیمت محصولات، «چرلو» وارد جایگاه درست خود شده است.
همانطور که در بالا به آن اشاره کردم، هسته اولیه تیم «چرلو» بر گرفته از دختران مشتاق با تفکری کارآفرینانه بوده است و این نگاه و تفکر و شوروشوق در تمام بخش‌های «چرلو» رسوخ کرده است و من نیز به عنوان مدیر مجموعه تمام سعی‌ام بر این بوده که این هویت هم در تیم و هم در تمام نقاط تماس برند تا حد امکان قابل دیده شدن و حس شدن از طرف مخاطب هدف باشد.

 

در رابطه با سبک برند چرلو کمی برای‌مان بگویید.

مخاطب چرلو، خانم‌های جوان 25 تا 40 سال هستند؛ خانم‌های شاغل و مستقل. از خصوصیات مخاطبان «چرلو» می‌توان به ریزبین بودن، نکته‌سنجی و به جزئیات توجه داشتن، همچنین متین و باوقار بودن، سادگی و خلوص در سبک زندگی‌شان اشاره کرد.

کاراکتری که برای «چرلو» درنظر گرفته شده، تلفیقی از کاراکترهای کلاسیک، نچرال و اسپرت است. نچرال بودن محصولات که به ارزش‌های برند چرلو گره خورده است و اسپرت هم با توجه به پرسونای مخاطب که مدرن هستند، همخوانی دقیقی دارد و از سوی دیگر احساس راحتی به مخاطب می‌دهد.
 

برنامه شما برای توسعه این برند چیست و آیا لاین‌های دیگری به این برند اضافه خواهید کرد؟
در سال جدید، «چرلو» وارد فاز توسعه خود شده است؛ به عبارت دیگر، همزمان با تحیکم زیرساخت‌های تولید و فروش و بازاریابی برند، اولین گام توسعه «چرلو» ورود جدی به حوزه ریتیل خواهد بود. در سال‌های قبل کانال‌های فروش «چرلو» بیش‌تر آنلاین و دپارتمان‌استورها بوده و حال نیاز است تا «چرلو» خود به شکل مستقل فروشگاه‌های خود را در بازارهای هدف راه‌اندازی نماید. بر این اساس، در سال 1401 برنامه افتتاح 2شعبه مستقل را در دستور کار داریم.
«چرلو» فقط محدود به عرضه پوشاک نیست و در اصل برنامه بلندمدت ما ارائه سبک زندگی برای مخاطب هدف است. بنابراین توسعه لاین‌ها یکی از اهداف اصلی ما در «چرلو»ست، ولی در حال حاضر برای سال 1401 تنوع لاین‌های «چرلو» اضافه نخواهد شد و بیش‌تر افزایش عمق این لاین‌ها را در برنامه داریم. تنوع تعداد آیتم‌ها در هر لاین امکان انتخاب متنوع‌تری را برای مخاطب در فروشگاه‌های «چرلو» فراهم می‌کند.

با توجه به مخاطب هدف چرلو که زمان زیادی برای خرید حضوری ندارد، یکی از مهم‌ترین نقاط انتخاب و خرید پوشاک برای وی فضای آنلاین است. بنابراین یکی از مهم‌ترین برنامه‌های توسعه ما در امسال، حضور پررنگ در تمام پلتفرم‌های آنلاین کشور و بهبود تجربه خرید از سایت «چرلو» خواهد بود.
 

 

برای شروع همکاری با طراحان لباس چه موارد و مهارت‌هایی مد نظر شماست؟

واقعیت این است که بخش طراحی در برندهای نوپایی همچون «چرلو» از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که ما در «چرلو» به هویت و نقاط تمایزمان در این بخش از محصول اهمیت زیادی می‌دهیم. بنابراین شاید یکی از سخت‌ترین بخش‌ها برای استخدام، واحد طراحی باشد.

اولین نکته در استخدام این بخش مهارت‌هاست، زیرا در حال حاضر آموزشگاه‌های زیادی داریم که هر کدام به فرمی متفاوت بخش‌هایی از فرآیند طراحی را آموزش می‌دهند ولی در انتها مهم‌ترین موضوع توانمندی فرد و تسلط وی بر مهارت‌های مختلف این بخش است. دانش و مهارت رنگ‌شناسی، آشنایی و تسلط بر انواع الگوها و برش‌های پوشاک زنانه، آشنایی با فرآیندهای برش و تولید و دوخت محصولات، آشنایی با پارچه‌ها و اکسسوری‌ها.
قطعا دانش و توانمندی طراح در دنبال کردن ترندهای روز و تشخیص و دسته‌بندی آن‌ها و تطبیق آن‌ها با هویت برند و سلیقه مخاطب برند در اولویت بعدی مهارت‌های طراح است.
دانش برندینگ و ‌آشنایی با این موضوعات برای هم‌راستا‌سازی طراحی‌ها، انتخاب پارچه‌ها با هویت برند نیز موضوعی است که این روزها از اهمیت بسزایی برخوردار است.
موضوع بعدی بحث دانش و آگاهی طراح در شناخت و تحلیل رقبا در حوزه طراحی محصولات است، چرا که در بازار رقابتی امروز طراح باید دانش کافی برای تشخیص نقاط قوت و ضعف رقبا در این بخش را داشته باشد.
دانش طراح در بخش پارچه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا تامین پارچه امروزه با توجه به وضعیت بازار نیاز به بازارگردی مستمر دارد.
و شاید همه این‌ها در آمادگی شخص برای رویارویی با چالش‌ها و شوق وی برای یادگیری و حل مسائل از اهمیت بالایی برخوردار باشد.


در استخدام نیرو چه مواردی برای شما حائز اهمیت است؟
اولین فاکتور اساسی‌ای که مدنظر قرار می‌دهم، توانایی همکاری تیمی فرد است؛ این‌که فرد تفکر کار تیمی را داشته و بتواند هم‌فکری و انعطاف مورد نیاز برای کار در تیم را داشته باشد.

پارامتر بعدی در «چرلو» جوان بودن آن است و در حال حاضر نیز این مساله حفظ شده است.
فاکتور بعدی که بسیار برای من حائز اهمیت است، داشتن نگرش و تفکر کارآفرینانه است. که این به معنی شوروشوق زیاد در به انجام رساندن کارها، همکاری موثر با هم‌تیمی‌ها، به آغوش کشیدن چالش‌ها و پیداکردن راه‌حلی خلاقانه برای مسائل روزمره است؛ این‌که شخص برای پر کردن 8 ساعت کاری و نگاه کارمندی به کارها و پروژه‌ها نداشته باشد.
داشتن نگرش مثبت به کار و مسئولیت‌پذیری بالا نسبت به وظایف، از این تفکر و نگرش ناشی می‌شود.

 
چرلو به دنبال چه وجه‌ تمایزی میان برندهای نوظهور است؟
ورود «چرلو» به بازار پوشاک، خود به شکل ورود به بازار گوشه، نیش مارکت، بوده است. پوشاک زنانه اسمارت کژوال با تنوع لاین‌های مشخص و از طرف دیگر هویت «چرلو» که با پرسونای مخاطب گره خورده است، خود وجه تمایزی آشکار ایجاد می‌کند.
ما در «چرلو» به دنبال عرضه محصولاتی هستیم که در عین سادگی و مدرن بودن که آن را در کاربرد به شدت راحت می‌کند، درعین حال به خوبی با دیگر لباس‌های کمد هماهنگ و ست ‌شود. این موضوع در طراحی محصولات به شدت سخت می‌شود و ما به دنبال آن هستیم که این کار را به بهترین شکل انجام دهیم و اگر موفق به این کار شویم، بزرگ‌ترین وجه تمایز ما خواهد بود. برای دستیابی به این مسئله با توجه به این‌که مخاطب ما خانم‌های جوان بوده و کار و استقلال مالی برای‌شان اولویت دارد و از طرف دیگر دغدغه‌های اساسی جامعه را به دوش می‌کشند و می‌خواهند اثرگذار باشند، لذا خرید پوشاک بی‌کیفیت در اولویت‌شان نیست و از سوی دیگر به شدت خوش‌پوش و مدرن هستند. ما در «چرلو» قرار است کار این گروه را ساده کنیم. با ورود به فروشگاه چرلو؛ هارمونی رنگ‌ها، ست بودن لباس‌ها، کیفیت قابل توجه پارچه‌ها و دوخت و از طرف دیگر جزئیات جالب توجه و قیمت در دسترس، به‌راحتی نیاز آن‌ها را رفع خواهد کرد. از سوی دیگر، مخاطب ما راحت‌تر است که آنلاین محصول را خریداری کند و این موضوع استاندارد بالایی در الگو و دوخت را از ما طلب می‌کند و همچنین توانایی خوب در ارائه محصول به شکل آنلاین و محتوای قوی و حضور پررنگ در این فضا را می‌طلبد.
انجام درست این کار وجه تمایز ما در بازار خواهد بود.


شرکت در دوره‌های رهبری ریتیل چه تاثیری در کسب‌وکار شما خواهد داشت؟

همانطور که می‌دانید دورهDBA ‌ رهبری ریتیل در حال حاضر بالاترین دوره  آموزشی در صنعت ریتیل ایران است که من افتخار حضور در این دوره را دارم.

یکی از اهداف اولیه من برای ورود به این دوره کسب دانش و تخصص به روز و منطبق با استانداردهای بین‌المللی در این صنعت بوده است. این دوره هم به لحاظ آکادمیک و هم کاربردی در سطحی بالا برگزار می‌شود.
با ورود به این دوره، در واقع به جمع مدیران و صاحبان کسب‌وکار سطح یک کشور در این صنعت وارد شده‌ام و تعامل و شبکه‌سازی و انتقال تجربه در این دوره‌ها یکی از اساسی‌ترین فاکتور‌های جذاب برای من بوده است.

در بخش آکادمیک، دانش و تجربه‌ای که از طریق اساتید بنام و درجه یک دانشگاه و صنعت ارائه می‌شود، خود یکی از نقاط بارز دوره و فاکتوری اساسی برای مدیران آینده این صنعت خواهد بود.

تمرینات گروهی فشرده و طاقت‌فرسا منجر به کسب مهارت‌های ارتباطی و مدیریتی شده و برای من حتی در همین مدت کوتاه قابل مشاهده بوده است.  قطعا مهم‌ترین خروجی این دوره کسب دانش، توانایی، مهارت و نتورکینگ درصنعت ریتیل خواهد بود.

 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان