واردات 1.6 میلیارد دلاری شد

واردات 1.6 میلیارد دلاری شد
واردات 1.6 میلیارد دلاری شد
کاهش 27 درصدی ارزش کالاهای وارداتی مصرفی
واردات 1.8 میلیارد دلاری کالاهای سرمایه ای
مقدار و ارزش کالاهای وارداتی مصرفی بیش از سایر انواع کالاها در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۶ کاهش یافته، واردات این کالاها از نظر وزنی حدود ۲۵.۳ درصد و به لحاظ ارزشی حدود ۲۷ درصد کاهش داشته است.
 
به گزارش پایگاه خبری تجارت طلایی به نقل از اقتصادآنلاین، اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد، حدود 1.8 میلیارد دلار کالای سرمایه‌ای (با سهم ارزشی 16.7 درصدی)، حدود 1.81 میلیارد دلار کالای مصرفی (با سهم ارزشی 17.1 درصدی) و حدود 7 میلیارد دلار کالای واسطه‌ای (با سهم ارزشی حدود 66.2 درصدی) در فصل نخست امسال به کشور وارد شده است.
 
براساس این گزارش، ترکیب کالاهای وارداتی در مدت زمان یاد شده نسبت به بهار 1396 از کالاهای مصرفی به سمت کالاهای واسطه‌ای حرکت کرده است به طوری که سهم کالاهای واسطه‌ای از ارزش واردات درمدت مذکور حدود 3 واحد درصد افزایش و سهم کالاهای مصرفی حدود 5 واحد درصد کاهش یافته است.
 
این گزارش اضافه می کند:میزان واردات این اقلام در بهار 1397 با وجود افزایش سهم کالاهای واسطه‌ای در واردات، با کاهش 11 درصدی همراه بوده که در صورت استمرار آن در فصول بعدی، هم از منظر دشوارتر شدن واردات و هم تشدید تحریم‌ها، ممکن است باعث ایجاد اختلالات جدی در واحدهای تولید و بروز رکود در آنها شود.
 
درادامه گزارش آمده است:تفاوت 9 درصدی میان نرخ کاهش میزان و ارزش واردات کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای نشان می‌دهد که کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای در مقایسه با بهار 1396 با متوسط قیمت بالاتری وارد شده است.
 
وضعیت صادرات بر حسب نوع کالا
 
گزارش اتاق بازرگانی در ادامه تاکید دارد:حدود 9.4 میلیارد دلار کالای واسطه‌ای (با سهم ارزشی حدود 81 درصد)، حدود 243 میلیون دلار کالای سرمایه‌ای (با سهم ارزشی حدود 2.1 درصد) و حدود 2 میلیارد دلار کالای مصرفی (با سهم ارزشی حدود 17 درصدی) در فصل نخست امسال به خارج از کشور صادر شده است در مقایسه با فصل نخست 96 به نظر می‌رسد سهم کالاهای واسطه‌ای در صادرات کاهش و سهم کالاهای مصرفی و کالاهای سرمایه‌ای افزایش یافته است.
 
براساس این گزارش، اگرچه در فصل نخست 97، از وزن کالاهای واسطه‌ای صادر شده حدود 3 درصد نسبت به بهار 1396 کاسته شده اما صادرات این کالاها از نظر ارزشی به طور تقریب14 درصد رشد داشته است. یکی از نکات قابل توجه در نوع کالاهای صادراتی فصل نخست 1397، رشد 39 درصدی میزان و رشد 19 درصدی ارزش صادرات کالاهای مصرفی در مقایسه با فصل نخست 1396 است که اتفاق مثبتی است.
 
در ادامه گزارش آمده است: رشد 39 درصدی مقدار صادرات کالاهای مصرفی در کنار رشد 17 درصد ارزش صادرات آنها نشان می‌دهد کالاهای مصرفی در مدت مذکور با متوسط قیمت پایین‌تری نسبت به بهار 1396 صادر شده است.
 
براساس این گزارش صادرات کشور در سه ماهه نخست سال جاری به 11.64 میلیارد دلار و واردات نیز در مدت زمان مشابه حدود 10.6 میلیارد دلار بوده است.

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان