«والمارت» در حال عقب افتادن از رقبای خود است

«والمارت» در حال عقب افتادن از رقبای خود است
«والمارت» در حال عقب افتادن از رقبای خود است

آمار و ارقام حاکی از آن است که سهام «والمارت» طی سه ماه گذشته ۸/ ۴درصد افزایش یافته است. با توجه به اینکه معمولا ارزش سهام یک شرکت در بلندمدت با عملکرد مالی آن مطابقت دارد‌، ما بازده حقوق صاحبان سهام (ROE) شرکت والمارت را تجزیه و تحلیل می‌کنیم تا نشان دهیم چگونه این شرکت از رقبای خود در این صنعت در حال عقب افتادن است.

بازده حقوق صاحبان سهام یا ROE ، یک روش سنجش است که نشان می‌دهد چگونه یک شرکت به طور موثر ارزش خود را افزایش داده و پول سرمایه‌گذارانش را مدیریت می‌کند. به طور خلاصه ROE نشان‌دهنده سود هر دلار تولید شده، با توجه به سرمایه‌گذاری سهامداران شرکت است. بازده حقوق صاحبان سهام، میزان کارایی یک شرکت، در خلق سود خالص برای سهامداران را بررسی می‌کند. در واقع این نسبت بیان می‌کند که بنگاه اقتصادی به ازای هر یک واحد سرمایه‌گذاری سهامداران، به چه میزان سود خالص برای آنها کسب می‌کند. به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، برگرفته از وب‌سایت یاهو فایننس، در ابتدا به نحوه محاسبه بازده حقوق صاحبان سهام می‌پردازیم. فرمول ROE به شرح زیر است:

بازده حقوق صاحبان سهام برابر است با سود خالص (از عملیات مستمر) تقسیم بر حقوق صاحبان سهام. بنابراین، بر اساس فرمول فوق،ROE  برای والمارت حدود ۱۲درصد است و به طور کلی معنی آن این است که به ازای هر یک دلار از سرمایه سهامداران خود‌، این شرکت ۱۲/ ۰ دلار سود به دست آورده است که به صورت زیر محاسبه می‌شود:

۱۲ درصد = ۱۰ میلیارد دلار آمریکا ÷ ۸۷ میلیارد دلار (بر اساس۱۲ ماه پس از آن تا ژوئیه ۲۰۲۱)

رابطه بین ROE و رشد درآمد چیست؟

تا اینجا ما فهمیدیم که ROE معیاری برای سودآوری یک شرکت است. بر اساس میزان سود شرکت برای سرمایه‌گذاری مجدد یا حفظ سود، می‌توانیم توانایی آینده یک شرکت در ایجاد سود را ارزیابی کنیم . به طور کلی، سایر موارد یکسان هستند؛ شرکت‌هایی با بازده بالای حقوق صاحبان سهام و حفظ سود، نرخ رشد بالاتری نسبت به شرکت‌هایی دارند که این ویژگی‌ها را ندارند.

میزان رشد درآمد والمارت و ۱۲ درصد ROE

در ابتدا، به نظر می‌رسد والمارت دارای مقدار بازده حقوق صاحبان سهام قابل احترامی‌ است. حتی در مقایسه با میانگین بازده حقوق صاحبان سهام در این صنعت که بالغ بر ۱۲ درصد است، ROE این شرکت کاملا مناسب به نظر می‌رسد. به‌رغم بازدهی خوب این شرکت، رشد درآمد خالص پنج ساله والمارت بسیار اندک بوده و به طور متوسط تنها ۴/ ۳درصد است. بنابراین، اگرچه ما انتظار داریم این شرکت نرخ رشد درآمد بیشتری داشته باشد، اما به نظر می‌رسد عواملی مانع از این امر می‌شوند. به عنوان مثال، این شرکت که ۴۷درصد (متوسط سه سال) درآمد را به عنوان سود تقسیمی ‌به سهامداران خود پرداخت کرد، در حال حاضر با فشارهای رقابتی روبه‌روست و در یک دوره غیرعادی با توجه به همه‌گیری کرونا قرار دارد. علاوه بر این، والمارت در مدت حداقل ۱۰ سال سود سهام پرداخت کرده است؛ این به آن معناست که مدیریت شرکت مصمم است حتما سود سهام را به سهامداران خود پرداخت کند حتی اگر به معنی رشد ناچیز سود باشد. با مطالعه آخرین داده‌های اجماع تحلیلگران، متوجه شدیم که انتظار می‌رود نرخ پرداخت آینده این شرکت تا سه سال آینده به ۳۵ درصد کاهش یابد. این واقعیت که انتظار می‌رود ROE این شرکت در مدت مشابه تا ۲۰درصد افزایش یابد، با کاهش نرخ پرداخت سود سهام تایید می‌شود.

 

 

مقایسه نرخ بازده

برای اتخاذ تصمیمات هوشمندانه در بازار سرمایه، به چیزی بیش از عملکرد بازدهی شرکت نیاز داریم. همچنین باید ببینیم که رقبا چگونه عمل می‌کنند و اگر این شرکت در مقایسه با آنها خوب عمل کند، درک بهتری از آن داشته باشیم. ما اعداد بازده حقوق صاحبان سهام رقبای والمارت را نیز بررسی کردیم. نتایج نشان دادند که والمارت از رقبای خود عقب افتاده است و «تارگت» شرکتی است که می‌تواند حداکثر استفاده را از بدهی و حقوق صاحبان سهام خود ببرد. برای متعادل ساختن تجزیه و تحلیل خود، ما همچنین یک اقدام ثانویه را که مشابه ROE است در محاسبات خود وارد کردیم و آن بازده سرمایه به‌کار‌گرفته ‌شده (ROCE) است. بازده سرمایه به کار گرفته شده، گونه‌ای نسبت به بازده سرمایه‌گذاری است که مشابه نسبت بازده دارایی‌هاست، با این تفاوت که در مخرج کسر، میانگین مجموع دارایی به کار گرفته‌شده منظور می‌شود. منظور از سرمایه به کار گرفته‌شده، وجوهی است که توسط صاحبان سهام و بستانکاران شرکت، برای مدت طولانی عرضه شده است. در این تجزیه و تحلیل، مقدار (ROCE) به ما می‌گوید در حالی که شرکت «دلار جنرال» در میزان  ROE نزدیک به تارگت است، اما در رابطه با ROCE فاقد مقدار قابل توجهی است. این نشان می‌دهد که دلار جنرال از بدهی‌های خود به طور مثمر استفاده می‌کند. به خاطر داشته باشید که این یک نمونه کوچک از شرکت‌هایی است که برای انجام این تجزیه و تحلیل از آنها استفاده می‌شود و اگر شرکت‌های مختلف را بررسی کنید، ممکن است نتایج متفاوتی داشته باشید. همچنین توجه داشته باشید که این عوامل نباید بر تصمیم‌گیری ما در سرمایه‌گذاری روی شرکت‌ها تاثیر بگذارد. در عوض، بیشتر به عنوان یک عامل اولیه در بررسی شرکت‌های مختلف هستند که به ما کمک می‌کنند بفهمیم کدام شرکت‌ها را باید بیشتر تجزیه و تحلیل کرد.

نتیجه‌گیری

در مجموع، به نظر می‌رسد والمارت دارای جنبه‌های مثبت در تجارت خود است و بازده حقوق صاحبان سهام ۱۲درصدی این شرکت نیز در سطح خوبی قرار دارد. هرچند این رقم برای سرمایه‌گذاران فعلی عالی است، اما مردم باید در نظر بگیرند که سایر شرکت‌های مشابه را نیز مورد بررسی قرار دهند. مقایسه نسبی ما نشان داد شرکت‌های تارگت و کاستکو به وضوح از والمارت جلوترند و اگر عملکرد سهام آنها را بررسی کنیم، می‌بینیم که سایر سرمایه‌گذاران نیز کاملا به این شرکت‌ها علاقه‌مند هستند. با این حال، رشد پایین درآمد «والمارت» اندکی نگران‌کننده است، به ویژه با توجه به اینکه این شرکت دارای بازده بالایی است و بخش بزرگی از سود خود را دوباره سرمایه‌گذاری می‌کند. گفته می‌شود، براساس برآورد فعلی تحلیلگران، انتظار می‌رود روند سود این شرکت شتاب بیشتری بگیرد.

 

منبع: دنیای اقتصاد

تگها : خرده فروشی , والمارت , رقابت با بازارهای جهانی , رقابت سازنده , ROE , حقوق صاحبان سهام , ROCE , سود خالص , نرخ رشد والمارت

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان