پایان اسطوره صنعت مد؛ مرگ رویاهای رنگی

پایان اسطوره صنعت مد؛ مرگ رویاهای رنگی
پایان اسطوره صنعت مد؛ مرگ رویاهای رنگی

ویرجیل آبلو، برجسته ترین طراح سیاه پوست و ذهن خلاق پشت مجموعه لباس‌های مردانه لوئی ویتون به دلیل ابتلا به سرطان، در گذشت و دنیای مد را شوک‌زده و ناراحت کرد.

 

فرد ارسام، از دوستان نزدیک آبلو فاش کرد که ویرجیل آبلو قبل از مرگش در حال بررسی راه‌اندازی یک توکن اجتماعی به منظور تسهیل امور اجتماعی و اقتصادی بود. ارسام گفت که آبلو می‌خواست وارد «وب 3 » شود تا توازن قدرت را به نفع سازندگان تغییر دهد. آبلو هنرمندان زیادی را برای پیوستن به توکن مورد نظرش ترغیب کرد. این فناوری اخیرا توجه جریان اصلی رمزارزها و امور تجاری را به خودش اختصاص داده است. در یک توییت، ساعاتی پس از انتشار خبر مرگ آبلو در فضای مجازی، ارسام پستی را به اشتراک گذاشت که در آن جزئیات نحوه تماسش با آبلو برای کمک به راه‌اندازی توکن‌های جدید به اشتراک گذاشته شد. ویرجیل آبلو در موسیقی، هنر و مد هم پیشگام بود. ارسام، لینکی را به اشتراک گذاشت که در آن آبلو چشم‌انداز خود را برای آینده اقتصاد دنیا بیان کرده است. این پروژه که «آسمان‌خراش» نام داشت، شامل برنامه‌هایی برای راه‌اندازی یک توکن اجتماعی، ایجاد مشارکت با پروژه‌های رمزارز مانند (Zora) و طراحی (NFT) بود. نقل‌قولی از آبلو در پیشگفتار پروژه چنین است:«آنچه در ذهنم مدام شکل می‌گرفته، راه‌اندازی یک موزه دیجیتالی واقعی است؛ جایی برای تبدیل شدن به موسسه‌ای که ارز مورد استفاده در آن فضا، توکن اجتماعی منحصربه‌فرد من باشد.»

پست ارسام همچنین فاش کرد که آبلو می‌خواست «وب 3 » را کاوش کند تا ما را کمی به آرمانشهری برای خلاقیت نزدیک‌تر کند. او اضافه کرد؛ آبلو قصد داشت اساسا توازن قدرت را به نفع سازندگان تغییر دهد و مکالمات آن‌ها ماه‌ها قبل از انفجار فضای (NFT) در سال 2021 انجام شده بود. به گفته ارسام، اعتقاد آبلو به فضای «وب »3 الهام‌بخش موجی از سازندگان شد. آبلو بر اثر نوع نادر سرطان در سن 41 سالگی درگذشت. «ال وی ام چ» این خبر را در شبکه‌های اجتماعی اعلام و فاش کرد او چندین سال به طور خصوصی با این بیماری مبارزه می‌کرد. او بیش‌تر به خاطر نظارت بر خانه مد محبوب «آف وایت» شهرت داشت و سپس مدیر هنری لباس مردانه در لوئی ویتون شد.

 

 

برندی افتخارآفرین

یکی از بزرگ‌ترین یادگاری‌های او یعنی برند «آف وایت» اواخر سال ۲۰۱۳ در شهر میلان ایتالیا تاسیس شد. «آف وایت» یکی از برندهایی است که از زمان تاسیس‌ به سرعت رشد کرده و در میان مردم محبوب شده است. لباس‌های تولید شده توسط «آف وایت» عمدتا لباس‌های خیابانی یا روزمره هستند. با این حال، لباس‌هایش اصلا شبیه به البسه‌ای که در گوشه‌وکنار می‌بینیم، نیستند. اگر برچسب قیمت لباس‌ها را ببینید، این موضوع را به خوبی متوجه خواهید شد! لباس‌های برند «آف وایت» به خاطر طراحی منحصربه‌فردشان بسیار گران هستند! همه این‌ها به دلیل بنیان‌گذار نابغه‌ای است که پشت نام این برند قرار داشت؛ مردی به نام ویرجیل آبلو.

آبلو، بدون شک مردی بسیار با استعداد بود. او تا زمان مرگ به خود لقب طراح گرافیک و معمار را می‌داد. ریشه به وجود آمدن برند «آف وایت» ترکیبی است از ذوق و استعدادهای ویرجیل آبلو. استعدادهای او در زمینه معماری با استعدادهایش در زمینه طراحی و همچنین خلاقیت او، ترکیبی به وجود آوردند که امروزه آن را با نام «آف وایت» می‌شناسیم. ویرجیل آبلو در «راکفورد ایلینویز» به دنیا آمد. ابتدا در موسسه فناوری ایلینویز، در زمینه مهندسی تحصیلات خود را به پایان رساند. او در موسسه فناوری ایلینویز، مدرک فوق‌لیسانس خود را در رشته معماری گرفت. آنجا بود که متوجه شد به ایجاد فرم‌های ساختاری علاقه بسیاری دارد. آبلو قبلا هم سعی کرده بود طرح‌های خیابانی را در لباس به تصویر بکشد. اولین تلاش او در این زمینه و قبل از تاسیس برند «آف وایت»، برند «پیریکس ویژن» بود. پشت تمام تیشرت‌ها و هودی‌های آن، شماره پیراهن بسکتبالیست‌ مشهور یعنی مایکل جردن حک شده بود، اما این برند مدت زیادی به فعالیت خود ادامه نداد. بین دو برندی که ویرجیل خلق کرده، تفاوت‌های آشکاری وجود دارد، اما شعار هردوی آن‌ها یکی است:«جوانان همیشه پیروز هستند!»

 

 

همین موضوع طرفداران «پیریکس ویژن» را به وجد آورد و نشان داد «آف وایت» در واقع مدل اصلاح شده همین برند است که به دنیای مد و لباس بازگشته است. لوگوی برند «آف وایت» در دنیای مد و لباس، لوگویی کاملا نمادین است. این طرح یک مدل خاص و بی‌نقص است که روی تمام لباس‌های «آف وایت» حک شده است. بسیاری از طراحان دیگر یک لوگوی کاملا ابتکاری برای برندشان طراحی می‌کنند، با این حال ویرجیل آبلو تصمیم گرفت خلاف جهت آب شنا کند و با دیگران متفاوت باشد! او از طرحی استفاده کرد که در جاهای مختلفی شاهد آن بوده‌ایم؛ ترکیب خطوط راه‌راه‌ سیاه و سفید. این خطوط راه‌راه در جاده‌ها، علائم هشداردهنده و در بسیاری از جاهای دیگر از جمله برندهایی مانند آدیداس دیده می‌شوند. با استفاده از این طرح، او به نحوی یک ارتباط گسترده‌تر برای برند خود ایجاد کرده است. این حرکت «ویرجیل آبلو» بسیارهوشمندانه بود، چون به جای اینکه یک لوگوی مبتکرانه خلق کند از یک نشانه استفاده کرد که همه جا دیده می‌شود. به این ترتیب هرکس هرجا خطوط سیاه و سفید ببیند، یاد برند «آف وایت» می‌افتد. این لوگو یک طرح اختصاصی نیست؛ درنتیجه امکان دارد خیلی از برندها از آن استفاده کنند و این خطوط را به نام خودشان ثبت کنند! البته حک کردن این خطوط سیاه و سفید جذاب روی اولین تیشرت‌های برند «آف وایت»، باعث شد البسه به سرعت به فروش بروند. معمولا همه برندهای معروف با برندهای دیگر در حراج‌های ویژه یا کلکسیون‌ها خاص همکاری می‌کنند. مهم‌ترین همکاری برند «آف وایت» تا به امروز، همکاری با برند نایک در تولید کلکسیون (The Ten)  بوده است. این کلکسیون شامل ۱۰ مدل با طراحی برند «آف وایت» است. یکی دیگر از همکاری‌های موفق برند «آف وایت»، همکاری آن با «آمبرو» بوده است. این کلکسیون شامل هودی (سوییشرت‌ کلاه‌دار)، شلوار، شلوار ورزشی، شلوار کوتاه، کفش ورزشی، پیراهن روی تیشرت و ژاکت‌های آف وایت بود. «آف وایت» تا به امروز بسیار موفق بوده و در حال حاضر ۱۴ امتیاز انحصاری و فروشگاه در ۸ کشور از جمله هنگ کنگ، سنگاپور، تورنتو و توکیو دارد.

 

منبع: fashionweek

تگها : لوئی ویتون , LVMH , آف وایت , ویرجیل آبلو , آبلو , off white , The Ten

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان