پلاسکویی دیگر در کمین پایتخت

پلاسکویی دیگر در کمین پایتخت
پلاسکویی دیگر در کمین پایتخت

 

پاساژ آزاد یکی از قدیمی‌ترین اماکن تجاری واقع در منطقه 11 تهران است که بیش از نیم قرن پیش در تقاطع خیابان ولیعصر و جمهوری بنا شد، اما تغییر کاربری و اقدامات عجیب و غیراصولی انجام شده در آن نشان می‌دهد با وجود  500 كاسب، خياط يا فروشنده که اغلب آنها به توليد و فروش لباس عروس مشغول هستند، چیزی به پایان عمر آن باقی نمانده است.

اسفندماه سال گذشته بود که معصومه آباد، رییس کمیته ایمنی شورای شهر تهران نسبت به ناایمن بودن پاساژ آزاد در خیابان جمهوری هشدار داده و گفته بود: دو سه هفته است از پاساژ آزاد بازدید می‌کنیم و متاسفانه هنوز کسبه نسبت به رفع خطر و شرایط غیرایمن این پاساژ اقدام نکرده‌اند. با این‌که قول دادند قبل از نوروز 95 کار ایمنی را انجام دهند، اما عکس‌ها نشان می‌دهد این پاساژ همچنان در وضعیت ناایمن و خطرناک قرار دارد.

خانم آباد به شهرداری منطقه 11 در این رابطه تذکر و هشدار داده بود تا قبل از این‌که این پاساژ به پلاسکو شماره 2 تبدیل شود، ایمن‌سازی صورت گیرد.

مدتی قبل نیز شهردار منطقه ۱۱ تهران خبر داده بود پاساژ آزاد معروف به پاساژ دراكولا به ‌خاطر نا‌ايمن بودن به‌ زودي تعطيل مي‌شود.
 طي  چند سال اخير در اين ساختمان فرسوده ماجراهاي عجيب و غريبي رخ داده است كه اصلي‌ترين آن گودبرداري غيراصولي براي احداث طبقه منفي 2 تجاري و تبديل زيرزمين (طبقه منفي يك) از حالت كاربري انباري به حالت تجاري بوده است.
افراد شاغل در این ساختمان هم معتقدند پاساژ آزاد وضعیت مناسبی ندارد، تا جایی که سازه خطرناک ساختمان در تصاویر مربوطه کاملا مشهود و مشخص است. 
خانم زهرا نژادبهرام، عضو هیات‌رییسه شورای شهر تهران نیز در چهل‌و‌نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران گفته بود: عدم ایمنی پاساژ آزاد در منطقه ۱۱ کاملا محرز است و باید هر چه سریع‌تر به این موضوع توجه شود.
طبق اظهارات خانم نژاد‌بهرام، موقعیت مکانی پاساژ آزاد نشان‌دهنده در راه بودن پلاسکویی دیگر است که با توجه به شرایط این ساختمان باید هر چه سریع‌تر جلوی فاجعه دیگر در تهران گرفته شود.
عضو هیات‌رییسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن اعلام گذشت بیش از نیم قرن از عمر این مجتمع، گفت: به دلیل فرسوده بودن بنا، اکنون با عملیات غیرقانونی، ستون‌های فلزی جدید در ساختمان ایجاد شده است.

خانم نژادبهرام اظهار داشت: از شهرداری تهران درخواست می‌شود طبق بند ۱۴ ماده ۵۵، هر چه سریع‌تر نسبت به رفع خطر در منطقه اقدام کند تا از اتفاقات احتمالی جلوگیری شود.
اما فروشندگان این ساختمان فرسوده که مالک برای حفظ کردن آن دست به دامان نصب ستون‌های آهنی بر روی زمین شده است، می‌گویند: تیرک‌هایی که قبلا حالت طاق داشته‌اند برداشته شده است که این مورد از بریدگی‌های موجود بر آهن‌ها به وضوح قابل تشخیص است.

این مکان تجاری که روزگاری طولانی بورس لباس عروس و پذیرای زوج‌های جوان بود، آن طور که مالکان واحدهای تجاری می‌گویند از سال 90 بازار کار کسبه را با رکود مواجه کرده است.

گویا قبلا نیز کارشناسی‌های لازم توسط نظام مهندسی صورت گرفته و ناایمن بودن پاساژ آزاد اعلام شده است.
آقای فرهاد آزادیان، معاون حقوقی شهرداری منطقه 11 پیرامون موضوع فرسودگی ساختمان مذکور این‌طور عنوان می‌کند: مالک این ساختمان شبانه زیرزمین این مکان تجاری را خالی و اقدام به احداث بنا کرده است که این کار تخلف تلقی می‌شود.
معاون حقوقی شهرداری منطقه 11 گفته است: در همان زمان نیز پرونده‌ای برای کمیسیون ماده 100 مجلس ارسال و رای صادر شد، اما با وجود ایرادات مشخص شده از سوی دیوان عالی عدالت اداری این پرونده در مرحله کارشناسی بوده و به همین دلیل مجددا به کمیسیون ماده 100 ارجاع شده است و ما پیگیر هستیم که رای مقتضی صادر و نسبت به رفع خطر اقدام شود.
گویی بالاخره قرار است در صورت اعلام خطرناک بودن این بنا، تعطیلی این مرکز اتفاق بیفتد.
نکته قابل توجه اینجاست که از زمان حادثه تلخ پلاسکو تعداد زیادی از ساختمان‌های قدیمی که ماهیت تجاری دارند زیر ذره‌بین مسئولان مربوطه رفته و مهر ابطال بر شناسنامه عمرشان خورده است، اما با وجود تمام این تذکرات و اعلام خطرها هنوز اقدامی جدی برای جلوگیری از بروز حوادث ناگوار صورت نگرفته است. امیدواریم مسئولان امر با نظارت دقیق و به موقع روی ساختمان‌ها و ایمن‌سازی آنها از بروز حادثه تلخ دیگر جلوگیری کنند.

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان