پیام نوروزی نماینده انجمن مراکز خرید خاورمیانه و شمال آفریقا

پیام نوروزی نماینده انجمن مراکز خرید خاورمیانه و شمال آفریقا
پیام نوروزی نماینده انجمن مراکز خرید خاورمیانه و شمال آفریقا

پیام نوروزی مهندس شاهرخ کشاورز نماینده انجمن مراکز خرید خاورمیانه و شمال آفریقا

سال 1397 با همه فراز و نشیب‌ها، غم‌ها و شادی‌ها و سختی‌ها و موفقیت‌هایش به پایان رسید!
سالی که گذشت سال بسیار سختی برای مراکزخرید و برندهای کشور بود؛ افزایش بی‌سابقه نرخ ارز از طرفی و خروج برندهای بزرگ خرده‌فروش خارجی از طرف دیگر موجب نزول سطح کیفی و خدماتی و همچنین کاهش درآمدزایی مراکزخرید در سراسر کشور شد.
این خروج از منظری موجب ریزش مخاطبان مراکزخرید و از منظر دیگر سبب جایگزینی برندهای ایرانی در مراکزخرید بزرگ و موفق کشور شد، ولی چه سود که افزایش قیمت دلار موجبات بروز مشکلات عدیده در تهیه مواد اولیه، ورود ماشین‌آلات جدید، حفظ یا جذب نیروی انسانی مجرب و رشد وحشتناک قیمت اجرای دکوراسیون فروشگاهی را برای تولیدکنندگان داخلی فراهم آورد که مجموع عوامل فوق باعث شد برندهای ایرانی در ترس و بیم و با تردید نسبت به توسعه شعب و استفاده از خلاء به‌وجود آمده در بازار اقدام کنند.
فارغ از تأثیر موارد ذکرشده و کاهش رونق مراکزخرید در بخش فروشگاهی، تغییرات بازار، مخاطبان و مشتریان را به سمت سایر کاربری‌های مراکزخرید سوق داد و فودکورت‌ها، واحدهای غذایی و نوشیدنی و همچنین پردیس‌های سینمایی و سایر فضاهای خدماتی از جمله شهربازی و محل سرگرمی و هایپرمارکت‌ها به جذاب‌ترین و مهم‌ترین ابزارهای کارفرمایان مراکزخرید جهت جذب و حفظ مشتریان تبدیل شدند. ولی در میان مشکلات و سختی‌ها و تغییرات ساختاری ایجادشده در مراکزخرید که کاملا اوضاع کسب و کار را دگرگون کرد، یک روزنه امید نیز در سال 1397 به وجود آمد؛ بازگشایی درهای بازار بزرگ ایران (ایران‌مال) آخرین خبر خوش و امیدبخش سال پرفراز و نشیب 1397 بود؛ سازه‌ای تمدنی که همسو با استانداردهای بین‌المللی ساخته شد و به‌عنوان فخر و مایه مباهات صنعت مراکزخرید و خرده‌فروشی ایران، نام کشورمان را در این صنعت نیز پرآوازه و پرطنین در خاستگاه‌های بین‌المللی بر زبان‌ها جاری کرد.
همچنین توسعه چشمگیر شع
ب فروشگاه‌های زنجیره‌ای که شاخص عملیاتی و نویدبخش گذار از دوران سنت به مدرنیته در صنعت خرده‌فروشی محسوب می‌شود، از دیگر علائم امیدبخش صنعت خرده‌فروشی کشور بود. فروشگاه‌های هایپراستار، هایپرمی، رفاه، شهروند، افق کوروش و... شعب فراوان و قابل توجهی را در سراسر کشور افتتاح کردند و الحق در اشتغالزایی و ارائه خدمات نوین در اقصی نقاط کشور سهم بسزایی داشتند و حال این صنعت پررقابت یک میهمان خارجی دیگر هم دارد که در سال آینده شعب خود را در ایران افتتاح خواهد کرد.

 

 اما بنده و همکاران در مجموعه «تجارت طلایی»، امسال نیز با 3 رویداد بزرگ و بین‌المللی در ماه‌های اردیبهشت، شهریور و دی در خدمت عزیزان بودیم و تلاش کردیم با دعوت از سخنرانان شهیر بین‌المللی و صاحبان برندهای ایرانی موفق، در انتقال تجربیات و دانش روز به فعالان صنعت مراکزخرید و خرده‌فروشی خدمت کنیم.
همچنین در سالی که گذشت «ماهنامه تجارت طلایی» در اکثر رویدادها، کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی مرتبط با حوزه مراکزخرید و برندها حضوری پررنگ و اثرگذار داشت و آخرین اخبار و یافته‌های مرتبط و مطرح‌شده در آنها را به سمع و نظر همه مخاطبان عزیز و فعالان صنعت رساند و نهایتاً در بهمن‌ماه، «تجارت طلایی» و اینجانب به‌عنوان نماینده رسمی انجمن مراکزخرید خاورمیانه و شمال آفریقا برگزیده شدیم و حضور خود را در فضای بین‌المللی تثبیت کردیم. حال با پیگیری اهداف از پیش ترسیم‌شده و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده از طرف انجمن مراکزخرید خاورمیانه، امید داریم که در سال آینده بتوانیم برنامه آموزشی جامع صنعت مراکزخرید و خرده‌فروشی را در ایران عملیاتی کرده و در فرآیند انتقال دانش بین‌المللی این صنعت به جوانان این مرز و بوم قدمی بلندتر و موثرتر برداریم.
امید است که سال آینده شاهد رونق و شکوفایی مجدد مراکزخرید و واحدهای تولیدی باشیم که این امر محقق نمی‌شود مگر با اتخاذ تصمیمات حمایتی کارشناسی‌شده از طرف دولتمردان که در جهت بهبود کسب و کار و از بین بردن موانع تولید و تجارت آزاد اقدام کنند.

سال نو مبارک

شاهرخ کشاورز

 

 

 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان