پیشرفت چشمگیر خاورمیانه در صنعت خرده فروشی و مراکز خرید

پیشرفت چشمگیر خاورمیانه در صنعت خرده فروشی و مراکز خرید
پیشرفت چشمگیر خاورمیانه در صنعت خرده فروشی و مراکز خرید

پیشرفت چشمگیر خاورمیانه در صنعت خرده‌فروشی و مراکز خرید

 دویدن به سرعت باد

پیشرفت کشورهای خاورمیانه در زمینه صنعت خرده‌فروشی و تجهیز مراکز خرید و مال‌ها، نه اتفاقی بلکه حاصل یک برنامه‌ریزی مدون است.

به گزارش پایگاه خبری تجارت طلایی، برای اثبات این ادعا، نگاه به آمار کفایت می‌کند؛ جایی که نشان می‌دهد صنعت خرده‌فروشی با 25 درصد رشد از 5/250 میلیارد سود در سال 2016 به 2/313 میلیارد سود در پایان سال 2021 خواهد رسید. با توجه به رشد توامان اقتصاد، جمعیت و توریسم در کشورهای حوزه خلیج فارس، این هدف کاملا دست‌یافتنی به نظر می‌رسد.البته بخشی از دلایل رشد به مسائل غیرمرتبطی مانند بالا رفتن قیمت فروش نفت مربوط می‌شود؛ همان عاملی که در سال جاری میلادی اندکی از رونق و سود مراکز خرید کاسته، با این حال هنوز شواهد نشان از پیشرفت مراکز خرده‌فروشی خاورمیانه دارد.

 

 عاملی به نام تعامل

یکی از دلایل پیشرفت برندها و مراکز خرده‌فروشی خاورمیانه، روند تعاملی مثبت با مشتری است. در این میان، طراحی مراکز خرید نقشی مهم در داشتن یک تعامل صحیح با مشتریان دارد. طراحی مناسب یک مرکزخرید و فضای اطراف می‌تواند حس تعلق خاطر را به مشتری بدهد و در نهایت باعث تعامل بیشتر مشتریان با آن مکان شود و در این میان نقش امکانات رفاهی برای ایجاد این حس تعلق بسیار پررنگ جلوه می‌کند.

اگر خرده‌فروشی‌ها و مراکز خرید امروزی صرفا به دنبال فروش اجناس خود باشند، چندان موفق نخواهند بود چراکه مشتریان آنها می‌توانند با تلفن‌‎های هوشمند خود آنچه را می‌خواهند به راحتی وصول کنند، بنابراین باید به دنبال یک وجه تمایز اصلی با محیط‌های فروش مجازی باشند و این امر نیز تحقق نخواهد یافت مگر با یک طراحی دقیق در محیط این مراکز خرید.

در واقع آنچه مراکز خرید امروزی برای بقا نیاز دارند، جاذبه است. یعنی طوری طراحی و سازماندهی شوند که بتوانند جذابیت‌های زیادی را برای بازدیدکنندگان خود به ارمغان بیاورند و همین جذابیت‌ها در نهایت باعث ایجاد احساس تعلق مشتری به مرکزخرید موردنظر خواهند شد.

از جمله راهکارهای تاثیرگذاری که امروزه بسیاری از مراکز خرید برای بهبود روند فروش خود در نظر گرفته‌اند، بازسازی و احیای مجدد مناطق اصلی مرکزخرید است. با گسترش منطقه مرکزخرید و اضافه کردن جاذبه‌های جدیدی در اطراف آن مانند هتل‌ها، رستوران‌ها و مراکز تفریحی متعدد، شکل نوین و البته جذاب‌تری برای مراکز خرید ترسیم شده که در نهایت باعث ایجاد احساس تعلق مشتریان خواهد شد چون اگر صرفا هدف خرید باشد، سایت‌های فروش آنلاین فراوانی وجود دارند. گسترش مراکز خرید، باعث ایجاد رفاه و تفریح برای افراد شده و در عین حال که در نهایت امکان خرید آنها را از خرده‌فروشی‌ها بالاتر می‌برد، حضورشان در قسمت‌های جدید طراحی شده هم یک منبع درآمد جدید برای این مراکز خرید محسوب خواهد شد. مراکز خرید جدید با طراحی جدید، مجموعه‌ای منحصربه‌فرد را در معرض نمایش می‌گذارند؛ مجموعه‌ای با ترکیبی از خرده‌فروشی‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها، فضای سبز و... .

بنابراین با توجه به اینکه احیای دوباره مراکز خرید با عناصر جدید، بازخورد قابل توجهی داشته، امروزه بسیاری از مراکز خرید قدیمی خاورمیانه در حال تغییر و بازسازی هستند تا بتوانند به هدف اصلی خود که همان تعامل بیشتر با مشتریان است، برسند. این روزها در خاورمیانه، کشورهایی مانند قطر، امارات، عمان و کویت پیشروی نسل نوینی از خرده‌فروشی و در واقع بازتابنده مدل جدیدی از مراکز خرید هستند؛ مراکز خریدی که در آینده نه‌چندان دور رویای تمام دیجیتالی شدن را تحقق می‌بخشند و ما را به دنیایی جذاب با حداقل حضور فیزیکی دعوت خواهند کرد. در دنیای جدید، دیگر نیازمند طی مسافت طولانی و جست‌و‌جوی فراوان در مراکز خرید و فروشگاه‌ها نیستیم، چون یک سنسور کار کرده و آشنا به علایق ما، جای خودمان، تصمیمی بی‌اشتباه و خالی از خطاها و تردیدهای انسانی اتخاذ می‌کند. خاورمیانه در آینده بیش از اکنون در زمینه خرید و به طور کلی خرده‌فروشی نقش‌آفرین می‌شود. این را نه آمار بلکه عملکرد یک دهه اخیر به خوبی و به شکل بارزی، ثابت می‌کند.

 

 

 

 

 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان