چرم مشهد در مسیر حرکت به سوی مد پایدار

چرم مشهد در مسیر حرکت به سوی مد پایدار
چرم مشهد در مسیر حرکت به سوی مد پایدار

امروزه حفظ محیط‌زیست، مسئله‌ای است که فکر همه را به خود مشغول کرده و یکی از دغدغه‌های اصلی به حساب می‌آید .مفهوم توسعه پایداری (Sustainable development) ، به پایداری منابع زیست‌محیطی اشاره دارد که بر پایه مبانی اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی بنا شده است.

کارخانه چرم مشهد به عنوان یکی از واحدهای معتبر تولیدی کشور با فعالیت در بازارهای جهانی و داخلی یکی از برندهای شناخته شده در این صنعت به شمار می‌رود.

از آنجایی که صنعت مد و تولید پوشاک از نظر زیست‌محیطی یکی از آلوده‌ترین صنعت‌های جهان به حساب می‌آید، شرکت چرم مشهد در تلاش است فعالیت‌های خود را به سمت حفاظت از محیط‌زیست و پایداری پیش ببرد.

 

 

این مجموعه علاوه بر پیشتازی در عرصه تولید محصولات چرمی به‌صورت موازی، جایگاه ویژه‌ای را نیز در عرصه اشتغالزایی به خود اختصاص داده است. چرا که با توجه به رکود اقتصادی، شرایط معیشتی مردم و تحریم‌های کشورهای غربی، چرم مشهد کما فی‌سابق تمام‌قد از سرمایه انسانی خود دفاع کرده و توانسته در امر اشغالزایی نقش مهمی را در کشور ایفا نماید. از دیگر اصول مهم تحقق شعار مد پایدار عادلانه و اخلاقی بودن ( Fair and Ethical) است. چرم مشهد در این زمینه همواره تلاش می‌کند که علاوه‌بر حفظ محیط‌زیست، شرایط کار و حقوق کارکنان خود را بهبود ببخشد.

گفتنی است، این مجموعه دارای بیش از 600 نفر پرسنل و 70 شعبه فعال و متمرکز در سراسر کشور است که از این میزان سرمایه انسانی 400 نفر نیروی متخصص و مجرب به‌صورت مستقیم در کارخانه چرم مشهد اشتغال دارند.

چرم مشهد همواره درصدد رفع موانع و تقویت زیرساخت‌های چرخه تامین، تولید و توزیع است. تامین چرم به عنوان یک پیش نیاز اساسی برای تولید منسوجات و محصولات چرمی، مستلزم وجود پوست خام مناسب و کافی است و عدم تامین این پیش نیاز عملا باعث بروز اختلال در فرآیند تولید خواهد شد. امروزه رهاسازی پوست دام یک تهدید زیست‌محیطی و مخرب به شمار می‌رود، چرا که این امر موجب افزایش چشم‌گیر دی‌اکسید کربن و گازهای گلخانه‌ای در محیط خواهد شد، کارخانه چرم مشهد به عنوان یکی از برندهای شناخته شده در این صنعت با دارا بودن زنجیره تامین کامل تولید چرم و محصولات چرمی (از ابتدا تا پایان) این تهدید بزرگ را به یک فرصت طلایی تبدیل و پوست حاصل از ذبح اسلامی حیواناتی که صرفا برای تامین گوشت پرورش داده شده‌اند، را به محصولات مرغوب چرمی تبدیل می‌کند.

 

 

کارخانه چرم مشهد همواره از دیر باز تاکنون فرآیند تبدیل پوست دام سنگین به چرم با کیفیت یا همان دباغی را به‌صورت کاملا تخصصی و مطابق با استانداردهای بین‌المللی و زیست‌محیطی انجام می‌دهد. دباغی با مواد گیاهی از روش‏های سنتی و کم خطرتر در صنعت چرم‌سازی به شمار می‏رود. چرم حاصل از این روش دارای ویژگی‏‌های خاص و منحصربه‏‌فرد خود است.
در برخی موارد برای تولید چرم مرغوب با انعطاف‌پذیری بالا و عایق بودن باید روش مدرن‌تری به نام دباغی با مواد شیمیایی به‌کار گرفته شود. در این روش استفاده از کروم به رایج‏ترین نوع دباغی با مواد شیمیایی تبدیل شده است، اما متاسفانه روند دباغی و چرم‌سازی، شامل ترکیبات شیمیایی معدنی و آلی است که می‌توانند به مرور زمان تاثیر مخربی را بر محیط‌زیست داشته باشند. چرم مشهد با تدارک دستگاه بازیافت کروم، کروم مصرفی را مدام بازیافت کرده و مجدد به چرخه دباغی خود باز می‌گرداند و از ورود کروم به محیط‌زیست جلوگیری می‌کند.

گفتنی است، با توجه به میزان آلودگی ناشی از پساب فرآیند دباغی، کارخانه چرم مشهد به عنوان یک برند دوستدار محیط زیست استفاده از روش‌های تصفیه پساب چرم سازی و همچنین استفاده از پکیج‌های تصفیه فاضلاب دباغی را الزامی دانسته و کلیه مراحل مختلف تصفیه شامل آشغالگیری با درام فیلتر، چربی گیری، ته نشین سازی اولیه، متعادل سازیPH، تصفیه هوازی، ته نشین سازی ثانویه و بازیافت مجدد کروم را در مجموعه خود اجرایی کرده است

همچنین مجموعه چرم مشهد در راستای حرکت در مسیر مد پایدار چندین سال است که اقدام به استفاده از دکمه ها و برچسب های دوستدار محیط زیست که به عنوان مثال از هسته میوه درخت نخل و پوست نارگیل تهیه شده است، در تولید مانتو چرم و کت و کاپشن ها استفاده می کند.

 

تگها : چرم مشهد , دوستدار محیط ‌زیست , چرم طبیعی , مد پایدار , پالتو چرم , دباغی , پوست نارگیل

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان