کرونا از عینک عشاق امام حسین (ع)

کرونا از عینک عشاق امام حسین (ع)
کرونا از عینک عشاق امام حسین (ع)

 

اگر از همان ابتدا با عینک عاشقان امام حسین(ع) به کرونا نگاه می‌کردید، از همان روز اول نگران عزاداری دوران محرم می‌شدید. همان روزها هر شیعه‌ای که از ذهنش خطور می‌کرد امسال نمی‌توانیم برای سیدالشهدا عزاداری کنیم چیزی در چشمانش می‌لرزید...

این روزها ما با سبک جدید زندگی کرونایی انس گرفتیم و بالطبع باید با تغییر سبک عزاداری نیز کنار بیاییم. مقوله نذر کردن و نذری دادن برای سالار شهیدان در گستره فرهنگ اسلامی ایرانی ریشه تاریخی دارد. هرساله مسلمانان با استراتژی کمک به فقرا نذورات خود را اهدا می‌کردند. امسال اما حال و هوای محرم تغییر کرده است. دیگر خبری از هیئت‌های پرشور و پرجمعیت سابق نیست. مردم باید تکایای خود را در مکان‌های باز و با رعایت پرتکل­­های بهداشتی قرار دهند.

این تغییرات باعث شده تا ستاد مبارزه با کرونا اعلام کند هرگونه پخش نذری در هیئات ممنوع است اما نمی‌توان فرهنگ نذری دادن را پیش مسلمانان به‌خصوص ایرانیان از بین برد. پس تصمیم بر آن شد تا نذورات، مواد غذایی خشک و خام و یا غذاهای آماده بسته‌بندی‌شده باشد. چای، برنج، حبوبات، آبمیوه­های تک‌نفره و ... اقلامی هستند که نذری­دهنگان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

به همین منظور فروشگاه‌های مختلف زنجیره‌ای مثل همیشه درصحنه حاضر شدند و با ارائه تخفیف‌ها هم در بخش مواد غذایی هم در بخش مواد شوینده حمایت خود را از فرهنگ نذری دادن نشان دادند. همچنین برخی فروشگاه‌ها نسبت به ارائه این اقلام با کمترین سود و یا بدون سود اهتمام داشتند.  از طرفی با توجه به اینکه در این دوران ارائه غذا به‌عنوان نذری ممنوع است، نذورات فرهنگی باعث می‌شود بذر بازتولید فرهنگ عاشورایی جوانه بزند. در همین راستا توزیع لوازم‌تحریر بین 100هزار دانش­آموز محروم و همچنین ارائه تبلت 15هزار دانش­آموز دارای استعداد ویژه، از اقدامات قابل‌تحسین یکی از فروشگاه‌های زنجیره­ای بود. برخی از مشاغل نیز با ارائه کارت­های بانکی به افراد نیازمند علاوه بر پیشگیری از شیوع بیماری باعث حفظ عزت این افراد شدند و از خرید کالاهایی که کم استفاده جلوگیری کردند. فروشگاه‌های زنجیره­ای همچون رفاه، شهروند و دیلی مارکت ارائه‌دهنده این تخفیفات و خدمات هستند.

بدیهی است این نوع پذیرایی از عزاداران سیدالشهدا کمک مؤمنانه‌ای است که در راستای حفظ اصول بهداشتی در کنار حفظ فرهنگ عاشورایی انجام می­شود. ادامه این نوع همکاری بین فروشگاه‌ها و مردم می­تواند رواج دوباره فرهنگ اصیل نذری دادن و ارائه آن به افراد محتاج را میسر سازد.

 

گزارش از نونا صابری

تگها : خرده فروشی , ماهنامه تجارت طلایی , ویروس کرونا , فروشگاه زنجیره ای رفاه , پروتکل بهداشتی , تاسوعای حسینی , ماه محرم

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان