کم سابقه ترین رکود بخش مسکن

کم سابقه ترین رکود بخش مسکن
کم سابقه ترین رکود بخش مسکن
کم سابقه ترین رکود بخش مسکن
رکود تورمی در بازار مسکن پایتخت برای چهارمین‌ماه متوالی ادامه پیدا کرده و تعداد معاملات این بازار را به‌صورت کم‌سابقه‌ای کاهش داده است.
 
آمارهای معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد در شهریورماه امسال، میانگین قیمت هر متر زیربنای مسکونی در شهر تهران به ۸٫۱۲میلیون تومان رسیده است که نسبت به‌ماه قبل ۹٫۳۱ درصد رشد داشته و از افزایش ۷۳٫۳۸درصدی نسبت به شهریورماه پارسال حکایت می‌کند اما همزمان تعداد معاملات در این بازار به‌صورت عجیبی افت کرده و به ۸۹۶۲فقره رسیده که از بهمن‌ماه ۹۲یعنی اوج دوره رکود قبلی مسکن تاکنون بی‌سابقه بوده است. البته همواره به‌دلیل تعطیلات نوروزی، تعداد معاملات بازار مسکن در محدوده ۵هزار فقره است که برای تحلیل مدنظر قرار نمی‌گیرد.
 
زنگ خطر برای صنایع وابسته به ساختمان
به گزارش تجارت‌نیوز، براساس آمارهای معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، در شهریورماه امسال از میان ۱۰۵۳۷فقره معامله ثبت شده در سامانه املاک و مستغلات، پس از حذف داده‌های پرت و کدپستی‌های نامعتبر، ۸۹۶۲فقره معامله قابل‌اتکا استخراج شده که نسبت به همین معیار در ‌ماه قبل ۱۹٫۶۵درصد کاهش دارد.
 
این تعداد معامله در مقایسه با ‌ماه مشابه سال قبل نیز از افت ۳۴٫۵۶درصدی خبر می‌دهد و نشانه ورود بازار مسکن به رکود سنگینی است که به‌واسطه همراه شدن با تورم و افزایش قیمت در اقتصاد، عملا بن‌بست خطرناکی برای صنعت ساختمان ایران به شمار می‌رود.
 
بازخوانی وضعیت معاملات بازار مسکن در سال‌های قبل نشان می‌دهد به‌جز سال ۹۲که رکود سنگین بازار مسکن پس از جهش قیمتی حدود ۲۰۰درصدی قیمت‌ها آغاز شده بود، افت معاملات این بازار به کمتر از ۱۰ هزار فقره در‌ ماه بی‌سابقه بوده است. اکنون اما در شرایطی که کارشناسان معتقدند با وجود ثبات نسبی قیمت مسکن در ۵ سال گذشته، هنوز حباب قیمتی مسکن تخلیه نشده است، بازار مسکن پس از رشد ۷۳٫۴ درصدی در طول یک سال در حال ورود به رکود سنگین‌تری است که می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری برای صنعت ساختمان کشور و صنایع وابسته به آن به همراه بیاورد. بررسی‌ها حاکی از این است که صنعت ساختمان حداقل با ۵۰ نوع صنعت پسین یا پیشین خود مرتبط است و رونق یا رکود آن مستقیما این صنایع را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.
 
حالا اگر قرار باشد صنعت ساختمان در چند قدمی خروج از رکود سنگین ۵ساله پا به دوره رکودی جدید بگذارد، می‌توان حدس زد که حال‌وروز صنایع وابسته به آن تا چه حد رقت‌بار خواهد شد. به‌ویژه که این صنایع، مانند صنایع سیمان، کاشی و سرامیک، تولید مصالح ساختمانی و… با ظرفیتی بیش از نیاز کشور ایجاد شده‌اند و به دلایل مختلف توان و فرصت صادرات چندانی نیز ندارند. پس اگر صنعت ساختمان کشور دوباره کساد شود، مشکلات این صنایع به‌مراتب پیچیده‌تر خواهد شد.
 
بی‌تابی قیمت‌ها در بازار مسکن
گرچه تعداد معاملات بازار مسکن تهران از ماه‌های پس از جهش قیمت در سال ۹۲ نیز کمتر شده و به زیر ۱۰ هزار فقره در‌ ماه سقوط کرده است اما رشد قیمت‌ها همچنان در این بازار ادامه دارد. در شهریورماه امسال میانگین قیمت هر متر زیربنای مسکونی در شهر تهران به ۸میلیون و ۱۲۲هزار و ۴۰۰تومان رسیده است که نسبت به‌ماه قبل ۹٫۳۱ درصد رشد و نسبت به شهریور سال گذشته ۷۳٫۳۸درصدی رشد داشته است.
 
با این حساب، رشد میانگین قیمت مسکن تهران از فروردین‌ماه امسال تا پایان شهریور به ۴۵٫۵ درصد رسیده که گرچه نسبت به رشد ۱۵۰ درصدی قیمت ارز و طلا به چشم نمی‌آید اما به‌واسطه کلان بودن سرمایه موردنیاز خرید مسکن و همچنین عدم‌افزایش قدرت خرید متقاضیان مصرفی این کالا، رشد ۴۵٫۵درصدی مسکن به‌معنای بر باد رفتن رویای خانه‌دار شدن بخش بزرگی از مردم است. این روند رو به رشد گرچه در ظاهر از وضع مناسب بازار حکایت می‌کند اما همزمان شدن آن با کاهش تعداد معاملات نشانگر رکود تورمی است که یکی از بدترین خبرهای ممکن برای بازار مسکن محسوب می‌شود.
 
در این حالت قیمت فروش واحدهای مسکونی تناسبی با قدرت خرید متقاضیان مصرفی ندارد و سهم عمده بازار به متقاضیان سرمایه‌گذاری تعلق می‌گیرد اما به‌واسطه رشد قیمت ارز، طلا و کالای سرمایه‌ای، قیمت مسکن همچنان در مسیر افزایشی به‌پیش می‌رود تا جایی که دیگر متقاضیان سرمایه‌گذاری نیز به‌واسطه کاهش نقد شوندگی مسکن رغبت چندانی برای خرید آن نخواهند داشت درنتیجه تعداد معاملات در این بازار بیش از پیش کاهش می‌یابد و رکود را سنگین‌تر می‌کند.
 
 
منبع: روزنامه همشهری

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان