مهندس شاهرخ کشاورز: بزرگان صنعت خرده فروشی کشور در نمایشگاه «ایران ریتیل شو ۲۰۲۱ » گردهم می‌آیند

مهندس شاهرخ کشاورز: بزرگان صنعت خرده فروشی کشور در نمایشگاه «ایران ریتیل شو ۲۰۲۱ » گردهم می‌آیند
مهندس شاهرخ کشاورز: بزرگان صنعت خرده فروشی کشور در نمایشگاه «ایران ریتیل شو ۲۰۲۱ » گردهم می‌آیند

 در خصوص برگزاری نمایشگاه مراکزخرید و مجتمع‌های تجاری توضیح دهید؟

امسال به یاری خدا سومین نمایشگاه بین‌المللی مراکزخرید، مجتمع‌های تجاری، رویکردهای نوین صنعت خرده‌فروشی و صنایع وابسته  (ایران ریتیل شو 2021) با رعایت کامل کلیه پروتکل‌های بهداشتی در سالن‌های (9-8-7) نمایشگاه بین‌المللی تهران با حضور فعالان و بازیگران اصلی صنعت خرده‌فروشی کشور برگزار خواهد شد خوشبختانه علیرغم اینکه هم سال گذشته و هم امسال صنعت نمایشگاهی و حتی صنعت خرده‌فروشی از ناحیه شیوع ویروس کرونا متحمل زیان و صدمات شدیدی شده‌اند ولی ما باز هم در متراژ نمایشگاه و تعداد شرکت‌های مشارکت‌کننده در نمایشگاه شاهد رشد چشمگیری هستیم که این نکته نشانگر این است که این نمایشگاه به شایستگی توانسته جای خود را در میان فعالان حوزه مراکزخرید، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و برندهای برتر صنعت خرده‌فروشی کشور باز کند و اثر گذار باشد.

 

 هدف از برگزاری نمایشگاه ملی مراکزخرید و مجتمع‌های تجاری در سطح ملی چیست؟

امروزه بر خلاف یک دهه گذشته مراکزخرید و فروشگاه‌های زنجیره‌ای ما تقریبا در سراسر کشور توزیع شده‌اند و حتی شهرهای درجه 2 نیز دارای چندین و چند مجموعه چند منظوره تجاری هستند در نتیجه برگزاری این رویداد باعث می‌شود تا هم شرکت‌ها بتوانند توانمندی خود را در سطح ملی به نمایش بگذارند و هم اینکه سرمایه‌گذاران این مجموعه از اقصی نقاط کشور بتوانند با حضور در این رویداد به آخرین دستاوردها و دانش روز این صنعت دست یافته و جلوی سرمایه‌گذاری‌های غلط و اتلاف سرمایه ملی را بگیرند.

 

 ارزیابی جنابعالی از برپایی این نمایشگاه چیست و چه تاثیری درگسترش و توسعه این صنعت دارد؟

این نمایشگاه در دو سال گذشته محل برگزاری جلسات B2B بین فعالان صنعت بوده و باعث شده حوزه‌های فروش آنلاین، نرم افزار، سخت‌افزاری و علی‌الخصوص تولید کنندگان و برندهای ایرانی بتوانند در جهت توسعه شعب خود از ظرفیت‌های این رویداد بهره‌مند شوند.

همچنین یکی از بخش‌های پر طرفدار و جذاب این نمایشگاه برگزاری روزانه 3 پنل آموزشی است که باعث می‌شود دانش تخصصی این حوزه به رایگان در اختیار علاقمندان قرار گیرد.

 

 صنعت مراکزخرید و مجتمع‌های تجاری با چه چالش ها و موانعی رو به رو است؟

چالش این روزهای مراکزخرید ما تعطیلی‌های گاه و بیگاه است که باعث دوری مشتریان از این مجموعه‌ها شده و رونق مراکزخرید را به مخاطره انداخته است، تعطیلی شهربازی‌ها، باشگاه‌ها و رستوران‌ها و فودکورت‌ها عملا بخش‌‌های خدماتی مراکزخرید را از مدار خارج کرده و باعث رکورد سنگینی در این مجموعه شده است، خوشبختانه مراکزخرید با رعایت اصول تاب آوری سازمانی تا حدودی این بحران را مدیریت کردند ولی انتظار دارند در مورد تعطیلی‌ها و محدودیت‌های فعالیت‌های آنان تصمیمات کارشناسی اتخاذ شود، چرا که هزاران نفر در این مجموعه فعال هستند.

 

 جایگاه ایران در این صنعت در مقیاس منطقه‌ای کجاست و چه عواملی برای رشد و توسعه این صنعت باید در نظر گرفته و اجرا شود؟

کشور ما در یکی از رقابتی‌ترین نقاط جهان در حوزه صنعت ریتیل و مراکزخرید قرار گرفته و کشورهای امارات و ترکیه در زمینه مراکزخرید جزو ده کشور برتر جهان محسوب می‌شوند ولی به صورت کلی با توجه به جمعیتی که کشور ما دارد می‌توان گفت بعد از این دو کشور ما جایگاه سوم را در منطقه در اختیار داریم.

 

 آینده صنعت نمایشگاهی را چگونه می‌بینید و چه پیشنهاداتی برای احیا این صنعت و گذار از دوره سنتی به مدرنیته در این صنعت دارید؟

به نظر من با صنعت نمایشگاهی آنطور که شایسته است رفتار نمی‌شود، نمایشگاه‌ها در جهان نقش بسیار مهمی در معرفی و توسعه صنایع علی‌الخصوص موضوع صادرات دارند و در بسیاری موارد به عنوان یک شاخص کلیدی می‌توانند در معرفی و کسب  شهرت جهانی، توسعه کسب و کار فعالان حوزه، میزان صادرات و افزایش سرانه تولید ناخالص ملی نقش داشته باشند اما در ایران 2 سال است که به خاطر بحران کرونا در تنگنای جدی قرار گرفته‌اند در حالیکه حسن این حوزه در این نکته است که می‌تواند از حالت عمومی به راحتی به حالت تخصصی تغییر شکل داده و ضمن رعایت موازین بهداشتی فقط میزبان اهالی فن بوده و نقش ذاتی خود را به خوبی بازی کند.

از نظر من حوزه نمایشگاهی باید به عنوان یک صنعت مهم مورد قبول هیات دولت و ارکان اقتصادی کشور قرار گیرد و عملکرد آن چه در عرصه داخلی و چه بین‌المللی به عنوان یک شاخص برای حاکمیت مهم و مورد توجه باشد فراموش نکنیم صنعت نمایشگاهی در کشورهایی که دولت نظارت، حمایت و توجه و ... به این حوزه دارد بسیار بالنده و موفق و اثرگذار است.

 

 چگونه می توان الگوی کشورهای پیشرفته در صنعت نمایشگاهی را در کشور پیاده کرد و چرا تا کنون چنین اتفاقی نیفتاده است؟

به نظر من باید از طرف متولیان این حوزه یک بودجه مشخص سالانه و یک تیم مدیریتی اصلح و با تجربه و پر توان سازماندهی شود تا ضمن تحقیق و توسعه با حضور هدفمند در رویدادهای مختلف بتوانند تازه‌ها و دانش روز این صنعت را جمع‌آوری کرده، درون سازی کنند و در برنامه‌های مدون آموزشی به فعالان این حوزه آموزش و انتقال دهند.

 

 در بحث مراکزخرید و مجتمع‌های تجاری آیا بیشتر به توسعه و‌ گسترش این حوزه نیاز داریم یا نظام‌مند شدن و هدفدار بودن این صنعت ضروری است؟ در واقع نیاز کشور در این خصوص چیست و از منظر دست اندر کاران و مصرف‌کنندگان چه اتفاقاتی باید برای پیشرفت این حوزه بیفتد؟

در خصوص بحث و گسترش مراکزخرید از استانداردها و سرانه کافی برای هر شهروند نیز عبور کرده‌ایم و به نظر من جز در برخی از نقاط و شهرها فعلا دیگر نیاز به ساخت مجموعه‌های جدید نیست چرا که براساس الگوی توزیع نا متوازن در برخی از مناطق و شهرها مردم از تعدد ساخت مراکزخرید گله مند هستند و در برخی دیگر از شهرها مردم از عدم وجود ساز و کارهای مدرن در مضیقه هستند اما آنچه که بسیار مهم است نظام‌مند شدن این صنعت است.

 

 

 

 

ما از مرحله صدور مجوزها تا طراحی و ساخت و بهره‌برداری از این مجموعه‌ها به کلی دچار مشکلات عدیده هستیم که باید برای این بخش راه حل‌هایی سنجیده شود.

در دو سال اخیر بخاطر بحران کرونا و البته نوسانات شدید قیمت ارز و همچنین تغییر نرخ عجیب و غریب مصالح ساختمانی شاهد کندی یا تعطیلی کارگاه عملیات ساختمانی چند صد مرکزخرید بزرگ، متوسط و کوچک در اقصی نقاط کشور هستیم که اگر با بهبود نسبی اوضاع این مجموعه‌ها هم به مدار فعالیت وارد شوند آنوقت یک بحران بسیار جدی در زمینه عرضه فضاهای تجاری خواهیم داشت در حالیکه متاسفانه به این میزان بهره‌بردار داخلی از جنس برندهای تولیدی وجود ندارد که بتواند همه این فضاها را پوشش دهند مگر اینکه شرایط اقتصادی کشور دچار بهبود چشمگیری شود که جریان تولید و واردات سرعت بیشتری بگیرد و خون تازه‌ای در رگ‌.های این بخش از صنعت و اقتصاد کشور جاری شود اما به صورت کلی از آنجایی که حوزه مراکزخرید نقش انکار ناپذیری در  اشتغال زایی و گردشگری دارد نیازمند توجه ویژه از طرف دولت است تا بتواند همچنان نسبت به خدمات رسانی به اقشار مختلف مردم خدمت کند.

در سال‌های گذشته ما به اندازه کافی روی موضوع ساخت مراکزخرید و مجتمع‌های تجاری فعالیت کرده‌ایم ولی بخشی که تابحال مغفول بوده و به تازگی مورد توجه قرار گرفته حوزه آموزش منابع انسانی و تربیت مدیران ارشد و میانی و مبانی علمی و استانداردهای جهانی این صنعت است که در حال گسترش است ولی تفکر سنتی برخی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و معذوریت‌های دیگری که بخش دیگری از سرمایه‌گذاران حقیقی یا حقوقی دارند باعث شده این روند سرعتی هم پای سرعت ساخت نداشته باشد، مادامی که ما باور نداشته باشیم نقش منابع انسانی در مدیریت فضاهای تجاری مهم‌تر از سازه‌ها و ساختمان‌های ساخته شده است، این روند معیوب ادامه خواهد داشت و نتایج لازم و مورد انتظار از این حجم از سرمایه‌گذاری‌ها حاصل نخواهد شد.

 

 

 

 

 

 

             

تگها : خرده فروشی , ایران ریتیل شو , صنعت خرده فروشی , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , ریتیل , نمایشگاه ایران ریتیل شو , شاهرخ کشاورز , ایران ریتیل شو 2020 , نمایشگاه بین المللی تهران , ایران ریتیل شو 2021 , بزرگان صنعت , نمایشگاه مراکز خرید , نمایشگاه ایرا ریتیل شو 2021

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان