گزارش تصویری و مشروح از نمایشگاه ایران ریتیل شو 2020

گزارش تصویری و مشروح از نمایشگاه ایران ریتیل شو 2020
گزارش تصویری و مشروح از نمایشگاه ایران ریتیل شو 2020

دومین نمایشگاه مراکزخرید، مجتمع‌های تجاری، رویکردهای نوین صنعت خرده‌فروشی و صنایع وابسته «ایران‌ریتیل‌شو2020» طی روزهای پنجم تا هشتم دی ماه سال جاری در سالن 8 و 9 نمایشگاه بین‌المللی تهران، با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد. نمایشگاهی که با استقبال خوبی از سوی فعالان این صنعت نوپا در کشور مواجه شد و به گفته شرکت‌کنندگان بازدهی خوبی را همچون سال گذشته از خود به نمایش گذاشت.

طی این نمایشگاه که به همت ماهنامه تجارت طلایی دومین سال برگزاری خود را پشت سر گذاشت، 11 کارگاه آموزشی پرمحتوا با حضور بزرگان صنعت خرده‌فروشی ازجمله مدیران عامل مراکز خرید و مجتمع‌های تجاری، گروه‌های بهره‌برداری مراکز خرید، مدیران موفق برندهای برتر و مطرح کشور و... حضور یافته و تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند. شرح کامل هریک از کارگاه‌های آموزشی در ادامه آمده است.

 

 

دکتر حسن زمانی، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران درخصوص برگزاری دور دوم نمایشگاه مراکزخرید، مجتمع‌های تجاری، رویکردهای نوین صنعت خرده‌فروشی و صنایع وابسته با اشاره به رعایت سختگیرانه دستورالعمل‌های بهداشتی در برگزاری این‌ نمایشگاه، اظهار داشت: «برپایی چنین رویدادی منطبق با بالاترین استانداردهای جهانی برخلاف وجود محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، بیانگر دانش و توان صنعت نمایشگاهی کشور است.»

او نمایشگاه مراکز خرید، مجتمع‌های تجاری و صنایع وابسته را جوان نامید و خاطرنشان کرد: «این رویداد را می‌توان سرآغاز ورود نسل جدید مدیران جوان به صنعت نمایشگاهی دانست که ثابت کردند اگر فضا و زمینه فعالیت‌ برایشان فراهم شود، می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند.»

 

 

همچنین مهندس شاهرخ کشاورز، مجری برپایی دومین نمایشگاه بین‌المللی مراکز خرید و مجتمع‌های تجاری، رویکردهای نوین صنعت خرده‌‌فروشی و صنایع وابسته و نماینده انجمن مراکز خرید خاورمیانه و شمال آفریقا در ایران با بیان اینکه این رویداد را با بالاترین استانداردهای نمایشگاهی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار کردیم، افزود: «شرایط ویژه امسال موجب شد تا نمایشگاه ایران تنها رویدادی باشد که در این صنعت در جهان برگزار شود.»

صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول ماهنامه تجارت طلایی افزود: «پس از تجربه موفق نخستین دوره که با استقبال فعالان داخلی و خارجی این صنعت روبه‌رو شد، دوره دوم این رویداد برخلاف شرایط قرنطینه با استقبال ویژه فعالان صنعت روبه‌رو شد و در نهایت اگرچه شرایط قرنطینه موجب شد تا نتوانیم از همه متقاضیان مشارکت و همچنین بازدیدکنندگان داخلی و خارجی میزبانی کنیم، با این حال نمایشگاه امسال رشد صد درصدی را تجربه کرده است.»

مجری برگزاری نمایشگاه، با بیان اینکه ایران‌ریتیل‌شو به‌عنوان نمایشگاه یکی از صنایع پیشران اقتصاد کشور شناخته می‌شود، تصریح کرد: «در دوره دوم علاوه‌بر مراکز خرید و مجتمع‌های تجاری شاهد حضور فروشگاه‌های زنجیره‌ای، صنایع ارائه‌دهنده خدمات به مراکز خرید و فروشگاهی، استارت‌آپ‌ها، فروشگاه‌های اینترنتی، طراحان نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای فروشگاهی، مراکز خرید در حال ساخت و شرکت‌های بهره‌بردار بودیم.»

مهندس کشاورز با بیان اینکه هدف‌گذاری مجموعه برگزارکننده ایران‌ریتیل‌شو این بود که رویداد امسال با معیارها و استانداردهای کمی و کیفی صنعت نمایشگاهی در سطح بین‌المللی اجرا شود، گفت: «توجه به پلتفرم‌های مجازی و فروش آنلاین، ایجاد فضای کسب‌وکار تخصصی و تعامل‌های بازرگانی بین ذی‌نفعان بخش‌های مختلف صنعت خرده‌فروشی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و انتقال تجارت مدیریتی در حوزه تاب‌آوری سازمانی در شرایط سخت اقتصادی از جمله رویکردهای جدی نمایشگاه امسال بود.»

 

 

مجری برگزاری دومین نمایشگاه بین‌المللی مراکز خرید و مجتمع‌های تجاری با یادآوری این مهم که نمایشگاه‌ها به‌عنوان ویترین اقتصاد کشورها نقش‌آفرینی می‌کنند، اظهار داشت: «اگرچه امسال نتوانستیم پذیرای میهمانان و مشارکت‌کنندگان خارجی باشیم، اما تمهیدات لازم برای رساندن صدای ایران‌ریتیل‌شو و دستاور‌های صنعت مراکز خرید و مجتمع‌های تجاری و صنعت فروشگاه‌های زنجیره‌ای به مخاطبان خارجی این نمایشگاه پیش‌بینی شده است.»

او افزود: «توسعه حوزه فعالیت اهالی این صنعت به بازار برخی کشورهای منطقه و همسایه را می‌توان دستاورد دوره اول این نمایشگاه دانست.»

نماینده انجمن مراکز خرید خاورمیانه و شمال آفریقا در ایران گفت: «امیدواریم در دوره‌ بعد با از بین رفتن ویروس کرونا بتوانیم به تمام متقاضیان داخلی و خارجی از جمله مشارکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان از نمایشگاه، خدمات ارائه دهیم.»

مهندس کشاورز به برگزاری برنامه‌های جانبی در ایام نمایشگاه اشاره و تصریح ‌کرد: «برگزاری پنل‌های تخصصی با حضور چهره‌های شاخص و موفق صنعت و رونمایی از رویدادهای جدید و همچنین معرفی فعالان جدید بازار و استارت‌آپ‌ها از جمله برنامه‌های جانبی نمایشگاه امسال بود.»

 

 

 

 

 

نخستین روز از دومین دوره نمایشگاه ایران‌ریتیل‌شو2020 با برگزاری سه پنل تخصصی ادامه یافت و خانم‌ها پانته‌آ دیرمکانی مدیر لیزینگ و بهره‌برداری مراکز خرید هایپراستار، نازنین فرد‌اسماعیلی‌پور مدیرعامل برند سیاوود، موژان حجارزاده مدیرعامل برند مل‌اندموژ و سارا محرابی مدیر مارکتینگ برند درسا میهمان این پنل تخصصی بودند که تحت عنوان «نقش بانوان در صنعت خرده‌فروشی» برگزار شد.

 

 

 

 

 

پانته‌آ دیرمکانی مدیر لیزینگ و بهره‌برداری مراکز خرید هایپراستار به‌عنوان یکی از بانوان موفق صنعت خرده‌فروشی کشور تلاش، صداقت، توجه به رشد فردی و خیرخواهی را از عواملی نام برد که تاکنون موفقیت وی را در این عرصه رقم زده‌اند.

او با بیان اینکه 80درصد از تیم شاپینگ‌مال هایپراستار را بانوان تشکیل می‌دهند، گفت: «آموزش پرسنلی که در نقش فروشنده هستند از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا آنها هستند که رسالت و هویت برند از طریق آنها به مشتری منتقل می‌شود بنابراین حتما باید استراتژی‌های محکمی برای آموزش آنها در نظر گرفت.»

مدیر لیزینگ و بهره‌برداری مراکز خرید هایپراستار از استراتژی‌های تعریف‌شده و مشخص این مجموعه بین‌المللی سخن گفت و ادامه داد: «هایپراستار با توجه به همین استراتژی‌های از پیش تعیین شده با برندها وارد مذاکره می‌شود. ضمن اینکه ترجیح هایپراستار همکاری با برندهایی است که دارای پلن توسعه هستند و می‌خواهند در تمامی پروژه‌ها در کنار هایپراستار باشند. علاوه‌بر آن قراردادهای هایپراستار با برندها دو ساله است.

از دیدگاه او هایپراستار اولین مرکزخرید استاندارد ایران است که فرهنگ درست استفاده از مراکز خرید در ایران را وارد کشور کرده است. مستاجران ما نیز با اطمینان وارد مذاکره شده و می‌دانند که انتخاب آنها براساس استانداردهای ویژه ماست.

 

 

 

 

 

نازنین فرد‌اسماعیلی‌پور، مدیرعامل برند سیاوود در ابتدای سخنان خود گفت: «شرکت‌ها می‌توانند فضایی امن و آرام را برای بانوان ایجاد کنند که آنها علاوه‌بر رسیدگی به امور اداری، امور مربوط به زندگی شخصی و خانوادگی را هم در نظر بگیرند. در کل شرکت‌های بسیاری امکان ترفیع رتبه کاری برای زنان را دارا هستند که البته این ترفیع کاری نیازمند تلاش و فداکاری قشر بانوان نیز هست.»

او با تاکید بر اینکه برای ایجاد تغییر در وضعیت نیروی انسانی نیاز به آموزش مدون در تمامی مراحل وجود دارد، پیرامون مبحث عکاسی از مدل‌ها در این برند ادامه داد: «در تلاش هستیم تا استانداردهایی که در دنیا مدنظر قرار دارد در عکاسی‌های برند سیاوود از مدل‌ها نیز صورت پذیرد. ضمن اینکه تمامی نکات لازم در داخل کشور در آنها رعایت می‌شود.»

بنابر اظهارات مدیرعامل برند سیاوود برندها باید در جهت تقویت موارد ضروری کوشا باشند خصوصا در باب تولید که لازم است از تولیدکننده حمایت شود.

 

 

 

 

 

سارا محرابی، مدیر مارکتینگ برند درسا در نخستین پنل برگزار شده در نمایشگاه ایران‌ریتیل‌شو2020 گفت: «تمامی دنیا در حال رفتن به سمتی است که خانم‌ها و آقایان برابر باشند و در این وضعیت صنعت ریتیل هم ناگزیر است تا رشد خانم‌ها را در مراتب شغلی باور کند.»

بنابر اظهارات او بحران کرونا به‌هیچ عنوان قابل پیش‌بینی نبود اما به نظر من شرکت‌ها باید خودشان را در حوزه دیجیتال‌مارکتینگ و دیتا تقویت کنند تا بتوانند رفتار خرید مشتری را هم پیش‌بینی نمایند.

مدیر مارکتینگ برند درسا گفت: «دنیا به سمتی می‌رود که دیگر تعریف کردن از برندها تاثیری ندارد بلکه لازم است تا داستان‌هایی برای مشتری تعریف شود که مشتری را در مسیر قهرمانی زندگی‌اش برای داشتن جسارت کافی همراهی کنیم. به همین دلیل در ری‌برندینگ درسا پروژه‌ای را تحت عنوان سرزمین دال شروع کرده‌ایم.»

بنابر اظهارات او پروژه دیگری نیز با عنوان سفیران درسا آغاز شده است که البته پس از ری‌برندینگ اتفاق افتاد و این افراد (سفیران) تمامی افراد حاضر در درسا را با مفهوم جدید این برند آشنا می‌کنند.

 

 

 

 

 

موژان حجارزاده مدیرعامل برند مل‌اندموژ از پررنگ شدن روز به روز حضور بانوان در صنعت خرده‌فروشی صحبت کرد و گفت: «در حال حاضر در مل‌اند‌موژ بیش از نیمی از پرسنل را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.»

او با بیان اینکه برند مل‌اندموژ از سال 86 در اتریش به ثبت رسیده است، گفت: «از همان زمان بود که مسیر زندگی و تحصیلات من به گونه‌ای رقم خورد که حالا در جایگاه مدیرعاملی این برند در حال ارائه خدمت هستم.»

بنابر اظهارات مدیرعامل برند‌ مل‌اند‌موژ، در این سازمان نیروهای جوان بسیاری حضور دارند ضمن اینکه تمامی مدیران ارشد در این برند در کنار افراد تحت مدیریت خود می‌نشینند.

موژان حجارزاده اعلام کرد: «ما در مل‌اندموژ دارای دو لاین اسپرت و فشن‌اسپرت هستیم که مخاطب آن هم ورزشکاران هستند.» او همچنین گفت: «تا دوماه آینده یک تحول جدید برای برند مل‌اند‌موژ رقم می‌خورد و شعار «سادگی زیباست» تغییر خواهد کرد.»

 

 

 

 

 

اما در ادامه روز نخست نمایشگاه بین‌المللی مراکز خرید، مجتمع‌های تجاری، رویکردهای نوین صنعت خرده‌فروشی و صنایع وابسته، پنل اصالت برند در محل کارگاه‌های آموزشی ماهنامه تجارت طلایی در سالن محل برگزاری، با مدیریت مهندس شاهرخ کشاورز نماینده انجمن مراکز خرید خاورمیانه و شمال آفریقا در ایران اجرا شد. پنل اصالت برند میزبان شاهین فاطمی مدیرعامل و هم‌بنیانگذار برند درسا، رامین جوانرود مدیرعامل برند بادی‌اسپینر، نادر رفتاری صاحب‌امتیاز برند چلوکباب رفتاری، علیرضا نخجوانی مدیرعامل دایامد و بابک مصری مدیرعامل چرم مشهد بود.

 

 

 

 

 

شاهین فاطمی مدیرعامل و هم‌بنیانگذار برند درسا در ابتدا از اندیشه بازتولید اصالت و فرهنگ ایرانی صحبت کرد و گفت: «حدود یک دهه است که ذهن درسا با این موضوع درگیر شده است که هر برند بالغ باید بتواند اصالت‌ها و ریشه‌های اصلی کشورش را متجلی کرده و به دنیا ارائه دهد. در همین راستا نیز درسا امیدوار است تا بتواند در این مسیر موفق باشد.

او در ادامه توضیحاتی را از آغاز تفکر ری‌برندینگ در درسا ارائه کرد و از خلق رویای چندین ساله این برند درست در زمان وقوع بحران کرونا گفت. فاطمی معتقد است بهترین زمان برای ری‌برندینگ زمان سکوت صنعت است.

مدیرعامل و هم‌بنیانگذار برند درسا پس از ابراز سخنانی پیرامون تغییرات ایجادشده در درسا با ری‌برندینگ و نوع واکنش‌های مثبت و منفی که از سوی افراد و مشتریان نسبت به این اقدام صورت گرفته بود، اعلام کرد: «برندآفرینی و کارآفرینی یک سبک زندگی است، نه یک تکنیک.»

شاهین فاطمی با بیان اینکه طی دهه‌های گذشته باورپذیری به برندهای ایرانی بسیار کمرنگ بود، افزود: «در دهه آینده انسان‌های باهوشی که زندگی کردن برایشان اهمیت دارد، به دنبال برندهای باهویت خواهند بود. ضمن اینکه این موضوع دلیل محکمی بود تا پروژه خط دال از طرف درسا آغاز شود که البته فلسفه جدیدی در برندسازی بود.»

او همچنین از موفقیت این برند به‌عنوان یک برند لایف‌استایل طی همکاری با برند بین‌المللی سواروسکی توضیحاتی را ارائه داد.

 

 

 

 

 

بابک مصری، مدیرعامل چرم مشهد با بیان اینکه هلدینگ مشهد شرکت‌های زیادی از جمله فروش مشهد، چرم مشهد، حوله یاس سپید مشهد، نان مزرعه و... را تحت پوشش داشته و 3200 پرسنل را در اختیار دارد، گفت: «این هلدینگ سعی کرده است با ارائه کیفیت و برند خوب و مشتری‌مداری و همین‌طور در نظر گرفتن حقوق مصرف‌کنندگان نام خوبی را از خود برجای بگذارد.»

او ادامه داد: «به‌رغم تعطیلی دوماهه در اوایل سال اما تولید همچنان ادامه داشت و نیروها نیز حفظ شدند و باوجود بحران تمام رکوردهای تاریخ چرم مشهد جابه‌جا شد. همچنین قسمت‌های مختلف مجموعه همچون فروشگاه، فضاهای تولید و... در حال توسعه هستند و زیرساخت‌های دیجیتال‌مارکتینگ نیز درحال تغییر است.»

مدیرعامل چرم مشهد از برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در این شرکت صحبت کرد و افزود: «صنایع چرم و پوشاک پتانسیل خوبی دارند که بحران کرونا آن را نمایان کرد.»

از دیدگاه بابک مصری حضور برندهای خارجی و بزرگ در ایران، ترسی برای برندهای داخلی ندارد و ما علاوه‌بر استقبال از آنها در برابرشان تسلیم نخواهیم شد. البته این قدرت در بین برندهای پوشاک نیز دیده می‌شود. ضمن اینکه حضور برندهای خارجی در کشور برای ما بار آموزشی داشته و وضعیت رقابتی را در بازار بهبود می‌بخشد.

 

 

 

 

 

 

رامین جوانرود مدیرعامل برند بادی‌اسپینر با بیان اینکه 13 سال از فعالیتش در این حوزه می‌گذرد، گفت: «تیم ما مواجهه با بحران را به خوبی آموزش دیده است.» او ادامه داد: «برای ماندن در این بحران باید استراتژی‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت را داشته باشیم تا بتوانیم با انعطاف‌پذیری برای حل چالش‌ها قدم برداریم.»

بنابر اظهارات او برندها همیشه اصالت را از خالقین خود می‌گیرند.

مدیرعامل برند بادی‌اسپینر بیان کرد: «حفظ سلامت پرسنل و مشتری برای ما اهمیت ویژه‌ای داشته و در چندماه گذشته تلاش کردیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی شرایط را برای بخش تولید، انبار و... حفظ کنیم.»

او بااشاره به افزایش نرخ ارز ادامه داد: «امروز فرصت خوبی برای توسعه است و بالا رفتن نرخ ارز فضا را برای برندهای ایرانی باز کرد که ما از این فرصت استفاده کردیم.»

رامین جوانرود پیرامون بحث صادرات گفت: «اولین محموله ما (برند بادی‌اسپینر و برند ناریان) به زودی به کشور استرالیا فرستاده خواهد شد.»

بنابر اظهارات او صنعت فشن در خدمت انسان‌هاست و ما در تلاشیم در نقشه ادراکی در نقطه‌ای باشیم که بتوانیم سهم بسزایی از بازار را در اختیار بگیریم.

 

 

 

 

 

نادر رفتاری صاحب‌امتیاز برند چلوکباب رفتاری گفت: «در تهران 10 هزار واحد غذایی داشتیم که در حال حاضر 3960 واحد در حال فعالیت هستند در حقیقت 60 درصد از این واحدهای غذایی از بین رفته‌اند.» او از معضلات صنعت غذا همچون اجاره‌بهای غیراستاندارد صحبت کرد و گفت: «از همین تعداد باقی مانده نیز ممکن است حدود پنج تا 10درصد ریزش کنند.»

او معتقد است: «مدل خرید مردم و استقبال آنها از رستوران‌ها عوض شده اما ممکن است طی چندماه آینده بازهم تغییر کنند.»

صاحب‌امتیاز برند چلوکباب رفتاری از مدیریت و راه‌اندازی بزرگ‌ترین فودهال ایران در مرکزخرید سیتادیوم ارومیه و رعایت تمامی استانداردهای اف‌اند‌بی در این مجموعه در آستانه افتتاح صحبت کرد و گفت: «این موضوع اتفاق بزرگی در شهر ارومیه است و می‌تواند الگویی برای دیگر مراکز تجاری باشد.»

بنابر اظهارات نادر رفتاری این برند قدیمی احتمالا سه ‌شعبه دیگر را تا پایان سال افتتاح خواهد کرد.

 

 

 

 

 

علیرضا نخجوانی مدیرعامل شرکت دایامد گفت: «این شرکت که سهام‌دار برند سوپردرای، الشپرت، مل‌اندموژ و... است، کارخانه بزرگی را در اردبیل راه‌اندازی کرده و همچنین به حوزه تکنولوژی و تحلیل رفتار مشتریان وارد شده است.»

از دیدگاه او: «اصالت برند از سوی مشتریان شکل می‌گیرد و اگر رفتار و تصویری که ما از خودمان در ذهن مشتری ایجاد می‌کنیم حاکی از اصالت نباشد عملا برند اصیلی نداریم.»

علیرضا نخجوانی گفت: «در مدت زمانی کوتاه تغییراتی مثل نرخ ارز و بحران کرونا را داشتیم که ممکن است در آینده نیز ادامه پیدا کند. همچنین در درازمدت از بازاری می‌توان سود برد و انتظار سود پایدار داشت که بالغ شده باشد که البته این بازار بالغ با رقبا و همکاران متعدد شکل می‌گیرد.»

مدیرعامل شرکت دایامد اظهار کرد: «فضای کسب‌وکار همیشه بحرانی بوده و دائما حالت داینامیک داشته است.»

بنابر اظهارات او: «نمی‌توان گفت تمرکز فضای کسب‌وکار در چه حوزه‌ای است اما شکل ایده‌آل آن این است که همیشه آمادگی ایجاد تغییر در بیزینس را داشته باشیم.»

 

 

 

 

 

نخستین روز از نمایشگاه ایران‌ریتیل‌شو2020 با برگزاری یک پنل تخصصی ویژه فروشگاه‌های زنجیره‌ای به پایان رسید. در این پنل که با میزبانی سیدجواد موسوی مدیرعامل گروه مشاوران توسعه بازار آوید برگزار شد، آیلا شایگان مدیر توسعه شعب مینی‌مارکت‌هایپراستار، مجتبی نبی‌زاده مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای ویوان، پژمان طیار مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای وال‌مارکت و امیرحسین انوری مدیر توسعه شعب فروشگاه‌های زنجیره‌ای اسپار حضور پیدا کردند.

 

 

 

 

 

آیلا شایگان، مدیر توسعه شعب مینی‌مارکت ‌هایپراستار با بیان این مطلب که‌ هایپراستار به نتیجه تغییرات در حال رخ داد در نسل جدید خرید رسیده است، گفت: «‌هایپراستار برای در اختیار داشتن ادامه‌دار مشتریان خود شروع به توسعه فروشگاه‌های مینی‌مارکت کرده است که ابعاد آن بین 180 تا 300 متر است.»

او ضمن اشاره به اینکه به زودی شعب بیشتری از این سبک از فروشگاه‌های ‌هایپراستار دیده خواهد شد، ادامه داد: «استراتژی ‌هایپراستار برای توسعه برند مینی‌مارکت در سال 2021 روی 100 شعبه خواهد بود.»

بنابر اظهارات او با توجه به اینکه شرایط حاکم قدرت خرید مردم را کاهش داده است سعی می‌شود تا قیمت‌ها به گونه‌ای تنظیم شوند که مشتریان امکان مدیریت سبد خریداری‌شده خود را داشته باشند.

مدیر توسعه شعب مینی‌مارکت‌ هایپراستار از ارزش ویژه این برند (هایپراستار) و تصمیم آن برای توسعه مینی‌مارکت همانند ‌هایپراستار صحبت کرد و گفت: «همان خدماتی که در ‌هایپرمارکت‌ها و سوپرمارکت‌ها ارائه می‌شود در مینی‌مارکت‌ها نیز ارائه می‌شود. اما مینی‌مارکت‌ها اصولا قیمت بالاتری (اندک) نسبت به سوپرمارکت‌ها و‌ هایپرمارکت‌ها دارند.»

بنابر اظهارات آیلا شایگان اعتقاد‌ هایپراستار همیشه این بود که هرچقدر رقابت سالم‌تر و بهتر باشد، در نهایت به نفع مشتری خواهد بود. او ابراز امیدواری کرد که مینی‌مارکت‌ها تا پنج‌ سال آینده به 1500 شعبه برسد.

 

 

 

 

 

مجتبی نبی‌زاده، مدیرعامل فروشگاه زنجیره‌ای ویوان از آغاز عملیات اجرایی ویوان از اوایل سال 98 سخن گفت و اعلام کرد: «فروشگاه‌های زنجیره‌ای ویوان در حال حاضر دارای 110 شعبه فعال در تهران و کرج هستند.»

او با بیان اینکه کانسپت کاری برند ویوان‌ هارد‌دیسکانت است، به گونه‌ای که در طول هرماه قیمت‌ها کمتر از رقباست، افزود: «تمرکز ما روی کالاهای پرگردش خانوار است ضمن اینکه تنوع کالایی ویوان هم‌اکنون 800 قلم کالا بوده که در بلندمدت به 1300 قلم می‌رسد.»

مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای ویوان اعلام کرد: «تخفیف‌ها لزوما به معنای کم‌فروشی نیست و کالاهایی که در ویوان عرضه می‌شوند از برترین برندهای ایرانی هستند.»

مجتبی نبی‌زاده گفت: «کانسپت ویوان کاهش هزینه‌ها و در نتیجه اعمال تخفیف بیشتر است.»

بنابر اظهارات او شعب ویوان کاملا طبق برنامه در حال افزایش است و ما درحال حاضر دارای یک منطقه هستیم که تا اوایل سال آینده منطقه دوم نیز افتتاح می‌شود.

مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای ویوان به اهمیت ویژه نیروی انسانی آموزش‌دیده و تاثیر بالای ویوان در صنعت خرده‌فروشی اشاره کرد و گفت: «استراتژی ما تا به حال طبق برنامه بوده است و در سال 1404 به‌طور قطع به بیش از 1500 شعبه خواهیم رسید.»

 

 

 

 

 

پژمان طیار، مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای وال‌مارکت گفت: «عضوی از خانواده میهن بودن در راستای توسعه برند وال‌مارکت می‌تواند در آینده نه‌چندان دور مزیت رقابتی یک تازه‌وارد به بازار باشد.»

او با بیان اینکه من و همکارانم طی پنج‌ماه گذشته توانستیم بیشترین تعداد از شرکت‌های موجود در بازار را با قرارداد 100درصد قطعی برای همکاری جذب کنیم، گفت: «ما در آینده به انتخاب اول خانواده‌ها برای بهترین قیمت و کیفیت تبدیل خواهیم شد.»

مدیرعامل فروشگاه زنجیره‌ای وال‌مارکت از رفتار نامناسب فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خاطره نه‌چندان خوب آنها در ذهن مالکان صحبت کرد و گفت: «هدف ما رضایت، شفافیت و خوش‌حسابی نسبت به مالکان است.»

پژمان طیار با اعلام این خبر که ما تا پایان سال هر هفته یک افتتاحیه خواهیم داشت، اظهار کرد: «تعداد و متراژ شعب برای ما اهمیتی ندارد اما مهم این است که بتوانیم توسعه باکیفیتی داشته باشیم.»

بنابر اظهارات او مزیت رقابتی میهن در توزیع، تولید با قیمت مناسب و... دلیل حضور این برند در صنعت خرده‌فروشی است، چراکه خانواده بزرگ میهن همواره ثابت کرده است که خواستن توانستن است.

 

 

 

 

 

امیرحسین انوری مدیر توسعه شعب فروشگاه‌های زنجیره‌ای اسپار گفت: «یکی از راه‌های ورود برندهای خارجی به ایران در تمامی صنایع کانورت کردن بیزینس‌ها و برندهای قبلی با برندهای خودشان است. مسیری که ما درحال پیمودن آن هستیم مسیری متفاوت‌تر از رقباست چراکه اسپار در زمینه طراحی، چیدمان و... بسیار منعطف عمل می‌کند. در واقع انعطاف‌پذیری یکی از مزایای رقابتی اسپار است.»

بنابر اظهارات او اسپار هم‌اکنون در 50 کشور دنیا حضور یافته و رتبه 13 را به خود اختصاص داده است. ضمن اینکه رشد این برند خصوصا در منطقه خاورمیانه به سرعت پیش می‌رود.

مدیر توسعه شعب فروشگاه‌های زنجیره‌ای اسپار در ایران اظهار داشت: «متاسفانه نیروی کار مشغول در فروشگاه عرقی نسبت به برند ندارد که البته این یک مشکل مشترک است و ما می‌خواهیم نیروی کار رضایت داشته باشند، چراکه رضایت مشتری زمانی حاصل می‌شود که کارمندان خدمات خوبی را نسبت به آنها ارائه می‌دهند. ضمن اینکه اسپار تمرکز خود را روی بهبود این موضوع معطوف کرده است.

او بیان داشت: «ما قصد داریم تا اعتبار و کیفیت برند ایرانی را به کشور‌های دیگر شناسایی کنیم.»

امیرحسین انوری در توضیحات خود گفت: «ما در اسپار به دنبال یک مجموعه 360درجه از صادرات، فروشگاه‌داری و اسپارآکادمی هستیم تا بتوانیم تجربیات را از شعب اسپار در خارج از کشور به صنعت خرده‌فروشی ایران وارد کنیم.»

 

 

 

 

 

در دومین روز از برگزار دومین نمایشگاه بین المللی مراکز خرید، مجتمع‌های تجاری، رویکردهای نوین صنعت خرده‌فروشی و صنایع وابسته آقایان احسان اویسی نژاد مدیرعامل مرکزخرید اپال سعادت آباد، علی اسلامی مدیرعامل مرکزخرید باملند، محسن بهداری مدیرپروژه میکامال کیش، شهریار صفاپور مدیر مجموعه فدک مال اصفهان و مجید رضایی مدیر عامل اسبق مرکزخرید ارگ تجریش برای برگزاری پنل چالش‌های راه اندازی و مدیریت مراکز خرید با اجرای مهندس کشاورز در محل برگزاری کارگاه‌های آموزشی ماهنامه تجارت طلایی حضور پیدا کردند.

 

 

 

 

 

علی اسلامی مدیرعامل مرکزخرید باملند در ابتدای صحبت‌های خود از عدم دیده شدن جدی مراکز خرید در سیستم‌های قانونی و همینطور مشکلات و تحولاتی که صنعت خرده‌فروشی کشور پس از ورود ویروس کرونا به کشور تجربه کرد سخن گفت.

او عدم وجود یک سازمان مشخص برای رسیدگی به مشکلات و موضوعات جاری در مراکز خرید در بحث کلان را موضوع بسیار حائز اهمیتی دانست و گفت: این سازمان با مدیران مراکز تجاری که مالک نیستند شکل نخواهد گرفت.

مدیرعامل مرکزخرید باملند در ادامه صحبت‌های مدیرپروژه میکامال کیش سرمایه‌گذاری چند برابری یک مرکز تجاری نسبت به یک واحد تولیدی را یاد آور شد و گفت: میزان اشتغالزایی پیش بینی شده در این پروژه احتمالا بیش از 2 برابر عدد کنونی خواهد بود.

علی اسلامی گفت: یک مرکزخرید باید به عنوان یک شرکت باشد و افراد برای بهره مندی از سود آن سهام را به جای فروشگاه خریداری کنند.

مدیرعامل مرکزخرید باملند ضمن ارائه توضیحات مفصل ازموضوعات مهم در حوزه کلان راه اندازی مراکز خرید افزود: نداشتن نیروهای آموزش دیده، عدم در اختیار داشتن برنامه‌های استراتژیک برای توسعه توسط برندها و ایده‌های نامناسبی که سرمایه‌گذاران برای عملی شدن مدنظر قرار میدهند مراکز خرید را با چالش‌هایی مواجه خواهد کرد.

 

 

 

 

 

شهریار صفاپور، مدیر پروژه مجموعه فدک‌مال اصفهان با بیان اینکه مرکزخرید ما همیشه سعی داشت تا بهترین عملکرد را داشته باشد، از پیشنهادهای داده شده از سوی سیتی‌سنتر اصفهان به مستاجران طی روزهای تعطیلات مراکز خرید در نوروز و آذرماه صحبت کرد و ادامه داد: «سیتی‌سنتر در شرایط نامناسبی ساخته شد و این چالش در فدک‌مال نیز مجدد به وجود آمد.»

او افزود: «ما تلاش کردیم تا برای مستاجران پیشنهادات و فرصت‌هایی را در نظر بگیریم چراکه نبود آنها به معنای نبود ماست. ضمن اینکه ما به‌عنوان خانواده بزرگ سیتی‌سنتر در کنار کسبه بودیم و حمایت‌های مالی را برای آنها به‌ویژه برای برندهای نوپا درنظر گرفتیم.»

مدیر پروژه مرکزخرید فدک‌مال بیان کرد: «این مجموعه سفرهای درون‌شهری مردم اصفهان از شمال به جنوب این شهرها را برای رسیدن به سیتی‌سنتر اصفهان تقریبا از بین خواهد برد و اشتغالزایی قابل توجهی را برای مردم این منطقه ایجاد خواهد کرد.»

او از افتتاح فاز یک پروژه فدک‌مال در اسفندماه امسال خبر داد.

مدیر پروژه فدک‌مال اصفهان از تفاوت معنا و تعریف شاپینگ‌مال صحبت کرد و گفت: «مجموعه سیتی‌سنتر مشاوران خارجی و داخلی را در اختیار داشت و بنابر گفته آنها باید یک‌پنجم فضای سیتی‌سنتر تجاری می‌شد. به همین دلیل همین فضا در چند فاز مختلف به بهترین شکل افتتاح شد.»

 

 

 

 

 

احسان اویسی‌نژاد مدیرعامل مرکزخرید اپال سعادت‌آباد نیز در پنل چالش‌های راه‌اندازی و مدیریت مراکز خرید گفت: «متاسفانه نقش موثر مراکز خرید آن‌طور که باید دیده نمی‌شود درحالی که این مجموعه‌ها نقش خدماتی داشته و علاوه‌بر آنکه محلی برای گذراندن اوقات فراغت مردم هستند به رونق بحث گردشگری نیز کمک می‌کنند.»

او ادامه داد: «در صورتی که این موارد را قبول داشته باشیم لازم است تا اهمیت ویژه‌ای نسبت به این مقوله قائل شویم.»

مدیرعامل مرکزخرید اپال سعادت‌آباد با اشاره به اینکه مدیریت مراکز خرید مستلزم ریسک‌پذیری بالاست، از مشکلات اپال همزمان با شروع فرآیند بهره‌برداری توضیحاتی را ارائه داد.

بنابر اظهارات او همزمان با شیوع ویروس کرونا و خالی شدن مراکز خرید از حضور مردم، این مجموعه تلاش کرد تا حمایت‌های خود را از کاربران اپال ترتیب دهد.

احسان اویسی‌نژاد همچنین از کمبود افراد با دانش، تخصص و مهارت کافی در صنعت ریتیل سخن گفت. بنابر اظهارات او هم‌اکنون 400 فرصت شغلی زیرمجموعه مدیریت در مجموعه به وجود آمده است و دوهزار نفر نیز به‌عنوان پرسنل فروشگاهی و غیرفروشگاهی در مجموعه فعالیت می‌کنند.

به گفته او: مجموعه اپال می‌تواند پذیرای طیف وسیعی از مردم باشد چراکه با توجه به صنف‌بندی‌های انجام‌شده در این مجموعه تلاش می‌شود تا مشتری به سمت هدفی که به دلیل آن وارد مجموعه شده است هدایت شود. ضمن اینکه اپال از هیچ حمایتی به کسب‌وکارها و ارائه خدمات خود به مشتری دریغ نخواهد کرد چراکه مشتریان مهم‌ترین رکن موفقیت یک مرکزخرید هستند.

 

 

 

 

 

مجید رضایی، مدیرعامل اسبق مرکزخرید ارگ تجریش گفت: «چالش‌های مراکز تجاری مربوط به درگاه‌هایی می‌شود که غیرقابل پوشش هستند و به نوع سرمایه‌گذاری و نگاهی که سرمایه‌گذاران به این بحث دارند بازمی‌گردد.»

او ضمن ارائه سخنانی مرتبط با چیدمان مناسب صنوف در مراکز خرید افزود: «از آنجا که مراکز خرید همواره در طبقات تعریف می‌شود، درصورتی که نتوانیم چیدمان مناسبی را ترتیب دهیم طبیعتا شاهد عوارضی خواهیم شد که در بحث مدیریتی بسیار آزاردهنده است.»

مجید رضایی اعلام کرد: «تلاش کرده‌ایم تا بهترین برندها را به مجموعه سیتادیوم ارومیه وارد کنیم.»

به اعتقاد او در صورتی که ما شاخص‌ترین مجموعه ساختمانی را در اختیار داشته باشیم اما قابلیت جذب برندها و فعالان صنعت ریتیل فراهم نباشد مسلما به عنوان یک نماد مبلمان شهری تعریف خواهیم شد.

او در خصوص پروژه‌های فیروزه اصفهان و مگاپارس گفت: «این پروژه‌ها در نیمه نخست سال آینده روی مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد.»

بنابر اظهارات او در صورتی که دغدغه تامین منابع مالی از نگاه صاحبان سرمایه وجود نداشته باشد طبیعتا ساخت و تولید مراکز تجاری موفقیت را رقم خواهد زد.

 

 

 

 

 

محسن بهداری، مدیر پروژه میکامال کیش نیز گفت: «این پروژه توسط پیمانکاران خارجی در حال ساخت است و افزایش نرخ ارز سبب‌ساز مشکلاتی برای پرداخت حقوق این افراد شده است. همچنین خروج برندها از کشور و عدم وجود امکان بازدید از پروژه (به‌واسطه تولد ویروس کرونا) برای برندهایی که همچنان قصد ادامه فعالیت در ایران را داشتند موضوعات دیگری برای میکامال بودند.

او در ادامه از افتتاح تله‌کابین میکامال در نوروز 1400 خبر داد و اعلام کرد وجود 11 مرکز تفریحی در این پروژه باعث شده است تا میکامال به‌عنوان یک مال تفریحی شناخته شود.

از نظر مدیر پروژه میکامال، جزیره کیش از نظر جغرافیایی نسبت به تامین نیروی انسانی در مضیقه است اما میکامال در زمینه تربیت نیروی انسانی یا دانشگاه علمی کاربردی به نتایجی رسیده و با سایر دانشگاه‌ها نیز در حال رایزنی است، زیرا هدف میکامال تربیت نیروی کارآزموده در کیش است که به همین دلیل با دانشگاه همکاری داشته و قرار است تا چند واحد درسی در دانشگاه ارائه شود.

محسن بهداری ضمن ارائه مشخصات دقیق از پروژه اعلام کرد که حدود دوهزار و63 نفر در این مجموعه مشغول به‌کار خواهند شد.

 

 

 

 

 

اما یک پنل مرتبط با بحث روابط عمومی تحت عنوان «نقش روابط‌عمومی در صنعت خرده‌فروشی» در لحظات پایانی روز دوم نمایشگاه ایران‌ریتیل‌شو2020 با حضور شهرزاد عارفی مدیرروابط عمومی برند چرم درسا، مریم انسان مدیر روابط‌عمومی پروژه میکامال، مجید مسلمی مدیر روابط‌عمومی مرکزخرید آرمیتاژ مشهد، علی صبری مدیر بازاریابی فروشگاه‌های زنجیره‌ای فامیلی و مصطفی طهماسبی مدیر رفاه‌مارکت برگزار شد. در این پنل که مدیریت و اجرای آن را خیام عسگری مدیر مدرسه بازاریابی تهران عهده‌دار بود، به موضوعات مختلفی پرداخته شد و خیام عسگری نیز ضمن مطرح کردن سوالات مختلف از سخنرانان حاضر در پنل توضیحات مرتبطی را در میانه پرسش‌های خود برای حضار و سخنرانان ارائه داد.

 

 

 

 

 

شهرزاد عارفی، مدیر روابط‌عمومی برند چرم درسا در ابتدای این پنل با بیان اینکه اساسا روابط‌عمومی استراتژی‌های ارتباطی‌ای هستند که برای خلق ارزش‌های مشترک بین سازمان و ذی‌نفعان تعریف می‌شوند، گفت: «روابط عمومی در کنار تمامی نقش‌های خود یک نقش تصمیم‌ساز برای مدیریت داشته و به‌عنوان مشاور در کنار مدیریت ارشد حضور دارد چراکه شاهد و منتقل‌کننده نکات بسیاری است. در برند درسا هم روابط‌عمومی در کنار مارکتینگ به‌عنوان یک سازمان انسجام‌یافته درراستای تحقق اهداف سازمان تلاش می‌کند.»

مدیر روابط‌‌عمومی برند چرم درسا پیرامون بحث مسئولیت‌های اجتماعی توضیحات کاملی را درباره اقدامات شورای عالی برندهای پوشاک و کمپین‌های برگزار شده همزمان با شیوع ویروس کرونا ارائه کرد و گفت: «یک «سی‌اس‌آر»  موفق در نتیجه بررسی دغدغه آحاد جامعه است.»

او در ادامه این پنل اشاره‌ای به پروژه سفیران برند درسا و انتخاب داوطلبانه پرسنل این برند به‌عنوان سفیران درسا صحبت کرد و اظهار داشت: «هم‌اکنون 100 نفر به‌عنوان سفیر برند درسا در حال فعالیت هستند.»

بنابر اظهارات او، پرسنل اولین مشتریان سازمان هستند و با رضایت آنها رضایت مشتری هم کسب شده و سازمان به اهداف خود که همان رونق کسب‌وکار است می‌رسد.

شهرزاد عارفی در خاتمه صحبت‌های خود پیرامون موضوع تولید محتوا اعلام کرد: «محتوا برای تصویری که از ما در ذهن مخاطب ترسیم شده است بسیار مهم است و اینکه چه محتوایی به دست مخاطب می‌رسد تحت نظارت روابط عمومی است.»

 

 

 

 

 

مریم انسان، مدیر روابط عمومی پروژه میکامال با بیان اینکه واژه روابط عمومی و تبلیغات جدایی‌ناپذیر بوده و مکمل یکدیگرند، گفت: «روابط عمومی ارتباط سازنده‌ای است که بین شرکت و مخاطبان شکل می‌گیرد، ما نیز با توجه به این موضوع در پروژه میکامال یک دپارتمان تبلیغات و ارتباطاتات داریم که بخش‌های مختلفی را دربرمی‌گیرد.»

او پیرامون موضوع مسئولیت‌های اجتماعی گفت: «این موضوع فقط مختص اجتماع و خارج از سازمان نیست و برای سازمان‌های بزرگ این موضوع در داخل نقش مهمی دارد، چراکه ارتباطات را در داخل سازمان قوی‌تر می‌کند.»

 در ادامه این بحث توضیحات مفصلی پیرامون مسئولیت‌های اجتماعی میکامال در ایام پیش از کرونا و همین‌طور پس از شیوع ویروس کرونا توسط مدیر روابط عمومی پروژه میکامال ارائه شد.

مریم انسان اعلام کرد: «راضی نگهداشتن کارمندان موضوع بسیار مهمی است و در این پروسه روابط‌عمومی می‌تواند به‌عنوان یک بازوی قوی عمل کند. به‌طور کلی راضی نگهداشتن کارمندان هزینه بسیار کمتری نسبت به تبلیغات برای جذب مشتری خواهد داشت.»

او همچنین از نقش بسزای تولید محتوا در سوشال‌مدیا صحبت کرد و گفت: «ما در این بحث باید از  CONTENT به INTENT  برسیم و آنقدر این نیت را خلاقانه منتقل کنیم که وجه تمایز با رقبا مشخص شده و بتوانیم حس خوبی را به مشتری منتقل کنیم.»

 

 

 

 

 

مصطفی طهماسبی، مدیر رفاه‌مارکت گفت: «بحث روابط عمومی در فروش آنلاین کمی متفاوت است. نقطه ارتباط با مشتری نیز بیشتر بحث باشگاه مشتریان است که باید نسبت به آن توجه بیشتری داشته باشیم، چراکه عمده مشتریان نارضایتی خود را به سازمان منتقل نمی‌کنند و به راحتی از آن جدا می‌شوند.»

او ادامه داد: «جایگاه فروش آنلاین بعد از کرونا تغییر یافت و برآوردها می‌گوید سه‌درصد حجم فروش آنلاین به واسطه کرونا افزایش یافته است. او همچنین از فعالیت‌های رفاه‌مارکت برای به حداقل رساندن رضایت مردم طی ایام کرونا توضیحاتی ارائه داد.

به اعتقاد او: شرکت‌های آی‌تی‌محور از جمله شرکت‌هایی هستند که ورود و خروج نیرو در آنها بالا است. در حال حاضر هم بسیاری از افراد فعال در حوزه آی‌تی با شرکت‌های خارجی به صورت دورکاری همکاری می‌کنند و شاهد مهاجرت این نیروها به خارج از کشور هستیم. باید این نکته را مدنظر قرار داد که در صورت رضایت این افراد سازمان موفق خواهد بود و روابط عمومی با منعکس کردن تلاش آنها رضایت‌مندی این افراد را ایجاد می‌کند.

طبق اظهارات مدیر رفاه‌مارکت مطابق اطلاعات من 62درصد از مردم آمریکا حتی پیش از خرید ویدئویی از محصول را تماشا می‌کنند و این نوع محتوا بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

او افزود: «باید بپذیریم که سلیقه مخاطبان ما در ایران در حال نزدیک شدن به سلیقه افراد خارج از کشور است.»

مصطفی طهماسبی، در پایان اذعان داشت: «محتوا در بحث فروش اینترنتی بسیار حائز اهمیت بوده و می‌تواند سایر مقوله‌ها از جمله فروش را تحت پوشش قرار دهد.»

 

 

 

 

 

 مجید مسلمی، مدیر روابط‌عمومی مرکزخرید آرمیتاژ مشهد گفت: «روابط عمومی در مجموعه آرمیتاژ زیرمجموعه مدیرعامل است و بخش‌هایی از جمله باشگاه مشتریان و تبلیغات در خدمت روابط عمومی هستند.»

به اعتقاد او در فرآیندهای روابط‌عمومی گذر زمان می‌تواند اثربخشی فعالیت‌ها را برای مخاطب تثبیت کند.

مجید مسلمی با بیان اینکه استفاده از قدرت سوشال‌مدیا فرصت خوبی را برای سوق دادن فروشگاه‌ها به سمت فروش آنلاین فراهم کرد، از فعالیت مجموعه آرمیتاژ برای راه‌اندازی فروش آنلاین در تمامی فروشگاه‌ها و همین‌طور اقدامات انجام‌شده توسط این مجموعه درراستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی به‌ویژه در ایام شیوع ویروس کرونا صحبت کرد.

مدیر روابط‌عمومی مرکزخرید آرمیتاژ مشهد پیرامون بحث شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد: «در این بحث موضوع مهم فرهنگ استفاده صحیح از شبکه‌های اجتماعی است. باتوجه به اینکه امکان دسترسی به شبکه‌های اجتماعی راحت‌تر است نیاز به تولید محتوای باکیفیت احساس می‌شود.»

بنابر اظهارات او: نیاز دسترسی به این رسانه‌ها برای همگان محرز است. در این میان مجموعه‌هایی موفق هستند که بتوانند محتوای خلاقانه تولید کنند. ضمن اینکه در مجموعه آرمیتاژ هم تلاش می‌شود از تمامی ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها استفاده شود.

 

 

 

 

 

علی صبری، مدیر بازاریابی فروشگاه‌های زنجیره‌ای فامیلی گفت: «باتوجه به سه‌سالگی فروشگاه‌های فامیلی چندماهی است که ماژول روابط‌عمومی ذیل بازاریابی در این شرکت تعریف شده است که این البته نمی‌تواند یک نسخه برای تمام سازمان‌ها باشد. ضمن اینکه مرز روابط عمومی و تبلیغات در شرکت فامیلی مشخص شده و در سازمان ما بیشتر به بخش برندینگ کمک می‌کند.»

به اعتقاد او: «اقداماتی که در بخش مسئولیت‌های اجتماعی انجام می‌شود باید همراستا با استراتژی‌های سازمان‌ها باشد و کمپین‌های برگزار شده نیز باید به قدرت برندینگ سازمان کمک کرده و برای سازمان اثربخش باشند.»

مدیر بازاریابی فروشگاه‌های زنجیره‌ای فامیلی اظهار کرد: «ما به‌عنوان یک فروشگاه زنجیره‌ای مسئولیت اجتماعی را با افزایش اشتغالزایی به نمایش گذاشتیم و هم‌اکنون هزار پرسنل در 31 فروشگاه فامیلی در حال فعالیت هستند.»

علی صبری در ادامه این پنل در رابطه با مفهوم اینترنال مارکتینگ و وظایف آن توضیحاتی را ارائه داد و از نقش بسزای روابط عمومی در این بخش صحبت و فعالیت‌های واحد روابط عمومی در هرکدام از ماژول‌های سازمان را مهم تلقی کرد.

او پیرامون موضوع تولید محتوا و در پاسخ به سوال خیام عسگری مرتبط با همین موضوع اعلام کرد: «محتوا به پیشرفتی که در حوزه انتشار آنها اتفاق می‌افتد وابسته است. به عنوان مثال استراتژی اینستاگرام به شکل واضحی از سوشال‌مدیا به سمت رسانه در حرکت است و صاحبان کسب‌وکاری که در این بستر تولید محتوا می‌کنند باید این موضوع را مدنظر قرار دهند و محتوایی را تولید کنند که در یک رسانه مورد پذیرش باشد.»

 

 

 

 

 

سالن 8 و 9 نمایشگاه بین‌المللی تهران روز یکشنبه هفتم دی‌ماه مصادف با سومین روز از نمایشگاه ایران‌ریتیل‌شو میزبان پنل رهبران بازار فروشگاه‌های زنجیره‌ای با حضور‌ هانس دیویدروکس مدیر توسعه و سرمایه‌گذاری‌ هایپراستار، محمدحسین اسمایی مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای فامیلی، علیرضا جلیلی کارشناس ارشد توسعه استراتژیک ریتیل و امیرحسین انوری مدیر توسعه شعب فروشگاه‌های زنجیره‌ای اسپار بود.

 

 

 

 

 

هانس دیوید روکس، مدیر توسعه و سرمایه‌گذاری‌ هایپراستار گفت: «زمانی که ویروسی همچون کرونا بروز پیدا می‌کند یک ریتیلر می‌تواند سرعت پیاده‌سازی پروتکل‌های خود را بالا ببرد، همانند‌ هایپراستار که در اوایل شیوع این ویروس تمام پروتکل‌ها را برای کاهش خطر ابتلا بین مشتریان و کارمندان به‌کار گرفت و رفته‌رفته خود را با شرایط کنونی این ویروس تطبیق داد.»

 او ضمن ارائه گزارشی از تعداد فروشگاه‌های‌ هایپرمارکت در کشور کره‌جنوبی ادامه داد: «تعداد‌ هایپرمارکت‌های این کشور روی عدد 1500 خودنمایی می‌کند بنابراین ما نیز برای توسعه در این بازار فضای زیادی داریم.»

بنابر اظهارات او احتمال دارد برندها در سال‌های آینده ادغام شوند که البته یک موضوع طبیعی بوده و در سایر کشورها هم اتفاق می‌افتد. او تاکید کرد: «کوچک‌ترین اشتباه در صنعت ریتیل (در هر موضوعی) به ضررهای میلیاردی غیرقابل پیشگیری تبدیل خواهد شد.»

 مدیرتوسعه و سرمایه‌گذاری‌ هایپراستار با اشاره به همکاری دو ساله با اسنپ‌مارکت اعلام کرد: «اسنپ‌مارکت در حقیقت فروشگاه آنلاین‌ هایپراستار است و در این میان شیوع ویروس کرونا این موضوع را شفاف کرد و باعث شد تا سرمایه‌گذاری‌های مهمی برای خرید آنلاین صورت گیرد.»

 وی افزود: «ما روند خرید آنلاین را رو به رشد می‌بینیم و مشخص است که در آینده جایگاه خوبی خواهد داشت. ضمن اینکه کرونا اهمیت تجارت آنلاین را برای ریتیلرها واضح‌تر کرد.»

مدیر توسعه و سرمایه‌گذاری‌ هایپراستار در پایان پیرامون کانسپت جدید‌ هایپراستار یا مینی‌مارکت گفت: «ما پیشتر با فرمت‌های‌ هایپرمارکت و سوپرمارکت فعال بودیم و تشخیص دادیم که این برند می‌تواند به صورت مویرگی و در فضاهای کوچک‌تر توسعه یابد. تلاش ما این است که امکانات و خدمات در مینی‌مارکت هم به همان کیفیت باشد.»

 

 

 

 

 

محمدحسین اسمایی، مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای فامیلی ابراز داشت: «ما در زمان شیوع کرونا چند ماموریت داشتیم و از طریق فضای مجازی آموزش‌هایی را به نیروها ارائه دادیم که خیل ‌زود اشاعه پیدا کرد.»

او ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون تقویت فروش آنلاین و دیگر چالش‌های فروشگاه زنجیره‌ای فامیلی ادامه داد: «ما یک تیم بازرگانی متبحر داشتیم که با توجه به محدودیت‌ها و چالش‌های مختلف تامین کالا را به خوبی به سرانجام رساندیم.»

مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای فامیلی با بیان اینکه بروز شرایط بحرانی کرونا ما را ناگزیر به تقویت فروش اینترنتی کرد، افزود: «خوشبختانه بستر اُکالا را از پنج‌ سال قبل در اختیار گروه صنعتی گلرنگ داشتیم و هم‌اکنون 13 استان برای فروش اینترنتی و فیزیکی تحت پوشش ماست.»

او ادامه داد: «فروشگاه فامیلی، افق‌کوروش و اُکالا روزانه 75 هزار فاکتور را به ثبت می‌رساند که رکورد بسیار خوبی است. هدف ما این است که تا پایان سال به 12درصد فروش حضوری‌مان دست پیدا کرده و روزانه 100‌هزار فاکتور را به ثبت برسانیم.»

بنابر اظهارات محمدحسین اسمایی در حوزه منابع انسانی چالش‌های بسیاری وجود دارد و ما برای توسعه چندبرابری و گرفتن سهم از بازار باید برای اتفاقات بزرگ 10 سال آینده آماده باشیم. ضمن اینکه ما در حال حاضر افرادی را برای استخدام به‌عنوان متقاضی داریم که از دیگر فروشگاه‌ها مراجعه کرده‌اند. اما باید به این نکته نیز توجه داشت که گاهی انتقال دانش توسط پرسنل اتفاق می‌افتد.

 

 

 

 

 

امیرحسین انوری، مدیر توسعه شعب فروشگاه‌های زنجیره‌ای اسپار با بیان اینکه کرونا افتتاح شعبه اول اسپار را با تعویق چندماهه مواجه کرد، گفت: «در حال حاضر فروشگاه‌های زنجیره‌ای به ترند اول برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده و به نظر من تا پنج سال آینده تعدادی از حاضران این صنعت با یکدیگر ادغام خواهند شد چراکه این صنعت یک صنعت جوان است و هنوز به آن بلوغی که باید نرسیده است.»

مدیر توسعه شعب فروشگاه‌های زنجیره‌ای اسپار با اشاره به این مطلب که اولویت اسپار آموزش نیروی فروشگاهی بوده و بر موضوع تکریم ارباب‌رجوع هم اهتمام خواهد ورزید، افزود: «اسپار ایران می‌خواهد برندهای ایرانی را به سایر شعب خود در منطقه خاورمیانه و... معرفی کند.»

انعطاف‌پذیری اسپار موضوع قابل اشاره دیگری توسط امیرحسین انوری بود. او اظهار کرد: «اسپار در کشوری مثل اتریش با جمعیت هشت‌میلیون نفری دارای 1500 شعبه است. ضمن اینکه فروشگاه‌های این برند در کشور آفریقای جنوبی به صورت فرانچایز فعال هستند. در حال حاضر اسپار در تمام دنیا دارای 13هزار و 300 شعبه است.»

به عقیده او: تجربه بین‌المللی برند اسپار این موضوع را نشان داد که حضور پررنگ و کوتاه‌مدت چندان به نفع یک برند نیست و ما نیز صرفا به دنبال توسعه شعب نیستیم. در واقع برای رسیدن به اهداف‌مان در ایران یک پلن پنج‌ ساله و یک افق 10 ساله را در نظر داریم تا در ایران به اهداف‌مان برسیم. همچنین امکانات خوبی را برای تامین کالاهای فروش برای مشتریان در نظر گرفته‌ایم.

 

 

 

 

 

علیرضا جلیلی، کارشناس ارشد توسعه استراتژیک ریتیل، به ماهیت فراگیری در دنیا و همین‌طور پاندمی و مدل‌های مختلف ریکاوری در اقتصاد اشاره کرد و ضمن ارائه مثال‌هایی گفت: «در بحران کنونی والمارت 89درصد در بخش ای‌کامرس رشد کرده است.»

او در ادامه از تمایل مردم و خرید از‌ هایپراستار در اوایل ورودش به کشور صحبت کرد و به فعالیت خوب اُکالا، اسنپ‌مارکت و... اشاره‌هایی داشت.

این کارشناس ارشد توسعه استراتژیک ریتیل افزود: «خرید حضوری همچنان در ایران از محبوبیت برخوردار است. اگر بتوانیم در بحث چیدمان، موجودی و... آسایش مشتری را فراهم کنیم رابطه با مشتری پایدارتر خواهد شد. همچنین هریک از ما باید کاستومر اکسپرینس، کاستومر جرنی و شاپینگ اکسپرینس را تعریف کنیم. افراد با انجام این کار قطعا در پنج‌ سال آینده در این بازی باقی خواهند ماند.

از دیدگاه علیرضا جلیلی آینده سوپرمارکت در ایران روشن است زیرا فرهنگ‌ هایپرمارکتی و سوپرمارکتی درحال رشد است.

او با بیان اینکه ریتیل مدرن به معنای حرکت از خرده‌فروشی به فروشگاه‌داری است، افزود: «مشکل صنعت ما این است که مدیران واقع شده دررده‌های بالا ریتیلر نیستند و درک ریتیلی آنها در همان حد خرده‌فروشی است.»

علیرضا جلیلی در پایان اظهار داشت: «بالاترین میزان ریزش نیروی فروشگاهی در جهان در صنعت ریتیل است که عمدتا در ماه‌های ابتدایی اتفاق می‌افتد.

 

 

 

 

 

سومین روز از دور دوم برگزاری نمایشگاه ایران ریتیل شو 2020 با پنلی تحت عنوان ساخت و بهره برداری مراکز خرید چندمنظوره و میزبانی مهندس شاهرخ کشاورز از مهدی محمدی مدیرفروش پروژه کاشانه همت، صدرالله سالاری کافرمای پروژه بوشهرمال، مرجان مرتضوی مدیرعامل شرکت پیشرو آرامش کودک و احمد هادیزاده مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مسکن به پایان رسید.

 

 

 

 

 

مهدی محمدی مدیرفروش پروژه کاشانه همت که یکی از شرکت کنندگان در این دوره از نمایشگاه هم بود گفت: عمده فعالیت شرکت کاشانه همت ساخت پروژه های مسکونی بوده است اما با برنامه ریزی های انجام شده در راستای انتقال تجربه و داشتن تعریف صحیح از کاربری ها در یک مجموعه تجاری  در نمایشگاه حاضر شدیم.

او ادامهداد: در مجاورت پروژه ما بیش از 15 هزار واحد مسکونی تعریف شده که البته هیچ فکری برای ایجاد واحدهای تجاری برای آنها نشده است. ما نیز تلاش کرده ایم تا در این پروژه  به جای یک پروژه محلی یک پروژه فاخر را داشته باشیم تا بتواند نیازهای اطراف راهم تامین کند.

 

 مدیرفروش پروژه کاشانه همت با بیان اینکه پرکردن واحدهای تجاری امروز برای مجتمع های تجاری یک چالش است افزودد: ما در پروژه پارک مسکونی سران سقف استانداردها را برای 3 تا 5 سال آینده پیش بینی میکنیم و نگران حضور برندها و انکرها در فضای تجاری نیستیم. زیرا هدف ما ایجاد یک مجتمع تجاری استاندارد است. درواقع ما به دنبال استانداردسازی بسیار فراتر هستیم تا بتواند نیازهای 10 سال آینده را هم پوشش دهد.

مهدی محمدی با بیان این مطلب که اولویت ما حوزه تامین مالی و فروش فضای تجاری نیست درخاتمه صحبت های خود توضیحاتی را پیرامون اثرگذاری این نمایشگاه پیرامون موضوعات B2B و B2C ارائه داد.

 

 

 

 

 

مرجان مرتضوی مدیرعامل شرکت پیشرو آرامش کودک از سبقه 21 ساله طرح اجرای اتاق های مادروکودک و اقدامات انجام شده برای اجرای آنها سخن گفت و ادامه داد: استانداردملی این اتاق ها سال گذشته و مصوبه الزام احداث آنها آبان ماه امسال گرفته شد.

مدیرعامل شرکت پیشرو آرامش کودک با بیان اینکه احداث اتاق های مادروکودک در تهران ئ تبریز الزامی شده است گفت: این الزامات ایجاد شد که تا سال 1400 اتاق های مادروکودک حتما در مراکز تجاری دیده شود.

از دیدگاه او چیدمان، جانمایی، الزامات و بومی سازی اتاق های مادر وکودک باید با فرهنگ ایرانی باشد. ضمن اینکه با ایجاد این اتاق ها مطابق با استاندارد ملی می توان شاهد افزایش پاخور و حضور بیشتر مادران در مراکز خرید بود.

 

 

 

 

 

 

صدرالله سالاری کارفرمای پروژه بوشهرمال در ابتدای سخنان خود گفت: آمارها حاکی ازآن است که بوشهر به واسطه مطلوب بودن درآمدها و هزینه های خانوار شرایط مطلوبی دارد و در تمامی آیتم های مردم شناسی جزئ 5 استان اول کشور است. ضمن اینکه در بحث راه های ارتباطی و... در  ردیف استان های پیشرو قرار میگیرد. به طور کلی سرمایه های انباشته شده در این استان، استان های همجوار بودد و مرکز خرید درخور شانی که بتواند از فضا و پتانسیل بوشهر استفاده کند وجود نداشت.

او بابیان اینکه بوشهرمال صرفا یک پروژه اقتصادی نیست از احتمال بیشتر بازگشت سرمایه در استان هایی که کمتر به امر ساخت توجه کرده اند صحبت کرد. بنابر اظهارات او بوشهر مال منافع مختلفی را دنبال میکند از جمله اینکه برندها با حضور در مراکز خرید ساخته شده در سایر استان ها می توانند به سراسر کشور برسند، همچنین برندهای بومی بوشهر هم می توانند حرفی برای گفتن داشته باشند. ضمن اینکه ایجاد این مال برای داشتن تفکر توسعه یافته برای مردم بوشهر کمک کننده است.

 کارفرمای پروژه بوشهرمال ضمن ارائه توضیحات مفصل پیرامون پروژه  از لوکیشین بسیار خوب آن یادکرد و افزود: بوشهرمال با وجود پیرفت 30 درصدی با بهره برداران و برندها وارد مذاکره شده و تمرکز بسیار خوبی را روی موضوعات فرهنگی دارد.

 

 

 

 

 

احمد هادیزاده مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مسکن گفت: گروه سرمایه گذاری مسکن طی تجربه 30 ساله خود در امر ساخت و ساز بیش از 90 درصد از سرمایه گذاری های خود را روی ایجاد پروژه های مسکونی داشته است و 10 درصد راهم برای رفع نیازهای تولید واحدهای مسکونی به سایر کاربری ها از جمله کاربری های تجاری اختصاص داده است.

او با بیان این مطلب که نیازسنجی این پروژه ها با توجه به بافت پیرامون اتفاق افتاده که محکوم به موفقیت هستند  گفت:  درهرصورت مدل های بهره برداری و توسعه واحدهای تجاری وابسته به این است که بتوانند یک جریان وجوه نقدی و مطلوب را برای سرمایه گذار ایجاد نماید.

 احمد هادیزاده اعلام کرد: سیاست اصلی ما این است تا خدمات کاملتری را درکنار تولید واحدهای مسکونی داشته باشیم که بتواند به توسعه و ارتقای منطقه کمک کن

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مسکن اعلام کرد: ما در 30 سال گذشته 70 هزار واحد مسکونی تولید کرده ایم ضمن اینکه طی سال های اخیر با تغییر رویکرد برای واحدهای تجاری مدل کسب وکار را به خوبی پیاده سازی کرده ایم.

او  موارد مختلف از جمله رونق یک مجموعه تجاری را از محل پاخور دانست و گفت: اگر بتوانیم رونق را افزایش دهیم نقدینگی هم به دست خواهد آمد.

 مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مسکن اعلام کرد: واگذاری یک مجموعه تجاری به شیوه نامه هایی نیاز دارد که در ادامه صحبت های خود توضیحاتی را پیرامون این موضوع ارائه داد.

 

 

 

 

 

ظهر روز یکشنبه که با روز سوم نمایشگاه ایران ریتیل شو مصادف شده بود، محل برگزاری کارگاه آموزشی ماهنامه تجارت طلایی میزبان علیرضا بی‌طرفان مدیرعامل آژانس تبلیغاتی نوند ندای آسیا، علی جواهرچیان رئیس هیات‌مدیره شرکت درنیکا اندیشه پرهام(داپ‌اپ)، حامد جمالی مدیرعامل شرکت تبلیغاتی آسانگار، محمدرضا عمرانی مدیرعامل شرکت توسعه کالای دماوند و سینا مومنی مدیرعامل شرکت یکتانت شد. این پنل که عنوان «راهکارهای اثربخش فروش و تبلیغات» را به خود اختصاص داده بود با اجرای مهندس کشاورز ادامه یافت.

 

 

 

 

 

 

علیرضا بی‌طرفان مدیرعامل آژانس تبلیغاتی نوند ندای آسیا گفت: «در حال حاضر مارکت تبلیغات بزرگ‌تر شده و رسانه‌های آنلاین هم به آن وارد شده‌اند که البته به معنای کوچک شدن رسانه‌های آفلاین نیست.»

او ادامه داد: «رسانه‌های مختلف ما در کنار یکدیگر می‌توانند بزرگ‌تر شدن سایز تبلیغات را پوشش دهند.»

براساس اظهارات مدیرعامل آژانس تبلیغاتی نوند ندای آسیا، بحران کرونا نه‌تنها آسیبی به صنعت تبلیغات وارد نکرد بلکه باعث رشد آن در سراسر دنیا شد.

او افزود: «ما با پدیده‌ای مواجه شدیم که کاملا رفتار مخاطب را تغییر داد و براساس گزارش مکنزی: 70 درصد مردم وفاداری خود را نسبت به برندی که قبل‌تر به آن وفادار بودند از دست دادند و این فرصت مناسبی بود برای برندهایی که تاکنون فرصت دیده شدن را پیدا نکرده بودند.

علیرضا بی‌طرفان ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون کمپین برگزار شده و همکاری با مرکزخرید اپال سعادت‌آباد اظهار کرد: «در این کمپین ویترینی به وسعت یک شهر درست شد که بازخورد خوبی داشت.»

او با اشاره به اینکه تمرکز آژانس‌های تبلیغاتی عموما بر موضوع تبلیغات است و آژانس‌ها کمی به عقب رفته‌اند تا بتوانند روی نیاز مشتری متمرکز شوند، گفت: «بسیاری از شرکت‌ها پیشتر زیرسایه شرکت‌های خارجی بوده و حتی از ادبیات آنها استفاده می‌کردند اما حالا این فرصت را دارند تا با اعتماد به نفس بیشتر درخواست‌های مناسبی را در بازار داشته باشند.»

 

 

 

 

 

 

علی جواهرچیان، رئیس هیات‌مدیره شرکت درنیکا اندیشه پرهام(داپ‌اپ) در این پنل گفت: «معضل بزرگی که کسب‌وکارهای خرد با آن مواجه شدند هزینه بسیار سنگین تبلیغات بود.»

به گفته او: یکی از بهترین راهکارهایی که اپلیکیشن‌ها از آن استفاده می‌کنند تبلیغات (این اپ) است که ما با همکاری یکتانت از آنها استفاده کردیم و در حال حاضر نیز تبلیغات ما در بسیاری از اپلیکیشن‌های داخلی و خارجی در حال اجراست.

رئیس هیات‌مدیره شرکت درنیکا اندیشه پرهام(داپ‌اپ) همچنین از تبلیغات داپ‌اپ که قرار بود در 40 نقطه شهر تهران اجرا شود صحبت کرد و افزود: «در حال حاضر بیش از چهارهزار فروشگاه و کسب‌وکار در 129 گروه صنفی مختلف عضو این اپلیکیشن شده‌اند و به‌زودی تمامی مراکز استان‌ها نیز به این قافله خواهند پیوست.»

علی جواهرچیان با اشاره به اینکه کش‌بک یک پدیده جدید و آشناسازی مردم با آن امری دشوار است، افزود: «ما بحث تخفیف را به حوزه کش‌بک وارد کردیم تا مردم آگاه شوند فرآیندهای روز دنیا در حوزه تخفیف تغییر  کرده است.»

رئیس هیات‌مدیره شرکت درنیکا اندیشه پرهام(داپ‌اپ) توضیحاتی را پیرامون کمپین‌های اجراشده داپ‌اپ در فصل پاییز ارائه داد و اعلام کرد: «زیرساخت‌های راه‌اندازی این اپلیکیشن که 6 ماه از تولد آن می‌گذرد از اردیبهشت‌ماه 98 در مسیر آماده‌سازی بود.»

 

 

 

 

 

حامد جمالی مدیرعامل شرکت تبلیغاتی آسانگار در پنل راهکارهای اثربخش فروش و تبلیغات اعلام کرد: «اواخر سال 98 بود که حواشی مترو آغاز شد و ما شاهد کاهش چشمگیر جابه‌جایی مسافر در آن بودیم.»

او با بیان اینکه تعداد مسافران حاضر در مترو در فروردین ماه به 400هزارنفر کاهش یافته بود، در رابطه با موضوع تبلیغات ادامه داد: «سایز مارکت بزرگ‌تر شد و در حوزه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و همین‌طور فروشگاه‌های آنلاین با افزایش تقاضا برای تبلیغات محیطی مواجه شدیم.»

مدیرعامل شرکت تبلیغاتی آسانگار افزود: «تحلیل ما این است که در حال حاضر 50 درصد نیاز مردم از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای در یک محله مرتفع می‌شود.»

او در ادامه آماری از وجود سه‌میلیون ترولی در 10 فروشگاه زنجیره‌ای کشور ارائه داد و اعلام کرد: «آنچه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مشترک است توسعه و تهییج مردم به خرید است و درواقع تمایزی در کمپین‌های تبلیغاتی آنها وجود ندارد.»

 

 

 

 

 

محمدرضا عمرانی، مدیرعامل شرکت توسعه کالای دماوند اعلام کرد: «سهم سوشال‌مدیا در سال جاری از نظر زمانی بیش از تلویزیون بود. همچنین 80درصد بیزینس‌های جهان در فضای اینستاگرام عملکرد موفقی داشتند.»

او با بیان اینکه گروه الیت هم در فروش بلک‌فرایدی تجربه موفقی را در فضای اینستاگرام کسب کرده، از تغییر محتوای این پلتفرم به سمت آموزش و تغییر کردن سخن گفت.

بنابر اظهارات او باتوجه به شرایط راحتی که فضای آنلاین برای مردم ایجاد می‌کند، برندهای بزرگ دنیا در حال حرکت به سمت فروش در فضای آنلاین هستند. هم‌اکنون بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای داخل کشور همچون هایپراستار علاوه‌بر فروش فیزیکی در بحث فروش آنلاین نیز عملکرد موفقی دارند.

مدیرعامل شرکت توسعه کالای دماوند در میان صحبت‌های خود پیرامون ریتیل، ایتیل و میتیل و تفاوت‌های آنها با یکدیگر توضیحاتی را ارائه داد و دررابطه با کتاب رسیدن به فروش بیش از حد که خود ترجمه کرده است صحبت و اعلام کرد: «برندهای بزرگ پرسنای خاصی را برای خود طراحی کرده‌اند.»

 

 

 

 

 

سینا مومنی، مدیرعامل شرکت یکتانت با بیان اینکه بازار تبلیغات دائما در حال بزرگ شدن است، گفت: «رفتار در تبلیغات در حال تغییر بوده و تبلیغات محیطی و تلویزیونی در حال افزایش است. در دنیا نیز بازار تبلیغات محیطی و تلویزیونی در حال بزرگ شدن است.»

مدیرعامل شرکت یکتانت با بیان اینکه تبلیغات در بسترهایی از جمله روزنامه در حال کاهش است، اعلام کرد: «کسب‌وکارها متوجه این موضوع خواهند شد و مسلما هزینه‌های تبلیغات خود را روی بسترهای جایگزین که آنلاین هم هستند به مصرف می‌رسانند.»

مدیرعامل شرکت یکتا نت با بیان اینکه چالش‌ها در مسیر تمامی کسب‌وکارها حضور دارند، گفت: «آمارها می‌گویند که مردم به نتیجه تاثیر بسزای شبکه‌های اجتماعی رسیده‌اند که این به معنای یک تغییر جدید است.»

او در قسمتی از صحبت‌های خود اعلام کرد تمرکز اصلی ما از روز اول روی دنیا و تشخیص کاربر درست بود و ادامه داد زمانی که یک مشاوره به اشتباه انجام شود، نیازسنجی صورت نگیرد و طبیعتا نتیجه‌ای هم درپی نباشد، طبیعی است که به بخشی از فضای آنلاین بی‌اعتمادی صورت می‌گیرد.

سینا مومنی در ادامه توضیحاتی را پیرامون فروش آنلاین در فروشگاه اینترنتی آمازون و همین‌طور فروشگاه‌های اینترنتی ایرانی از قبیل دیجی‌کالا و افق‌کوروش ارائه داد.

 

 

 

 

 

برندهای نوظهور پوشاک کشور عنوان نخستین پنلی بود که در آخرین روز برگزاری نمایشگاه ایران ریتیل شو 2020 با حضور سینا کازرونیان مدیرعامل برند زیبو، صدرا شریعتمداری مدیرعامل برند آرکیوفشن، علیرضا صفاری مدیر عامل برند ناریان، مجید افتخاری مدیرعامل برند عصر جدید و سیدجواد حسینی خواه رئیس هیات مدیره برند مارال چرم واجرای مهندس کشاورز صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول ماهنامه تجارت طلایی برگزار شد.

 

 

 

 

 

سینا کازرونیان مدیرعامل برند زیبو با بیان اینکه بخشی از فروش از دست رفته ما در فروش آنلاین جبران شد و شرایط به شکلی بود که دائما به دنبال راه حل بودیم، گفت: «همزمان با بروز بحران کرونا در اسفندماه 98 یک سردرگمی درباره آینده این ویروس و صنعت پوشاک کشور به‌وجود آمد.»

او ادامه داد: «در آن زمان لازم بود تا هر سازمان حتما یک تصمیم اتخاذ کند. سازمان‌هایی که امکان چابکی نداشتند و تصمیمات سریعی هم اتخاذ نکردند با مشکلاتی مواجه شدند که همچنان هم با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. در این میان زیبو تصمیم گرفت تا با فروشگاه‌هایی که میزان فروش در آنها پایین بود خداحافظی کرده و تمرکز بیشتری را روی فروشگاه‌هایی با میزان فروش بالا بگذارد.»

مدیرعامل برند زیبو از تاثیر شگفت‌انگیز اینستاگرام به‌عنوان یکی از راهکارهای فروش در ایران یاد کرد که اثر جالبی را روی رفتار مصرف‌کننده اعمال کرده است.

سینا کازرونیان همچنین به ضرورت هزینه کرد در بخش منابع انسانی اشاره کرد چراکه معتقد است راه پیشرفت ما برای ورود به دنیای بین‌المللی تنها ورود دانش به کشور و بهره‌مندی از ان است.

 

 

 

 

 

صدرا شریعتمداری مدیرعامل برند آرکیوفشن نیز در پنل برندهای نوظهور پوشاک کشور اعلام کرد: «آرکئوفشن از ابتدای آغاز به‌کار خود شرایط سختی را داشت. اما ظهور یک برند به نقطه‌ای ارتباط دارد که درواقع فرد خالق آن به پتانسیل‌های لازم رسیده است.» او معتقد است در خلق برندها باید از ایده‌آل‌گرایی خودداری کرد.

مدیرعامل برند آرکیوفشن شرایط بحرانی کنونی را حامل نقاط مثبت برای این برند عنوان کرد و افزود: «ما برای خلق غرور در جامعه‌ای که دچار تنش‌های فراوان است باید بتوانیم در مورد تاریخ هم صحبت کنیم.»

بنابر اظهارات صدرا شریعتمداری تا به‌حال هیچ برندی در دنیا روی یک برند تلفیق شده از باستان‌شناسی و فشن تمرکز کامل نکرده است. لازم به اشاره است که میزان بازدید از فروشگاه آرکئوفشن در مجموعه بام‌لند از میزان بازدید موزه ایران باستان بیشتر بوده است.

مدیرعامل برند آرکیوفشن با بیان اینکه حرکت صنعت پوشاک ایران طی دو سال اخیر آغاز شده، موضوع منابع انسانی را یک تفکر عنوان کرد.

 

 

 

 

 

مجید افتخاری، مدیرعامل برند عصر جدید ضمن صحبت پیرامون بحران‌های متعدد کشور به تغییر رفتار مصرف‌کننده به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل ایجاد شده پس از بحران کرونا اشاره کرد و گفـت: «این تغییر در رفتار طی چندین سال اخیر بی‌سابقه بوده است. در همین حین عصر جدید که وارث یک بیزینس بی‌تو‌بی و تقریبا 30ساله بود در حال ایجاد یک تغییر و تحول در برند بود که با بحران کرونا همزمان شد.»

او در ادامه از کاهش توان خرید خانوار، شرایط نامساعد تولیدکنندگان و عدم صورت‌پذیری حمایت‌های به‌موقع از آنها صحبت کرد و در این بین آینده خوبی را برای برندهای ایرانی متصور شد.

مدیرعامل برند عصر جدید پیش‌بینی درباره آینده صنعت فشن را به واسطه نامشخص بودن شرایط امری دشوار دانست و در ادامه توضیحات مفصلی را پیرامون فعالیت‌های غیرقانونی برخی برندها و همین‌طور داستان ادامه‌دار قاچاق پوشاک ارائه داد.

او معتقد است تا زمانی که شرایط ملتهب باشد ادامه کار برای برندهای ایرانی دشوار بوده و هرچقدر فضا امن باشد این چشم‌انداز مثبت خواهد بود.

بنابر اظهارات مجید افتخاری مصرف‌کننده تنها بر منافع حاصل از خرید محصول تمرکز دارد و باید این نکته را مدنظر داشت که با عادی شدن شرایط برای مصرف‌کننده آیا همچنان برندهای ایرانی انتخاب مردم خواهند بود یا خیر.

 

 

 

 

 

سیدجواد حسینی‌خواه، رئیس هیات‌مدیره برند مارال‌چرم در این پنل گفت: «گرچه کرونا برای عده‌ای تهدید بود و مشاغل بسیاری را نابود کرد اما برای بسیاری هم به معنای یک فرصت بود.»

او ادامه داد: «ما در مجموعه مارال‌چرم نگرانی از فروش کالا نداشتیم و همیشه این اطمینان وجود داشت که کالای تولیدی در نهایت کیفیت حال حاضر جامعه است.»

سیدجواد حسینی‌خواه اعلام کرد: «مخاطب محصولات چرمی مشخص است و در حال حاضر جامعه ما به دو بخش ضعیف و سطح بالا تقسیم شده که در مراکز خرید نیز مشخص است.»

بنابر اظهارات رئیس هیات‌مدیره برند مارال‌چرم چشم‌انداز این برند آن بود که با احداث کارخانه جدید و افزایش ظرفیت به سه تا پنج برابر ظرفیت فعلی نه‌تنها به دنبال افزایش شعب باشد بلکه دیگر اهداف خود از جمله ارائه کالا به سایر برندهای داخلی و فعالیت در بخش صادرات را دنبال کند. زیرا توجه به امر صادرات عاملی برای نزدیک شدن به استانداردهای جهانی است.

او از مذاکره مارال‌چرم با سه کشور استرالیا، نیوزیلند و روسیه برای راه‌اندازی شعب مارال‌چرم خبر داد و بر عدم وجود نیروی متخصص تاکید کرد.

 

 

 

 

 

علیرضا صفاری، مدیرعامل برند ناریان با بیان اینکه نسل کارآفرینی و برندآفرینی در ایران تغییر کرده است، گفت: «فرآیند کارآفرینی در نسل‌های مختلف متفاوت بوده و امروز هم تغییر یافته است.»

او در رابطه با بحث منابع انسانی اظهار کرد: «موضوع منابع انسانی بسیار حائز اهمیت و ما متاسفانه در فقر نیروی متخصص به سرمی‌بریم این درحالی است که برندها به دنبال نیرو و افراد هم به دنبال یافتن شغل هستند.»

مدیرعامل برند ناریان با اشاره به برگزاری دوره‌های ام‌بی‌ای در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران گفت: «در این دوره‌ها تمرکز روی پرورش استعدادهایی است که می‌توانند آینده صنعت ریتیل را رقم بزنند.»

علیرضا صفاری افزود: «ابراز این نکته که توسعه منابع انسانی در کشور ما به تجربیات مدیران و هیات‌مدیره‌ها اکتفا کرده، گزارشی از مکنزی و بیزینس آو فشن ارائه کرد و گفت: «براساس این گزارش مهم‌ترین چالش سال آینده دیجیتالیزه شدن برندها در صنعت فشن خواهد بود.»

بنابر اظهارات او: «ما در بهترین شرایط در اروپای غربی تنها پنج‌درصد رشد فروش را در سال 2021 خواهیم داشت که البته خبر خوبی نیست.»

برند ناریان‌زاده یک تفکر زندگی جمعی است. این موضوعی بود که مدیرعامل برند ناریان از آن صحبت کرد و افزود: «تمرکز سازمان‌ها روی پرفورمنسی که دارند یکی از کلیدی‌ترین رموز بقا در یک سال آینده است. ضمن اینکه این پرفورمنس تنها با ورود تمامیت به داخل سازمان اتفاق خواهد افتاد.»

 

 

 

 

 

دومین پنل برگزارشده در آخرین روز نمایشگاه ایران‌ریتیل‌شو2020 را چهارنفر از بهره‌برداران مراکز خرید تشکیل دادند. سیدروح‌الله کیاوش مدیرعامل مرکز‌خرید دنیای نور، احسان محسنی‌نژاد مدیرعامل گروه بهره‌برداری پیلار سازه، احسان لطفی مدیرعامل گروه بهره‌برداری رایزن و رها دائم مدیر بهره‌برداری مرکزخرید پاژ مشهد حاضران این پنل بودند که با اجرای مهندس کشاورز همراه شد.

 

 

 

 

 

سیدروح‌الله کیاوش مدیرعامل مرکزخرید دنیای نور با تاکید بر ضرورت ایجاد یک تشکل در صنف مراکز خرید گفت: «سال‌هاست که خلأ وجود یک تشکل برای تصمیم‌گیری‌های کلان مراکز خرید کشور احساس می‌شود. گرچه مراکز خرید به واسطه تعطیلی‌های متعدد شرایط خوبی ندارند اما قطعا هرکدام از آنها نسخه‌ای موقت برای آرامش واحدهای تجاری خود در نظر گرفته است.»

از دیدگاه او هنوز در بسیاری از مراکز خرید نگاه دقیق و عالمانه‌ای نسبت به انتخاب یک مدیر وجود ندارد. همچنین اگر مالکان در انتخاب مدیر مرکزخرید دقت کافی داشته باشند یا به یک مشاور خبره مراجعه کنند، می‌توان منتظر موفقیت بیشتر آن مجموعه بود.

.

مدیرعامل مرکزخرید دنیای نور معتقد است: «در حال حاضر مراکز خرید با بحران جدی روبه‌رو هستند و بسیاری از کسب‌وکارها نیز اینترنتی شده‌اند. از طرفی پیرامون موضوعی تحت عنوان تولید داخل اهتمام‌ورزی ویژه‌ای شد که در گذشته کمتر به چشم می‌خورد.»

سید‌روح‌الله کیاوش افزود: «تصور من این است که اگر اداره یک مرکزخرید هدفمند باشد، یک اتاق فکر واحد برای سیاست‌های کلی مراکز خرید تدوین شده و اعتمادسازی مالکان صورت گیرد، می‌توان آینده خوبی را برای یک مرکز خرید متصور شد.

 

 

 

 

 

احسان لطفی، مدیرعامل گروه بهره‌برداری رایزن با بیان اینکه کرونا یک زنگ خطر برای تمامی مراکز تجاری در حال فعالیت بود، گفت: «تاکنون استراتژی‌هایی که از زمان ساخت تا بهره‌برداری لازم بود، نادیده گرفته می‌شد. اما حالا می‌توان فرصت‌ها را در کنار تهدیدها همزمان در اختیار داشت.»

او مشکل مراکز تجاری را نداشتن استراتژی بلندمدت و یکسان بودن کانسپت‌ها در بین مراکز خریدی که به بهره‌برداری رسیده‌اند عنوان کرد.

احسان لطفی ضمن اشاره به این موضوع که مالکان یکی از مشکلات بهره‌برداران هستند، از اقدامات صورت‌گرفته در مرکز خرید آرمان مشهد طی دورانی که مدیریت بهره‌برداری آن را برعهده داشت صحبت کرد.

مدیرعامل گروه بهره‌برداری رایزن با بیان اینکه در صورت مشخص بودن کانسپت مجتمع می‌توان خدمات خاصی را ارائه داد، افزود: «لازم است در برخی از مراکزخرید مطالعات جدید و امکان‌سنجی مجدد برای ایجاد یک سری نیاز جدید انجام شود. ضمنا مالکان نیز باید ضرورت دریافت مشاوره از فردی که تجربه اجرایی دارد را بپذیرند.»

احسان لطفی از ثبات مدیریتی به‌عنوان یک عامل موثر در موفقیت مرکز خرید نام برد و گفت: «به نظر من مالکی می‌تواند به‌عنوان مدیر بهره‌برداری فعالیت کند که با این صنعت آشنایی داشته باشد، در غیر این صورت عملکرد جالبی نخواهد داشت.»

 

 

 

 

 

احسان محسنی‌نژاد مدیرعامل گروه بهره‌برداری پیلار سازه گفت: «در گذشته احداث پردیس سینمایی در مراکز خرید بهانه‌ای برای افزایش پاخور بود که البته در هروی‌سنتر نیز رقم خورد. اما بحران کرونا و تعطیلی‌های مراکز خرید در پی آن فرصتی را برای رفع نواقص و بازنگری‌های کلی حتی در انکرهای مراکز تجاری فراهم کرد.»

او با بیان اینکه امروز هر مرکزخرید به مطالعات قوی نیازمند است، ادامه داد: «بزرگ‌ترین معضل مراکز تجاری امروز واحدهایی است که به فروش رفته‌اند.»

به گفته مدیرعامل گروه بهرهبرداری پیلارسازه لازم است تا درحین ساخت مراکز خرید از یک مشاور حرفه‌ای و باتجربه بهره‌مند شد.

از دیدگاه احسان محسنی‌نژاد بحران کرونا سبب شد تا در بحث‌های کامرس مسیر 20 ساله طی یک سال طی شود. ضمن اینکه ما به‌زودی به سمت تکنولوژی‌های نوین خواهیم رفت و فعالان این حوزه نیز در راستای رفع چالش‌های موجود تلاش خواهند کرد.

 

 

 

 

 

رها دائم مدیر بهره‌برداری مرکزخرید پاژ مشهد در ابتدای صحبت‌های خود توضیحاتی را پیرامون بهره‌برداری و اقدامات انجام‌شده در مجموعه پاژ ارائه داد و گفت: «پاژ مشهد دارای 130هزار مترمربع فضا و پنج ‌بلوک مجزا بوده و ما درواقع یک مرکزخرید بدون انکر داشتیم. اما برنامه‌ریزی‌ها و تغییرات معماری به شکلی صورت گرفت تا بتواند پاسخگوی نیاز یک سری از مردم باشد.»

او دررابطه با عملکرد نرم‌افزار جی‌آی‌اس و استفاده از آن پیش از آغاز به ساخت مراکز خرید در دنیا صحبت کرد و گفـت: «در حال حاضر در شهر مشهد به ازای هر 37نفر حدود 45متر مرکز تجاری داریم که این آمار 25برابر آمار جهانی است.»

بنابر اظهارات مدیر بهره‌برداری مرکزخرید پاژ مشهد، سیستم اجاره در مجموعه پاژ از حالت اجاره‌داری به اجاره به شرط تملیک تغییر یافت تاجایی که 75درصد واحدهای تجاری به فروش رسید و البته نتایج خوبی از این اقدام حاصل شد.

رها دائم اظهار داشت: «بهره‌بردار برای به وجودآوردن ارزش افزوده به یک مجموعه می‌پیوندد. ضمن اینکه بهره‌برداری زیرشاخه‌هایی دارد که همچنان مغفول مانده است.» او درخاتمه توضیحاتی پیرامون آینده مال‌ها ارائه کرد.

 

 

 

 

 

اما ساعات پایانی نمایشگاه با برگزاری آخرین پنل تحت عنوان منابع انسانی در ریتیل همراه شد. در این پنل که با اجرای امیر شهبازی مدیرعامل شرکت کارتا و کارشناس حوزه منابع انسانی در صنعت خرده‌فروشی برگزار شد، آقایان محمدجواد مختاری مدیر توسعه سازمانی و منابع انسانی شرکت تک‌ماکارون، سام ضرابی قائم‌مقام هلدینگ جهان زیوان-تاتی‌، دامون نوذری مدیر منابع انسانی برند سفیر و اشکان داودی‌مطلق مدیرمنابع انسانی شرکت گلپخش-گروه صنعتی گلرنگ حضور یافته و با یکدیگر و همین‌طور مجری پنل به بحث و تبادل نظر پیرامون موضوع اساسی منابع انسانی پرداختند.

 

 

 

 

 

دامون نوذری، مدیر منابع انسانی برند سفیر گفت: «سال‌هاست که موضوع منابع انسانی و نقش آن در تحقق اهداف سازمان‌ها مطرح شده و در سراسر دنیا مشاهده می‌شود که در کنار مدیریت سازمان یک تیم HR قوی برای رخ دادن یک اتفاق خوب حضور دارد.»

 بنابر اظهارات او بیماری کووید19 سازمان‌ها را به سمت چابکی هدایت کرد که نقش HR در این میان مدیریت تغییرات ایجاد‌شده بود.

مدیر منابع انسانی برند سفیر با بیان این مطلب که مدیریت امر ساده‌ای است اما زمانی که به اصول ساده آن توجه می‌شود مدل‌های گوناگونی در دوره‌های آموزشی این حوزه وجود دارد، در رابطه با این دوره‌های آموزشی در منابع انسانی توضیحاتی را ارائه داد.

آن‌طور که دامون نوذری در این پنل یادآور شد بزرگ‌ترین چالش او طی سال‌های فعالیتش همسو کردن خواسته کارمندان با خواسته مدیران بوده است. ضمن اینکه در حال حاضر برند سفیر با چالش و دغدغه جذب و استخدام و نحوه رفتار افراد کاندیداشده روبه‌رو است.

 

 

 

 

 

سام ضرابی، قائم‌مقام هلدینگ جهان زیوان-تاتی در پنل منابع انسانی در صنعت ریتیل اظهار کرد: «منابع انسانی یکی از موارد اصلی در صنعت ریتیل است که همیشه دغدغه بسیاری از کارفرمایان، مدیران و... بوده است.

او ضمن تاکید مجدد بر این موضوع که نداشتن شناسنامه شغلی مرتبط با استخدام افراد هنوز دغدغه مدیران و کارفرمایان است، توضیحات مفصلی را پیرامون چالش‌های پیش رو و کنونی صنعت خرده‌فروشی ارائه داد.

قائم‌مقام هلدینگ جهان زیوان-تاتی با تاکید براینکه دانستن اینکه چطور می‌توان منابع انسانی را با ceo همسو کرد اهمیت بسزایی دارد، ادامه داد: «باوجود اینکه برندهای خارجی بسیاری در مراکز خرید کشور بوده‌اند اما هنوز مراکز تجاری و صنعت ریتیل ایران شناسنامه مشخصی ندارد و مدیران نمی‌توانند افراد مرتبط با نیاز خود را برای سازمان استخدام کنند.»

سام ضرابی با اشاره به اینکه مراکز خرید روز‌به‌روز بزرگ‌تر می‌شوند و نیاز آنها به نیروی انسانی روز‌به‌روز افزایش می‌یابد، بر اهمیت بحث فرآیندها، پروسه‌ها و چارت‌های سازمانی تاکید کرد.

قائم‌مقام هلدینگ جهان زیوان-تاتی عدم ماندگاری پرسنل در سازمان‌های ریتیل را ناشی از نداشتن حال خوب آنها عنوان کرد و گفت: «لازم است تا در این بحث با جزئیات بیشتری صحبت شود.»

او در پایان اظهار داشت: «از دیدگاه من نیروی انسانی هنوز فاصله بسیاری با صنعت ریتیل و مراکز خرید کشور دارد.»

 

 

 

 

 

محمدجواد مختاری، مدیر توسعه سازمانی و منابع انسانی شرکت تک‌ماکارون از منابع انسانی به‌عنوان شریک استراتژیک یک سازمان نام برد و گفت: «پیشنهاد من برای بقای یک سازمان در راستای حفظ کارکنان انتخاب یک استراتژی متناسب با بحث تنوع‌سازی است.»

او چگونگی ارزیابی عملکرد را موضوع مهمی دانست و ادامه داد: «این فرآیند در سازمان‌های خصوصی با موضوعات حقوق و دستمزد، ارتقای شغلی، توسعه سازمانی و فردی و... ارتباط بسیار موثری دارد.»

بنابر اظهارات مدیر توسعه سازمانی و منابع انسانی شرکت تک‌ماکارون، بیشترین آسیبی که سازمان‌ها در بحث حقوق و دستمزد می‌بینند درست نبودن ساختار آن است و این به معنی ضرورت اصلاح در رتبه‌بندی انجام شده است.

محمدجواد مختاری با اشاره به معضل حقوق برای افراد شاغل در فروشگاه‌ها (دارای حقوق ثابت +پورسانت) گفت: «برای حفظ نیرو باید وزن حقوق ثابت را تغییر و افزایش دهیم تا توازن برقرار شود.»

 

 

 

 

 

اشکان داودی‌مطلق، مدیر منابع انسانی شرکت گلپخش-گروه صنعتی گلرنگ در ابتدای صحبت‌های خود گفت: «هنوز نگاه مدیران سازمان‌ها به موضوع منابع انسانی شفاف نیست.»

او با بیان کرد: «نگهداشت سازمانی و آموزش و توسعه فردی پرسنل برای یک سازمان هزینه تلقی نمی‌شود بلکه سرمایه‌گذاری است، زیرا پرسنل سرمایه‌های اصلی یک سازمان هستند و در کل نگاه سرمایه‌ای به انسان‌ها موضوع حائز اهمیتی است.»

بنابر اظهارات مدیرمنابع انسانی شرکت گلپخش-گروه صنعتی گلرنگ، ریتیل جزئیات بسیاری دارد و یکی از چالش‌های آن بحث مدیریت مهاجرت کارکنان است که موضوعات مختلف از جمله جذب‌، استخدام و نگهداشت نیرو را دربرمی‌گیرد.

از دیدگاه او عدم آشنایی کارمندان در صنعت ریتیل با کاری که برای آن جذب شده‌اند یک دغدغه است چراکه مسیر پیشرفت و آینده شغلی برای آنها مشخص نیست. در این میان هنر مدیران منابع انسانی این است که نقشه پیشرفت شغلی کارکنان را برای نگهداشت آنها توسعه دهند.

اشکان داودی‌مطلق در پایان گفت: «مدیران منابع انسانی باید به‌عنوان یک الگو در بحث رفتارها و چالش‌های سازمان موثر باشند.»

پرسنل سرمایه‌های اصلی یک سازمان هستند

 

 

 

 

تصاویری از غرفه‌های نمایشگاه ایران ریتیل شو 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تصاویر منتخب نمایشگاه ایران ریتیل شو 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تگها : نمایشگاه بین المللی , خرده فروشی , ایران ریتیل شو , ماهنامه تجارت طلایی , نمایشگاه ایران ریتیل شو , نمایشگاه , ایران ریتیل شو 2020 , نمایشگاه بین المللی تهران , نمایشگاه ایران ریتیل شو 2020 , نمایشگاه بین المللی ایران ریتیل شو 2020

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان