گزارش فعالیت مجموعه فروشگاه‌های «Costco»

گزارش فعالیت مجموعه فروشگاه‌های «Costco»
گزارش فعالیت مجموعه فروشگاه‌های «Costco»

 

شرکت خرده‌فروشی کاستکو از فعالان برجسته عرصه خرده‌فروشی در کشور آمریکاست که فعالیت خود را از سال 1983 آغاز کرد. پس از والمارت از کاستکو می‌توان به‌عنوان برترین شرکت خدمات خرید حضوری و اینترنتی ایالات متحده آمریکا نام برد. دفتر مرکزی مجموعه کاستکو در شهر ایساکوآ  واقع در ایالت واشنگتن بنا شده است.

 

مدیریت

گرِیگ یلینِک در سال 1984 شروع به فعالیت در این شرکت کرد و از سال 2012 به‌عنوان مدیرعامل این مجموعه به همکاری خود با شرکت کاستکو ادامه داد. وی از موفق‌ترین مدیرعاملان مجموعه کاستکو به‌شمار می‌رود.

 

فضای فروش

شرکت کاستکو دارای 785 شعبه در بیش از 12 کشور جهان است. با ارائه  میانگین 144هزارو500 مترمربع فضای فروش، این شرکت قادر به پاسخگویی به طیف عظیمی از مشتریان و خریداران در تمامی این 12 کشور است.

 

تعداد و رتبه کارکنان

مجموعه فروشگاه‌های خرده‌فروشی کاستکو دارای بیش از 149هزار کارمند و کادر فروش در سراسر شعب خود است. طبق رتبه‌بندی و آمار ارائه‌شده در کشور آمریکا، کارکنان این شرکت دارای بالاترین رتبه از لحاظ درآمد و خدمات ارائه‌شده از جمله بیمه و... در مقایسه با رقبای مستقیم خود هستند. از پنج‌ستاره در نظر گرفته شده برای این رتبه‌بندی، کارکنان شرکت کاستکو دارای چهار‌ستاره هستند.

 

رقیبان مستقیم

از شرکت‌های خرده‌فروشی زیر می‌توان به‌عنوان رقبای مستقیم کاستکو در این عرصه نام برد:

  • والمارت (Walmart)
  •  بست‌بای  (Best buy)
  • کراگر (Kroger)
  • سمز کلاب (Sam’s club)

 

 

ریز درآمد 3 سال اخیر

Costco

2017

2018

2019

کل درآمد(بیلیون‌دلار)

129.025

141.576

152.703

درصد رشد کل درآمد نسبت به سال قبل

8.68%

9.73%

7.86%

درآمد خالص حاصل از فروش کالا(بیلیون‌دلار)

111.882

123.152

132.886

درصد رشد درآمد حاصل از فروش کالا نسبت به سال قبل

8.73%

10.07%

7.90%

درآمد ناخالص(بیلیون‌دلار)

17.143

18.424

19.817

درصد رشد درآمد ناخالص نسبت به سال قبل

8.38%

7.47%

7.56%

 

 

 

نکات تمایز کاستکو از شرکت‌های دیگر

* شرکت فروشگاه‌های کاستکو دارای رستوران‌های بسیار معروف در سطح کشورهای تحت پوشش است. سیاست این شرکت در حمایت و توسعه این رستوران‌ها، ایجاد برند غذایی تحت برند کاستکو و در نتیجه تبلیغ در مسیری جدید است.

* شرکت فروشگاه‌های کاستکو اولین مبتکر و ابداع‌کننده فروشگاه‌های انبار و سطح فروش همزمان است.

* اعضای باشگاه مشتریان این فروشگاه می‌توانند از مزایای مختلف کارت‌های عضویت این فروشگاه استفاده کنند. از جمله این مزایا می‌توان به تضمین قیمت تا خرید بعدی و امکان عودت کالا اشاره کرد.

* دستمزد و مزایای در نظر گرفته شده برای کارکنان این مجموعه، زبانزد تمامی خرده‌فروشان مطرح این عرصه است. میانگین حقوق پرداختی به کارگران فروشگاه‌ها در کشور آمریکا به ازای هر ساعت 7.25 دلار است، درحالی که آخرین پرداختی شرکت کاستکو به کارکنان خود به ازای هر ساعت 20.89 دلار بوده است. از این رو جمله معروف «بهتر است فروشنده این فروشگاه باشید تا سهامدارش» بین مردم آمریکا رایج است.

 

 

تغییرات در راستای شیوع کرونا

  • استخدام نیروهایی به‌منظور ضدعفونی فضای فروشگاه‌ها به صورت دائم؛
  • افزایش 7.5درصدی فروش اینترنتی از 11.67 بیلیون‌دلار به 12.55‌بیلیون‌دلار در پی گسترش نفرات و تمرکز بر فروش اینترنتی؛
  • افزایش حقوق کارکنان بخش عملیاتی و فروشگاهی به ازای هر ساعت 2‌دلار؛
  • اختیاری کردن حضور فیزیکی کادر اداری و صدور مجوز انجام امور از راه دور؛
  • اجباری کردن پوشش صورت هنگام ورود به فضای فروشگاه.
تگها : خرده فروشی , ماهنامه تجارت طلایی , والمارت , گزارش , سمز کلاب , بست بای , کراگر , کاستکو , گزارش فعالیت

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان