گزارش «ماجد الفطیم» از بازار خرده‌فروشی امارات

گزارش «ماجد الفطیم» از بازار خرده‌فروشی امارات
گزارش «ماجد الفطیم» از بازار خرده‌فروشی امارات

ریشه‌های قوی مقابل طوفان‌های عظیم

«ماجد الفطیم» برند پیشرو مراکز خرید، خرده‌فروشی و اوقات فراغت در خاورمیانه، آفریقا و آسیا در جدیدترین گزارش خود از مجموعه گزارش‌های فصلی‌اش با عنوان «وضعیت اقتصاد خرده‌فروشی امارات»، داده‌ها، روندها و بینش‌های کلیدی اقتصادی را تشریح کرد و به الگوهای رفتاری مصرف‌کنندگان، عادات خرج کردن در امارات متحده عربی پرداخت.

این گزارش جهش 14 درصدی در هزینه‌های مصرفی خرده‌فروشی در سه ماهه اول 2022 در امارات را در مقایسه با مدت مشابه در سال 2019 نشان می‌دهد و ثابت می‌کند اقتصاد پس از همه‌گیری ویروس کرونا دراین کشور به شدت در حال بهبود است.

 

 

جدیدترین مجموعه داده‌ها نشان می‌دهد انعطاف‌پذیری، اطمینان و ثبات، همراه با رشدی که از تعداد قبل از همه‌گیری فراتر رفته، بازگشته است. در حالی که احیای اقتصادی روی یک پایه محکم قرار دارد، برخی مشکلات هنوز وجود دارد. مهم‌ترین آن‌ها تورم نام دارد. با این حال، افزایش قیمت‌ها تأثیر کمی بر اعتماد مصرف‌کنندگان دارد؛ به‌طوری که 89 درصد از پاسخ‌دهندگان نسبت به آینده خرده‌فروشی ابراز خوش‌بینی کردند. همین نظرسنجی نشان داد انتظار می‌رود پس از پایان ماه رمضان و تا پایان سال میلادی، هزینه‌های غذا و نوشیدنی‌ها افزایش یابد و خواربارفروشی‌ها در صدر فهرست افزایش هزینه‌های پیش‌بینی‌شده خانوارها قرار دارند.

در واقع، انتظار می‌رود اقتصاد غیرنفتی در سال جاری در نتیجه هزینه‌های مصرف‌کننده و افزایش تعداد گردشگران، رشد 3.9 درصدی داشته باشد و پیش‌بینی می‌شود اقتصاد به میزان 6.2 درصد در سال 2022 رشد کند. مخارج خرده‌فروشی آنلاین در سه ماهه اول سه ‌برابر شد. در مقایسه با سه ماهه اول سال 2019، این رشد با سردمداری بخش غذا و نوشیدنی و هایپر مارکت/سوپرمارکت رقم خورد. در همان زمان، تجارت الکترونیک 11 درصد از کل فروش خرده‌فروشی در سه‌ ماهه اول را به خود اختصاص داده؛ در حالی که قبل از همه‌گیری این رقم پنج درصد بود.

 

 

به‌طور مشابه، هتل‌های امارات متحده عربی از اکتبر تا مارس با تقاضای بالایی مواجه بودند و عملکرد خود را در میانگین نرخ روزانه و درآمد هر اتاق در دسترس، بهبود بخشیدند. این اتفاق تا حدی به لطف موفقیت «اکسپو 2020» دبی شکل گرفت. هتل‌های امارات همچنین بالاترین نرخ اشغال را در جهان برای چهار هفته متوالی در ماه‌های فوریه و مارس در اختیار داشتند؛ آن هم با نرخ 85 درصد! این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که رشد پیش‌بینی شده در سال 2022 با تمرکز مداوم دولت بر مدیریت بیماری کرونا و معرفی طیف وسیعی از ابتکارات سازگار با رشد، صورت می‌گیرد.

تصمیم برای اتخاذ یک هفته کاری جهانی‌تر از دوشنبه تا جمعه، موقعیت دبی را به‌عنوان یک مرکز مالی بیش‌تر تقویت کرده و اصلاحات دولتی برای ترویج توسعه کسب‌وکار نقش مهمی در رشد بخش خصوصی ایفا کرده است. این شامل قانون جدیدی است. طبق این قانون به شرکت‌هایی که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را تقویت می‌کنند، اجازه داده می‌شود در سال 2021، چهار درصد رونق و سودآوری بیش‌تر را تجربه کنند.

 

 

بهتر است بهبود اقتصادی فوق‌العاده‌ای را که در حال انجام است، بررسی کنیم و تحولی را که در 24 ماه گذشته تجربه شده،از نظر بگذرانیم. «آلن بجانی» مدیر اجرایی هلدینگ ماجد الفطیم گفت: «امارات همچنان در طول سال با روندهای معکوس تجاری روبه‌رو خواهد بود؛ به ویژه با فشارهای قیمتی و چشم‌انداز افزایش نرخ بهره. با این حال پایه تجارت در این کشور کماکان قدرتمند است.»

گزارش اخیر همچنین نشان می‌دهد صنایع، بخش‌ها و کسب‌وکارها به سرعت با روش‌های کاری جدید سازگار شده‌اند و با استفاده از نبوغ و نوآوری، گرایش‌ها و خواسته‌های مصرف‌کننده جدید را تامین کرده‌اند؛ نشانه‌های دلگرم‌کننده‌ای که در سه ماه گذشته شاهد هستیم، امارات متحده عربی را به سمت یک اقتصاد قوی‌تر سوق خواهد داد.  درسه ‌ماهه اول سال جاری میلادی شاهد رشد بیش‌تر بخش‌های اقتصاد خرده‌فروشی امارات بودیم؛ به‌طوری که رشد گروه‌های خرده‌فروشی شامل مواد غذایی و آشامیدنی، داروخانه و بهداشت، هتل‌ها و سایر موارد مرتبط در مقایسه با سه ماهه اول سال قبل، 19 درصد افزایش یافت.

علاوه‌بر این، هزینه‌های هایپرمارکت‌ها و سوپرمارکت‌ها در سه ماهه اول از ژانویه تا مارس 2019، 10 درصد افزایش یافت و 24 درصد از رشد مخارج خرده‌فروشی را به خود اختصاص داد. و فروش مد  در سه ماهه اول در مقایسه با سه سال قبل، 15 درصد افزایش یافته که هزینه‌های مربوط به لوازم جانبی غیرلوکس و همچنین ساعت و جواهرات افزایش چشم‌گیری داشت. این گزارش همچنین حاکی از آن است که بازار املاک امارات متحده عربی برای گسترش آماده است. افزایش ارزش کل فروش املاک در دبی به 16.4 میلیارد درهم (4.5 میلیارد دلار) در فوریه رسید که 124 درصد نسبت به ماه مشابه در سال 2021 افزایش داشت و بیش از 6 هزار و 300 معامله در این بازه زمانی ثبت شد.

 

منبع: imagesretailme.com

تگها : ماهنامه تجارت طلایی , ماجدالفطیم , صنعت گردشگری , مراکز خرید امارات , majid al futtaim

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان