گسترش فضای تجاری، فرصتی برای رشد برندهای ایرانی

گسترش فضای تجاری، فرصتی برای رشد برندهای ایرانی
گسترش فضای تجاری، فرصتی برای رشد برندهای ایرانی

مدیر خاورمیانه LVMH در گفت‌و‌گو اختصاصی با تجارت طلایی:

گسترش فضای تجاری، فرصتی طلایی برای رشد برندهای ایرانی

بیجو کورین با بیش از ۳۴ سال سابقه در زمینه ساخت برندها و سازماندهی بیزینس‌های موفق در هندوستان، چهره‌ای شناخته‌شده در عرصه خرده‌فروشی و تجارت در دنیاست. او که فارغ‌التحصیل دانشگاه جمشیدپور پاکستان است، از سال ۲۰۱۴ تاکنون مدیریت هولدینگ ال‌کاترتون را برعهده دارد.‌ پیش از این، کورین ۷ سال رئیس ریتل ریلنس بود و حالا در LVMH  آسیا حرف اول را می‌زند. مصاحبه اختصاصی او با «تجارت طلایی» از نظرتان می‌گذرد.


-لطفا ضمن معرفی خود، از تجربیات کاری‌تان در حیطه تخصصی بگویید؟
 33 سال از زمان شروع فعالیت من در زمینه تخصصی خودم می‌گذرد و در این مدت در شرکت‌های بزرگ مخصوص امور خرده‌فروشی در هند و مناطق جنوب شرق آسیا فعالیت کردم. همچنین هدایت دو هولدینگ بزرگ آسیایی را برعهده داشتم. این شرکت‌ها نقش مهمی در پیشبرد اهداف ما در مراکزخرید و صنعت خرده‌فروشی آسیاپاسیفیک دارند.
 
-درباره شرکت ال ‌کاترتون و کارکردش بگویید.
این شرکت فعال در زمینه خرده‌فروشی آسیا در سنگاپور دفتر دارد اما دامنه فعالیتش از دبی تا استرالیا گسترده است و بیشتر در زمینه اکسسوری و مد، کارهایش را ارائه می‌کند. همچنین در سال‌های اخیر برند ما در صنعت غذایی هم فعالیت‌هایش را گسترده‌تر کرد و در این زمینه کار‌های موثری انجام داد.
 
-کمی هم درباره قرار گرفتن برندتان که زیرمجموعه لوئی‌ویتون می باشد،توضیح دهید.
در واقع یکی از برندهای زیرشاخه ما با عنوان «ال‌کاپیتال» شاخه برند مشهور و لوکس دنیا یعنی لوئی‌ویتون است. این شرکت در ابتدا L Capital Asia بود اما در ادامه ادغام شد. در حال حاضر شرکت در سنگاپور مستقر و رئیسش «رووی تاکران» است.

 

-چگونه به عرصه برندسازی وارد شدید؟
سال 1981 با ورود به شرکت «آنی‌لور» که در لندن واقع شده بود، کارم در عرصه برندسازی را شروع کردم. در ادامه به بزرگ‌ترین گروه تجارت خصوصی هند یعنی «تاتا» پیوستم؛ شرکتی فعال در زمینه ساعت و جواهرات که هنوز بعد از 30 سال، بزرگ‌ترین تولیدکننده و برند در زمینه تولید عینک و جواهرات محسوب می‌شود و 12 میلیارد دلار سرمایه مالی دارد. در ازای کمک به ساخت یک برند هیجان‌انگیز و پرقدرت، تجربیات سودمندی کسب کردم.

-موفقیت‌های تجاری خودتان را چگونه کسب کردید؟
 ابتدا باید بگویم موفقیت در یک بیزینس و تجارت خوب تعریف نمی‌شود و بیشتر، مختصات فردی دارد؛ به ‌این معنا که هر جا یک شخصیت خلاق، مشتاق و آینده‌نگر وجود داشته، موفقیت در یک تجارت خاص شکل می‌گیرد. شما باید تجارت موفق راه‌اندازی کنید چون نمی‌توانید تجارت‌تان را حول محور خودتان بسازید. کار تیمی، ایده مناسب، فرصت‌طلبی و قدرت ریسک، پایه‌های یک تجارت موفق را می‌سازد.

-تعریف شما از خرده‌فروشی چیست و این صنعت را در خاورمیانه و جهان چگونه ارزیابی می‌کنید؟
خرده‌فروشی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین صنایع دنیا در بسیاری از کشورها رواج دارد. مردم لایق به دست آوردن بهترین محصولات هستند. خرده‎‌فروشی آمد تا به مردم آموزش دهد چگونه بهترین‌ها را مطالبه کنند و به دست بیاورند. در واقع این صنعت نوعی تغییر نگرش را رقم زد. شبیه دیگر نقاط دنیا در خاورمیانه هم صنعت خرده‌فروشی رشد قابل توجهی داشته است. از آنجا که در این منطقه نفت و تحولات پیرامونش نقش مهمی در اقتصاد دارد، خرید و خرده‌فروشی با ریسک بزرگی همراه است اما به طور کلی پتانسیل بالایی در زمینه خرده‌فروشی در خاورمیانه وجود دارد که به رشد خرده‌فروشی از پایین‌ترین تا لوکس‌ترین برندها می‌انجامد. در واقع این صنعت بسته به میزان قدرت خرید مردم رشد خواهد کرد.

-نظر شما در مورد عملکرد برندهای ایرانی چیست؟ درباره روند برندهای خارجی در ایران چه دیدگاهی دارید؟
برندهای خارجی چه آنهایی که مشتری‌محور هستند و چه آنهایی که تمرکز بیشتری روی فروش دارند، کیفیت بالایی را در ایران نشان داده‌اند؛ به حدی که مشتریان و خریداران ایرانی به داشتن چنین برندهایی در کشورشان افتخار می‌کنند. برای ارتقا و رشد برندها، کشور شما بیش از هر چیزی نیازمند گسترش فضای تجاری است و باید مال‌ها و مراکز خرید بیشتری برای عرضه محصولات ساخته و تجهیز شوند. به طور کلی زیربنا و پتانسیل قدرتمندی درباره برندهای خارجی در ایران وجود دارد اما قیمت‌گذاری یک مشکل‌ عمده به نظر می‌رسد.

-از نظر شما مشکلات و موانع پیش ‌روی صنعت خرده‌فروشی در خاورمیانه و ایران شامل چه مواردی می‌شود و نقاط ضعف و قوت این صنعت را چگونه دسته‌بندی می‌کنید؟
همان‌طور که قبلا گفتم اقتصاد این منطقه وابستگی بسیار زیادی به نفت و تحولاتش دارد. شما معدود اقتصادهایی را در خاورمیانه پیدا می‌کنید که وابستگی به نفت نداشته باشند. در این شرایط استقلال مالی مراکز خرید در زمینه سوددهی و پیشرفت، کار دشواری به نظر می‌رسد. داشتن یک اقتصاد باز و آزاد به علاوه دسترسی آسان برای توریست‌ها و ارتباط هوایی مناسب، می‌تواند مردم دیگر کشورها را به بازدید از کشور شما ترغیب کند که در این صورت به صنعت خرده‌فروشی کمک شایان توجهی می‌شود. یک سیستم خرید و فروش مناسب به اضافه مالیات حداقلی، تحول بزرگی در شکل مالی مراکز خرید به وجود می‌آورد. محدود شدن قدرت فروش برندهای محلی در خاورمیانه اتفاق ناخوشایندی است که باید تغییر کند. در مجموع برندهای خاورمیانه نباید از فرصت‌هایی که بازار خرده‌فروشی برای منطقه‌ آنها ایجاد کرده، چشم‌پوشی کنند.

-بهترین راه غلبه بر چنین مشکلاتی چیست؟
در اظهارات قبلی‌ام به بخشی از این پرسش جواب دادم. افزایش ظرفیت فنی مراکز خرید می‌تواند مناسب‌ترین راه‌حل ممکن باشد. مشاوره‌های مناسب مالی هم قطعا راه‌گشا خواهد بود. توجه به ارزش‌گذاری هر برند در سایر نقاط دنیا به بهبود صنعت مراکز خرید و خرده‌فروشی در خاورمیانه و ایران کمک شایانی خواهد کرد.

-آینده صنعت خرده‌فروشی در 5 تا 11 سال آینده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
به طور کلی اعتقاد دارم خرده‌فروشی در دنیا صنعتی ماندگار است. برای ادعایم می‌توانم بگویم طی سالیان دراز، چهره مشتری و فروشنده و صنعت خرده‌فروشی در دنیا تغییر زیادی نداشته و چرخه تولید و فروش به روال سابق ادامه دارد. البته گذشت زمان در آینده تغییراتی در زمینه کلی خرده‌فروشی به وجود خواهد آورد. در حال حاضر خریداران کماکان به شیوه حضوری خرید می‌کنند اما در آینده مردم بیشتر به سمت خرید اینترنتی از برندهای برتر این عرصه مانند آمازون می‌روند و از طریق این فضای گسترده، مدل خرید آنها متفاوت خواهد شد.
 
-درباره جایگاه برندهای جهانی در آینده نزدیک و نقش آنها در مراکز خرید چه نظری دارید؟
با ورود اینترنت و دسترسی عموم مردم دنیا به این وسیله، شیوه خرید طی سالیان اخیر دستخوش تغییرات فراوانی شده و تقاضا برای خرید اینترنتی و غیرحضوری به نحو چشمگیری افزایش یافته است. بسته به میزان ظرفیت و پذیرش تکنولوژی در هر کشور، خرده‌فروشی طی یک دهه آینده پیشرفت سریعی را تجربه خواهد کرد. با یادآوری نقش موثر و کلیدی مراکز خرید، فروشگا‌ه‎ها برای سرپا ماندن و موفقیت نیاز به نوآوری و تجدید ساختار در یک دهه آینده دارند تا از این طریق نسل جدید و جوان را به سمت خودشان جذب کنند.


 
-تا به حال چند بار به ایران سفر کرده‌اید؟
 پیش از این، یک بار 20 سال قبل به ایران آمده بودم و این، دومین حضورم در کشور شماست. ایران پتانسیل مناسبی در زمینه پیشرفت در مراکز خرید دارد. این صنعت در سال‌های اخیر تغییرات زیادی در کشور شما داشته است. مشتریان و فروشندگان مدرن‌تر، کیفیت تولیدات و محصولات بهتر و برندهای بین‌المللی و مساحت فروشگاه‌ها بیشتر شده است.

-همایش‌هایی مانند همایش تقدیر و تجلیل از برندهای برتر که توسط ماهنامه «تجارت طلایی» انجام می‌شود، چه تاثیری در رشد خرده‌‎فروشی در ایران خواهد داشت؟
کنفرانس‌هایی شبیه آنچه شما برگزار کرده‌اید به آموزش و رشد بیشتر  مراکز خرید و خرده‌فروشی در ایران می‌انجامد. اینگونه مراسم، فرصت یادگیری مناسبی را برای برندها آن هم در حضور بهترین سخنران‌های ایرانی و خارجی فراهم می‌کند.

 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان