گفت‌وگو با «اکرم عیوض‌خانی» هم‌بنیانگذار برندهای ملورینا و رایکا

گفت‌وگو با «اکرم عیوض‌خانی» هم‌بنیانگذار برندهای ملورینا و رایکا
گفت‌وگو با «اکرم عیوض‌خانی» هم‌بنیانگذار برندهای ملورینا و رایکا

 

رسوخ به قلب مخاطب و خلق تجربه خریدی خوشایند

 

فرآیند تولید پوشاک شاخه‌های گوناگونی دارد. در  این میان طراحی و تولید لباس کودک و نوجوان نکات حائز اهمیتی دارد و از ملاحظات خاصی پیروی می‌کند. در این شماره با اکرم عیوض‌خانی، هم‌بنیانگذار برندهای ملورینا و رایکا گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم تا با روند طراحی و تولید لباس کودک و نوجوان در برند ملورینا و همچنین تولید لباس فرم در برند رایکا آشنا شویم.

 

لطفا خودتان را معرفی کنید، درباره تحصیلات و سوابق فعالیت‌های تجاریتان برای مخاطبان ماهنامه «تجارت طلایی» بگویید.

اکرم عیوض‌خانی، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی نساجی از دانشگاه امیرکبیر هستم و در سال 1390 همراه همسرم کسب‌وکارمان را در زمینه لباس فرم مدارس شروع کردیم. با توجه به سابقه و تجربه چندین‌ساله در زمینه تولید لباس و اشتیاق به حضور در صنعت ریتیل، در سال 99 برند ملورینا متولد شد.

 

 

 نخستین‌بار چه زمانی به فكر توليد محصولات پوشاک کودک افتادید؟

علاقه به پوشاک و خلق محصول به دوران نوجوانی‌ام برمی‌گردد که با چرخ‌خیاطی مادر لباس‌هایی را برای خودم می‌دوختم. با تحصیل در رشته مهندسی نساجی و گرایش به حوزه پوشاک، ایده فعالیت در همین زمینه به ذهنم خطور کرد و پس از سه‌سال تجربه‌اندوزی در کارخانه‌های تولید پوشاک، کسب‌وکارم را راه‌اندازی کردم.

 

 با توجه به اینکه نوزادان و کودکان پوست‌های حساسی دارند، در تولید پوشاک برای آنها چه استانداردهایی را مدنظر قرار می‌دهید؟ درکل طی فرآیند تولید پوشاک کودکان چه مواردی باید مدنظر قرار گیرند؟

مرحله اول انتخاب پارچه مناسب است؛ پارچه‌هایی که مستقیم با پوست کودک در تماس است حتما باید از الیاف طبیعی همچون پنبه، لینن، ویسکوز و... باشند. مرحله بعد انتخاب طرح مناسب برای لباس است که درعین زیبایی راحتی را نیز فراهم کند و آزادی عمل لازم را به کودک بدهد، همچنین در انتخاب دکمه، خرجکار و محل نصب آن روی لباس باید دقت فراوانی داشت که سبب ناراحتی کودک نشوند.

 چه تفاوت‌هایی میان طراحی و تولید پوشاک کودکان با نوجوانان می‌بینید؟

معماری محصول و آیتم‌های لباسی موردعلاقه کودکان و نوجوانان با هم تفاوت‌های بسیاری دارند. در مرحله بعد سیلوئت لباس و رنگ‌های مورداستفاده در پارچه و چاپ برای کودکان و نوجوانان باید مدنظر قرار گیرد، به‌طور مثال رنگ مشکی و لباس‌های مونوکروم موردعلاقه نوجوانان هستند، درحالی‌که کودکان بیشتر طرفدار رنگ‌های شادند.

 

 

 در رابطه با برند رایکا برایمان بگویید.

رایکا یک برند 13 ساله در زمینه لباس فرم لوکس مدارس است که طیف عظیمی از دانش‌آموزان را در سرتاسر میهن‌مان پوشش می‌دهد. طراحی منحصربه‌فرد و بسته‌بندی متفاوت لباس فرم رایکا از وجوه تمایز این برند با رقیبانش است. تلاش مجموعه همواره این است لباسی راحت و استاندارد با استفاده از متریالی عرضه شود که کمترین مواد مصنوعی را داشته باشد.

گفتنی است که از سال 1402 به کشورهای ارمنستان و عمان لباس فرم رایکا را صادر می‌کنیم.

 

 در بازار کنونی پوشاک از کدام برندتان استقبال بهتری می‌شود و در کدام بخش امکان توسعه بیشتری وجود دارد؟

قدمت برند رایکا خیلی بیشتر از برند ملوریناست و به‌صورت تخصصی در زمینه لباس مدارس میان مخاطبانش کاملا شناخته شده است. درعین‌حال ملورینا با وجود مدت‌زمان کوتاه حضور در صنعت ریتیل، مورد استقبال فراوان مخاطبان لباس کودک قرار گرفته، با ‌توجه به این امر انگیزه ما برای توسعه شعب ملورینا در کلانشهرها دوچندان شده است.

 برای شروع همکاری با طراحان لباس چه مواردی مدنظر شماست؟ از نیرویی که در مقام طراح با مجموعه شما همکاری می‌کند چه مهارت‌هایی را انتظار دارید؟ در استخدام نیروها و انتخاب آنان چه مواردی برایتان حائز اهمیت است؟

طراحی لباس در صنعت شاخه‌های مختلفی دارد. طراح لباس در بخش‌های گوناگون طراحی لباس، الگوسازی، سایزبندی، ایده‌پردازی و طراحی چاپ و پارچه، تولید محتوا و... می‌تواند فعالیت کند که در هر زمینه از لحاظ ترندها و اتفاقات پیرامون خود نیازمند دانش کافی و به‌روز بودن است.

به‌طورکلی در استخدام نیرو و انتخاب همکار، انگیزه بالا در یادگیری و فعالیت، منظم و بی‌حاشیه بودن، تمرکز بر کار و تخصص برای ما حائز اهمیت است.

 

 درحال‌حاضر چه تعداد نیروی کار در مجموعه‌تان مشغول به کارند؟

اکنون با 35 نفر به‌طور مستقیم و 150 نفر به‌طور غیرمستقیم افتخار همکاری داریم.

 

 اگر برندهای خارجی به ایران ورود پیدا کنند، برخی برندهای ایرانی دیگر پاسخگوی نیاز مشتریان نخواهند بود. چه توصیه‌ای برای آنان دارید تا بتوانند در سطح بین‌المللی هم به فعالیت خود ادامه دهند؟

در مرحله اول ارائه محصولی بی‌عیب و نقص و مطابق با استانداردهای روز دنیا را در نظر داشته باشند. مرحله بعد قیمت‌گذاری درست محصول و درنهایت رسوخ به قلب مخاطب با خلق تجربه خریدی خوشایند برای او.

 

 برای صادرات و رقابت در سطح بین‌المللی چه راهکارهایی درپیش‌گرفته‌اید؟

گام نخست اینکه درتلاشیم محصولی در سطح برندهای بین‌المللی و کلاس جهانی عرضه کنیم. گام بعد اینکه درصدد افزایش دانش خود در زمینه صادرات و شناخت بازارهای بین‌الملل هستیم، همچنین درحال‌حاضر با بازرگانان خبره درخصوص صادرات سرگرم تعامل و همکاری هستیم.

 

 اکنون برند ملورینا و رایکا چند شعبه دارند؟ آیا برای سال جدید برنامه‌ای برای توسعه در نظر دارید؟

برند رایکا یک برند B2B است که درحال‌حاضر با مجتمع‌های آموزشی متعددی در سراسر کشور همکاری می‌کند.برند ملورینا هشت شعبه در شهرهای تهران، مشهد، شیراز و کلارآباد دارد و افتتاح سه شعبه جدید در سال‌جاری از برنامه‌های توسعه ملوریناست.

 

 در پایان گفت‌وگو از بزرگ‌ترین چالش‌های سال‌های فعالیت‌تان در صنعت پوشاک مواردی را بیان کنید.

دستیابی به مواد اولیه مرغوب از چالش‌های روتین هرسال است. در برهه‌هایی هم چالش تولید داشته‌ایم؛ از آن جهت که برخورداری از پرسنل کارآمد از ارکان مهم هر کسب‌وکاری است، جذب و در ادامه حفظ آنها از چالش‌های اساسی این صنعت است.

تگها : صادرات , خرده فروشی , ماهنامه تجارت طلایی , صنعت پوشاک , ریتیل , بین المللی , طراح لباس , لباس بچگانه , توسعه بازار

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان