گفت‌وگو با مدیرعامل IKEA برندی برای آینده زمین

گفت‌وگو با مدیرعامل IKEA برندی برای آینده زمین
گفت‌وگو با مدیرعامل IKEA   برندی برای آینده زمین

Jesper Brodin، مدیرعامل  IKEA  به‌عنوان یکی از  ۱۰۰ فرد تاثیرگذار جهان در سال جاری، هشت‌سال را با سمت مدیرعاملی در IKEA گذرانده است. این مهندس آموزش‌دیده، تمایل خود را برای حل مشکلات نشان داده و به‌عنوان یک رهبر جهانی و مدافع بهبود محیط زیست توجهش را به کار معطوف کرده است.

مصاحبه اخیر او حاوی نکات ویژه‌ای بود که از نظر می‌گذرانید.

 

 

در مورد پیشینه تحصیلی و شغلی خود صحبت کنید. چگونه رئیس و مدیرعامل IKEA شدید؟
در شهر گوتنبرگ متولد و بزرگ شدم. دارای مدرک کارشناسی‌ارشد مهندسی صنایع هستم. کار من در IKEA در سال ۱۹۹۵ به‌عنوان مدیر خرید در پاکستان آغاز شد و از آن زمان تاکنون یک تجربه یادگیری باورنکردنی رقم خورده است. نقش‌های مختلفی را تجربه کرده‌ام؛ از مدیر خرید منطقه‌ای در جنوب شرقی آسیا گرفته تا دستیار بنیانگذار IKEA. قبل از اینکه در سال ۲۰۱۷ مدیرعامل شوم، IKEA  سوئد را رهبری می‌کردم و بر توسعه محصول و زنجیره تامین نظارت داشتم. هر نقش، نکته‌ ارزشمندی در مورد رهبری و قدرت گردهم آوردن افراد به من آموخت.

 

برخی از بزرگ‌ترین فرصت‌ها چیست؟
برای من، هدف و سود، لازم و ملزوم یکدیگرند. بزرگ‌ترین مساله، سرعت است. در مهم‎ترین دهه‌ اقدامات اقلیمی هستیم و باید تغییر را تسریع کنیم. فرصت در نوآوری و همکاری نهفته است. وقتی دیدگاه‌ها و قابلیت‌های مختلف را گردهم می‌آوریم، می‌توانیم راه‌حل‌هایی ایجاد کنیم که هم به نفع مردم و هم به نفع سیاره‌مان باشد.

 

 

در مورد پروژه‌ها یا ابتکاراتی که به‌طور خاص به آنها افتخار می‌کنید، توضیح دهید.
برخی از غرورآفرین‌ترین لحظات من شامل دستیابی به کاهش کربن در حین رشد کسب‌وکارمان است. تصمیم ما برای سرمایه‌گذاری ۲.۱ میلیارد یورویی جهت کاهش قیمت هزاران محصول در سال‌های اخیر، همزمان با کم‌حجم‌تر شدن کیف پول مردم، نشان می‌دهد به‌عنوان یک برند، چه جایگاهی داریم. این دستاوردها و بسیاری دیگر بیانگر این است که می‌توانیم ضمن رشد کسب‌وکار خود، تاثیر مثبتی ایجاد کنیم.

 

شما هدف اقلیمی برند را نصف‌کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ و دستیابی به صفر خالص تا سال ۲۰۵۰ تعیین کرده‌اید. این به چه معناست و چگونه قصد دارید به هدف‌تان دست یابید؟
اکنون درحال برنامه‌ریزی برای کاهش ۵۰ درصدی ردپای کربن تا سال ۲۰۳۰ و حداکثر ۹۰ درصد تا سال ۲۰۵۰ هستیم. در این مسیر راه زیادی را پیموده‌ایم و مطمئنم برنامه خوبی داریم. اخیرا طرح گذارمان را راه‌اندازی کرده‌ایم و در آن، جزئیات دستاوردهای خود را به اشتراک می‌گذاریم. 

 

 

امیدوارید در آینده شاهد چه نوع تلاش‌های بیشتری در زمینه آب‌وهوا و پایداری از سوی برندهای جهانی باشید؟
ما باید شاهد جاه‌طلبی‌ها، همکاری‌ها و اقدامات جسورانه‌تری از سوی بخش‌های دولتی و خصوصی باشیم. اخیرا مجمع جهانی اقتصاد گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد هزینه عدم اقدام بسیار بیشتر از هزینه سرمایه‌گذاری‌های پیشگیرانه است. صنایع می‌توانند 10 تا 60 درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را بدون هیچ‌هزینه اضافی یا با هزینه محدود کاهش دهند و ما قادریم مسیر تغییرات اقلیمی را تغییر دهیم.

 

به کسی که تازه ‌وارد حوزه آب‌وهوا و پایداری برند شده، چه می‌گویید؟
من قهرمانان زیادی در این حوزه دارم. یکی از آن‌ها البته بنیانگذار برندمان است. به‌عنوان پدر سه فرزند در درجه اول چند دلیل برای مشارکت در رهبری گذار به آینده‌ای هوشمند در زمینه آب‌وهوا می‌بینم. مشتریان و همکاران ما در سراسر جهان انتظار دارند در این مسیر پیشرو باشیم. مردم برندهایی را که این کار را نمی‌کنند، حذف می‌کنند. به‌طورکلی، هوشمندی دربرابر تغییرات به معنای هوشمندی دربرابر هزینه است. زباله همیشه گران بوده و هر مرحله از ایجاد یک مدل کسب‌وکار پایدار، تاثیر مالی مثبتی را به همراه دارد. اولین نسلی هستیم که می‌توانیم بخشی از ایجاد آینده‌ای پایدار باشیم و برای مردم و سیاره زمین مفید به نظر برسیم. 


منبع: Climate.columbia.edu

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان