
خلاقیت در طراحی لباس فرم؛ تجربه متفاوت با Biveli
برند Biveli با الهام از تجربه شخصی بنیانگذارش، مریم میرزاحسینی، که مسیرش از مزوندوزی تا طراحی لباس فرم حرفهای برای کافهها، رستورانها و هتلهای مطرح کشور امتداد یافته است، امروز بهعنوان یکی از برندهای نوآور در صنعت طراحی لباس فرم شناخته میشود. این برند با ترکیب راحتی، زیبایی، و هویتبخشی به فضا، توانسته جایگاه ویژهای در میان کارفرمایان و مشتریان این حوزه بهدست آورد و تجربهای متفاوت برای مخاطبان خود رقم بزند.
لطفا خودتان را معرفی کنید و درباره آغاز راه برند Biveli برای مخاطبان ما توضیح دهید. Biveli چگونه کل گرفت و چه هدف و ماموریتی را دنبال میکند؟
مریم میرزاحسینی متولد ۱۳۶۴ فارغالتحصیل رشته مهندسی مواد از دانشگاه سراسری هستم و بعد از تحصیل در رشته طراحی دوخت فعالیت کردم. از سال ۸۷ کار خیاطی را در یک مزون شروع کردم، همزمان درس طراحی هم میخواندم. اوایل که شروع کارم بود و درآمد چندانی نداشتم، چون فارغالتحصیل رشته مهندسی بودم، خانواده اصرار داشتند که سراغ رشتهام بروم، اما من انتخاب کرده بودم این کار را انجام بدهم، درنتیجه شبها در رستورانی کار میکردم و تقریبا یکسالونیم آنجا مشغول بودم. در آنجا لباس فرم نامناسبی برای ما طراحی شده بود که بسیار نازیبا بود و احساس راحتی ایجاد نمیکرد. همان جا جرقه انجام این کار در ذهن من خورد و از همان رستوران لباس فرم آقایان را سفارش گرفتم.
چه شد که تصمیم گرفتید تمرکز Biveli را روی طراحی و تولید لباس فرم برای کافهها و رستورانها بگذارید؟
سالهای متمادی تولید و سفارشیدوزی برای برندهای مختلف را انجام میدادم، اما بهدلیل افزایش برندها و درخواستها و همچنین کمبود افراد متخصص در زمینه لباس فرم تصمیم گرفتم این کار را تخصصی ادامه دهم.
طراحی لباس فرم برای محیطهای کاری خاص مانند کافیشاپها چه ویژگیها و چالشهایی دارد؟
در فضاهایی مثل آشپزخانهها، کارخانهها که با شرایط کاری خاصی همراه است، پالش بیشتری داریم، چون متاسفانه پارچههای مخصوص لباس کار بسیارکم وجود دارد، ولی در طراحی رستوران و کافه تقریبا طبق سلیقه کارفرما و با الهام از محیط انجام میشود.
در طراحی لباس فرم چه معیارها و عواملی را مدنظر قرار میدهید؟ برای مثال راحتی، برندینگ، هماهنگی با دکوراسیون محیط و...
همه این عوامل مدنظر است. قابلاستفاده بودن لباس از نظر طراحی، مناسببودن جنس لباس، الهامگرفتن از سبک و فضای رستوران هم موردتوجه قرار میگیرد.
تا امروز با چه برندهای کافه و رستوران همکاری داشتهاید؟
در آغاز با دو برند قوی گروه مانسون و کافه ویونا با شرکت روژین همکاری میکردم و در حال حاضر با رستوران رنسانس، آرادایونت و کافه آدلی و شرکتهای ماموت، گلستان و کوپا در تعامل هستم.
فرآیند طراحی در مجموعه Biveli چگونه انجام میشود؟ آیا مشتریان در روند طراحی نقش فعال دارند؟
برای شروع جلسه برگزار و خواستههای کارفرما را گوش و از فضا بازدید میکنیم، بعد چند طراح پیشنهاد میدهیم تا از بین آنها یک یا دو فرد انتخاب شوند تا در ادامه نمونه دوخت تهیه و ایرادهای کار اصلاح و طراحی نهایی شود و به مرحله تولید برسد.
آیا طراحیهایی برای استفاده روزمره یا لباسهای نیمهرسمی دارید که بتوانند در بازار خردهفروشی عرضه شوند؟
چون به طراحی لباس علاقهمندم فروشگاهی هم با اسم Biveli دارم که در آن پوشاک زنانه به فروش میرسد. همواره طراحیهایم را به مرحله تولید میرسانم و در آنجا عرضه میکنم.
آیا قصد دارید غیر از کافهها و رستورانها با هتلها، کلینیکها یا برندهای لوکس و... وارد همکاری شوید؟
بله، در حال حاضر با هتل رشیدیه همکاری فراوانی دارم، اما قبلا هم با هتلهای آزادی و اوین در تعامل بودم و فعالیت میکردم. هدف کلی من در این مسیر تامین لباس فرم و هر آن چیزی است که امکان دوخت داشته باشد، مثل اکسسوری تبلیغاتی (بگ و کاور و...). درواقع یکی از علاقهمندیهایم این است که بتونم بازار خارج ایران در ابتدای حوزه خلیجفارس را بهدست بیاورم.
تکنولوژی و فضای دیجیتال چه نقشی در توسعه برند Biveli ایفا میکنند؟ آیا از ابزارهای طراحی دیجیتال، واقعیت افزوده یا فروشگاه مجازی بهرهمند هستید یا برنامهای برای این موارد دارید؟
درتلاشم از این فضا برای ارتقای برند استفاده کنم، البته با آموزشهایی مستمر و یاری نیروهای متخصص بهزودی مجال بهرهمندی هرچه بیشتر از همه امکانات تکنولوژی و... را مهیا خواهیم کرد.
تا چه حد تجربه مشتریان در خرید محصولات Biveli برای شما اهمیت دارد و چه اقداماتی در این زمینه انجام شده است؟
رضایت تداوم مشتریان از هدفهای اساسی ماست، چون ترجیح میدهم در حفظ مخاطب تلاش کنم و برای جذب مشتری جدید انرژی مضاعف بگذارم.
در جایگاه کارآفرین در صنعت طراحی لباس فرم از چه منابعی بیشترین الهام را دریافت میکنید؟
با توجه به معنای Biveli -که گلابریشم است- طرح و رنگ کارهایم را از طبیعت الهام میگیرم و اصل طراحی ما بر پایه سادگی استوار است.