گفت و گو با مهندس شهبازی مدیر عامل شرکت سامان پویش تامین(اسپات)

گفت و گو با مهندس شهبازی مدیر عامل شرکت سامان پویش تامین(اسپات)
گفت و گو با مهندس شهبازی مدیر عامل شرکت سامان پویش تامین(اسپات)

لطفا بصورت اجمالی در خصوص زمینه کاری و فعالیت های شرکت توضیح بفرمایید.

امروز کسی در صنعت فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایران نیست که با نام اسپات و محصولات و خدمات ما آشنا نباشد. اسپات تلاش  دارد با ارائه محصولات با کیفیت حضور پر رنگی در صنعت تجهیزات خرده فروشی داشته باشد. محصولات اسپات به صورت کلی در دو دسته تجهیزات نگهدارنده (انواع شلف، کانتر و ترولی) و تجهیزات برودتی (انواع یخچال و فریزر فروشگاهی) قرار می‌گیرد. اسپات علاوه بر تولید محصولات، در زمینه مشاوره فضای فروشگاهی نیز خدمات ارائه می‌نماید. کیفیت محصولات و خدمات اسپات با استقبال گسترده مشتریان روبرو شده و در رقابت تنگاتنگ با برندهای داخلی و خارجی، جایگاه ممتازی برای اسپات به ارمغان آورده است.

عملکرد اقتصادی اسپات را در سال های گذشته چطور ارزیابی می کنید؟

در دو سال اخیر رشد اقتصادی منفی در بسیاری از صنایع داخلی و حتی در سطح دنیا را شاهد بوده ایم. شرکت اسپات نیز به مانند بسیاری از بنگاه های اقتصادی دیگر با مشکلاتی روبرو بود که تلاش داشته با مدیریت اصولی منابع از اثرگذاری این شرایط بر عملکرد شرکت بکاهد و در زمینه مهار این چالش‌ها موفق بوده است.

بعنوان مثال می‌توان به مشکلات در تامین برخی اقلام بازرگانی خارجی اشاره کرد که در اسپات موفق شدیم با پیش بینی دقیق مصرف و ایجاد انبار ویژه و مستقل برای این اقلام، در جهت رفع این چالش گام برداریم.

با تلاش نیروی انسانی پرتلاش شرکت و اعتماد روزافزون مشتریان، اسپات در دو سال اخیر در میان 500 شرکت برتر اقتصادی ایران از نگاه سازمان مدیریت صنعتی قرار گرفته است. در یک سال اخیر موفق شدیم با 73 پله رشد، از جایگاه 308 به جایگاه 235 ارتقا یابیم.

 

در سال مالی اخیر اسپات توفیقات چشمگیری در توسعه بازار خود کسب کرد. پیش از این عمده فعالیت شرکت در تامین کالا و خدمات برای شرکت‌های گروه صنعتی گلرنگ معطوف بود. در دو سال اخیر اسپات محصولات جدیدی بویژه در حوزه تبرید به بازار عرضه کرده که این نوآوری‌ها با استقابل بازار روبرو شد. برندهای بزرگی چون : هایپر استار، دیلی مارکت، مینو مارت، شیرین عسل، هایپرفامیلی، افق کوروش و ... به اسپات اعتماد داشته و مشتری ما محسوب می‌شوند. همچنین در زمینه فروشگاه‌های مستقل و غیرزنجیره‌ای رشد خوبی کسب کردیم. از جمله نوآوری‌های سال اخیر، ورود به حوزه تجهیزات انبار و لجستیک و تامین شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران بود.

مجموعه این تحولات منجر به رشد 50 درصدی فروش محصولات تولیدی اسپات در سال 1399 نسبت به سال قبل از آن گردید. این موفقیت جز کسب اعتماد مشتریان از طریق محصولات نوآورانه و خدمات پشتیبانی بی‌رقیب میسر نمی‌بود. با توجه به اینکه رتبه‌بندی سازمان مدیریت صنعتی ار ترکیب 30 شاخص از جمله اندازه و رشد شرکت ها، سودآوری و عملکرد، بهره وری، صادرات، میزان بدهی و غیره صورت می‌پذیرد، ارتقای رتبه اسپات نمایانگر رشد همه جانبه شرکت می‌باشد.

شیوع بیماری کرونا چه تأثیری بر عملکرد و اهداف سازمان داشته است؟

کرونا از دو جهت تاثیر سوء بر عملکرد کلیه شرکت‌های دنیا گذاشت. نخست برای عموم مردم محدودیت ایجاد کرد که منجر به افت فروش شرکت‌ها شد. دیگر اینکه برای نیروی انسانی شرکت‌ها مخاطراتی ایجاد کرد که منجر به کاهش عملکرد و بعضا حتی توقف عملیات برخی شرکت‌ها شد. این شرایط برای شرکت‌های تولیدی و فروشگاهی مانند اسپات چالش زیادی بهمراه داشت، چون امکان دورکاری به صورت طبیعی در این صنایع کمتر است.

در عین حال، از همان ابتدا سازمان تمهیداتی جهت حفظ سلامتی کارکنان و مدیریت بهره‌وری نیروی انسانی ایجاد کرد. مانند تجهیز فوری کلیه فضاهای شرکت به استندهای ضدعفونی، استقرار وندینگ ماشین جهت تسهیل خریدهای کارکنان و کاهش رفت و آمدها، ایجاد فرهنگ جلسات آنلاین و در نهایت اقدام عاجل در راستای واکسیناسیون کلیه پرسنل.

 

مسیر پیش روی اسپات را چگونه ترسیم کرده اید؟

صنعت تجهیزات خرده فروشی چه در ایران و چه در دنیا صنعت نوپایی نیست. اما ورود مفاهیم جدید به آن می تواند نقش بازسازی و احیای ساختاری در آن داشته باشد. ما در اسپات به دنبال آن هستیم که با ورود به حوزه های بهینه سازی محصولات از منظر طراحی، دستیابی به منابع ارزانتر، به حداکثر رساندن ظرفیت تولید و به کارگیری اتوماسیون به معنای واقعی آن، در جهت تولید محصولات با کیفیت همراه با قیمت مناسب و مورد رضایت مشتری حرکت نماییم.

 

برنامه شما برای ارتقاء جایگاه منابع انسانی در سازمان چیست؟

در سایه رشد اسپات، تعداد پرسنل شرکت نیز در یک سال اخیر 30 درصد افزایش داشته است. کیفیت محصولات اسپات مستقیما تابع تعهد و تخصص نیروی انسانی شرکت است.  فلذا برنامه‌های متنوعی برای ارتقای انگیزه و عملکرد کارکنان اجرا می‌کنیم. در این شرایط جذب و حفظ نیروی انسانی متعهد و ارتقای توانمندی نیروی انسانی اولویت اصلی اسپات می‌باشد.تلاش شرکت بر تامین مادی و غیرمادی نیازهای نیروی انسانی  در حدی بالاتر از متوسط صنعت می‌باشد تا رقابت‌پذیری  و رشد اسپات تضمین گردد. در این راستا، در یک  سال اخیر برنامه‌های آموزشی و فعالیت‌های  فوق برنامه متنوعی طراحی و اجرا شده است  که از جمله آن می‌توان به مواردی اشاره کرد:  برگزاری کمپ‌های همکاری و تیم‌سازی، آموزش‌های مهارتی، توسعه توانایی رهبری مدیران، مشاوره‌های روان‌شناسی، و غیره.

 

 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان