مدیران موفق چه عاداتی دارند؟

مدیران موفق چه عاداتی دارند؟
مدیران موفق چه عاداتی دارند؟

از بیداری در نیمه‌شب تا حفظ پلاک خودرو!

 

برای رسیدن به مقصدی که هنوز به آن نرسیده‌اید، باید راهی را بروید که تاکنون نرفته‌اید.

 مثال عینی این جمله زیبا، رفتار و عمل بزرگان عرصه صنعت خرده‌فروشی است. آنها با امتحان کردن راه‌های جدید و تحمل مشقات فراوان سرانجام موفق شدند به جایگاه مورد نظر خودشان برسند.

 

«سیلیکون ولی» به‌عنوان بزرگ‌ترین منطقه صنعتی، تکنولوژیک و تجاری دنیا، انباشتی از مدیران موفق دنیاست. مدیرعامل‌ها و بزرگان «سیلیکون ولی» همیشه رفتارهای منحصربه‌فرد خود را داشته‌اند و شاید به همین دلیل به چهره‌های موفق و خاصی تبدیل شده‌اند اما ممکن است اکثر این رفتارها برای افراد عادی، عجیب یا سخت به‌نظر برسد. مثلا اکثر ما نمی‌توانیم تصور کنیم هر روز ساعت ۳:۴۵ بامداد از خواب بیدار شویم!

اگر مدیریت برندهای بزرگ جهان مانند اپل یا تسلا را به عهده داشته باشید، مجبور خواهید شد برخی رفتارها و عادات را ترک کنید و خود را به بعضی دیگر عادت دهید.

 

 

سختگیری اولیه

بیل گیتس مشهور طبق اعتراف خودش، زمانی شخصیت بسیار کنترل‌کننده‌ای داشت. او در مصاحبه مشهورش با «بی‌بی‌سی» اعتراف کرد در ابتدای تاسیس شرکت، عادت داشت شماره پلاک خودروی تمام کارمندانش را به‌خاطر بسپارد تا بتواند متوجه شود آنها هر روز چه ساعتی به محل کارشان وارد یا از آن خارج می‌شوند. البته گیتس می‌گوید زمانی که شرکت رشد کرد و تعداد کارمندان زیاد شد، این عادت را ترک کرد.

 

بیداری در نیمه‌شب!

تیم کوک نه‌تنها در میان مدیرعامل‌ها، بلکه شاید در بین تمام افرادی که می‌شناسید یکی از سحرخیزترین‌ها باشد. او عادت دارد هر روز ساعت ۳:۴۵ بامداد از خواب بیدار و به ورزش و چک کردن ایمیل‌هایش مشغول شود. مدیرعامل اپل در مصاحبه با مجله تایم گفت: «وقتی آنچه انجام می‌دهید را دوست دارید، عنوان شغل دیگر برایتان حذف می‌شود.»

 

خلاقیت در روز تولد

حتی سختکوش‌ترین مدیران نیز حداقل در روز تولدشان به خود استراحت می‌دهند تا در کنار خانواده و دوستان باشند اما ایلان ماسک در یکی از توییت‌هایش اعلام کرد در روز تولد ۴۸سالگی‌اش در حال کار روی استراتژی‌های جهانی بوده است. او در مصاحبه‌ای که در سال ۲۰۱۸ با نیویورک‌تایمز انجام داده بود به این موضوع اشاره کرد که روز تولد ۴۷سالگی‌اش، ۲۴ ساعت تمام در دفتر تسلا مشغول به کار بوده است!

عجایب این مدیرعامل موفق آفریقایی‌تبار به همین‌ مورد ختم نمی‌شود؛ او در همان مصاحبه با «نیویورک‌تایمز» اعلام کرد در طول ۲۰ سال گذشته حتی یک مسافرت هم نداشته که یک هفته طول بکشد. او معمولا در هفته ۱۲۰ ساعت کار می‌کند!

 

الزام به پاسخگویی

مدیرعامل سابق گوگل و از مدیران آلفابت، عادت ایمیل‌نگاری را متحول کرده است. اریک اشمیت در کتاب «گوگل چگونه کار می‌کند» درباره دیدگاهش گفت: «اکثر بهترین‌ و پرمشغله‌ترین‌ افرادی که می‌شناسیم، درباره ایمیل‌های خود سریع عمل می‌کنند؛ نه‌تنها برای ما یا منتخبی از ارسال‌کنندگان، بلکه برای همه. حتی اگر پاسخ ایمیل دو کلمه باشد، پاسخ دادن به آن باعث خلق یک ارتباط مثبت و فرهنگ کاری شایسته‌نگر می‌شود.»

 

 

معجزه همدلی

دنیای فناوری در عین زیبایی‌هایش می‌تواند بسیار بی‌رحم هم باشد و بسیاری از مدیران این حوزه به‌وضوح آن را اثبات کرده‌اند اما این موضوع برای مدیرعامل فعلی گوگل و آلفابت صدق نمی‌کند. «ساندار پیچای» با تلاش‌هایش برای تعریف یک ویژگی ناملموس و البته بسیار گرانبها در شرکت تحت مدیریتش شناخته می‌شود که همان صفت «همدلی» است. در سال ۲۰۱۴، بسیاری از افراد به مهربانی‌ها و همدلی‌های پیچای اشاره کرده‌اند و حتی یکی از کارمندان سابق گوگل گفته وقتی در حال ترک گوگل و پیوستن به شرکت دیگری بوده، آقای مدیرعامل به هر طریقی به او کمک کرده است.

 

130 ساعت کار در هفته!

اگر ۱۲۰ ساعت کار هفتگی ایلان ماسک برایتان عجیب بود، باید بدانید مدیرعامل سابق یاهو و اولین مهندس زن در گوگل، در بازه‌ای حتی ۱۰ ساعت بیشتر از ایلان ماسک کار می‌کرد. زمانی که خانم «مریسا مایر» در گوگل مشغول به کار بود، به‌طور معمول ۱۳۰ ساعت در هفته کار می‌کرد. در سال ۲۰۱۶ او در مصاحبه با بلومبرگ ضمن اشاره به نمایش متفاوت این موضوع توسط رسانه‌ها گفت: «بخش دیگری از داستان گوگل که از آن چشم‌پوشی می‌شود، ارزش کار سخت است. می‌توانی ۱۳۰ ساعت در هفته کار کنی؟ احتمالا برای بسیاری از ما پاسخ «نه» است.»

 مدیرعامل و یکی از ‌بنیانگذاران «اوراکل» به دلیل پاداش‌هایش به کارمندان معروف است. او معمولا برای تشویق و ایجاد انگیزه در کارمندانش، به آنها سکه‌های طلا می‌دهد. البته لری الیسون سخاوتمند درباره رقبا چندان هم مهربان نیست. گفته می‌شود الیسون وقتی در یک پرونده با مایکروسافت درگیر بود، چند کارآگاه خصوصی استخدام کرده بود تا زباله‌های یک تیم تحقیقاتی را بگردند که در این ماجرا جانب مایکروسافت را گرفته بودند. البته خودش می‌گوید اگر مایکروسافت هم می‌خواست زباله‌های «اوراکل» را بگردد، مشکلی به وجود نمی‌آمد!

 

حذف وعده‌های غذایی

جک دورسی، مدیرعامل توییتر و اسکوئر به صرف یک وعده غذا در هر روز کاری مشهور است و اغلب از گوشت یا ماهی به همراه سبزیجات به‌عنوان غذا استفاده می‌کند. شاید تا اینجای ماجرا عادی به‌نظر برسد،‌ اما نکته جالب این است که او می‌گوید این عادت باعث می‌شود به‌ شیوه موثرتری به کارش برسد. دورسی در مصاحبه سال گذشته خود با CNBC، درباره عادت غذایی‌اش گفت: «در طول روز، احساس می‌کنم بسیار بیشتر بر کارم متمرکز هستم. شما با این کار ذهن بسیار متمرکزی دارید. قطعا زمانی که از نخوردن صبحانه و ناهار به من بازگشته، توانایی تمرکز بیشتر بر چگونگی مدیریت روزم را داده است.»

 

منبع: BUSINESSINSIDER.COM

تگها : اپل , تسلا , توییتر , سیلیکون ولی , بی بی سی

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان