3 رکن اصلی در موفقیت مراکز خرید ، تیم مدیریت مجرب، کسبه معتبر و امکانات خدماتی و رفاهی مناسب

3 رکن اصلی در موفقیت مراکز خرید ، تیم مدیریت مجرب، کسبه معتبر و امکانات خدماتی و رفاهی مناسب
3 رکن اصلی در موفقیت مراکز خرید ، تیم مدیریت مجرب، کسبه معتبر و امکانات خدماتی و رفاهی مناسب

 

تیم مدیریت مجرب، کسبه معتبر و امکانات خدماتی و رفاهی مناسب

 

چند سالی است که از آغاز به کار مجتمع عرش آجودانیه به‌عنوان یک مرکزخرید منطقه‌ای در شمال شرق پایتخت می‌گذرد. مجموعه‌ای که به‌رغم در اختیار داشتن موقعیت مکانی بسیار خوب و همین‌طور فضاهای پرطرفدار همچون فودکورت وسیع (بزرگ‌ترین فودکورت تهران) و فروشگاه زنجیره‌ای از ابتدای فعالیت خود به جایگاه اصلی‌اش دست پیدا نکرد. اما حالا و با اتخاذ تصمیم‌های جدید آن هم در چنین شرایط بحرانی و نامطلوب اقتصادی برای رسیدن به اهداف تیم جدید مدیریت که منافع کسبه را سرلوحه قرار داده است، در این مسیر حرکت می‌کند. برای آشنایی بیشتر با شرایط حال حاضر مرکزخرید عرش آجودانیه با جواد فضلعلی مدیر بهره‌برداری، مصطفی ربیعی مدیر اجرایی و حمید قدریان مدیر  F&Bمرکزخرید عرش گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه این مطلب آمده است.

 

 

 

مجموعه عرش به‌‌رغم قرار‌گیری در موقعیت مکانی خوب آن‌طور که باید عملکرد موفقی نداشته است، دلیل آن چیست؟

یکی از دلایل عدم موفقیت مجتمع تجاری عرش انتخاب زمان نامناسب برای افتتاح آن بود، به دلیل واگذاری واحدها به بهره‌برداران و تعهد افتتاح در نیمه دوم سال 95 و به منظور جلوگیری از تاخیر بیش از حد در افتتاح مجتمع، در شرایطی که هنوز مشکلات مجموعه از لحاظ زیرساختی مرتفع نشده بود، مجتمع در بهمن‌ماه 95 به بهره‌برداری رسیده و نتیجتاً مردم و صاحبان کسب‌و‌کار را از بدو ورود با مشکلاتی مواجه ساخت، همچنین استفاده از مدیریت ناصحیح و فاقد دانش روز بهره‌برداری و عدم تعامل مناسب بین بهره‌برداران با مدیریت مجموعه در ابتدای راه‌اندازی یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بود. از طرفی بدعهدی‌های مدیریت مجموعه مبنی‌بر راه‌اندازی سالن‌های سینمایی که فعلا و به دلیل مشکلات پیش‌آمده امکان بهره‌برداری از آن فراهم نیست، به این مشکلات دامن زد. مجموعه این مشکلات باعث شد از 170 واحد مجتمع، مستاجرین بیش از 80 واحد تا ابتدای سال 97 نسبت به تخلیه و خروج از مجتمع اقدام کنند.

از طرفی سازنده مجتمع با هدف فروش واحدها و نه با نگاه بهره‌برداری اقدام به ساخت مجتمع به شکل واحدهای ریزدانه کرده که این موضوع مانع جذب برندهای معتبر در مجموعه شده و ناچارا در اختیار کسبه ضعیف‌تر قرار می‌گیرد. با تغییر نگاه مدیریتی در دو سال گذشته و استقرار تیم جدید بهره‌برداری، حتی‌المقدور نسبت به تجمیع واحدهای ریزدانه (حدود 16 واحد به صورت پراکنده) اقدام و بهره‌برداران مناسب‌تری وارد مجموعه شد. همزمان نیز با مساعدت سازنده بخش قابل توجهی از مشکلات زیرساختی مرتفع شد. البته شرایط نامناسب کرونا در کشور سبب شد تا کمی کندتر از آنچه در نظر داشتیم در مسیر رسیدن به اهداف‌مان حرکت کنیم. صف انتظار ایجاد شده برای ورود به مجتمع عرش آجودانیه نشان از تغییر طی دو سال گذشته داشته و هم‌اکنون حتی با وجود شرایط کرونا و اوضاع نامناسب اقتصادی، خوشبختانه واحد خالی در مجتمع عرش برای واگذاری وجود ندارد.

 

با توجه به تعطیلی نسبتا قابل توجه مراکز خرید طی ایام قرنطینه و شرایط حال حاضر که به نوعی تمایل مردم به خرید حضوری کاهش یافته است، برای جبران زمان ازدست‌رفته چه اقداماتی را در مجموعه مجتمع عرش مدنظر قرار داده‌اید؟

یکی از اصلی‌ترین موارد، جلب اطمینان مردم و حفظ سلامتی آنها برای حضور مجدد در مراکز خرید بود. در همان ابتدا پروتکل‌هایی را برای رعایت کامل موارد بهداشتی وضع کرده و برای اجرا در اختیار کلیه پرسنل فعال در مجتمع عرش قرار دادیم. ضمن اینکه استفاده از ماسک برای کلیه نیروهای حراستی و خدماتی، انجام تب‌سنجی، ضدعفونی تمام سطوح در ساعت تعطیلی مجتمع و استقرار دستگاه‌های ضدعفونی هم در بدو ورود مشتری به داخل مجموعه همچنان انجام می‌شود.

 

 

مجتمع عرش طی روزهای تعطیلی مراکز خرید از چه طریقی در جهت کاهش دغدغه واحدهای تجاری اقدام کرد؟

مرکزخرید عرش یکی از مجموعه‌هایی بود که به پویش حمایت از مراکز خرید پیوست و به‌تبع آن اجاره ماه‌های اسفند و فروردین به صورت 100درصدی و اردیبهشت‌ماه به میزان 50درصد بخشیده شد. در حال حاضر هم در تلاش هستیم با توجه به موج سوم کرونا در صورت امکان اجاره‌بهای یک ماهه نخست فصل پاییز هم بخشوده شود. البته لازم به اشاره است که بگوییم صنعت غذایی در کرونا به مراتب متحمل خسارات بیشتری شده و با حمایت‌ها و تدابیر صورت‌گرفته توسط حمید قدریان مدیریت بخش F&B اجاره‌بهای واحدهای فودکورت علاوه‌بر بخشودگی کامل چهار ماهه از اسفند تا خرداد، تا پایان اردیبهشت‌ماه سال 1400 (پایان ماه مبارک رمضان) به‌میزان 50 درصد کاهش یافته تا ضمن حفظ کسب‌و‌کارهای غذایی از دغدغه فکری آنها نیز کاسته شود.

اما به‌طورکلی فرصت از دست رفته فروش شب عید واحدهای تجاری نیز در خردادماه امسال به میزان 70درصد جبران شد.

از سوی دیگر مشکلات اقتصادی نسبت به کرونا به مراتب آسیب‌های بیشتری داشته و قدرت خرید مردم را حتی در مدت زمان مشابه سال گذشته کاهش داده است که قطعا جبران این آسیب‌دیدگی کار راحتی نخواهد بود.

از دیگر اقدامات مناسب مجتمع در دوره کرونا، عدم تعدیل نیروی انسانی خدماتی و حراستی و عدم کاهش حقوق آنها بوده است.

 

با توجه به بحران کنونی به نظر شما بهترین زمان برای افتتاح یک مرکزخرید چه زمانی خواهد بود؟

در شرایط نرمال فصل تابستان زمان مناسبی برای افتتاح یک مرکز تجاری است اما در حال حاضر که با چالش‌ها و معضلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنیم نیمه دوم سال 99 به‌هیچ عنوان زمان مناسبی برای افتتاح یک مرکزخرید جدید نیست، زیرا شرایط حال حاضر کرونا در کشور بسیار نامطلوب است و احتمال تعطیلی مراکز خرید هم وجود دارد که این موضوع برای مرکزخریدی که تازه افتتاح شده و هنوز مشتریان خود را پیدا نکرده بسیار آسیب‌زا خواهد بود.

 

 

بسیاری از واحدهای تجاری در مراکز خرید کشور برای جبران فروش از دست‌رفته و همین‌طور جبران عدم‌حضور مردم تصمیم به فعالیت گسترده در فروش مجازی گرفته بودند، تجربه واحدهای تجاری مجتمع عرش در این بستر چطور بود؟

برخی از کسب‌و‌کارهای فعال در مجتمع عرش حتی پیش از ورود ویروس کرونا به کشور در فضای مجازی مشغول به فعالیت بوده‌اند. ما نیز در تلاش هستیم تا تمامی مجتمع عرش در حوزه دیجیتال‌مارکتینگ وارد شوند. از این رو برای فراهم کردن بستر مناسب مذاکراتی را انجام داده و تصمیم داریم تا در فصل زمستان برای فعالیت در این حوزه آماده باشیم.

 

برخی از مدیران مراکز خرید کشور بر تشکیل اتحادیه مراکز خرید تاکید کرده‌اند، دیدگاه شما در این‌باره چیست؟

موضوع تشکیل اتحادیه مراکز خرید موضوعی است که بارها مطرح شده اما به صورت جدی مورد پیگیری قرار نگرفته است. به علاوه متحد کردن چندین مرکز خرید با مدیریت متفاوت و کسبه گوناگون کار چندان راحتی نیست اما شاهد هستیم که این مسیر به همت مهندس شاهرخ کشاورز گشایش یافته و بستر آن آماده شده است.

از طرفی باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که نداشتن این اتحادیه آسیب‌های بسیاری را به مراکز خرید وارد کرده است. در واقع صنعت مراکز خرید هنوز به جایگاه اصلی خود در کشور دست پیدا نکرده، این در حالی است که مدیریت یک مرکزخرید خصوصا در شرایط بحرانی کار آسانی نیست.

 

 

لطفا چند نمونه از عوامل موفقیت یک مجموعه تجاری را نام ببرید.

وجود یک تیم مدیریت مجرب، کسبه معتبر و امکانات خدماتی و رفاهی مناسب سه عامل بسیار مهم و مکمل یکدیگر در به موفقیت رسیدن یک مرکزخرید هستند که قطعا با انجام یک کار گروهی کمک شایانی به بهره‌وری مناسب یک مرکزخرید خواهند داشت؛ البته در صورتی که این فرآیند توسط کسب‌وکارها و مالکان نیز مورد حمایت قرار گیرد.

مجموعه عرش این پتانسیل را دارد تا در فضاهای تجاری، هایپر و همین‌طور فضاهای F&B (که پیش از بحران کرونا جایگاه مناسبی در میان مشتریان داشت) به جایگاه مطلوب دست پیدا کند. 

 

 

انتظارات شما از دولت چیست؟

علی‌رغم صحبت‌های بسیاری که در رسانه‌ها برای حمایت از صنایع گوناگون شاهد بودیم اما متاسفانه هیچ‌گونه همکاری از سوی ارگان‌های مرتبط برای جبران فرصت‌های از دست رفته یا آسیب‌های وارده به صنعت مراکز خرید را  مشاهده نکردیم.

همچنین مشکلات مربوط به اماکن، بیمه، مالیات، نوسانات ارزی، مشکلات اقتصادی و اتخاذ سیاست‌های غلط که منجر به کوچک‌تر شدن سبد کالایی و قدرت خرید مردم شده است، از دیگر چالش‌های پیش روی مراکز خرید هستند که همکاری بیشتر و قاطعانه‌ای را از سوی مراجع مربوط طلب می‌کند.

تگها : مالیات , کرونا , فودکورت , مدیریت , بحران , بیمه , مجتمع عرش آجودانیه , منطقه‌ای در شمال شرق پایتخت , عرش آجودانیه , عرش , فودکورت وسیع , تیم مدیریت , مرکزخرید عرش , دوره کرونا , اماکن , نوسانات ارزی , مشکلات اقتصادی

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان