4 گام برای برآورده کردن انتظارات و نیازهای مشتریان

4 گام برای برآورده کردن انتظارات و نیازهای مشتریان
4 گام برای برآورده کردن انتظارات و نیازهای مشتریان

 

 

 

سرعت تغییرات در دنیای شتابان امروز از هفته به ماه و از ماه به سال متغیر است.

 در این شرایط وقتی خلاقیت در استفاده از تکنولوژی را وارد حیطه خرده‌فروشی و فروشگاه‌تان می‌کنید، می‌توانید مطمئن باشید سود کافی و آینده تضمین‌شده‌ای برای خودتان رقم می‌زنید. بهترین استراتژی، توقف و گوش دادن به مشتریان است. آنها بهتر از همه می‌توانند تشخیص دهند کدام تکنولوژی و راهکار موفق بوده و ارزش حفظ شدن را دارد.

به چهار روش می‌توان پاسخ این پرسش را که «مشتریان چه می‌خواهند» داد.

1- توقف‌ناپذیری در ساختن و سرویس‌دهی

مقوله‌ای به نام «ساعت بازگشایی» مربوط به قرن نوزدهم است. در حال حاضر مردم هر وقت احساس نیاز کنند یا علاقه داشته باشند، خرید می‌کنند. تصور کنید ساعت 3 صبح شده و شما نیاز به خرید دارید اما هیچ فروشگاه مرتبطی باز نیست. به عنوان عامل فروش کالا می‌توانید تا صبح مشتری را در انتظار نگه دارید اما کار بهتر آن است که با ایجاد یک سایت قوی فروش و  24ساعته به خریدار اجازه دهید در لحظه با چند کلیک خریدش را انجام دهد. دردسترس بودن همیشگی به مشتریان اجازه خرید آسوده و با آزادی عمل می‌دهد و از طرفی اعتماد آنها به شما را جلب می‌کند. به‌طور مثال برند ایکیا با تکنولوژی واقعیت مجازی این امکان را برای مشتریانش فراهم آورده که با فضاسازی منزل‌شان، مبل مورد علاقه خودشان را ابتدا در صفحه مانیتور در محل مورد نظر در خانه ببینند و اگر پسندیدند، محصول مورد نظر را سفارش دهند. پس دیگر لازم نیست تا آمدن و قرار گرفتن مبل در جای مورد نظر منزل، صبر و سپس قضاوت کرد. این موارد را در صنعت غذایی هم می‌توان دید؛ جایی که دیگر نیازی نیست منتظر بمانید تا غذا حاضر شود. با تکنولوژی‌های جدید می‌توانید بلافاصله اغذیه مورد نظرتان را به دست بیاورید. حتی لازم نیست اپلیکیشن خاصی نصب کنید. فقط کافی است در نقشه گوگل، نزدیک‌ترین رستوران به خودتان را بیابید و غذا سفارش دهید. هزینه را هم از طریق گوگل می‌پردازید.

2- محیطی آرمانی

این روزها خرید آنلاین محبوبیت و گستردگی زیادی دارد. در این حالت، خریداران تک به تک مقابل یک صفحه بزرگ قرار می‌گیرند و خریدشان را به راحتی انجام می‌دهند. در این بین، برای برخی برندها، آنلاین بودن به معنای دوری از مخاطرات محیطی است. مثلا بسیاری از برندهای ژاپنی مقیم انگلیس از هوای غالبا بارانی لندن گلایه دارند. خدمات آنلاین اجازه می‌دهد آنها بدون رنج بردن از هوای بارانی در انگلیس بمانند و سود لازم را ببرند. برندهای دیگری هم راه مشابهی را پیمودند. تویوتا با سیستم واقعیت مجازی به خریداران محصولاتش اجازه می‌دهد حس نشستن پشت فرمان اتومبیل یا هر وسیله نقلیه دیگری را داشته باشند تا هنگام خرید با درک درست‌تری عمل کنند. نمایندگی‌های سامسونگ در لندن هم با استفاده از جلوه‌های بصری بر رونق کارشان افزودند؛ البته به شکل اینترنتی! شما می‌توانید با عینک واقعیت مجازی، از طریق سیستم خودتان، درون تلویزیون‌های سامسونگ را ببینید.

 

3- موارد اختصاصی

تولید انبوه جذابیت خود را از دست داده است. مصرف‌کنندگان مدرن احساس منحصربه‌فرد بودن می‌کنند و به برندهایی توجه می‌کنند که به آنها محصول و تجربیاتی متناسب با سلیقه خود می‌دهند. چه راه بهتری از اینکه محصولات خودتان را بسازید وجود دارد؟ در کارخانه کارخانه تولید کیف در زوریخ سوئیس، مشتریان می‌توانند از ابزار و ماشین‌آلات کارخانه (تحت نظارت دقیق کارکنان) استفاده کنند تا به معنای واقعی کلمه کیف خود را بسازند. برای افزودن یک لحظه آموزشی به تفریح​​، خریداران همچنین می‌توانند در مورد فرآیندهای تولید پایدار که مارک را توصیف می‌کند، بیاموزند و ببینند چگونه پارچه‌ها برای تهیه کیف‌ها جمع می‌شوند. راه دیگر برای ایجاد تجربیات منحصر‌به‌فرد، محدود کردن آنها به مواردی معدود است. وارد فروشگاهی می‌شوید. در فروشگاه گل سرسبد اجناس، دو طبقه بالاتر منحصرا به مشتریان VIP اختصاص داده شده است. در آنجا می‌توانید اختصاصی‌ترین چیزها را مطابق میل خودتان داشته باشید. مارک‌هایی مانند شنل می‌توانند بخشی از پایگاه مشتری خود را نادیده بگیرند. تمام تجربه‌های منحصربه‌فرد، کاملا قابل تکرارهستند. مثلا در شعب برند M&S مشتریان می‌توانند طرح صورت خودشان یا لیوان فرزندان‌شان را روی آب‌نبات‌های گرد چاپ کنند. کیسه‌ای از شیرینی‌های منحصربه‌فرد برای شما هزینه‌ای بیش از نمونه استانداردی که می‌توانید در سوپرمارکت بخرید، دارد اما چه کسی همیشه همان شیرینی‌های همیشگی را بخورد؟

 

4- شبکه‌های اجتماعی

خرده‌فروشان موفق غالبا از رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان ابزاری برای بازاریابی و ارتباطات و منبع اطلاعاتی درباره سلیقه مصرف‌کننده استفاده کرده‌اند. درواقع این‌طور می‌توان گفت که باهوش‌ترین مارک‌ها از پتانسیل رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. این می‌تواند به آسانی تشویق مشتریان به گرفتن عکس فوری و اشتراک‌گذاری آن در رسانه‌های اجتماعی باشد. وقتی یک برند آرایشی فروشگاه جدیدی را به روی عموم می‌گشاید، هر گوشه‌ای را طوری  طراحی می‌کند که غیرقابل توصیف باشد؛ مثلا با  نشانه‌هایی از تپه‌های خزه واقعی که با گل‌های وحشی آراسته شده‌اند یا شکل یک دره بیابانی با نورپردازی کامل. نتیجه؟ برند مورد اشاه روزبه‌روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند و هر روز بیش از قبل پذیرفته می‌شود.Ring Concierge، یک برند جواهرات الماس به سادگی جواهرات زیبای خود را در اینستاگرام نشان نمی‌دهد. در هر تصویر، هر محصول نشان داده شده با توضیحات کوتاه و قیمت مشخص شده است. به این ترتیب، وقتی کالایی چشم خریدار را به خود جلب می‌کند، می‌توان از فرآیند شبیه‌سازی به سمت خرید حرکت کرد. داشتن صفحه فیس‌بوک به تنهایی یک استراتژی رسانه‌ای اجتماعی نیست. شما باید از رسانه‌های اجتماعی، هوشمندانه استفاده کنید. محتوا را کنترل و مردم را تشویق کنید تا راه‌هایی برای هدایت سایرین به فروشگاه‌هایتان بیابند. این فقط فناوری نیست که سریع‌تر و سریع‌تر حرکت می‌کند. تقاضای مشتری هم با سرعت بیشتری پیش می‌رود. خرده‌فروشان باید پویا و مبتکر باقی بمانند، انتظارات در حال تغییر مصرف‌کنندگان را ردیابی کنند و سریع واکنش نشان دهند.

منبع: lsretail.com

 

 

تگها : خرده فروشی , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , ریتیل

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان