پندهایی از دارا خسروشاهی، مدیرعامل ایرانی «اوبر»

پندهایی از دارا خسروشاهی، مدیرعامل ایرانی «اوبر»
پندهایی از دارا خسروشاهی، مدیرعامل ایرانی «اوبر»

وقتی باد فرصت می‌وزد، به سمتش بچرخید!

درچارچوب مجموعه ویدئویی موسوم به THE PATH، مدیران بزرگ برندهای مطرح دنیا در گفت‌و‌گوهای اختصاصی به بیان نقطه‌نظرات‌شان می‌پردازند و در اولین قسمت مجموعه، رایان روسلانسکی، مدیرعامل لینکدین با دارا خسروشاهی، مدیرعامل ایرانی برند مشهور «اوبر» گپ زده است. در قالب این مصاحبه‌ها، گام‌های اشتباه و درست و لحظات مهمی را که مسیرهای حرفه‌ای صاحبان برند را شکل داده، بررسی می‌شود و از طریق داستان‌های معتبر این افراد می‌توانیم یاد بگیریم چگونه در مسیر درست شغلی خود حرکت کنیم.

دارا خسروشاهی بیش از یک دهه را به‌عنوان مدیرعامل Expedia سپری کرد اما تماسی از اوبر مسیر او را تغییر داد. در آن زمان شهرت Expedia به‌دلیل جنجال‌هایی که عمدتاً خودساخته به نظر می‌رسید، از بین رفته بود. پاسخ او به پیشنهاد پیوستن به‌عنوان مدیرعامل اوبر، مثبت بود تا در نهایت یک حرکت جسورانه برای انجام فرآیند پاکسازی انجام شود. این تنها یکی از چندین پیچ‌وخم در حرفه دارا بوده که او نمی‌توانست پیشبینی کند. دارا را به‌عنوان یک رهبر دلسوز می‌شناسند. او همچنین یک انسان واقعی است. حتی یک مسیر ازپیش‌تعیین‌شده هم می‌تواند تغییر کند. دارا گفت که از کودکی مسیر شغلی او از پیش تعیین شده بود. خانواده، تحصیلات و نوع شغل، اولویت‌هایی بود که برای او در نظر گرفته شد. قرار بود دارا برای تجارت خانوادگی‌اش کار کند. این مسیری بود که او در پیش گرفت. دارا در دوران تحصیل در کالج در ایالات‌متحده زندگی و در رشته مهندسی بیو‌الکتریک تحصیل می‌کرد؛ موضوعی که رؤیای مهندس بودن و امید پدرش برای پزشک شدنش را از بین برد، حتی ملموس‌ترین طرح هم می‌تواند با چیزی غیرمنتظره و خارج از کنترل ما تغییر مسیر دهد!

 

 

وقتی دارا از کالج فارغ‌التحصیل شد، مسیر برنامه‌ریزی‌شده او شامل شغل مهندسی بود. او با ایفای نقش به‌عنوان یک مدیر شروع به کار کرد اما ناگهان با کسی ملاقات می‌کند، عاشقش می‌شود و نقشه‌اش از مسیر بیرون می‌رود. این یک داستان قدیمی است. احتمالاً می‌توانید حدس بزنید چگونه این اتفاق می‌افتد. دختر موردعلاقه او در شهر نیویورک بود؛ بنابراین دارا به نیویورک نقل‌مکان کرد و به برادرش در یک شرکت سرمایه‌گذاری در امور بانکی پیوست.

سرانجام دارا به این نتیجه رسید که بانکداری و پروژه‌های کوتاه‌مدتی که روی آنها کار می‌کرد، محقق نمی‌شود. او بیشتر به تعهد طولانی‌مدت و کار با یک تیم علاقه داشت و می‌خواست چیزهای بزرگی بسازد.

بری دیلر، غول رسانه‌ای هم در حرفه دارا، کاتالیزور بود. آنها زمانی با هم آشنا شدند که بری، مشتری دارا در شرکت بانکی نام داشت. دارا، او را تحسین کرد و از فرصت‌ها برای همکاری با این شخص در سرمایه‌گذاری‌های جدید مانند خرید شرکت‌هایی مثل Ticketmaster و Expedia استفاده کرد.

از دارا خواسته شد تا به‌عنوان مدیرعامل Expedia نقش خود را در مقام یکی از تأثیرگذارترین مدیران در کشور ثبت کند. او شرکت‌های رقیب را خریداری و Expedia را به‌عنوان یکی از 2 برند برتر در صنعت خودش مطرح کرد. در آن زمان، خسروشاهی بیش‌ازحد در نقش خود جا افتاده و راحت بود. در همین زمان اوبر با دارا تماس گرفت.

حالا 5 سال از زمانی که دارا زمام امور اوبر را به دست گرفت، می‌گذرد. او این برند را از طریق عرضه اولیه سهام خود رهبری کرد و در بخش‌های جدید گسترش داد. دارا اصالت خود را نشان داد و لحن لازم را برای دگرگونی کامل فرهنگ ایجاد کرد. خطراتی که او متحمل شد، نتیجه داد اما این دستاوردها زمانبر بود.

 

 

پندهایی از دارا

در برابر فرصت‌های غیرمنتظره گارد نگیرید و پذیرای آنها باشید. توصیه دارا این است که برای حرفه خود بیش‌ازحد برنامه‌ریزی نکنید. او گفت: «اگر ایدههای شما خیلی محدود است به محض ایجاد یک چشم‌انداز و فرصت جدید، آن را نادیده می‌گیرید.»

عجله نکنید. ساخت کاردستی شما زمان می‌برد! دارا درمورد آنچه ممکن است از دست بدهید، صحبت کرد. او گفت: «اگر وقت خود را صرف هدف‌تان کنید، یک ترکیب حرفه‌‌ای و جادویی رقم می‌زنید. باید بدانید چگونه وقتی زندگی، یک فرصت را در مسیرتان قرار می‌دهد، جهت حرکت خودتان را با آن فرصت در یک راستا قرار بدهید. هدف واقعی خود را شناسایی و آن را با همه چیزهایی که در اختیار دارید، دنبال کنید.»

 به اعتقاد خسروشاهی، همه صاحبان برندهای بزرگ از بزوس و ما گرفته تا استیو جابز در برخی مؤلفه‌ها اشتراک داشتند و یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت همه آنها، تداوم و خسته نشدن به اضافه افزایش دانش به‌صورت روزمره است. این مدیران هرگاه لازم دیدند، تیم‌شان را جوان کردند و از تغییرات نهراسیدند؛ کاری که دارا در اوبر مدام انجام می‌دهد.

 در پایان، مدیرعامل لینکدین با یادآوری یک نصیحت تاریخی از پدر دارا، توجهات را جلب می‌کند: «وقتی یک برند به شما پیشنهاد می‌دهند، فقط باید بگوید، بله، چراکه نه! راه دیگری وجود ندارد. شکست بخشی از فرآیند است اما تمام آن نیست و نباید ناامید شوید.»

 

تگها : اوبر , دارا خسروشاهی , معرفی چهره ها , خسروشاهی , Expedia

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان