فروش قوی، بهرهوری عملیاتی و تمرکز دیجیتال به گروه Lulu کمک کرد رشد سالانه ۷.۳ درصدی درآمد و افزایش ۱۵.۸درصدی سود خالص را ثبت کند.
شرکت Lulu Retail Holdings، سال ۲۰۲۵ را با عملکردی قوی در معیارهای کلیدی عملیاتی و استراتژیک آغاز کرد. این شرکت درآمد سهماهه اول ۲۰۲۵ را ۲.۱ میلیارد دلار گزارش کرد که نسبت به سال گذشته ۷.۳ درصد افزایش داشته است.
رشد سودآور باوجود فشار حاشیۀ سود تبلیغاتی
Lulu، سود قبل از مالیات را ۲۱۴.۱ میلیون دلار اعلام کرد که نسبت به سال گذشته ۶.۴ درصد افزایش داشته و حاشیه سود در ۱۰.۳ درصد ثابت مانده و نشاندهنده کنترل مؤثر هزینه حتی در بحبوحه فعالیتهای تبلیغاتی شدید است. سود خالص با ۱۵.۸ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۵۹.۷ میلیون دلار و حاشیه سود خالص با ۲۵ واحد پایه افزایش به ۳.۴ درصد رسید. حاشیه سود عملیاتی بهتر، هزینههای بهره کمتر و نظم عملیاتی، چنین عددی را رقم زد.
سود ناخالص با ۴ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۴۶۴.۵ میلیون دلار رسید؛ هرچند حاشیه سود ناخالص به دلیل کمپینهای تبلیغاتی طراحی شده برای افزایش مشتری در ایام خاص، ۷۰ واحد پایه کاهش یافت و به ۲۲.۳ درصد رسید. پس از اجاره، حاشیه سود عملیاتی ۸ واحد پایه بهبود یافت و توانایی Lulu در مقابله با فشار تورمی و حفظ سودآوری را نشان داد.

حرکت صعودی بر اساس دستهبندی و بازار
حرکت صعودی درآمد در دستهبندیهای مختلف گسترده بود. فروش مواد غذایی تازه به دلیل تقاضای ناشی از ماه رمضان و بهبود روند مصرف مصرفکنندگان، ۷.۹۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت. کالاهای برقی شاهد رشد چشمگیر ۲۹ درصدی نسبت به سال گذشته بودند که از خرید محصولات با ارزش بالا، نشئت میگرفت. محصولات سبک زندگی باوجود تغییرات ارزشمحور در ترجیحات مصرفکنندگان، رشد ۶.۹ درصدی را تجربه کردند. کالاهای بستهبندیشده مصرفی با افزایش ناچیز ۱.۴ درصدی دستوپنجه نرم کردند؛ زیرا رشد حجم با قیمتگذاری تبلیغاتی تعدیل شد و تمام بازارهای کلیدی در افزایش درآمد نقش داشتند.
امارات متحده عربی، بزرگترین بازار Lulu، ۵.۲ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشت. مواد غذایی تازه ۱۵.۶ درصد و تجارت الکترونیک ۴۰.۱ درصد نسبت به سال گذشته، رشد را تجربه کردند و این اتفاق تا حدودی از طریق مشارکتهای تجمیعی حاصل شد. عربستان سعودی ۱۰.۳ درصد رشد نسبت به سال گذشته را تجربه کرد و با افتتاح فروشگاههای جدید و فروش قوی تقویت شد. عمان ۷.۸ درصد رشد و در صدر همه محصولات، لوازم برقی قرار داشت. قطر و کویت به ترتیب ۶.۷ درصد و ۴.۸ درصد رشد را تجربه کردند و سوپرمارکتها و تجارت الکترونیک از جمله عوامل کلیدی بودند. تجارت الکترونیک، نقشهای استراتژیک بزرگتری را ایفا میکند. استراتژیهای دیجیتال Lulu، جذابیت قابلتوجهی را نشان دادند. درآمد تجارت الکترونیک نسبت به سال گذشته 25.3 درصد افزایش یافت و به ۹۳.۴ میلیون دلار رسید و اکنون ۴.۷ درصد از کل درآمد خردهفروشی را تشکیل میدهد. تعداد مشتریان نسبت به سال گذشته 26.1 درصد افزایش یافت. فروش برچسبهای خصوصی نسبت به سال گذشته 9.5 درصد افزایش نشان میدهد و ۲۹.۳ درصد به درآمد خردهفروشی کمک کرده که نمایانگر اعتماد مصرفکننده به برندهای داخلی Lulu و بهبود حاشیه سود است. Lulu در سهماهه اول ۲۰۲۵، ۵ فروشگاه جدید، ۲هایپرمارکت و ۳ فروشگاه اکسپرس افتتاح و ۲۲۳۳۹ مترمربع به فضای خردهفروشی اضافه کرد. راهاندازی فروشگاههای پرتردد در مکه و مدینه از تقاضای خردهفروشی مبتنی بر گردشگری مذهبی پشتیبانی میکرد. فروشگاههای بیشتری در امارات متحده عربی و بحرین راهاندازی شدند و کل مساحت خردهفروشی Lulu را ۲ درصد افزایش دادند و به ۱.۳۴ میلیون مترمربع رساندند.
این خردهفروش هدف خود را برای راهاندازی ۲۰ فروشگاه جدید برای سال ۲۰۲۵ مجدداً تأیید کرد و ۱۵ فروشگاه دیگر تا پایان سال اضافه خواهند شد. وفاداری و مشارکت، تعامل مشتری را افزایش میدهد. برنامه وفاداری Lulu تقریباً ۹۰۴۰۰۰ عضو جدید را در سهماهه اول اضافه کرد و کل ثبتنام را به ۶.۳ میلیون نفر رساند. این رقم نسبت به 5.5 میلیون نفر در پایان سال مالی گذشته، افزایشیافته است. اعضای وفادار در ۶۵ درصد از کل فروش نقش داشتند. Lulu در گامی استراتژیک بهسوی مشارکت اجتماعی و توسعه خردهفروشی در آینده، تفاهمنامهای با بنیاد اوقاف و امور خیریه، امضا کرد. هدف این همکاری، توسعه فضاهای خردهفروشی جدید همسو با اهداف اجتماعی و اقتصادی دبی و افزودن یک لایه تأثیر اجتماعی به استراتژی رشد Lulu است.

بهبود سلامت ترازنامه
Lulu در طول این ۳ ماه به کاهش بدهیها ادامه داد. بدهی خالص به ۲.۳ میلیارد دلار کاهش یافت. بدهی خالص از ۳.۲ برابر (دسامبر ۲۰۲۴) به ۲.۹ برابر (سهماهه اول ۲۰۲۵) بهبود یافت. با نگاه به آینده، تمرکز همچنان بر ۴ ستون استراتژیک است؛ رشد شبکه فروشگاههای موجود، افتتاح فروشگاههای جدید، بهبود کارایی عملیاتی و آزادسازی ارزش بیشتر از طریق ابتکارات دیجیتال. عملکرد Lulu در ۳ماهه اول سال ۲۰۲۵ الگویی را ارائه میکند که نشان میدهد چگونه خردهفروشی چندکاناله با پشتوانهای قوی از گسترش فروشگاهها و شتاب تجارت الکترونیک میتواند رشد پایدار و سودآور را به ارمغان بیاورد. با رقابتیتر شدن و ادغام دیجیتالی خردهفروشی در شورای همکاری خلیجفارس، Lulu نهتنها بهسرعت در حال گسترش است، بلکه این کار را با سود ناخالص بیشتری انجام میدهد.
منبع: Imagesretailme.com


