درخشش برند نوپای ایرانی در عرصه جهانی

درخشش برند نوپای ایرانی در عرصه جهانی
درخشش برند نوپای ایرانی در عرصه جهانی

 

با توجه به اینکه برند «مل اند موژ» برندی نو پاست، اما طی مدت کوتاهی از تولدش توانسته تا تعداد شعب خود را به میزان چشمگیری افزایش دهد. این برند همچنین حضور پررنگی را در المپیک 2020 توکیو ایفا کرد تا از این طریق جایگاه خود در این عرصه را به اطلاع مخاطبانش برساند. این اقدام علاوه برآنکه نام «مل اند موژ» را فراتر از مرزهای کشور معرفی می‌کرد، بلکه راه را برای حضور در بازارهای جهانی هموارتر می‌کرد.

این برند در تلاش است تا با تمرکز بر فرآیندهای درونی، سازمان آماده‌تری برای رویارویی با چالش‌های آینده داشته باشد. در همین رابطه گفت وگویی را با علیرضا نخجوانی، مدیرعامل هلدینگ «دایا» و سهامدار برند «مل اند موژ» ترتیب داده‌ایم که شرح کامل آن در ادامه آمده است.

 

لطفا در رابطه با انتخاب «مل اند موژ» به عنوان کمپانی تامین‌کننده لباس کاروان المپیک توکیو2020، توضیحاتی ارائه دهید.

واقعیت این است، فرآیند انتخاب در ابتدا حتی برای ما هم شفاف نبود. از ماه‌ها قبل، مسابقاتی برگزار شده بود. تعداد زیادی طراح و تعدادی هم برند در این مسابقات که با همکاری بنیاد ملی مد و لباس برگزار شده بود، شرکت کرده بودند و طرح‌های جذابی هم ارائه شده بود، اما متاسفانه مانند یک مزایده با این موضوع برخورد نشده بود و شرکت‌کنندگان از شرایط حمایت مالی یا انتظارات دیگر کمیته ملی المپیک -به عنوان نهاد تصمیم‌گیرنده در این خصوص- مطلع نبودند. متاسفانه این عدم شفافیت منجر به ناتمام ماندن موضوع مسابقه و طراحی لباس شده و به صورت موازی مذاکراتی از سوی کمیته‌ محترم با برخی تشکل‌ها و برندها آغاز شد. اگرچه در ابتدا نتوانسته بودیم به توافقی دست یابیم، اما پس از قطع امید کمیته از همکاری با دیگر برندها، مذاکرات دوباره‌ای آغاز شد که خوشبختانه به سرانجام رسید و منجر به کسب افتخار حمایت برند «مل‌ اند موژـ از کاروان کمیتهی المپیک شد.

 

 

لوگوی جدید «مل‌ اند موژ» بسیار جذاب‌تر از قبلی است، این ایده چرا و چگونه شکل گرفت؟

برند «مل‌ اند موژ» برای پاسخ به نیاز دیگران و بیش از ۱۰ سال پیش در اتریش به ثبت رسیده بود و هویت بصری پیشین آن، متعلق به زمینه‌ فعالیت قبلی این برند بوده است. پس از اطمینان از فعالیت در زمینه‌ طراحی، تولید و عرضه‌ پوشاک ورزشی و برنامه‌ توسعه‌ مفصلی که در سر داشتیم،‌ تصمیم گرفتیم متناسب با استراتژی‌های جدید برند، هویت بصری آن را هم بازآفرینی کنیم. این اقدام به صورت مشترک با همکاری «گروه مشاوره‌ خیام» و «استودیو وند» انجام شد که از پرافتخارترین فعالان این صنعت هستند. همینطور لوگوی جدید «مل‌ اند موژ»، برای دریافت جایزه‌ی World Brand Design Society نامزد شد.

 

دستاورد برند «مل اند موژ» از اسپانسرینگ پوشاک ورزشی کاروان المپیک چه بود؟

این برند با توجه به نوپا بودن و اینکه نقاط فروش آن به تازگی از ۲۰ شعبه فراتر رفته است، نیاز داشت تا جایگاه و نگاه بلند خود به حضور در این عرصه را به اطلاع مخاطبانش برساند. همسویی با رویداد المپیک، ضمن اینکه نام برند ما را فراتر از مرزهای کشور مطرح می‌کرد و راه را برای حضور در بازارهای جهانی هموارتر می‌کرد، پاسخی بود برای رفع دغدغه‌ همیشگی لباس ملی‌پوشان ایرانی در المپیک.

 

 

شما طی پروسه تامین پوشاک کاروان المپیک توکیو 2020، با چه چالش‌هایی روبه‌رو بوده‌اید؟ (باتوجه به هجمه بالایی از اعتراضات کاربران در فضای مجازی)

شاید بزرگ‌ترین چالش این است که راضی نگه‌داشتن همزمان ذی‌نفعان متعدد، عملاً ممکن نیست. در این مورد از آنجایی که از یک سو مردم -بحق- انتظار دارند تا توقعات و سلیقه‌شان در طراحی تامین شود و از دیگر سو، مسئولان نیز به حدود و سلایقی محدودند، تنها راه رسیدن به یک راهکار مشترک، عدول از خواسته‌ هر یک از طرفین است. بدیهی‌ است برای سازمانی که از نقطه‌ تولید الیاف تا ریسندگی و بافندگی و طراحی و دوزندگی و عرضه را در زنجیره‌ ارزش‌های داخلی خود دارد، تولید محصول نهایی -با هر کیفیت درخواستی- ابداً سخت نیست. این احتمالاً مسیری‌ است که پیمودن آن برای برندهایی که در فضاهایی با محدودیت کم‌تر فعالیت می‌کنند، بسیار ساده‌تر است، اما هنگامی که همزمان با رعایت اصول زیبایی شناختی در طراحی،‌ ناچار به رعایت سلايق متعدد، اصول و محدودیت‌ها باشید، باید بپذیرید که محصول نهایی متاثر خواهد شد.

مضاف بر این، همواره منتقدانی در تمامی عرصه‌ها حضور دارند که جز نقد غیرمنصفانه، مشارکت دیگری نداشته و نخواهند داشت. این را هم در نظر داشته باشیم که اغلب زیر سوال بردن اقدامات دیگران، بسیار ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر از پیش‌قدم شدن برای اقدام بهتری‌ است. اگرچه اعتراضات متوجه طراحی پوشش خانم‌های حاضر در کاروان بود که به عهده‌ برند «مل ‌اند ‌موژ» نبوده است، اما ما خود را مبرا از خطا ندانسته و بدون از دست دادن انگیزه، در ادامه‌ مسیر دست از تلاش برنخواهیم داشت.

از سوی دیگر، برای اولین بار در تاریخ المپیک ایران، به پیشنهاد ما و همراهی کمیته محترم المپیک، همزمان با برگزاری مسابقات، لباس هواداری کاروان المپیک ایران از سوی برند «مل‌ اند موژ» در فروشگاه‌های این برند و به صورت اختصاصی روی وب‌سایت دیجی‌کالا عرضه شد که کمپین مشترک فروش و اطلاع رسانی از سوی «مل‌ اند موژ» و «دیجی‌کالا» را نیز بسیار اثربخش ارزیابی می‌کنیم؛ به نحوی که به دفعات کالای هواداری را بازتولید و در فروشگاه‌ها عرضه کردیم. این اولین بار بود که کمیته المپیک علاوه بر دریافت حمایت مالی، از فروش محصولات هواداری در بازار نیز منتفع شد.

 

 

لطفا در ادامه پیرامون شرایط کنونی برند «مل اند موژ» در عرصه تولید توضیح دهید.

به عنوان یک حرکت آرام و مستمر، در حال تلاش برای بهبود روز افزون تمامی فرآیندهای کسب و کارمان هستیم، از عرضه‌ محصول با کیفیت و قابل رقابت در عرصه‌های بین‌المللی گرفته تا طراحی متناسب با سلیقه و نیاز بازار و نیز ارائه‌ دسترسی آسان به محصولات در سراسر ایران. افزون بر این‌ها، توجه ویژه‌ای به مشتریان و همسویی با نیازهای‌شان داریم.

 

برنامه توسعه این برند تا پایان 1400، چطور رقم خواهد خورد؟

از آنجایی که با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده در بازار به واسطه‌ همه‌گیری بیماری کرونا، با ابهام و عدم قطعیت زیادی مواجهیم، سعی داریم تا با تمرکز بر فرآیندهای درونی، سازمان آماده‌تری برای رویارویی با چالش‌های آتی داشته باشیم؛ اقداماتی نظیر حفظ ارتباط مداوم با مشتری، اطمینان از خدمات‌رسانی شایسته در شعب و نقاط فروش، ترجیح کیفیت به کمیت در تعداد شعب و تعداد کالای فروش ‌رفته و در نهایت فعالیت در تمامی حلقه‌های زنجیره‌ ارزش صنعت پوشاک، از این دست هستند.

تگها : دایامد , مل اند موژ , دایاتک , علیرضا نخجوانی , المپیک توکیو 2020 , اسپانسرینگ پوشاک ورزشی , کاروان المپیک

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان