آدیداس؛ از ساخت کتانی با قابلیت بازیافت کامل تا نوستالژی‌سازی

آدیداس؛ از ساخت کتانی با قابلیت بازیافت کامل تا نوستالژی‌سازی
آدیداس؛ از ساخت کتانی با قابلیت بازیافت کامل تا نوستالژی‌سازی

آدیداس به‌عنوان یکی از برترین برندها در حوزه ورزش همواره با خلاقیت‌ها و اقدامات عجیب و غریب، مشتریانش را متحیر می‌کند و این‌بار نوبت به انجام دو کار بزرگ و متفاوت رسیده تا از این طریق بیش از پیش، قدرت برند آلمانی به رخ جهانیان کشیده شود.

آدیداس در مسیر ساخت کفش‌هایی با قابلیت بازیافت کامل به پیشرفت‌هایی دست یافته است. خودروی شما و کفش‌های ورزشی که به پا دارید بیش از آنچه تصور می‌کنید، نقاط مشترک دارند! برای نمونه هر دو عملیات بازیافت را به یک مبارزه واقعی بدل می‌کنند. با این حال، اگرچه حدود ۸۰ تا صددرصد یک خودرو را می‌توان بازیافت کرد اما کفش‌های ورزشی قابل بازیافت هنوز فاصله زیادی با واقعیت دارند. تخمین‌ها نشان می‌دهند پس از مدتی استفاده، مقصد ۹۰درصد از این کفش‌ها در محل دفن زباله است.

 سال گذشته، این شرکت تولید پوشاک ورزشی همکاری با ۲۰۰ نفر را آغاز کرد تا ایده یک کفش مخصوص دویدن را به آزمایش بگذارد؛ کفشی که «اولترابوست دی‌ان‌ای لوپ» نام دارد. آدیداس از این افراد درخواست می‌کرد کتانی را تست کنند و بازخورد خود را در مورد این مدل با مسئولان برند در میان بگذارند تا غول آلمانی بتواند گام ضروری بعدی را در افزایش تعداد مخاطب خود برای این مدل از کفش‌های قابل بازیافت بردارد. فاز بعدی این آزمایش شامل استفاده از هزار‌و۵۰۰نفر خواهد بود و پس از به پایان رسیدن آزمایش، کفش‌ها به آدیداس بازپس داده می‌شود تا به محصول دیگری تبدیل شود. تعدادی از برندهای ورزشی دیگر هم در تلاش برای تولید کفش‌های ورزشی قابل بازیافت یا حداقل کفش‌هایی هستند که زیان کمتری به محیط ‌زیست وارد کنند. این فهرست تاثیرگذار شامل برندهای آلبردز، کانورس، اورلین، نایک و ریباک است. برای ساخت کفش‌ها از مواد مختلفی مانند چرم، برزنت، لاستیک یا صمغ استفاده می‌‌شود و پیچیدگی‌های دیگری هم مثل بهره بردن از چسب وجود دارد. آدیداس مدعی شده مدل‌ مورد اشاره به ‌طور کامل از «پلی‌اورتان» قابل ارتجاع با حرارت ساخته می‌شود. باید توجه داشت که آدیداس، «اولترابوست دی‌ان‌ای‌لوپ» را به‌طور کامل از پلی‌اورتان ساخته و در این روند از هیچ‌گونه چسبی برای ساخت آن استفاده نکرده است و در پایان استفاده می‌توان کفش‌های ورزشی را شست و آن‌ را لوله و سپس ذوب کرد. پس از آن به این ماده، مدل جدیدی داده و یک جفت کفش جدید ساخته می‌شود. این نوع از ساخت کفش‌های ورزشی منافعی مانند کاهش قابل ‌توجه پسماند دارد که اکنون یا باید سوزانده یا در محل‌های دفن زباله رها شوند. چنین پروژه جالبی بخشی از هدف آدیداس برای حذف تمامی اجزای تولیدشده از پلاستیک خالص از محصولات و  بسته‌بندی‌هایش تا سال ۲۰۲۴ است.

 

 

نوستالژی به سبک آدیداس

برند آدیداس موازی با چنین اقدامات خلاقانه‌ای، کارهای نوستالژیکی را هم در دستور کار قرار داده است.

از جمله اینکه کیت‌های ویژه‌ای را با الهام از لباس‌های قدیمی چند تیم مطرح اروپایی طراحی کرده تا پیام ویژه‌ای را با آنها ارسال کند. «فرل ویلیامز» که قبلا به‌عنوان یک هنرمند شناخته می‌شد، طراحی کیت‌های جدید آدیداس را برعهده دارد. پیام این طراحی‌های جدید اشاره به فوتبال به‌عنوان یک رقابت انسانی بوده و نام کمپین جدید طراحی لباس‌ها هم برگرفته از این مفهوم است. آدیداس با الهام از لباس‌های خاطره‌انگیز تیم‌های رئال مادرید، منچستریونایتد، آرسنال، بایرن‌مونیخ و یوونتوس دست به طراحی جدیدی زده است. به‌طور مثال لباس رئال مادرید همان پیراهنی است که به طرح اژدها معروف بود. تیم در سال 2014 آن را بر تن می‌کرد و مورد استقبال و توجه بسیاری از فوتبال‌دوستان در سراسر جهان قرار گرفته بود. گفته می‌شود رئالی‌ها پیش از دیدار اخیر مقابل بارسلونا حین گرم کردن از همین لباس استفاده کردند تا به نوعی کمپین جدید آدیداس هم آغاز به کار کند. این برند محبوب آلمانی در طول سالیان متمادی، ارتباطی عاطفی با باشگاه‌های ورزشی تحت اسپانسری خودش برقرار کرده و به همین دلیل گاهی از طریق اقدامات نوستالژیک، علاوه‌بر افزایش سود به تداوم روابط دوستانه کمک می‌کند. آدیداس در طول سالیان اخیر رقابت تنگاتنگی با نایک در عرصه اسپانسری تیم‌های ورزشی داشته و این داستان کماکان ادامه دارد.

 

منبع: BLOOMBERG.COM

 

 

تگها : خرده فروشی , ماهنامه تجارت طلایی , برند , محیط زیست , آدیداس , دوستدار محیط ‌زیست , بازیافت , adidas , برند آدیداس , نوستالژی , زباله

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان