آمازون و خلاقیتش در مشتری‌‌مداری

آمازون و خلاقیتش در مشتری‌‌مداری
آمازون و خلاقیتش در مشتری‌‌مداری

سبد خرید، راهی برای «مشتری‌مداری» بیشتر

 

آمازون در ادامه خلاقیت‌های بی‌تکرارش، اقدام به ایجاد سبد خرید کرد و مورد استقبال مشتریانش قرار گرفت.

 این سبد خرید که به‌تازگی رونمایی شده مجهز به سنسورهای وزن اجسام و دوربین است و به شما این امکان را می‌دهد تا هنگام قرار دادن جنس موردنظر داخل سبد، آن را اسکن کنید و به این ترتیب دیگر نیازی نیست در صف پرداخت خریدهایتان منتظر بمانید.

این سبدها با نام «Dash Carts» هم چیزی شبیه به «آمازون‌گو» هستند. «آمازون‌گو» فروشگاه‌هایی هستند که به واسطه صدها دوربینی که داخل سقف فروشگاه تعبیه شده، مشتری می‌تواند هر آنچه می‌خواهد را از داخل قفسه‌ها بردارد و بدون اینکه حساب کند، از فروشگاه بیرون برود.

 

 

 

 

 

 

 

«کومار» معاون بخش فناوری و خرده‌فروشی فیزیکی آمازون درباره این سرویس جدید گفت: «انگیزه اصلی ما برای ساخت این سبدها، صرفه‌جویی در وقت مشتری است.» قرار شده از این چرخ‌ها در فروشگاه آمازون در شهرک «وودلند هیلز» در کالیفرنیا استفاده شود. این فروشگاه اواخر سال ۲۰۲۰ افتتاح می‌شود. پروژه راه‌اندازی فروشگاه «وودلند هیلز» آمازون، نوامبر سال گذشته کلید خورد و به‌عنوان زنجیره جدیدی از سوپرمارکت معرفی شد که کاملا با «هول فودز» متفاوت است. البته امکان سفارش و خرید آنلاین از فروشگاه وجود دارد اما مکان فیزیکی به احتمال زیاد اواخر سال بازگشایی می‌شود.

به گفته کومار، این سبدهای جدید بخشی از تلاش‌های آمازون برای محکم کردن ردپایش در بازار 2/1هزار میلیارددلاری خواروبار آمریکاست. سال ۲۰۱۶ آمازون، فروشگاه آمازون‌گو را معرفی کرد و حدس و گمان‌های زیادی وجود داشت که آمازون چنین سخت‌افزاری هم به فروشگاه‌های «هول فودز» اضافه کند.

 هدف از ساخت چنین سبدهایی، صرفه‌جویی در وقت مشتری است و اینکه به راحتی و بدون نیاز به یادگیری بتوانند استفاده از این سبدها را جزو عادات‌شان کنند؛ درست شبیه اتفاق رخ داده با «آمازون‌گو».

Dash Cart یکی از گزینه‌هایی است که آمازون می‌تواند از طریق آن مشتریان را به سمت فروشگاه‌های جدیدش بکشاند. البته این فروشگاه‌ با آمازون‌گو متفاوت است و خبری از دوربین‌های تعبیه شده در سقف نیست تا حداقل اقلام خریداری شده از سوی شما را شناسایی کند. با توجه به اینکه آمازون چندین فروشگاه آمازون‌گو و Go Grocery دارد، معلوم نیست چرا همچنان به دنبال راه‌اندازی فروشگاه‌های فیزیکی است. شاید یکی از دلایلش این باشد که فروشگاه‌های آمازون‌گو از نظر سایز و اندازه نسبت به فروشگاه‌های خواروبارفروشی قابل قیاس نیستند و حتی Go Grocery در سیاتل واشنگتن هم نسبت به آمازون‌گو کوچک‌تر است. اما گویا فروشگاه جدید وودلند هیلز به مراتب بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. بحث حریم خصوصی هم مطرح است. شاید نوع فروشگاه‌های آمازون‌گو که شامل ردیابی و نظارت مشتری بود به نسبت سبدهای هوشمند چندان خوشایند نباشد چون مشتری می‌تواند به خواست و دلخواه خودش از این سبدهای هوشمند استفاده کند اما هنگام ورود به فروشگاه‌های آمازون‌گو، چه خوشش بیاید چه نیاید، تحت نظارت خواهد بود.

 

 

تگها : خرده فروشی , هوشمندسازی , کسب و کار , آمازون , مشتری مداری , جذب مشتری , amazon , سبد خرید , خلاقیت , amazon dash cart , dash cart

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان