آینده خرده‌فروشی و مراکز خرید از زاویه‌ای متفاوت

آینده خرده‌فروشی و مراکز خرید از زاویه‌ای متفاوت
آینده خرده‌فروشی و مراکز خرید از زاویه‌ای متفاوت

آغاز عصر چندمنظوره بودن

در کشورهای اروپایی که محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا برداشته شده، مراکز خرید مجدداً به مردم روی خوش نشان داده‌اند.

این موضوع شور و اشتیاق را افزایش داده و نتایج خوبی به دست آمده است. «گائتانو گراتزیانو»، نایب‌رئیس اجرایی «ADCC-Italia» درمورد بهبود مرکز خرید نظرات خاصی دارد.

او دراین‌باره می‌گوید: «درصد پذیرش در مراکز خرید بین 24 تا 29 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 2020 است؛ کمی کمتر از سال 2019. همه اپراتورها از این مشارکت راضی هستند، زیرا انتظار نداشتیم این بازگشت به‌صورت جمعی انجام شود. مراکز خرید ازجمله اولین سازه‌هایی بودند که محدودیت‌های مربوط به گردش آزاد را اعمال کردند و به‌عنوان عامل انتشاردهنده ویروس از خطرناک‌ترین مکان‌ها محسوب می‌شدند. به‌عنوان حسی از مسئولیت مدنی و مسئولیت‌پذیری، مراکز بلافاصله خود را با شرایط جدید وفق دادند. ابتدا ساعات کار را کاهش دادند، سپس گالری‌ها را به استثنای مغازه‌های مواد غذایی و داروخانه‌ها، به‌طور کامل بستند.»

 

 

همچنین با توجه به آثار منفی اقتصادی بر خانوارها و با وجود افزایش تصاعدی فروش آنلاین، بازگشت انبوه به این معناست که مردم همچنان به مرکز خرید و فروشگاه‌های داخل آن‌ها علاقه‌مند هستند. این مراکز به دلیل کار بزرگی که مدیران مراکز و کارکنان خدمات ضروری مختلف مانند امنیت، نظافت و نگهداری، برای تضمین ایمنی در مرحله اضطراری کرونا انجام داده‌اند، با اطمینان به سر جای‌شان بازگشتند. مدیریت پارکینگ‌ها و ورودی‌ها، مدیریت مسیرهای تونلی برای جلوگیری از تجمع‌های خطرناک، مدیریت فضاهای اختصاص داده شده به صف‌ها برای ورود به مغازه‌ها، مدیریت مقررات بهداشتی (کنترل ماسک، تب سنج، ضدعفونی‌کننده دست و غیره)، مدیریت ضدعفونی در داخل مراکز خرید و روش‌های نظافت جدید، دست به دست هم دادند تا مرکز خرید به مکانی امن و سالم برای خریداران در هر سنی تبدیل شود. به‌دلیل تغییر و اختلالی که کرونا ایجاد کرده، مطمئناً محدودیت‌های اخیر منجربه تغییر چهره مدیر مرکز خرید سنتی می‌شود؛ به‌عنوان مثال به ایتالیا نگاه کنید؛ امروزه میانگین سنی مدیران مراکز خرید در ایتالیا حدود 48-45 سال است و این میانگین سنی، بسیار بالا به نظر می‌رسد. مدیر، دیگر به‌عنوان یک شخصیت تعیین‌کننده برای مدیریت مرکز خرید و یک فارغ‌التحصیل جوان و جدید با جاه‌طلبی‌ها و تمایل زیاد برای مشارکت در نظر گرفته نمی‌شود. این به معنای روش جدید کار و تفکر درمورد همه چیز با ذهنیت کنجکاو و ایده‌های بدیع است که به مرکز خرید اجازه می‌دهد حرکت رو به جلو داشته باشد. پس از تجربه بد شیوع کرونا که بی‌شباهت به یک فاجعه نیست، مراکز خرید با این پرسش‌ها مواجه هستند؛

ـ آیا مقررات عدم رفت‌وآمد در مکان‌های عمومی شلوغ، عادات جدیدی را ایجاد می‌کند؟

ـ آیا شیوه زندگی جدیدی ایجاد می‌شود که به تعداد کمتر فروشگاه‌های فیزیکی، می‌انجامد؟

ـ آیا رفتار جمعی با انتشار ویروس کرونا تضعیف شده است؟

ـ چه مسائلی مراکز خرید را در آینده نزدیک تهدید می‌کنند؟

 

 

نتایج به‌‌دست‌آمده به ما این امید را می‌دهند که دنیای تجارت خرده‌فروشی و به‌ویژه مراکز خرید، به‌طور اساسی تغییر نکند و خرید در مکان فیزیکی هرگز به پایان نرسد. این کنجکاوی در ورود، لمس کردن، اندازه‌گیری و خرید، هرگز با اینترنت جبران نمی‌شود. درعوض، مراکز خرید دست‌دوم با مشکل روبه‌رو می‌‌شوند. در مقابل، مراکز خریدی که بتوانند نقش خود را به‌عنوان محل خرید و تجمع اجتماعی مجدداً تأیید و تقویت کنند و همچنین آن دسته از مراکز خریدی که هنوز نقش محوری خود را در جوامع شهری و حومه شهر ایفا می‌کنند و علاقه به مرکز خرید را به‌عنوان مکانی زنده نگاه می‌دارند، در حالت عادی شکوفا می‌شوند. در 2 سال اخیر مراکز خرید مجبور شدند در مدت کوتاهی تحول یافته و به مکان‌هایی تبدیل شوند که علاوه‌بر خدمات قبلی، چندمنظوره شوند. به‌طور خلاصه تبدیل مرکز خرید به مکانی فیزیکی و مجازی برای کاوش، غافلگیری و سرانجام خرید، آینده صنعت خرده‌فروشی را شکل می‌دهد.

درحال‌حاضر فروشگاه‌ها با نسلی از خریداران روبه‌رو هستند که فروش آنلاین را می‌پسندند و برندهایی مانند «علی‌بابا» و «آمازون» به آنها لذت خرید آنلاین و بی‌دردسر را هدیه کرده‌اند. در این شرایط، از بزرگ‌ترین تا کوچک‌ترین فروشگاه‌ها، همه باید خودشان را با شرایط جدید و تکنولوژی‌های نوین وفق دهند. در واقع فروشگاه‌ها به ارائه برترین تکنولوژی در دسترس خودشان موظف هستند و مشتریان هم با درخواست‌های مناسب خودشان می‌توانند به ایده‌پردازی بهتر و بیشتر مراکز خرید کمک کنند. سال گذشته پیش‌بینی شده بود ترکیب اینترنت، تکنولوژی‌های هوشمند و ربات‌ها، آینده مراکز خرید را به‌طور کامل دستخوش تغییر کرده و باعث شوند مراکز خرید فیزیکی خودشان را نو کنند. این اتفاق، برتری بیش از اندازه صنعت خرده‌فروشی و مراکز خرید را رقم می‌زند. به مرور زمان تجهیزات تکنولوژی به اصلی‌ترین ابزار مراکز خرید تبدیل می‌شوند. با تکنولوژیک‌تر شدن صنعت خرده‌فروشی، فضا معنا و مفهوم چندانی ندارد و ادغام چند فروشگاه یک برند، عادی‌ترین اتفاق ممکن برای یک مارک مجهز به تکنولوژی‌های روز خواهد بود.

 

 

اوضاع فروشگاه‌هایی با عرضه سنتی چه می‌شود؟ آنها به قبول تکنولوژی محکوم هستند وگرنه دور خود می‌چرخند و دیر یا زود به‌خاطر عدم بازدهی و فروش مناسب ناچار به تعطیلی می‌شوند. تلفیق کامپیوتر و دوربین صاحبان مراکز خرید را صاحب چند چشم مصنوعی کرده و وجود یک دستیار کامپیوتری آنالیز به شما کمک می‌کند به‌عنوان فروشنده مناسب‌ترین قیمت را روی اجناس خود ثبت کنید. به کمک تکنولوژی به فروشنده و صاحبان یک فروشگاه هشدار داده می‌شود باید در کدام قسمت، وسایل ضروری‌تر و جالب‌توجه قرار بگیرند و در کدام قسمت مشتری کمتر جذب می‌شود. طبق ادعای کارشناسان مطرح صنعت خرده‌فروشی، افزایش تکنولوژی و ارائه راهکارهای جدید برای خرید بی‌دردسر، 3تا 5 درصد فروش‌ بیشتر برای هر خرده‌فروش و مرکز خریدی به وجود می‌آورد. فروشگاه‌های سنتی در قرن گذشته بسیار کم تغییر کرده‌اند اما با ظهور صنایع جدید و افزایش پیچیدگی خرید مشتریان، به تغییرات و تبدیل فناوری‌های جدید و نوآوری برای حفظ رقابت نیاز است. فروشگاه‌های سنتی که امروزه بخش عمده‌ای از فروش خرده‌فروشی را تشکیل می‌دهند، دوران جدیدی از عصر دادوستد هوشمند را به چشم می‌بینند؛ دگرگونی‌های دیجیتالی که حتی در خیابان‌ها قابل مشاهده است و آینده خرید را تغییر می‌دهد؛ مثلاً به‌وسیله تکنولوژی Wi-Fi proximity، مدیران مجتمع‌های تجاری قادرند مسیرهای پررفت‌وآمد، فروشگاه‌های پربازدید، مدت‌ زمان حضور مشتریان در این فروشگاه‌ها، بازه‌های زمانی که بازدید مشتریان منجر به خرید می‌شود و بسیاری اطلاعات ارزشمند دیگر را به دست آورند.

در کنار تکنولوژی‌های ذکرشده، هوش مصنوعی دارای روندی رو‌‌به‌‌رشد است. مال‌های بزرگ در دنیا با استفاده از این تکنولوژی به دنبال ایجاد دستگاه‌های راهنمایی هوشمند برای خریداران‌ هستند. هنگامی که یک خریدار به دستگاه راهنما نزدیک می‌شود، این دستگاه با استفاده از نرم‌افزار تشخیص بصری، اطلاعاتی در مورد سن، جنسیت، ویژگی‌های فیزیکی و... جمع‌آوری می‌کند و سپس براساس داده‌های جمع‌آوری‌شده و فیلتر پاسخ‌های ممکن، بهترین پاسخ را به کاربر ارائه می‌کند. در سراسر جهان، تعداد زیادی مراکز خرید وجود دارند که از فناوری‌های به‌روز برای جذب مشتری، افزایش رضایت و درنهایت افزایش فروش، بهره می‌برند؛ ازجمله «Simon Property Group» که بزرگ‌ترین بهره‌بردار مال‌ها در آمریکاست، حدود 4 هزار و 800 بیکن را در 192 مال و مرکز خرید تحت پوشش خود مورد استفاده قرار داده و از این فناوری برای ارائه پیشنهادهای سفارشی به مشتریان بهره می‌برد.

 

منبع: MECSC

تگها : صنعت خرده فروشی , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , فروش آنلاین , مرکزخرید , اقتصاد جهان , مراکرخرید , هوش مصنوعی , شیوع بیماری کرونا , تکنولوژی پرداخت , آینده نگری صنعت خرده فروشی , آینده مراکز خرید , گالریا , تکنولوژی روز , ادغام چند فروشگاه , فروش سنتی , مرلکز خرید مدرن , مال های بزرگ دنیا , هوش مصنوعی در فروش

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان