آینده مراکز خرید فیزیکی در عصر دیجیتال

آینده مراکز خرید فیزیکی در عصر دیجیتال
آینده مراکز خرید فیزیکی در عصر دیجیتال
 
آینده مراکز خرید فیزیکی در عصر دیجیتال
تکنولوژی، نفس حیات‌بخش
 
موزیک، سفر، فیلم، بانک و...؛ تفاوتی ندارد کجا باشید. هر جای این کره‌‍ خاکی در محاصره عناصر عصر دیجیتال هستید و  دیگر زمان تجهیز و بهبود مراکز خرید با مصالح و تجهیزات فیزیکی به‌سر رسیده است.
در یک قرن گذشته،  فروشگاه‌هایی که به شکل حضوری محصول عرضه می‌کنند به کندی تغییر کرده‌اند اما در چند سال گذشته فشار از سوی مشتریان برای  دیجیتالیزه کردن مراکز خرید و فروشگاه‌ها، ماجرا را متفاوت کرده و به روند تغییرات سرعت بیشتری بخشیده است. حالا راه کاملا مشخص شده؛ یا مدرن شو یا بمیر!
در حال حاضر فروشگاه‌ها با نسلی از خریداران روبه‌رو هستند که فروش آنلاین را می‌پسندند و برندهایی مانند علی‌بابا و آمازون به آنها لذت خرید آنلاین و بی‌دردسر را هدیه کرده‌اند. در این شرایط از بزرگ‌ترین تا کوچک‌ترین فروشگاه‌ها همه باید خودشان را با شرایط جدید و تکنولوژی‌های نوین وفق دهند. در واقع فروشگاه‌ها موظف به ارائه برترین تکنولوژی در دسترس خودشان هستند و مشتریان هم با درخواست‌های مناسب خودشان می‌توانند به ایده‌پردازی بهتر و بیشتر مراکز خرید کمک کنند. سال گذشته پیش‌بینی شده بود ترکیب اینترنت، تکنولوژی‌های هوشمند و ربات‌ها آینده مراکز خرید را به طور کامل دستخوش تغییر کرده و باعث شوند مراکز خرید فیزیکی خودشان را نو کنند. این اتفاق، برتری بیش از انداز صنعت خرده‌فروشی و مراکز خرید را رقم می‌زند. به مرور زمان تجهیزات تکنولوژی به اصلی‌ترین ابزار مراکز خرید تبدیل می‌شوند. با تکنولوژیک‌تر شدن صنعت خرده‌فروشی، فضا معنا و مفهوم چندانی ندارد و ادغام چند فروشگاه یک برند، عادی‌ترین اتفاق ممکن برای یک مارک مجهز به تکنولوژی‌های روز خواهد بود. اوضاع فروشگاه‌هایی با عرضه سنتی چه می‌شود؟ آنها محکوم به قبول تکنولوژی هستند وگرنه دور خود می‌چرخند و دیر یا زود به خاطر عدم بازدهی و فروش مناسب ناچار به تعطیلی می‌شوند. تلفیق کامپیوتر و دوربین صاحبان مراکز خرید را صاحب چند چشم مصنوعی کرده و وجود یک دستیار کامپیوتری آنالیز به شما کمک می‌کند به عنوان فروشنده مناسب‌ترین قیمت را روی اجناس خود ثبت کنید. به کمک تکنولوژی به فروشنده و صاحبان یک فروشگاه هشدار داده می‌شود باید در کدام قسمت، وسایل ضروری‌تر و جالب توجه قرار بگیرند و در کدام قسمت مشتری کمتر جذب می‌شود. طبق ادعای کارشناسان مطرح صنعت خرده‌فروشی، افزایش تکنولوژی و ارائه راهکارهای جدید برای خرید بی‌دردسر، 3 تا 5 درصد فروش‌ بیشتر برای هر خرده‌فروش و مرکزخریدی به وجود می‌آورد. فروشگاه‌های سنتی در قرن گذشته بسیار کم تغییر کرده‌اند اما با ظهور صنایع جدید و افزایش پیچیدگی خرید مشتریان، به تغییرات تبدیل فناوری‌های جدید و نوآوری برای حفظ رقابت نیاز است. فروشگاه‌های سنتی که امروزه بخش عمده‌ای از فروش خرده‌فروشی را تشکیل می‌دهند، دوران جدیدی از عصر داد و ستد هوشمند را به چشم می‌بینند؛ دگرگونی‌های دیجیتالی که حتی در خیابان‌ها قابل مشاهده است و آینده خرید را تغییر می‌دهد. مثلا به وسیله تکنولوژی Wi-Fi proximity مدیران مجتمع‌های تجاری قادرند مسیرهای پررفت‌وآمد، فروشگاه‌های پربازدید، مدت‌زمان حضور مشتریان در این فروشگاه‌ها، بازه‌های زمانی که بازدید مشتریان منجر به خرید می‌شود و بسیاری اطلاعات ارزشمند دیگر را به دست آورند.
در کنار تکنولوژی‌های ذکرشده، هوش مصنوعی دارای روندی رو‌به‌رشد است. مال‌های بزرگ در دنیا با استفاده از این تکنولوژی به دنبال ایجاد دستگاه‌های راهنمایی هوشمند برای خریداران‌ هستند. هنگامی که یک خریدار به دستگاه راهنما نزدیک می‌شود، این دستگاه با استفاده از نرم‌افزار تشخیص بصری، اطلاعاتی در مورد سن، جنسیت، ویژگی‌های فیزیکی و... جمع‌آوری می‌کند و سپس براساس داده‌های جمع‌آوری‌شده و فیلتر پاسخ‌های ممکن، بهترین پاسخ را به کاربر ارائه می‌کند. در سراسر جهان، تعداد زیادی مراکز خرید وجود دارند که از فناوری‌های به‌روز برای جذب مشتری، افزایش رضایت و در نهایت افزایش فروش بهره می‌برند؛ از جمله Simon Property Group که بزرگ‌ترین بهره‌بردار مال‌ها در آمریکاست، حدود 4 هزار و 800  بیکن را در 192 مال و مرکزخرید تحت پوشش خود مورد استفاده قرار داده و از این فناوری برای ارائه پیشنهادهای سفارشی به مشتریان بهره می‌برد.
 
 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان