ارزشمندترین برندهای جهان در سال 2020

ارزشمندترین برندهای جهان در سال 2020
ارزشمندترین برندهای جهان در سال 2020

تحلیلی بر انتخاب 10 برند برتر دنیا در سال 2020

رشد سریع خرده‌فروشی، تاثیرگذاری تکنولوژی

 

با وجود تاثیرات مخرب اجتماعی، فردی و اقتصادی ویروس کرونا بر صنعت دنیا، رده‌بندی صد برند برتر جهان در سال 2020 ثابت می‌کند ارزش برندهای برتر 5.9 درصد افزایش داشته است.

به عبارت بهتر ارزش مجموع صد برند برتر دنیا، 5 تریلیون دلار آمریکا گزارش شده که معادل کل سرانه تولید ناخالص داخلی ژاپن در یک سال است. از سال 2006  و زمانی که برای اولین بار ارزش مجموع برندهای برتر دنیا به یک تریلیون دلار رسید، ارزش برندهای برتر جهان 245 درصد رشد داشته است.

 جدول صد برند برتر دنیا نشان می‌دهد مارک‌های معتبر دنیا در مقایسه با بحران اقتصادی دنیا در سال 2006، طی دوره شیوع ویروس کرونا بیش‌تر انعطاف‌پذیر و کم‌تر منفعل و در راه فرار بودند  و در یک سال گذشته رشد 227 میلیارد دلاری را در عرصه ارزش برند تجربه کردند.در چنین شرایطی اسامی معتبر تجاری دنیا به مراتب کم‌تر از آنچه تصور می‌شد و انتظار می‌رفت از پیامدهای هولناک ویروس کرونا ضربه خوردند. آمار ثبت شده در بازه زمانی آوریل ( دوره اوج شیوع جهانی ویروس کرونا) در زمینه ارزش برندها در بازارهای جهانی و سهام، نشان‌دهنده آینده‌نگری و سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت برندها، بدون توجه به بحران‌های موقت و محدودکننده است؛ آنچه مانند یک برگ برنده رخ می‌نمایاند.اگر تبعات دوران همه‌گیری ویروس را در نظر نگیریم، ارزش صد برند برتر دنیا 9 درصد افزایش داشت.

 صدر جدول در اختیار آمازون

و آمازون با ۳۲.۹  درصد رشد و ارزش برندی به میزان ۴۱۵.۹ میلیارد دلار در رده اول ارزشمندترین برندهای دنیا ایستاد. این غول بزرگ صنعت خرده‌فروشی که اولین بار در سال 2006 به لیست صد برند برتر دنیا راه یافت، امسال صد میلیارد دلار افزایش ارزش را تجربه کرد؛ تقریبا معادل یک‌سوم کل رشد صد برند برتر دنیا!

 غوغای تکنولوژی

 امسال برندهای عرصه تکنولوژی به پیشتازی در جدول صد برند برتر دنیا ادامه دادند؛ به حدی که بیش از یک‌سوم (37 درصد) مکان‌ها را به خودشان اختصاص دادند و در مجموع 10 درصد رشد ارزش داشتند. اپل با 14 درصد رشد و  352.2 میلیارد دلار ارزش پشت سر آمازون در رده دوم ایستاد و مایکروسافت با 30 درصد رشد و رسیدن به عدد 326.5 میلیارد دلار سرمایه در مکان سوم قرار گرفت.گوگل ضمن در نظر گرفتن برنامه‌‌های متنوع و به‌کارگیری شیوه‌های خلاقانه جدید با مجموع 323.6 میلیارد دلار و افزایش 5 درصدی جایگاه چهارم را اشغال کرد.

غوغای آسیایی‌ها

برندهای آسیایی یک‌چهارم رتبه‌های صد برند برتر دنیا را از آن خودشان کردند. چینی‌ها با 17 برند سرآمد هستند و علی بابا که با 16 درصد افزایش، ارزش برندش به 152.5 میلیارد دلار رسید در رده ششم یک پله بالاتر از تنسنت به عنوان ارزشمندترین برند چینی انتخاب شد. نکته جالب، ارزشمند شدن عناصری مانند خلاقیت و ابتکار از یک سو و افزایش استقبال از خریدهای اینترنتی از سوی دیگر است. درچنین بستری، برند تیک توک که درزمینه تولید ویدئوهای محتوایی کوتاه در شبکه‌های اجتماعی فعال شده، بیش‌ترین رشد را به عنوان تازه‌وارد لیست صد برند برتر دنیا داشت.ارزش 16.9 میلیاردی، این برند را در رده هفتادن ونهم قرار داد. در واقع تداوم رشد برندهای برتر نشان می‌دهد با وجود کرونا اوضاع بهتر از بحران اقتصادی سال‌های 2008 و 2009 است و برندها چون ارزش سرمایه‌گذاری و برندسازی ر ا بهتر درک کرده‌اند، قدرتمندتر از یک دهه قبل با مشکلات مواجه می‌شوند.در دورانی که کرونا به بزرگ و کوچک دنیای تجارت رحم نمی‌کند، سرمایه‌گذاری مناسب، راه نجات مناسبی تلقی می‌شود.

وجه تمایز خرده‌فروشی

 صنعت خرده‌فروشی به کمک عنصر مهمی به نام «تجارت الکترونیک»، سریع‌ترین رشد(21 درصد) را نسبت به سایر عرصه‌ها در جدول برندهای برتر تجربه کرد و قدرت خودش را به معرض نمایش گذاشت. بیش از نیمی از برندها درعرصه رسانه و سرگرمی‌سازی در جمع 20 برند دارای سریع‌ترین رشد دیده می‌شوند.نت فلیکس با 8 پله صعود ، 34 درصد افزایش رشد و ارزش 45.9 میلیارد دلاری به رده بیست و ششم رسید. اینستاگرام با 15 پله صعودو ارزشی به اندازه 41.5میلیارد دلار به رده بیست ونهم ارتقا یافت. لینکدین 29.9 میلیارد دلاری، 18 درصد افزایش ارزش داشت و ایکس باکس هم با 19.6 میلیارد دلار ارزش برند22 پله جهش را تجربه کرد تا به رده شصت و پنجم برسد.برندهایی مانند آمازون، علی بابا و جی دی به لطف خلاقیت و چابکی در دوران کرونا همپا با نام‌های سنتی‌تری مانند والمارت و به کمک تجارت الکترونیک رشد کردند. تجارت الکترونیک و فروش آنلاین به برندهای ورزشی و آن دسته از صاحبان صنایع که در تعامل مستقیم و مثبت با مشتریان بودند هم کمک زیادی کرد؛ به حدی که «لولولمون» با تغییر کاربری از تولید لباس یوگا به عرضه البسه‌ سایر ورزش‌ها 40 درصد رشد ارزش برند داشت و سرمایه خودش را به 9.7 میلیارد دلار رساند. در واقع خلاقیت و نوآوری عاملی است که مانع سقوط ارزش برندها در عصر کرونا شده است. نام‌های معتبری مانند آمازون، اپل و گوگل ضمن آسان‌تر کردن دریافت خدمات برای مشتریان با راهکارهای خلاقانه، آینده بهتری برای خودشان ترسیم کرده‌اند.

 نکات کلیدی

مسترکارت به لطف توجه به مولفه‌هایی مانند زنجیره قدرتمند مشتریان، تلاش برای بهبود اکوسیستم جغرافیایی و البته ارتباط تنگاتنگ با خریداران برای اولین بار در جمع صد برند برتر قرار گرفت.

علاوه بر «تیک توک»، «unitedhealthcare»،  بانک چین، لنکوم و پپسی هم برای نخستین بار در زمره صد برند برتر دنیا جای گرفتند.

برندهای مرتبط با محیط زیست و اکوسیستم، امسال بیش‌تر مورد توجه قرار گرفتند و برند «هایر» با قرار گرفتن در رده شصت و هشتم، پرچمدار این مدل برندها بود.

برندهای آمریکایی بیش از نیمی و آسیایی‌ها یک‌چهارم لیست صد برتر دنیا را به اشغال خودشان درآورده‌اند. پس از چین با 17 برند، ژاپن با 2 نام تویوتا و ان تی تی، بیش‌ترین سهم را در بین آسیایی‌ها داشت.

از آنجایی که پایداری یک برند برای مشتریان اهمیت زیادی دارد، مردم امسال به اسامی قدیمی در تولید لوازم لوکس روی خوش نشان دادند و بر این اساس، 4 برند لوکس به سردمداری لوئی ویتون رده نوزدهمی (با ارزش برندی معادل 51.8 میلیارد دلار) در جمع صد برند برتر دنیا دیده شدند.

از مجموع 10 برند برتر دنیا، 8 برند آمریکایی هستند و 2 برند دیگر به صنعت خرده‌فروشی اختصاص دارد.لازم به توضیح است که  مک دونالد نماینده  صنعت غذا و نوشیدنی (یکی از زیرشاخه‌های خرده‌فروشی) محسوب می‌شود و صددرصد فعالیتی مرتبط با این صنعت دارد.

 

منبع: Imagesretailme.com

 

تگها : ماهنامه تجارت طلایی , برند , ریتیل , مراکرخرید , برندهای جهانی , موفقیت

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان