استراتژی جدید علی‌بابا در خرده‌فروشی

استراتژی جدید علی‌بابا در خرده‌فروشی
استراتژی جدید علی‌بابا در خرده‌فروشی

علی‌بابا با استراتژی «خرده‌فروشی جدید» که زمانی مورد تحسین قرار گرفته بود، مواجه است. در سال‌2017،  مدل جدید خرده‌فروشی جدید در گزارش‌های درآمد علی‌بابا به چشم آمد. اصطلاح «خرده‌فروشی جدید» که ازسوی غول تجارت الکترونیک چینی ابداع شده به ادغام یکپارچه خرده‌فروشی آنلاین و آفلاین اشاره دارد. از 6سال پیش، علی‌بابا در‌حال بررسی این استراتژی به‌سر می‌برد، زیرا به‌دنبال تخلیه برخی از دارایی‌های خرده‌فروشی آفلاین خود است. جو تسای، رئیس علی‌بابا در اشاره به درآمد سه‌ماهه اخیر برندش، فاش کرد علی‌بابا کمیته مدیریت سرمایه تشکیل داده تا روی واگذاری دارایی‌های «غیر‌اصلی» از‌جمله چندین کسب‌وکار فیزیکی خرده‌فروشی کار کند. تسای در این تماس گفت: «برای ما منطقی است از این مشاغل خارج شویم اما با توجه به شرایط دشوار بازار، این کار به زمان نیاز دارد.

 

 

ما به کار روی پروژه خودمان ادامه خواهیم داد.» درست قبل از اینکه علی‌بابا درآمد خود را منتشر کند، رویترز گزارش داد این شرکت تجارت الکترونیک به‌دنبال فروش نام تجاری خواربارفروشی مبتنی بر فناوری خود Freshippo و RT-Mart است. به گفته تسای، با گذشت دوماه از سال مالی 2024 علی‌بابا، این برند از سرمایه‌گذاری‌های غیر‌اصلی به ارزش 1.7میلیارد دلار خارج شده است. این توسعه با استراتژی خرده‌فروشی جدید علی‌بابا تفاوت دارد. طبق گزارش سالانه علی‌بابا در سال‌2017، جایگزینی «تجارت الکترونیک»، خرده‌فروشی جدیدی خواهد بود که در آن «تمایز بین خرده‌فروشی آنلاین و آفلاین منسوخ می‌شود». در این گزارش آمده است: بزرگ‌ترین روندی که می‌بینیم، ادغام خرده‌فروشی آفلاین و آنلاین برای یک تجربه خرده‌فروشی جدید است و در آن تعاملات بین ترافیک مصرف‌کننده، مکان موجودی و فضای خرده‌فروشی با استفاده از داده‌های بزرگ و فناوری‌های اینترنت تلفن همراه تغییر می‌کند؛ برای مثال، مصرف‌کنندگان می‌توانند هنگام خرید و آزمایش محصولات در یک فروشگاه خرده‌فروشی فیزیکی با توصیه‌های مبتنی بر مکان از طریق تلفن همراه خود، سفارش دهند. ما با استفاده از مقیاس مصرف‌کننده، داده‌ها و قابلیت‌های تکنولوژیکی خود برای ارتقای تجربه مصرف‌کننده و بهبود کارایی در کل زنجیره ارزش، نقش مهمی در این تحول ایفا خواهیم کرد.

 

 

به مدت 6سال یا بیشتر، علی‌بابا روی انجام این ماموریت کار کرد؛ به این امید که روزی از اقتصاد آفلاین جدا شود، زیرا اطلاعات مصرف‌کننده و فناوری برای ارتقای خرده‌فروشی سنتی را در اختیار داشت. در سال2016، این شرکت اینترنتی با افتتاح سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای خود، Freshippo

که دارای ایستگاه‌های تسویه‌حساب خودکار با قابلیت پرداخت صورت‌حساب است، وارد فضای خرده‌فروشی سنتی شد. کاربران می‌توانند از طریق اپلیکیشن علی‌بابا (این ابزار، اقلام را بر‌اساس سوابق خرید فرد نمایش می‌دهد) به‌صورت آنلاین سفارش دهند. پرداخت‌ها از طریق پلتفرم فین‌تک وابسته علی‌بابا

Alipay انجام می‌شود. سپس الگوریتم‌های علی‌بابا کارآمدترین مسیر برای تحویل سفارش‌ها محاسبه می‌کنند. محصولات معمولا در 30دقیقه، برای مشتریانی در 3کیلومتری یک مکان

Freshippo

ارسال می‌شوند. علی‌‌بابا به همکاری با برندهای خارجی در ساخت امپراتوری خرده‌فروشی آفلاین خود ادامه می‌دهد. در سال2017، 2.88میلیارد دلار در

Sun Art،

مالک زنجیرهRT-Mart، سرمایه‌گذاری کرد. سپس در سال2020، 3.6میلیارد دلار دیگر را خرج کرد و 72درصد از سهام این سوپرمارکت را خرید. فضای فیزیکی خرده‌فروشی در چین به یک حمام خون تبدیل شد. سه‌سال اختلال به‌خاطر شیوع کرونا همراه با افزایش کالاهای ارزان تجارت الکترونیک منجر به کاهش هزینه‌های آفلاین شده است. در این شرایط، مصرف‌کنندگان چینی کمربند خود را در رکود اقتصادی مداوم محکم می‌کنند. اپراتورهای خرده‌فروشی، خود را با مصرف‌کنندگانی که به‌طور فزاینده‌ای حساس به قیمت هستند، درگیر و همچنان با نرخ‌های اجاره بالا دست و پنجه نرم می‌کنند. ادی وو، مدیر اجرایی علی‌بابا در آخرین اظهاراتش گفت: «ما به این نتیجه رسیدیم برای حفظ مزیت رقابتی خود، باید سرمایه‌گذاری خود را افزایش دهیم و رویکرد تهاجمی‌تری اتخاذ کنیم تا بتوانیم رشد لازم را به دست آوریم.» واضح است خرده‌فروشی جدید دیگر یکی از محرک‌های اصلی رشد این غول نیست.

منبع: Techcrunch.com

تگها : اقتصاد , خرده فروشی , سرمایه گذاری , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , برند , علی بابا , خرده فروشی آنلاین , خرده فروشی آفلاین

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان