اقتصاد مقاومتی و نقش فروشگاه‌های زنجيره‌ای

اقتصاد مقاومتی و نقش فروشگاه‌های زنجيره‌ای
اقتصاد مقاومتی و نقش فروشگاه‌های زنجيره‌ای

اقتصاد مقاومتی در حالی در كشور مطرح شده است كه بحران های گوناگون روز به روز بیشتر دامن جهان و همینطور ایران را می‌گیرد، لذا در سال‌های اخیر اقتصاد ملی ایران دچار دگرگونی‌های اساسی شد و با تكانش‌های جدی روبرو بود، كه حاصل از تشدید ظالمانه تهدیدها و تحریم‌های یكجانبه آمریكا تنها یك سوی آن است و از سویی دیگر بروز بحران انرژی در جهان و بروز پاندمی تنها بخشی از آن محسوب می‌شود.

به گزارش خط بازار، وجود لایه‌های مختلف دلالی گری، عدم مدیریت چرخه تولید و بها دادن به تولیدات داخلی، عدم رویكرد مناسب در مدیریت قاچاق كالا به كشور و … همه و همه دست به دست یكدیگر دادند تا آنچه شد كه داریم نظاره می‌كنیم. در شهرهای بزرگ و كلان شهر ها به دلیل رشد سرسام آور نقدینگی و طبع آن تورم خرده فروشی‌ها مبتلا به رقابتی تنگاتنگ شدند و هر روز این رقابت شدید تر می‌شود.

 

 

وجود دلالی‌های گسترده در تمامی سطوح توزیع كالا از دست تولید كننده تا مصرف كننده یكی از عومل اصلی تورم و گرانی عنوان می‌شود، بطوری كه گاها تولید كننده محصول خود را با زیان به دلال می‌فروشد و دلال با چندین برابر سود آن را گرانتر به دست مصرف كننده می‌رساند.

در این میان فروشگاه‌های زنجیره ای نقششان پر رنگتر می‌شود. این فروشگاه‌ها كه با توان مالی بالا نسبت به اسلاف خود اقدام به تهیه كالا می‌كنند، به دلیل اینكه از تیم خرید حرفه‌ای و توان مالی بالا برای حجم خرید بالاتر برخوردار هستند به شدت توانمندی این را دارند تا دست دلالان را از بازار مصرف اقلام ضروری مردم كوتاه كرده و به روند كاهش موج تورمی حاكم بر اقتصاد ایران كمك كنند.

 

 

طبیعتا این نه تنها كشتریان و مصرف كنندگان نهایی هستند كه از این باب سود می‌برند كه تولید كنندگان هم از این مهم با توجه به قطع دست دلالان منتفع شده و تولیدات خود را خارج از بازار مافیایی حاكم بر شبكه توزیع مویرگی اقلام ضروری عرضه می‌كنند.

البته هركاردی طبیعتا آسیب شناسی های خود را دارد و ضرورت كار پژوهشی توسط متخصصان در این حوزه را می‌طلبد، اما آنچه كه روشن است عرضه كالاها و اقلام ضروری توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای به طور ملموس باعث كاهش قیمت تمام شده برای مصرف كنندگان شده است.

 

منبع:خط بازار

تگها : اقتصاد مقاومتی , اقتصاد ملی , بروز پاندمی , خط بازار , مصرف كنندگان , توزیع مویرگی اقلام , دلالی‌های گسترده

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان