بامبو، جادوی هزاره جدید برندهای تولیدی و خدماتی

بامبو، جادوی هزاره جدید برندهای تولیدی و خدماتی
بامبو، جادوی هزاره جدید برندهای تولیدی و خدماتی


بامبو، جادوی هزاره جدید برندهای تولیدی و خدماتی 

عنصر پایداری در تجارت قرن بیست و یکم مفهومی متفاوت و کلیدی‌تر از همیشه دارد.
مردم عصر حاضر به دلیل اینکه بیش از اسلاف‌شان نگران محیط زیست هستند، خیلی زیاد کلمه پایداری به گوش‌شان خورده و با آن آشنا هستند. اجازه بدهید با یک آمار جالب نظر شما را به ماجرای زیست‌محیطی پیرامونمان جلب کنم؛ نیمی از مجموع 5/7 میلیارد جنگلی که سراسر کره زمین را احاطه کرده به قصد مصارف انسانی شکل اولیه خودش را از دست داده یا کاملا از بین رفته است. علاوه‌بر این، عواملی زیست‌محیطی مانند گرم شدن زمین، تغییر شرایط پوسته زمین و مخاطرات به وجود آمده توسط انسان‌ها هم نقش مهمی در تخریب اکولوژی جنگل دارد. در مطلب قبلی درباره نقش پایداری در برندهای فشن صحبت کردم و حالا مایلم اندکی درباره عنصر پایداری در سایر زمینه‌های صنعت برندینگ توضیحاتی بدهم. مهم‌ترین شاخصه یک برند موفق، جایگاهی است که برای خودش نزد مشتریان می‌سازد. درحالی که بیشتر صاحبان برند از «وضعیت و موقعیت» می‌گویند، من موضوعی به نام رشد و پایداری برندها را در جایگاه بالاتری درجهت ساخته شدن یک نام تجاری معتبر می‌بینم. در حال حاضر چندین برند نامدار خودشان را متعهد به اصل پایداری کرده‌اند و با محصولات‌شان هیچ‌گونه آسیبی به طبیعت نمی‌زنند.

تمهید برند «گرینگتون» 
گرینگتون به‌عنوان یک نام مطرح در بازارهای بین‌المللی از پروژه «موسوبامبو» در تولیداتش استفاده می‌کند که اتفاقا این تکنولوژی خیلی سریع و فراگیر شده. گیاه بامبو 20 درصد پایدارتر و صددرصد مقاوم‌تر از بلوط است. در واقع گرینگتون در طراحی، ساخت و تولید تمام مبلمان‌هایش از «موسوبامبو» بهره می‌برد. بنا بر اعتقاد مدیران گرینگتون نباید اسرافی در تولیدات به وجود بیاید و به همین دلیل حتی ضایعات لباس‌ها و تولیدات هم توسط ماشین مخصوص به مواد قابل بازیافت و استفاده تبدیل می‌شود. من از هند آمده‌ام و می‌دانم آنجا در ساخت تمامی مبلمان‌ها از بامبو استفاده می‌شود و همه به خوبی از لطافت و جذابیت این محصول اطلاع دارند. بامبو گیاهی است که هرروز 24 تا 48 اینچ رشد می‌کند. این گیاه بین 6 تا 8 سال عمر دارد اما در تمام طول عمرش، رشد مفیدی می‌کند وپس از بازایستادن از تکامل، رشدش متوقف شده و می‌میرد. با استفاده از سیستم ریشه‌ای وسیع، محصولات بامبو از فرسایش خاک جلوگیری می‌کنند. در این حالت به گیاهان اکسیژن بیشتری می‌رسد و آنها از دی‌اکسیدکربن بیشتری بهره می‌برند. در این حالت، استقبال برندها و محیط زیست از بامبو چندان عجیب نیست! در این بین برخی برندها به خوبی و در سطحی وسیع از چوب بامبو نهایت بهره را می‌برند چون می‌دانند کاملا سازگار با طبیعت بوده و در آینده نیز از آن استفاده خواهد شد. در حال حاضر برند مطرح ایکیا یک درصد از سود فروش کلی خودش را از طریق فروش مبلمان طراحی شده با چوب بامبو به چنگ می‌آورد. البته ایکیا در حال حاضر پا را فراتر برده و قصد دارد به‌زودی تکنولوژی مبلمان کاغذی را عملی کند و محصولاتش را در اختیار مشتریان بگذارد. چنین روشی به بهبود سطح ماندگاری محصولات و مبلمان‌ها کمک زیادی می‌کند.
 
 جایگزینی برای کتان 
یکی از دلایل محبوبیت روزافزون بامبو، مزیت‌هایش در مقایسه با کتان است؛ آنچه باعث شده به مرور زمان جای کتان را بگیرد. به هرحال بامبو خیلی خوب توانایی جذب و حل شدن در آب را دارد و همین عامل برتری و محبوبیتش نزد سازندگان پوشاک برندها را به وجود آورده است. این پارچه (بامبو) رطوبت را در پوست‌تان از بین می‌برد و شما را خشک و با حالتی راحت‌تر به تصویر می‌کشد، پس بهتر است بامبو را جدی بگیرید!

 بامبو، استیل هزاره جدید 
به نظر می‌رسد با روند پرشتاب فعلی تا یک دهه دیگر، اکثر برندهای خدماتی به‌خصوص آنهایی که کار تولیدی انجام می‌دهند، هم برای افزایش کیفیت و هم به جهت حفظ کره زمین از آلاینده‌ها، از بامبو بیش از بقیه مواد استفاده خواهند کرد. روند فعلی برای بسیاری از صاحبان برندها که اتفاقا علاقه زیادی به حفظ محیط زیست دارند، چندان مطلوب نیست، پس شاید بتوان با تمهیدات به ظاهر آسانی مانند استفاده بیشتر از ضدآلاینده‌هایی مانند بامبو، زمین را تا حدود زیادی از خطر انقراض زودهنگام برخی گونه‌های جانوری و گیاهی نجات داد.
نویسنده: ریتش موهان 
منبع: retailritesh.com

 


 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان