برنامه‌های آتی برند اپل در زمینه خرده‌فروشی

برنامه‌های آتی برند اپل در زمینه خرده‌فروشی
برنامه‌های آتی برند اپل در زمینه خرده‌فروشی

اپل با هدف نفوذ بیشتر به چین و سایر بخش‌های آسیا و درعین‌حال بازسازی مکان‌های مستقر در ایالات‌متحده و اروپا در حال کار روی طرح‌هایی برای گسترش و احیای زنجیره خرده‌فروشی خود است.

به گفته افراد مطلع، سازنده آیفون درحال بحث درمورد افتتاح 15فروشگاه جدید در سراسر منطقه آسیا-اقیانوسیه، پنج مکان در اروپا و خاورمیانه و چهار شعبه دیگر در ایالات‌متحده و کانادا تا سال2027 است. افرادی که خواستند نام‌شان فاش نشود، گفتند این برند همچنین قصد دارد 6فروشگاه در آسیا، 9فروشگاه در اروپا و 13فروشگاه در آمریکای شمالی بازسازی کند یا برای آنها تغییر مکان در نظر بگیرد. در مجموع، این برند 53فروشگاه جدید، تغییر مکان یا بازسازی‌شده را طی چهار سال آینده افتتاح می‌کند.

اپل بعد تازه‌ای را به فعالیت خرده‌فروشی ۲۲ساله‌اش که یکی از مورداحترام‌ترین زنجیره‌های زنجیره‌ای در جهان است اضافه کرده اما در سال‌های اخیر با مشکلات همه‌گیری، خدمات مشتری و ناآرامی‌های کارگری دست و پنجه نرم کرده است. ایده این است که برند اپل در بازارهای روبه‌رشد مانند هند گسترش یابد و درعین‌حال تجربه بهتری را برای مصرف‌کنندگان در ایالات‌متحده و اروپا فراهم کند.

به گفته مردم، برجسته‌ترین فروشگاه‌های جدید موردبحث یا درحال‌توسعه شامل سه فروشگاه در هند، اولین پایگاه این برند در مالزی و ارتقای مکان تاریخی اپل در مرکز خرید اپرا پاریس است. همچنین به‌زودی یک فروشگاه در ایستگاه برق Battersea در لندن افتتاح می‌شود و این برند درحال برنامه‌ریزی یک مکان اضافی در میامی است و یک فروشگاه شاخص برای پلازا معبد در شانگهای در نظر گرفته شده است.

برخی زمان‌بندی‌ها ممکن است به تعویق بیفتند یا به‌طور‌کلی لغو شوند. با‌این‌حال، بسیاری از فروشگاه‌ها درحال‌حاضر درحال‌توسعه هستند.

اپل درحال‌حاضر بیش از 520فروشگاه در 26کشور جهان دارد که تقریبا نیمی از آنها در ایالات‌متحده قرار دارند. این زنجیره از نظر متراژ مربع بسیار سودآور است اما فروشگاه‌ها اغلب بیشتر به دنبال ساختن برند اپل هستند تا فروش کالا. این برند بیشتر درآمد خود را از کانال‌های دیگر ازجمله سایت تجارت الکترونیک خود به دست می‌آورد. بااین‌حال، مکان‌های خرید سنتی به‌عنوان جایگاهی کلیدی برای مشتریان جهت خرید محصولات در روزهای عرضه، دریافت پشتیبانی فنی و شرکت در کلاس‌ها عمل می‌کنند.

 

 

فعالیت‌های خرده‌فروشی این برند تحت نظارت دیر اوبرین، یکی از باسابقه‌ترین مدیران اپل است که با کناره‌گیری «آنجلا آهرنتس»، مدیر کهنه‌کار گروه شرکت بربری در سال2019، مسئولیت را برعهده گرفت. ساخت و نگهداری فروشگاه‌ها ازسوی کریستینا راسپه مدیریت می‌شود. مدیر اجرایی اپل و مسئول املاک و تسهیلات جهانی به‌جای اوبراین، به مدیر ارشد مالی شرکت گزارش می‌دهد.

اپل طبق مشخصات داخلی چهار نوع فروشگاه خرده‌فروشی دارد؛ یک فروشگاه استاندارد در مراکز داخلی، مکان‌های Apple Store+» که می‌تواند در مراکز خرید در فضای باز یا در خیابان‌های شهر باشد، «پرچم‌داران» در مناطق کلیدی با طراحی‌های منحصربه‌فرد و «پرچم‌دار+». فروشگاه‌هایی که بزرگ‌ترین و گران‌ترین فروشگاه‌ها هستند. طبق داده‌های داخلی، فروشگاه‌های معمولی معمولا سالانه بیش از ۴۰میلیون دلار درآمد دارند؛ درحالی‌که مکان‌هایApple Store+ بیش از ۴۵میلیون دلار عایدی نصیب می‌برند. پرچمداران بیش از 75میلیون دلار درآمد دارند؛ درحالی‌که سایت‌های پرچمدار+ سالانه بیش از 100میلیون دلار سود به جیب می‌زنند.

تمرکز اصلی این توسعه، منطقه آسیا و اقیانوسیه است؛ با 21فروشگاه جدید یا اصلاح‌شده که تا سال‌2027 عملیاتی می‌شوند. این بازار در سال گذشته حدود 130میلیارد دلار از درآمد اپل را ایجاد کرد (تقریبا یک‌سوم کل) و کشورهایی مانند هند به‌عنوان یک موتور محرک ظاهر شده‌اند. اپل دو فروشگاه اول خود را در ماه آوریل در هند افتتاح کرد. اواخر امسال، این برند درحال افتتاح یک فروشگاه جدید در ون ژو شی و یک فروشگاه جدید در کره‌جنوبی است. این گسترش در کره‌جنوبی، تعداد فروشگاه‌های برند مشهور در زمین رقیب اصلی یعنی سامسونگ الکترونیکس را به 7 می‌رساند. اپل فروشگاه Gangnam خود را در ماه مارس در سئول افتتاح کرد. برای سال آینده، این شرکت در حال برنامه‌ریزی اولین فروشگاه خود در مالزی و اوساکای ژاپن است.

حتی با وجود تیرگی روابط ایالات‌متحده و چین، اپل همچنان به‌شدت به کشور آسیایی وابسته است، هم به‌عنوان یک شریک تولیدی و هم به‌عنوان بازاری برای کالاهایش. تیم کوک، مدیر اجرایی اپل، این رابطه را در سفری به چین در اوایل سال جاری جشن گرفت و آن را «همزیستی» نامید و رشد خرده‌فروشی نشان‌دهنده تعهد اپل به این کشور است. برای سال2025، اپل درحال بحث درمورد افتتاح سومین فروشگاه خود در هند در حومه بمبئی است و امکان دارد سایت خود را در پرث تغییر مکان دهد.

اپل افتتاح چهارمین مکان خود در هند در سال2026 را جشن خواهد گرفت. این دومین فروشگاه اپل در دهلی نو خواهد بود که در مرکز خرید DLF Promenade واقع شده است. این فروشگاه می‌تواند دومین فروشگاه بزرگ اپل در هند باشد؛ پس از سایت Bandra Kurla Complex که در ماه آوریل در بمبئی راه‌اندازی شد. این برند همچنین درحال ایجاد زمینه برای یک فروشگاه جدید در یوکوهامای ژاپن و یک فروشگاه در ژاپن است. در سال 2027، اپل قصد دارد پنجمین فروشگاهش در هند را هم به دارایی‌های خود اضافه کند.

در اروپا، اپل افتتاح فروشگاهی در لندن را در دستورکار قرار داده درحال برنامه‌ریزی یک فروشگاه جدید در مادرید در مرکز خرید La Vaguada و همچنین نقل‌مکان فروشگاه Milton Keynes خود در بریتانیاست. اروپا در سال گذشته بیش از 95میلیارد دلار یا حدود یک‌چهارم فروش برای اپل درآمد داشته است. بریتانیا سومین بازار خرده‌فروشی بزرگ اپل است که حدود 40فروشگاه را در خود جای داده است. مکان‌هایی که اپل در حال بازسازی یا جابه‌جایی آنهاست، بیشتر فروشگاه‌های قدیمی هستند. در برخی موارد، این مکان‌ها کوچک‌تر از مکان‌های مدرن یا فاقد ویژگی‌هایی مانند محل تحویل محصول هستند. زیبایی‌شناسی اپل در طول سال‌ها تغییر کرده است. از طرفی، شکایات مشتریان و کارمندان در سال‌های اخیر زیاد شده است. این برند همچنین با فشار اتحادیه‌ها در ایالات‌متحده و خارج از کشور سروکار دارد. برای سال آینده، جابه‌جایی چهار فروشگاه در بریتانیا و افتتاح چهارمین فروشگاه در سوئد مدنظر اپل است. پنجمین فروشگاه در امارات متحده عربی هم به‌زودی افتتاح می‌شود. اپل همچنین درحال افتتاح یک فروشگاه جدید در دورتموند آلمان است. آلمان هشتمین منطقه خرده‌فروشی اپل است که بیش از 10فروشگاه این برند را در خود جای داده است. برنامه‌های خرده‌فروشی اپل در آمریکای شمالی بیشتر بر بازسازی عملیات موجود متمرکز است تا گسترش به شهرهای جدید. ابتدا بازسازی فروشگاه «تایس کرنر» در وودکلیف لیک نیوجرسی برنامه‌ریزی شده است. این شرکت درحال برنامه‌ریزی برای سه جابه‌جایی دیگر در ایالات‌متحده و یک نقل‌مکان در کانادا در باقیمانده سال2023 است. برای سال آینده، اپل چند فروشگاه جدید در ایالات‌متحده را در نظر گرفته است؛ ازجمله یک فروشگاه مرکزی در کالیفرنیای جنوبی و یک مکان جدید بزرگ در میامی، دیترویت و میشیگان. به‌جای مکانی در شارلوت که در ماه مارس به‌دنبال تیراندازی‌ها ناگهان بسته شد، فروشگاهی در کارولینای شمالی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. پنج جابه‌جایی دیگر برای ایالات‌متحده در سال 2024 در نظر گرفته شده است. در سال 2025، اپل پیشنهاد افتتاح دومین فروشگاه خود را در کانزاس داد و درحال برنامه‌ریزی برای سه جابه‌جایی دیگر در ایالات‌متحده است.

منبع: Fortune.com

تگها : خرده فروشی , فروشگاه , کسب و کار , اپل , ماهنامه تجارت طلایی , برند , تجارت الکترونیک , افتتاح , گوشی آیفون , فروشگاه جدید

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان