برندسازی شهری

برندسازی شهری
برندسازی شهری

 

برندسازی شهری موضوعی است که آکادمی‌ها و سیاست‌گذاران، بسیار به آن علاقه دارند. همه شهرهای جهان در حال رقابت برای جذب گردشگر و سرمایه‌گذار و پیشبرد اهداف دیگر هستند. در همین حال مفاهیم استراتژی برند به ‌طور رو به افزایشی از طریق دنیای تجاری اتخاذ شده و در پیگیری توسعه شهری و خلق دوباره‌ زندگی و کیفیت آن به ‌کار رفته است.

این 2 مقوله باید به‌ طور موازی دنبال شوند تا این‌که در ارتباط با رشته‌های مختلف علمی ارزیابی گردند. تئوری برندسازی شهری هنوز در فاز جدید در حال توسعه است. طی سال‌های اخیر تعداد تحقیقات علمی منتشر شده مربوط به برندسازی شهری افزایش یافته است. انتظار می‌رود افزایش علاقه‌مندی به این مبحث طی سال‌های آینده به عنوان رقابتی در بین شهرها ادامه یابد و به جذب استعداد، ارتقای گردشگری، میزبانی رویدادهای فرهنگی و ورزشی، جذب سرمایه و اهداف بسیار دیگر که شهرها برای احیا و توسعه شهری در نظر می‌گیرند، شدت بخشد. در آینده باید روش منضبط‌تری برای برندسازی شهری متداول شود که نیاز به دیدگاه‌های تئوریک مختلف را منعکس کند تا پیچیدگی کامل و ماهیت چند بعدی برندسازی شهر را تسخیر کند.

کتاب برندسازی شهری نوشته کیت دینی و ترجمه شده توسط دکتر عظیم فضلی‌پور با تاکید بر برخی زمینه‌های کلیدی در منابع برندسازی شهری، دیدگاهی کلی از مفاهیم اساسی بیان‌ شده توسط نویسندگان کتب مختلف در این حوزه ارائه می‌دهد و این زمینه‌ها و مفاهیم را به مثال‌های شیوه برندسازی شهری پیوند می‌دهد.

این کتاب به تعریف و تحلیل و نقد روش‌های برندسازی شهری در 18 شهر دنیا می‌پردازد که این شهرها به دلیل ناهمگونی‌های جمعیتی اقتصادی و فرهنگی انتخاب شده‌اند. درک جامعی از برندسازی شهری به آزمایش گوناگونی‌ها، بیشتر از تمرکز محدود بر هر کشور یا قاره خاص نیاز دارد. موارد ذکر شده در کتاب، شهرهایی را نشان می‌دهد که از لحاظ اندازه، شامل ولنگونگ با جمعیت 200 هزار نفر تا کلانشهرهای بزرگی مانند سئول، چونگ کینگ و توکیو می‌شود. شهرهای بررسی شده در سراسر اروپا، آسیا، آفریقا، استرالیا و آمریکای شمالی و جنوبی گسترده شده‌اند. با وجود تفاوت‌ها، می‌توان تعدادی خصوصیات مشترک در فعالیت‌های برندسازی شهری یافت که این شهرها اجرا می‌کنند؛ از جمله: بیان چالش‌هایی که برندهای شهر با آن مواجه هستند، روشن کردن هویت و تصویر، اهمیت شواهد لمس‌پذیر، میزبانی رویدادها، شراکت، خلاقیت، نوآوری، جسارت و تثبیت موقعیت برند شهر.

دکتر عظیم فضلی‌پور، مترجم این کتاب نماینده اتحادیه اروپا در برنامه شایستگی مدیریت (EBC*L) در کشورهای فارسی‌زبان است.

وی مدرک دکترای مدیریت استراتژیک برند از دانشگاه USC ایالات متحده را دارد و عضو کمیته علمی سازمان جهانی علائم تجاری است. از دکتر عظیم فضلی‌پور آثار متعددی به چاپ رسیده است که از جمله آنها می‌توان به «لکسوس و درخت زیتون»، «آینده تا ابد ادامه دارد»، «تنها ابرقدرت»، «چرا مردم از آمریکا متنفرند؟»، «بزه‌دیده در صحنه جزایی اروپا» و «از کوزوو تا کابل» اشاره کرد.

وی همچنین درجه دکترای حقوق از دانشگاه سوربن فرانسه را دارد و عضو کمیته علمی برند سازمان توسعه تجارت است.

برای تهیه این کتاب می توانید با شماره های ذیل تماس حاصل فرماید : 

66399241، 66399243

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان