برندهای مد، هوشیارتر و متفاو‎‌ت تر از همیشه

برندهای مد، هوشیارتر و متفاو‎‌ت تر از همیشه
برندهای مد، هوشیارتر و متفاو‎‌ت تر از همیشه

 ارمغان اولیه سال 2023

در همین روزهای ابتدایی ورود به سال نوی میلادی و خروج بیشتر کشورها از قرنطینه ناشی از شیوع کرونا، صنعت مد بار دیگر به بازارهای فروش حضوری روی خوش نشان داده و خرده‌فروشی به‌صورت آنلاین و غیرفعال کمتر از گذشته موردتوجه مخاطبان است.

به نظر می‌رسد سال ۲۰۲۳ با تمرکز دوباره برندهای بزرگ بر پروژه‌های خرده‌فروشی لوکس در پس ویترین‌های حقیقی و نه مجازی آغاز شده است و این موضوع نشان از چرخشی تاکتیکی در زمینه پلتفرم‌های عرضه محصول دارد. باید پذیرفت رفتارهای بی‌ثبات مصرف‌کنندگان محصولات در صنعت مد طی سال‌های اخیر و فاصله فیزیکی آنها با صاحبان برند به‌واسطه رونق تجارت الکترونیک سبب شده این صنعت مجدداً استراتژی‌های فروش محصولات خود را مورد بازنگری قرار داده و آنچه تاکنون مشاهده شده آن است که با وجود مشکلات متعدد، فروشگاه‌های فیزیکی به‌تدریج درحال بازگشت هستند.

 

 

این جریان از سال گذشته رقم خورده است؛ به‌طور مثال و بنابر آمارها، طی 6 ماه نخست ۲۰۲۲، خرده‌فروشان بزرگ ایالات‌متحده، ۴۳۲۹ افتتاح شعبه داشته‌اند که این رقم، ۱.۹ درصد نسبت‌به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ افزایش نشان می‌دهد. درحالی‌که ۱۹۱۲ فروشگاه در ایالات‌متحده تعطیل شدند که ۵۸ درصد کمتر از تعداد تعطیلی‌ها طی زمان مشابه در سال گذشته بود؛ البته نباید این را فراموش کرد که انتظارات مشتریان در پس تجربه سهولت و انعطاف‌پذیری ناشی از خرید آنلاین بیشتر شده و بر این اساس، «داگ استفنز»، مؤسس شرکت مشاوره Retail Prophet می‌گوید خرده‌فروشان باید سخت‌تر از همیشه کار کنند و در این میان، مارک‌هایی که می‌توانند اساساً تجربه‌ای سرگرم‌کننده‌تر برای مصرف‌کنندگان مد فراهم کنند با واکنش مثبت مخاطبان مواجه خواهند شد.

 پروژه‌های خرده‌فروشی لوکس سال، استارت رونق‌بخشی به فروش حضوری در برابر آنلاین را زده‌اند و به‌طور مثال در ماه‌های اخیر، برند محبوبی همچون دیور با ترفندهایی همچون راه‌اندازی کافه‌های خاص، چیدمان متفاوت محصولات در ویترین‌ها و فروشگاه‌های موقتش توانسته به این هدف دست یابد؛ در نتیجه پیش‌بینی می‌شود ارائه ماهیت چندوجهی در پروژه برندها خواهد توانست از این پس به عاملی برای افزایش جذابیت آنها تبدیل شود.

 

 

یکی دیگر از این ترفندها، همکاری گاهی عجیب و غیرمنتظره برندهای بزرگ با یکدیگر بوده است. این یک رویکرد نسبتاً جدید است که می‌تواند از این پس محبوب‌تر هم شود؛ زیرا این گونه خرده‌فروشان راه‌های جدید و قدرتمندتری برای جذب مشتری پیدا می‌کنند؛ در نتیجه انتظار مشارکت‌های بیشتر در سال 2023 دور از ذهن نخواهد بود و در این مرحله، انتخاب‌ همکار، خود یک خلاقیت به شمار می‌رود. در همین حال، برندهایی مانند نایک درحال سرمایه‌گذاری بر خرده‌فروشی اختصاصی مانند Rise و House of Innovation هستند تا بیش از گذشته به مشتریان خود نزدیک شوند. «ماریو اورتلی»، مدیرعامل شرکت مشاوره لوکس Ortelli & Co  معتقد است وقتی یک گروه، یک برند را بازسازی می‌کند، خود تجربه‌ای جدید همراه با ارزیابی مکان‌های نو و معرفی قالب‌های جدید عرضه محصول است.

برندها همچنین درحال افتتاح فروشگاه‌های شاخص در بازارهایی هستند که می‌خواهند در آنها حضور پررنگ‌تری داشته باشند و در نتیجه حضور وسیع‌تری را در سطوح بین‌المللی تجربه کنند.

پیش‌بینی می‌شود در میان ترس از رکود جهانی، بازار عرضه فیزیکی محصولات مد در سال ۲۰۲۳ بین 3 تا 8 درصد رشد کند. بااین‌حال، خرده‌فروشان باید مراقب خریداران جوان باشند که نقش مهمی در این اعداد و ارقام ایفا می‌کنند، زیرا متولدان بین‌ سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۲ بیش از یک‌سوم خریدهای لوکس را تا پایان دهه به خود اختصاص می‌دهند و دستیابی به این مشتریان نیازمند به‌کارگیری تاکتیک‌های متفاوت تولید و توزیع و ارائه مدل‌های تجاری جدید در زمینه پلتفرم‌های عرضه محصول است.

جدیدترین خلاقیت برندها

برند لوکس و فرانسوی Maje با همکاری تصویرگر چینی به طراحی لباس برای شخصیت‌های مجموعه‌ای از انیمیشن‌های استودیوی فیلم شانگهای پرداخته است؛ لباس‌هایی که مخصوص فصل بهار هستند و در بافت پارچه‌‌ها، رنگ‌های به‌کار رفته و اکسسوری‌ها در ارتباط با هر آنچه مربوط به ویژگی‌های خرگوش بوده از ظاهر گرفته تا باطن این جانور، به‌عنوان منبع الهام طراحان استفاده شده است.

 

 

«پرادا» در مجموعه «خاطرات زیبایی»، سال خرگوش را از طریق یک کمپین برگرفته از ویژگی‌ها و حال و هوای این سال جشن گرفته است. این برند لوکس ایتالیایی از طریق پروژه WeChat به کاربران خود اجازه داده تا پرتره سفارشی خود را از طریق یک مفهوم مشابه ایجاد کنند. به‌عنوان بخشی از پروژه، این برند مجموعه‌ای از لباس‌های آماده مردانه و زنانه، کیف، کفش و لوازم جانبی، ازجمله کیف جدید پرادا را بازتولید کرده است. خریداران می‌توانند لباس‌های مخملی، کت‌های جناغی، کفش‌های چرمی برس‌خورده و لوازم‌جانبی مارک پرادا را با تکیه‌بر نمادها و نشانه‌هایی از خرگوش خریداری کنند.

امسال، نام تجاری جواهرات نیمه‌ظریف «میسوما» در جدیدترین مجموعه 31 قطعه‌ای خود و فراتر از سبک‌های معمول برای تعطیلات سال نو به سراغ جواهراتی ملهم از خرگوش با سنگ‌های قیمتی و روکش طلا رفته است. برای به نمایش گذاشتن این مجموعه، میسوما، آثار را در قالب آیتم‌های تصویری و ویدئویی معرفی کرده است.

«گوچی» از مجموعه‌ای رونمایی کرده که هم ‌سال نو را جشن می‌گیرد و هم پکیجی از دنیای خرگوش‌ها را در معرض دید عموم قرار می‌دهد. در این مجموعه، تصاویر مختلفی از انواع خرگوش روی لباس‌های بافتنی، تی‌شرت‌ها، کفش‌ها و ساعت‌های رنگارنگ برای مردان و زنان که هرکدام دارای اشکال هندسی و رنگ‌های متنوع هستند، دیده می‌شود. این مجموعه در فروشگاه‌های منتخب سراسر جهان در دسترس بوده و در ویترین‌ها و فروشگاه‌های موقت اختصاصی با الهام از خرگوش، ارائه‌ای جذاب از این مجموعه را به نمایش گذاشته است.

 

 

و بالاخره «تامی هیلفیگر» هم طی همکاری با عوامل ساخت یک انیمیشن به سراغ نمادسازی و رنگ‌آمیزی لباس‌ شخصیت‌ها با اقتباس از خرگوش رفته و در بیانیه‌ای اعلام کرده می‌خواهد خطوط به‌کاررفته در طراحی لباس‌ها، ویژگی‌های سال خرگوش را با خود داشته باشند.

منبع: FORBES.COM

تگها : خرده فروشی , مد , سرمایه گذاری , ماهنامه تجارت طلایی , برند , چرم , پرادا , خرید آنلاین , لوکس , صنعت مد , برند لوکس , گوچی , میسوما , سال خرگوش

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان