برندینگ احساسی یا برندینگ عاطفی چیست؟

برندینگ احساسی یا برندینگ عاطفی چیست؟
برندینگ احساسی یا برندینگ عاطفی چیست؟

در اصل می‌توان این‌گونه بیان کرد که برندینگ عاطفی کنترل ذهن است. به این‌گونه که از آیکون‌ها تا تجربه کاربری می‌تواند توسط برندسازی عاطفی بهینه شود، تا وفاداری مشتری را به دست بیاورید. مصرف‌کننده می‌تواند همان‌طور که از دیدن برندهای بزرگی همچون اپل و نایکی ذوق‌زده شود، در مواجه با کسب ‌وکارهای کوچکی همانند شما هم این حس و حال در او به وجود بیاید! حال شاید تا به اکنون از خود پرسیده‌‌ باشید که چرا فقط از چند برند مشخص استفاده می‌کنید؟ بهتر است که بدانید زمانی که با یک برند ارتباط احساسی برقرار می‌کنید، ترک آن دشوار خواهد بود. آنها یک جایگاه عمیق در ذهن و قلب شما به دست آورده‌اند و از این رو دوری از محصولاتشان برای شما آسان نخواهد بود. با برندینگ عاطفی شما تصویری جذاب و هیجان انگیز از خود را در ذهن مخاطبان هدفتان ایجاد خواهید کرد. حال این موضوع بدان معناست که تمام کارهایی که برند شما انجام می‌دهد باعث برانگیخته شدن احساسات مخاطبان می‌شود. علاوه بر آن می‌توانید با کمک برندسازی عاطفی کمپین‌های بهتر، خدمات باکیفیت‌تر و نرخ بازگشت سرمایه خوبی نسبت به استراتژی‌های دیگر رقم بزنید. برندینگ عاطفی از نگاه علم این‌گونه تعریف می‌شود که فرآیندی است با هدف قراردادن احساسات، ارتباط میان مشتری و یک محصول و یا برند را شکل می‌دهد.

 

 

 تفاوت بازاریابی عاطفی و تبلیغات عاطفی

سوالی که شاید برای خیلی از افراد به وجود بیاید، این است که آیا برندینگ عاطفی به معنای ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی جذاب است؟ قطعاً جواب این سوال منفی است!

تبلیغات عاطفی قسمتی از استراتژی برندینگ محسوب می‌شود، اما برای برندسازی عاطفی شما می‌بایست با تصویر برند سازگار باشید. بهتر است که بدانید همه چیز از لوگو و فونت گرفته تا تجربه مشتری باید یک احساس را در مخاطب هدف ایجاد کنند. شما می‌توانید طیف وسیعی از مخاطبان هدفتان را با تبلیغات و کمپین‌های خود جذب کنید. با این حال قرار است با برندسازی عاطفی اثر طولانی‌ مدتی را در ذهن و زندگی مشتریان خود به جای بگذارید. به طور کلی می‌توان این‌گونه بیان کرد که تبلیغات احساسی به استراتژی برندینگ خدمت می‌کند تا شما بتوانید به هدفتان از ایجاد برند نزدیک شوید.

 طرح برندینگ چیست ؟

برندینگ فرآیند معنا بخشیدن به یک کمپانی، محصول و یا خدمات با ایجاد و شکل دادن به یک برند در ذهن مخاطبان است. طراحی برند فرآیند ایجاد هویت بصری یک برند با ایجاد یک سیستم یکپارچه از عناصر طراحی از جمله: لوگو، تایپوگرافی، رنگ، تصویرسازی و عکاسی است. هویت بصری یک برند تجسم زیبایی شناختی موقعیت و شخصیت آن می‌باشد.

 

 

 تأثیر برندسازی بر فروش (تأثیر برندینگ بر فروش)

به هیچ عنوان نباید اهمیت رضایت مشتریتان را نادیده بگیرید، زیرا رضایت مشتری یکی از مهم‌ترین عواملی است که در موفقیت تجارت شما نقش بسزایی خواهد داشت. به همین دلیل باید همواره این عامل مهم را در نظر گرفته شود و در جهت بهبود آن تلاش کنید تا این‌گونه مشتریان به کسب وکار شما وفادار شوند و در نهایت به سفیران برند شما تبدیل شوند. برندسازی و ایجاد نام تجاری برای یک محصول، مفاهیمی هستند که از زمان گذشته تا به امروز به عنوان ابزاری برای تمایز کالاهای یک تولیدکننده از سایر کالاهای دیگر شناخته می‌شدند. لازم به ذکر است که نام تجاری تصویری است که یک کالا در ذهن مخاطبان خود دارد. حال این تصویر بر افزایش ارزش محصول تأثیر بسیار زیادی میگذارد، به طوری که ارزش برند را برای مشتریان افزایش می‌دهد و باعث وفاداری مشتریان به برندی خاص می‌شود. از این رو برندسازی یک محصول راهی برای ایجاد یک مزیت پایدار و متمایز نسبت به سایر محصولات است. ارتقاء ارزش، پرستیژ و تصویر برند در ذهن مشتریان و مخاطبان، روشی برای نگه داشتن مشتری فعلی و حتی جذب مشتری بیشتر است! از این رو یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های بازاریابی به منظور دستیابی به یک تجارت موفق و پرسود، ایجاد برندینگ برای محصول و خدمات است، چرا که یک برند محبوب و شناخته شده می‌تواند ارزش زیادی را برای محصول شما ایجاد کند. البته ناگفته نماند که به طور معمول تولیدکنندگان ساختن محصول را ارزانتر و ساده‌‏تر از برندسازی می‌دانند و معمولاً بخش برندسازی محصولات را به مشتریان واگذار می‌کنند. تحقیقات زیادی ثابت کرده‌اند که رضایت مشتری با وفاداری مشتری و برندسازی محصول رابطه مستقیم دارد. به همین دلیل مؤلفه اصلی و مهم در سودآوری کسب و کارها جلب رضایت مشتری است و عدم وجود عوامل رضایت مطمئناً دلیل عدم موفقیت برخی از کمپانی‌ها به شمار می‌رود.

 

 

 اهمیت رضایت مشتریان در ایجاد برندینگ

اگر به رضایت مشتریان خود اهمیتی نمی‌‏دهید، پس از آنها انتظار نداشته باشید که به خدمات و یا محصولات شما اهمیت دهند و آنها را به دیگران معرفی کنند، چرا که رضایت مشتری در درآمد شما منعکس می‌شود. به یاد داشته باشید که نظرات و احساسات مشتریان فعلی در مورد برند شما می‌تواند تأثیرات مثبت و حتی منفی زیادی بر روی معاملات بعدی شما داشته باشد. بهتر است که بدانید امروزه حدود 89 درصد از شرکت‌ها بر اساس رضایت و تجربه مشتریان خود با یکدیگر به رقابت می‌پردازند، زیرا مشتریانی که از عملکرد کسب وکار شما راضی هستند دیگر به پیشنهادات رقبای شما توجهی نمی‌کنند. آنها با رضایت کامل مجدد با نام تجاری شما ارتباط برقرار میکنند، خرید می‌کنند و حتی محصول شما را به دیگران نیز توصیه می‌کنند. البته به یاد داشته باشید که این رضایت زمانی به دست می‏آید که تمام نیازهای آنها برآورده شده باشد و علاوه بر ارائه بهترین کیفیت خدمات در هر زمان پاسخگوی سؤالات آنها باشید.

 روانشناسی برندینگ

بهتر است که بدانید از روانشناسی برندینگ می‌توانید استفاده کنید تا در سطح شخصی با مخاطبان خود ارتباط برقرار نمایید. شما نشان می‌دهید که می‌دانید آنها چه کسانی هستند، به چه چیزی اعتقاد دارند، برای چه چیزهایی ارزش قائل هستند و مهم‌تر از همه، از برندهایی که برایشان ارزش قائل هستند به چه چیزی نیاز دارند.

تگها : خرده فروشی , فروش , برندسازی , کسب و کار , تجارت , ماهنامه تجارت طلایی , برندینگ , بازاریابی , تبلیغات , طراحی , رقابت , کمپین تبلیغاتی , برندینگ احساسی

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان