«برند» حسی درونی نسبت به محصول

«برند» حسی درونی نسبت به محصول
«برند» حسی درونی نسبت به محصول

 

شاید تاکنون برای‌تان سؤال به وجود آمده باشد که مشاور برندینگ کیست یا مشاوره برندینگ چیست یا برند چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ دراین‌باره می‌توان این‌گونه بیان کرد که برند به یک مفهوم تجاری و بازاریابی اشاره دارد که به افراد یا یک شرکت کمک می‌کند، محصول یا فرد خاص را شناسایی کنند. شما واقعاً نمی‌توانید برندها را لمس کنید یا ببینید. برندها به شکل دادن به برداشت مردم از شرکت‌ها، محصولات یا افراد کمک می‌کنند. به‌طور معمول برندها از نشانگرهای شناسایی برای کمک به ایجاد هویت برند در بازار استفاده می‌کنند. آنها می‌توانند ارزش بسیار زیادی را برای شرکت یا فرد ایجاد کنند و می‌توانند به آنها برتری رقابتی نسبت‌به سایرین در همان صنعت دهند. به این گونه، بسیاری از نهادها با به‌دست‌آوردن علائم تجاری به‌دنبال حمایت قانونی برای برندهای خود هستند. درواقع برند چیزی نیست که افراد بتوانند آن را لمس کنند و اصلاً ملموس نیست! برند اتفاقی است که در ذهن و قلب مشتری می‌افتد. با اینکه استفاده از یک لوگو و همچنین نام تجاری برای هر کسب‌وکاری مفید و ضروری است اما برند نتیجه یک حس درونی نسبت‌به محصولات است.

 

 

ایجاد یک نام تجاری ویژگی‌ها و مزایای زیادی هم برای یک شرکت یا هم یک فرد دارد! یک برندسازی موفق باعث برداشت‌های زیادی می‌شود. اما این موضوع به چه معنی است؟ بهتر است که بدانید شرکتی که بتواند پیام خود را به مشتری منتقل کند، می‌تواند احساسات را در پایگاه مشتریان خود القا کند و این احساسات را برانگیزد. به این گونه این مشتریان روابط خاصی را با این شرکت‎‌ها ایجاد خواهند کرد که به آنها اجازه می‌دهد تا بر وفاداری خود سرمایه‌گذاری کنند. همچنین بهتر است که بدانید شرکت‌ها و کمپانی‌ها برای کمک به جذب مشتریان جدید به این مشتریان متکی هستند. این به شرکت‌ها کمک می‌کند تا اعتبار و اعتماد ایجاد کنند. به‌هرحال، مشتریان تمایل بیشتری به خرید کالاها و خدمات یا برندها از شرکت‌هایی را دارند که می‌شناسند و می‌توانند به آنها اعتماد کنند.

 این به شرکت‌ها در برابر سایر رقبای‌شان مزیت رقابتی می‌دهد. نتیجه بزرگ‌تر با حفظ برندها در ذهن مصرف‌کنندگان به وجود می‌آید. همچنین به شرکت‎‌ها کمک می‌کند تا خدمات و محصولات جدیدتر را معرفی کنند. با‌توجه‌به اینکه مصرف‌کنندگان به برندهایی که می‌شناسند و به آنها اعتماد دارند وفادار می‌مانند و با آنها رابطه دارند، به احتمال زیاد در هنگام عرضه محصولات جدید، حتی اگر محصول گران‌تر باشد نیز خرج می‌کنند. بیایید به‌عنوان مثال از شرکت اپل استفاده کنیم!

 این شرکت توانسته یک پایگاه مشتری بسیار وفادار برای خود ایجاد کند که تمایل دارد به‌دلیل وفاداری آنها به برند، برچسب قیمت مربوط‌به  iMac، MacBook، iPad  یا iPhone را نادیده بگیرد. بسیاری از مشتریان فعلی تمایل دارند که لوازم الکترونیکی موجود خود را زمانی که شرکت عرضه می‌کند، جایگزین کنند.

 

 

تاریخچه برندسازی

بهتر است که بدانید ریشه لغوی «برند» به واژه‌ اسکاندیناوی قدیم «Brander» برمی‌گردد که به معنی داغ زدن روی بدن حیوانات است (این اقوام برای تشخیص دام‌های خود، نام‌شان را روی بدن آنها داغ می‌کردند). البته مفهوم برند، زاده قرن بیستم و دوره مدرن است. اگرچه می‌توان مصادیق آن را در تاریخ هم یافت! به‌عنوان مثال، ایتالیایی‌ها در قرن سیزدهم شکلی از زمینه را در کاغذهای خود به‌کار می‌بردند. همچنین مهرهای سلطنتی یا حتی شخصی، از نمونه‌های دیگر مصادیق برند در گذشته هستند که حتی در کشور ایران نیز مورد استفاده قرار گرفته‌اند. حال این موضوع را هم باید افزود که تاریخچه برندسازی با مفهوم امروزی، به بعد از جنگ جهانی دوم برمی‌گردد که در قالب یک نماد برای ایجاد تمایز و هویت در محصولات و به‌عنوان نشانه‌ای از مالکیت، صداقت و همچنین کیفیت در ادبیات مدیریت مطرح شد. با پیشرفت جهانی تجارت و اشباع بازارها از خدمات و محصولات، نیاز به برندها بیش‌ازپیش مطرح شد. تولیدکنندگان به طرح شعارها و همچنین عناصر تبلیغاتی خود روی آوردند و با حضور در رادیو و بعد از آن تلویزیون در دهه‌های 70 و 80 میلادی، خود را در میان رقبا متمایز ساختند. بعد از هدف از برندسازی، ایجاد جایگاهی در بازار و جدا ساختن برند از دیگر محصولات موجود به‌شکل تصویری و کلامی بود. در اواخر دهه 80 میلادی با مطرح ‌شدن ارزش برند به‌عنوان دارایی سازمان، توجه زیادی به موضوع مدیریت برند شد.

 

 

ارزش برند تأثیر بسیار زیادی در عملکرد مالی و حفظ وفاداری مشتریان داشت و از این رو، مدیران سازمان‌ها بیش‌ازپیش به سرمایه‌گذاری روی این دارایی خود پرداختند. به همین دلیل کلمه «هزینه» درمورد تبلیغات و برندسازی، به کلمه «سرمایه‌گذاری» روی برند تبدیل شد و همین موضوع، اهمیت استراتژیک برند را دوچندان کرد و بدین گونه رویکرد مدیریت استراتژیک برند، موردتوجه صاحبان کسب‌وکار قرار گرفت.

همچنین این موضوع را هم باید افزود که در قرن نوزدهم، موج پیشگامان اجتماعى ظهور کرد و ضمن معرفى ارزش‌هاى اجتماعى به دنیاى کسب‌وکار، برندهایى مانند کدبریز، راونترى، شرکت مالى، فرندز پراویدنت و بانکى را که امروزه «لویدزتى اس‌بى» نامیده می‌شود، تأسیس کرد. به نظر مى‌رسد که این روزها برندهاى محدودى همچنان به‌صورت خانوادگى اداره می‌شوند، هرچند میراث یک برند کماکان بخشى از محور تاریخچه آن است. بسیاری از برندها از پایبندى به ریشه‌هاى خود و ارزش‌هاى اجتماعى یا جز آن بنیان‌گذاران‌شان بهره می‌برند. اصالت برند قادر است سابقه نیرومندى را براى آن فراهم آورد.

تگها : خرده فروشی , برندسازی , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , برند , برندینگ , لوگو , وفاداری مشتریان , رقابت , هویت برند , اصالت برند , نام تجاری , لوازم الکترونیکی

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان